توسط دکتر رضایی مطرح شد:
کد خبر: ۴۴|
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۱ - ۱۷:۴۴
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در شرایط تحریم و جنگ اقتصادی همانند دوران دفاع مقدس باید با اتکا به مردم و میدان دادن به آنها از نوآوری و ابتکار بهره برد.
پیشنهاد تاسیس سازمان ملی فرش ایران

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دکتر رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در مراسم رونمایی از بزرگترین فرش دستباف خارمیانه در نمایشگاه بین المللی فرش تهران افزود: یکی از مهمترین نوآوری های کاربردی در شرایط تحریم رونق دادن به صادرات غیر نفتی کشور است.

دکتر رضایی با بیان این مطلب دولتمردان را به توجه بیشتر به صادرات غیر نفتی به خصوص کمک به رونق بازار و صادرات فرش ایرانی که زبانزد جهانیان است توصیه کرد.

دکتر رضایی در این مراسم تصریح کرد: از دیرباز تا کنون فرش ایرانی قالب بروز هنر، سلیقه و اعتقاد ایرانیان بوده است و از این روست که فرش ایرانی در دنیا جلب توجه کرده و طرفداران بسیار دارد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطر نشان کرد: در حوزه تولید فرش نیز همپای دیگر فناوریهای روز دنیا باید آخرین امکانات روز با سنت و هنر بافندگان فرش در ایران ترکیب شود.

وی افزود: در عین حال برای رونق تولید و صادرات آن باید نیازهای مردم مناطق مختلف دنیا مثل اروپا را شناسایی کرد و در واقع در این زمینه باید نیازسنجی مناسب و دقیق صورت گرفته و بازارهای هدف فرش ایران باز تعریف شوند، بازارهایی که از اروپا تا اقصی نقاط جهان می تواند مورد شناسایی و برنامه ریزی دقیق قرار گیرد.

دکتر رضایی در بخش دیگری از سخنان خود به نقش زنان و همچنین عشایر و روستاییان ایرانی در قالیبافی و صنعت فرش کشور اشاره کرد و با تقدیر از آنان افزود: صنعت فرش از پتانسیل و نیروی عظیمی در کشور برخوردار است که با ساماندهی بهتر و نیازسنجی مناسب این سرمایه اجتماعی می تواند یکی از ارکان تولید ثروت در کشور باشد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه برای مبارزه با تحریم و نبرد اقتصادی دشمن در رویارویی جدیدی که با ایران آغاز کرده اند باید به تولید ثروت رو آورده شود، گفت: تنها از این طریق است که می توانیم از تحریم ها عبور کرده و شکوفایی اقتصادی کشور را رقم بزنیم.

وی افزود: رونق صنعت فرش در کنار دیگر صنایع ایران یک اقدام راهبردی و سرنوشت ساز برای تضمین موفقیت ملت ایران خواهد بود.

همچنین در این مراسم دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام پیشنهاد کرد که سازمان ملی فرش ایران تشکیل شود و تشکل های متعدد و پراکنده ای که در زمینه فرش ایران وجود دارد به یکپارچگی برسند.

وی تاکید کرد: سازمان ملی فرش ایران می تواند با بازاریابی به روشهای نو و اطلاع رسانی از سلیقه های مشتریان و همچنین تقویت فناوریهای جدید تولید فرش و آموزهاش لازم به قالیبافان نقش تعیین کننده ای در توسعه فرش ایرانی داشته باشد.

شایان ذکر است که سومین فرش بزرگ جهان با مساحت تقریبی 2 هزار و 400 متر مربع و به ارزش سه میلیون و دویست هزار دلار امروز در نمایشگاه فرش تهران رونمایی شد. این فرش در منطقه نیشابور خراسان رضوی با تلاش 400 قالیباف و به مدت دو سال بافته شده است. وزن نهایی این قالی 12 تن و طرح آن افشان ترنج طره دار و تلفیقی از سبک تبریز و اصفهان است.

گفتنی است که این قالی به سفارش سلطان نشین عمان و برای استفاده در مسجد امین این کشور سفارش داده شده است.
 

ارسال نظر