دکتر رضایی در گفتگو با صداوسیمای قزوین مطرح کرد (قسمت اول)؛
کد خبر: ۴۳۸۸|
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۷
پایگاه اطلاع رسانی rezaee.ir - قزوین :
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام که به مناسبت دهه فجر با شبکه تلویزیونی استان قزوین گفتگو می کرد، به بررسی عملکرد چهل و دو ساله نظام پرداخت و گفت: در کشورمان بعد از پیروزی انقلاب، پیشرفت‌های معجزه آسایی در حوزه‌های دفاعی، امنیتی و سیاسی داشته ایم، اما عقب ماندگی جدی در بخش مختلف اقتصادی داریم و باید توازن در این دو حوزه مهم برقرار شود. پیشرفت متوازن اقتصادی و امنیتی، دو بال مهم افزایش قدرت در جمهوری اسلامی هستند. 
بخش قوی و ضعیف کارنامه ۴۲ ساله نظام، کدامند؟

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دکتر محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام به مناسبت دهه فجر در برنامه تلویزیونی چهل ستون شبکه قزوین با مردم این استان گفتگو کرد.

دکتر رضایی در این برنامه تلویزیونی در پاسخ به سوال مجری، به برخی خاطرات و فعالیت‌های انقلابی خود اشاره کرد و گفت: در سال ۱۳۵۰ در حالی که ۱۷ سال داشتم فعالیت‌های مبارزاتی ام را شروع کردم و دو سال بعد توسط ساواک دستگیر شدم و در زندان انفرادی بودم و پس از آزادی و اتمام تحصیلات متوسطه، در رشته مهندسی مکانیک پذیرفته شدم که مجدداً در ترم دوم توسط ساواک دستگیر شدم و پس از آن به صورت مخفیانه گروه منصورون را تشکیل دادیم، به طوری که در ۷ استان و ۱۷ شهرستان گروه‌های مبارزاتی تشکیل دادیم و در پخش اعلامیه و تظاهرات به مردم کمک می‌کردیم.

وی افزود: ما در بدو ورود امام راحل به تهران، لایه دوم حفاظت از امام خمینی(ره) را تشکیل دادیم. ما در ابتدای خیابان ایران، نزدیک مدرسه رفاه، با ۸ نفر مسلح، از محل استقرار حضرت امام حفاظت می‌کردیم و خوشبختانه تا شب ۲۲ بهمن هیچ اتفاق ناگواری در اطراف محل استقرار امام خمینی(ره) رخ نداد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: ما در مطالعات تاریخی متوجه شدیم که نهضت‌های گذشته به نتیجه نرسیده اند و رژیم پهلوی هم از این نهضت‌ها درس نگرفته است و شاهد حضور رژیم صهیونیستی، آمریکا و انگلیس در جای جای کشور بودیم و بر همین اساس این انگیزه را پیدا کردیم که برای ریشه کنی تبعیض در کشور، با رژیم پهلوی به مبارزه بپردازیم.

دکتر رضایی تصریح کرد: منطق ما این موضوع را قبول نمی‌کرد که ما به استکبار نفت بفروشیم و سلاح دریافت کنیم، اما در اقتصاد، پیشرفتی نداشته باشیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه یک گروه از منصورون در کردستان و گروه دیگر در قزوین حضور داشتند، گفت: قزوین یکی از شهر‌های انقلابی قلمداد می‌شد و این موضوع در ماجرای هفتم دیماه ۵۷ به اثبات رسیده است.

وی افزود: در دو سال ابتدایی انقلاب، شاهد شورش‌های گسترده در بخش‌های مختلف کشور بودیم که در همان مقطع واحد اطلاعات سپاه را تشکیل داده و اعضای گروهک فرقان را در یک شب دستگیر کردیم.

استاد دانشگاه امام حسین(ع) با اشاره به اینکه در خرداد ۱۳۶۰ منافقین وارد فاز مسلحانه شدند و ترور مسئولان نظام از جمله شهید رجایی و باهنر را آغاز کردند، افزود: در شهریور ۱۳۶۰ به دستور امام خمینی(ره) مسئولیت فرماندهی سپاه را برعهده گرفتم و با لطف خدا و عنایت امام‌زمان (عج) و رهبری امام امت و هم افزایی نیروهای مسلح و جانفشانی نیروهای داوطلب، در عملیات‌های طریق القدس، فتح المبین و بیت المقدس بخش‌های مهمی از استان خوزستان را آزاد شد.

وی رمز موفقیت عملیات‌های سریع و برق آسای دوران دفاع مقدس را جوانان گمنام و ناشناخته دانست و گفت: هنر ما این بود که به این جوانان میدان دادیم و آن‌ها توانستند یکی از بزرگترین جنگ‌های دنیا را بدون اینکه یک وجب از خاک کشور اشغال شود، با پیروزی پشت سر بگذارند.

دکتر رضایی به رشادت‌های سرداران شهید زین الدین، همت، باقری، کاظمی و قاسم سلیمانی در دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: این شهدا از نوآوری و خلاقیت برخوردار بودند و بدون اینکه دوره‌های تخصصی دانشگاهی را بگذرانند، با کسب تجربه و تولید دانایی از عملیات‌های گذشته، عملیات‌های مختلف را طراحی و اجرا می‌کردند. ما در جنگ مدیریت و رهبری واحد را پیدا کردیم و با شناسایی نیرو‌های جوان خلاق و شجاع، توانستیم به پیروزی برسیم.

وی افزود: متأسفانه این الگوی مشارکت مردمی و سامانه تحولی، پس از جنگ تا امروز، توسط برخی محافل مدیریتی کشور به حاشیه رانده شده و کنار گذاشته شده و در نتیجه، فرایند انتقال نسلی به خطر افتاده و امروز به جوانان خلاق و برجسته به اندازه کافی میدان داده نمی‌شود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه سپاه در طول جنگ به یک توان دفاعی  چشمگیر در مقیاس منطقه و جهانی دست یافت، گفت: نیرو‌های سه گانه سپاه در دوران جنگ شکل گرفت و حتی در همان دوران صنعت موشک سازی در سپاه راه اندازی شد و امروز قدرت موشکی ایران، قدرت بلامنازع دفاعی جمهوری اسلامی محسوب می‌شود.

وی افزود: در دوران دفاع مقدس، تیپ قزوین را از لشکر زنجان و لشکر قم جدا کردیم و با اعتماد به جوانان قزوینی، یک لشکر را در قزوین راه اندازی کردیم.

دکتر رضایی خاطرنشان کرد: با اجرای ۴ مرحله سامانه مدیریت جهادی می‌توانیم بین نسل سوم و چهارم انقلاب ارتباط برقرار کنیم و مسئولیت اداره کشور را در سال‌های آینده به جوانان بسپاریم. دولت آینده باید ترکیبی از تجربه و جوانی باشد. ما در ۸ سال آینده باید کاری کنیم که نسل سوم و چهارم برای حضور در عرصه‌های مدیریتی کلان کشور، کاملاً آماده شوند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ما از نظر امنیتی، سیاسی و دفاعی در جایگاه خوبی در دنیا قرار داریم به طوری که در جریان مذاکرات هسته ای، تمام قدرت‌های دنیا به مذاکره با مسئولان جمهوری اسلامی ایران پرداختند.

وی افزود: در عین حال، در مسائل اقتصادی نه تنها در سطح بین المللی و منطقه ای، حتی در داخل با مشکلات جدی مواجه هستیم. اگر مشکلات اقتصادی داخل را حل کنیم و در تجارت منطقه‌ای و بین المللی همانند مسائل دفاعی حضور پررنگ و موثر داشته باشیم، آن موقع می‌توانیم بگوییم که به پیشرفت رسیده ایم.

دکتر رضایی در بخش دوم این گفتگوی تلویزیونی، به سوالات درباره پیشرفت و رونق تولید در استان قزوین پاسخ داد که در گزارش بعدی منتشر می شود.
ارسال نظر