دبیر مجمع تشخیص در مراسم دهه فجر در جمع فعالان اقتصادی زنجان؛
کد خبر: ۴۳۷۲|
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۷
پایگاه اطلاع رسانی rezaee.ir - زنجان:
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در مراسم گرامیداشت دهه فجر در جمع تعدادی از فعالان اقتصادی استان زنجان گفت: مردمسالاری اقتصادی، به فقر، فساد و تبعیض پایان می دهد. تاخیر در اجرای مردمسالاری اقتصادی، باعث طولانی شدن بحران های اقتصادی و خسارت جبران ناپدیر به کشور خواهد شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دکتر محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام که در مراسم گرامیداشت دهه فجر و یاد شهدای استان زنجان در جمع فعالان اقتصادی این استان در محل دارالقرآن این شهر سخن می گفت، اظهار داشت: دهه فجر، گرامیداشت پیروزی تلاش مردم ایران برای دستیابی به آزادی، عدالت و معنویت است و برخلاف دشمنان که تلاش می کنند به مردم بگویند در مسیر صحیحی قدم برنمی دارید، مردم ایران می توانند با مردمسالاری اقتصادی در دهه پنجم انقلاب، به آرمانهای خود دست پیدا کنند.

نویسنده کتاب ایران آینده گفت: اقتصاد و سیاست باید مکمل هم باشند. اقتصاد پشتوانه سیاست است. اقتصاد پشتوانه دفاع و امنیت است. به طور همزمان، دفاع و امنیت هم پشتوانه اقتصاد و معیشت هستند. در نظام های سرمایه داری، سرمایه داران، سیاستها را تعیین می کنند. در نظام های کمونیستی، سیاستمداران، رویکرد اقتصاد را تعیین می کنند. اما در جمهوری اسلامی اینطور نیست. در جمهوری اسلامی این دو وجه مکمل توسط نظام جمهوری اسلامی، مردم سالاری دینی و قانون اساسی تعیین و تکمیل می شوند. نه سرمایه داران در انتخاب نماینده مجلس و رئیس جمهور دخالت کنند و نه جناح های سیاسی، زندگی مردم را با نوسانات مواجه کنند. مساله اساسی حق و عدل است.

دکتر رضایی تاکید کرد: در زندگی ایرانیان نباید فقر و فساد و تبعیض وجود داشته باشد و گرنه حق آسیب می بیند. پیامبر خدا (ص) فرمود که اگر فقر از یک در وارد شود، از در دیگر ایمان خارج می شود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مردم سالاری اقتصادی در دهه پنجم باید به وجود بیاید. متاسفانه شما می بینید که دشمن زودتر از دولتمردان ما متوجه شده و دو سال پیش وارد جبهه نبرد اقتصادی با ما شده است. ما دو سال است از سال 98 و 99 در خط مقدّم جبهه نبرد اقتصادی قرار داریم و چون دولتمردان ما خودشان را برای چنین وضعیتی آماده نکرده اند، نتوانستند به خوبی آثار تحریمها را خنثی کنند. وضعیت بورس را ببنید؛ بارها تذکر دادیم که این پولی که در بورس وارد شده، باید به سمت تولید و سرمایه گذاری هدایت شود و سهامی که مردم می خرند پشتوانه تولید و سرمایه گذاری داشته باشد و به جای اینکه ارزشش پایین بیاید، روز به روز ارزش این سهام بالا برود. مردم پول ها را وارد بورس کرده اند اما با سیاست هایی پول ها را فریز کرده اند و درهای بورس را به سمت سرمایه گذاری و تولید بستند یا نتوانستند آن را باز کنند.

دکتر رضایی با تحلیل وقایع ماه های گذشته بازار سرمایه گفت: این پولی که وارد بورس شده، وقتی نمی تواند از آن طرف به تولید وارد شود، مثل یک گردباد دور خود می چرخد و رشد می کند و یکباره پایین می افتد. در نتیجه، همین اتفاقی که هشدار داده بودیم، رخ داد. از مهرماه پارسال بورس رشد کرد. شاخص کل بورس را در کمتر از شش ماه، پنج برابر کردند. فروردین و اردیبهشت ماه، قشر متوسط با فروش دارایی ها و قرض کردن وارد بورس شدند و شاخص به یک میلیون رسید. در خرداد و تیر، اقشار ضعیف جامعه هم وارد این بازار شد و شاخص کل به دو میلیون واحد رسید. معلوم بود که این مدیریت درست نیست و با این وجود مدام مردم را تشویق به حضور در بورس می کردند. در نتیجه در شهریور و مهر، شاخص از دو میلیون واحد، صدهزار صدهزار پایین آمد. اول مستضعفینی که این آخر وارد بورس شده بودند، آسیب دیدند. بعد هم طبقه متوسط خسارت دید.

وی تاکید کرد: ما در گام دوم انقلاب، آن هم در جبهه بزرگ اقتصادی که دشمن با تحریمهای ظالمانه علیه کشور ما گشوده است، نباید در اصلاح بنیادین اقتصاد ایران تردید یا تاخیر کنیم. فرصتی برای تکرار اشتباهات اجرایی سه دهه اخیر نداریم. دهه پنجم، دهه تکرار اشتباهات گذشته نیست بلکه دهه مردمسالاری اقتصادی است.
ارسال نظر