دکتر رضایی در کارگاه آموزشی اقتصاد مقاومتی در استان البرز مطرح کرد؛
کد خبر: ۴۳۹۰|
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۵
پایگاه اطلاع رسانی rezaee.ir - کرج:
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در مراسم دهه فجر و گرامیداشت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در مرکز علمی کاربردی واحد کرج گفت: اقتصاد مقاومتی و مردمسالاری اقتصادی، دو روی یک سکه و مکمل یکدیگرند. اگر اقتصاد کشور، مردمی و اجتماعی شود، پایداری بیشتری نسبت به اقتصاد سرمایه داری یا دولتی پیدا می کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دکتر محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، ظهر روز سه شنبه 21 بهمن ماه در کارگاه آموزشی اقتصاد مقاومتی در مرکز علمی کاربردی واحد کرج، با تبریک ایام دهه فجر و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: اقتصاد مقاومتی یک واژه و مفهومی است که با ابتکارعمل رهبر عزیز انقلاب تبیین شد و بعد از مدتی تبدیل به یک سند سیاستی در اداره کشور شد و به هر سه قوه دولت، مجلس و قوه قضائیه ابلاغ گردید.

دکتر رضایی که به صورت ارتباط تصویری با دانشجویان و اساتید خارج از مرکز علمی کاربردی واحد کرج گفتگو می کرد، افزود: جایگاه سیاست های کلی نظام، بعد از قانون اساسی و قبل از قوانین مصوب مجلس است و مانند حلقه وصل قانون اساسی به قوانین کشور عمل می کند. سیاست های کلی، اسناد هدایت کننده هستند که از یک طرف نمی توانند مغایر قانون اساسی باشند و از طرف دیگر باید قوانین کشور را به سمت بیشترین کارایی هدایت کنند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: شرط برقراری ارتباط مطلوب بین قانون اساسی و قوانین کشور، پیاده شدن سیاست های کلی نظام است. اولین اشکالی که در اداره کشور دیده می شود این است که ارتباط سیاست های کلی، قانون و اجرا، پس از چهل و دو سال به صورت زنجیره تعریف نشده است. بجز دو سیاست کلی، هیچکدام به قانون تبدیل نشده اند. در قانون و اجرا هم مشکلات و شکافهایی هست. این گسست ها باید در گام دوم انقلاب اصلاح شود و باید به یکپارچگی در سیاست و اجرا و نظارت برسیم. مدیریت جزیره ای، به خنثی شدن تلاش ها منجر می شود.

دکتر رضایی با اشاره به اهداف سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی گفت: هدف اصلی سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، ثبات در اقتصاد ملی و پایدارسازی اقتصاد کشور است و به تاب آوری اقتصاد ملی کمک می کند و اقتصاد ملی را در نوسانات اقتصادی، تحریم و حوادث طبیعی با ثبات و پایدار نگه می دارد. 

وی افزود: در ۲۴ بندی که در سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی به تصویب مقام معظم رهبری رسیده است، نکات مهمی مورد اشاره قرار گرفته است. در اقتصاد مقاومتی، اقتصاد باید مردمی شود. مردم سرمایه گذاری کنند و در تولید، تجارت و بازرگانی ورود پیدا کنند. اگر اقتصاد، مردمی و اجتماعی شود، پایداری بیشتری نسبت به اقتصاد سرمایه داری یا دولتی پیدا می کند. برای این کار نیازمند توانمندسازی مردم برای ورود به اقتصاد هستیم. آموزش های فنی و حرفه ای از مهمترین و ساده ترین راه توانمندسازی مردم است.

رضایی گفت: غیر از ارائه مشاوره های اقتصادی، انتقال تجارب و فراهم کردن محیط کسب و کار نیز بسیار مهم است اما مهمتر از آنها این است که مسئولیت و اختیار به مردم سپرده شود. نباید مردم برای گرفتن مجوز از استان ها به تهران بیایند یا برای تسهیلات بانکی و سرمایه گذاری، سود 30 درصد پرداخت شود.

دکتر رضایی گفت: اگر دخل و خرج مردم در کسب و کارها درست تنظیم نشود، مردم مغازه و کارگاه و کارخانه خود را می فروشند و از فعالیت ثمربخش خارج می شوند. در سطح کلانِ ساختار این کار، تشکیل استان های قوی اقتصادی شبیه ساتراپ های قدیم ایران است تا مردم هر بوم یا منطقه یا ساتراپ بتوانند برای صرف سپرده های خودشان، تصمیم بگیرند. مالیات های هر منطقه بجز برای موارد خاص، در همان منطقه صرف شود و به تهران نرود.

نویسنده کتاب ایران آینده گفت: موضوع دیگری که در اقتصاد مقاومتی مطرح شده، این است که چند پدیده نوسان آور در اقتصاد ایران دخالت دارد که تا آنها را از اقتصاد جدا نکنیم، اقتصاد سالم و مقاوم محقق نمی شود. یکی از آنها رابطه نفت با درآمدهای دولت است. قیمت نفت که بالا می رود دولت دلارها را به بانک مرکزی می دهد و معادل ریالی آن را به وزارتخانه ها می دهد. هر یک تومان پولی که بانک مرکزی چاپ می کند، در سطح جامعه پنج برابر می شود و پنج تومان نقدینگی تولید می کند. اگر معادل این پول کالا وارد بازار نشود، به همان میزان تورم ایجاد می شود. یکی از علل تورم در پنجاه سال اخیر در کشور ما، فروش دلارهای نفتی دولت به بانک مرکزی است. برای ثبات اقتصادی باید فکری در مورد فروش دلارهای نفتی به بانک مرکزی داشته باشیم. یا بایستی به صندوق توسعه ملی بدهند و آنجا از ریال های موجود به دولت پول بدهد یا این دلارها باید به بانک هایی غیر از بانک مرکزی داده شود تا پول موجود را مبادله کند.

استاد دانشگاه امام حسین (ع) گفت: راه درازمدت تر، این است که پول نفت را باید از دست دولت ها خارج کرد و این ثروت ملی را فقط در سرمایه گذاری های اساسی هزینه کرد و وارد چرخه خلق پول و تورم نکرد. 

رضایی گفت: اقتصاد مقاومتی به ثبات  درون اقتصاد کشور تاکید دارد و دولت را ملزم می کند که از تصمیم گیری های غلط مالی، پولی و ارزی اجتناب نماید. گاهی خود دولتمردان عامل بی ثباتی هستند و تاثیر تصمیمات غلط از تحریم اقتصادی بیشتر می شود. مثلاً دولت فعلی در چهار سال اول برای مبارزه با تورم، پول های مردم و کارآفرینان را در بانک حبس کرد. تورم با خارج شدن پول از دست مردم، پایین آمد؛ تورم به 9 درصد رسید ولی این یک مُسکّن کوتاه مدت بود.

وی افزود: پولی که در بانک ها جمع شد، به ظاهر زندانی شد اما جلوی رشدش را نتوانستند بگیرند و پول ها مثل آب در پشت سد بانک ها جمع شد و سال 96 مال باختگان بانکی به خیابان ها آمدند و دولت متوجه اشتباهش شد که این سیاست پولی در چهار سال اول اشتباه بود. نقدینگی یکباره از بانک به بورس آمد. اولین گروه، سودجویانی بودند که هزاران میلیارد تومان را از مهرماه 98 به بازار سرمایه بردند و شاخص بورس تا اسفندماه پنج برابر شد. اقشار متوسط فروردین و اردیبهشت به بورس وارد شدند و از خرداد ماه، اقشار پایبن تر از متوسط هم‌ به بورس آمدند و شاخص بورس به دو میلیون واحد رسید و اتفاقات بعد را شاهد بودیم. همین بورس می توانست تعداد زیادی از مردم را وارد اقتصاد و تولید کند. اگر بورس به تولید وصل می شد، هر روز ارزشش بالاتر می رفت.

دکتر رضایی گفت: وقتی خود دولتمردان با اشتباهات اقتصادی، عامل بی ثباتی می شوند، نمی توانیم بگوییم اقتصاد مقاومتی داریم. برای پایداری اقتصاد، مردم باید وارد عرصه اقتصاد کشور بشوند. اقتصاد مقاومتی تنها راه کم تاثیر کردن یا خنثی کردن تحریمها است. امیدواریم در آینده با درس گرفتن از این روندها، آینده شکوفایی را برای اقتصادمان رقم بزنیم.
ارسال نظر