کد خبر: ۴۸۴|
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۷:۴۰
بیانیه دکتر محسن رضایی در پاسداشت روز معلم

بسم الله الرحمن الرحیم

ن والقلم و ما یسطرون
زبوسیدنی های این روزگار       یکی هم بود دست آموزگار

 

بنام آفریننده قلم و کتابت که آزادی و آگاهی، این دو هدیه الهی را در پناه آن به انسان عرضه داشت و مسیر ترقی، تعالی و پیشرفت بشر را بر بستر آن بنا نهاد. سنگ بنای این مسیر نا هموار و پیچیده بدست پیامبران، این اولین معلمان بشر گذاشته شد و سپس معلمین، مشعل داران، طلایه داران و هدایت بخش زندگی جامعه بشری بوده اند که صراط مستقیم حیات انسان را نمایاندند و افکار و اندیشه های بلند و متعالی را بر جامعه ارزانی داشتند.


معلم و استاد گرانقدر،
روز با شکوهت که تداعی بخش عظمت و تعالی به روح و جان بشریت است مبارک باد. یکی از رسالتها و وظایف اصلی نهاد تعلیم و تربیت در جمهوری اسلامی ایران، پرورش انسان بر اساس ارزشهای والا و جهان شمول اسلامی، رشد فضایل اخلاقی بر اساس ایمان و تقوا، تقویت روحیه جستجوگری، تتبًع، تحقیق و ابتکار در زمینه های علمی، فنی و فرهنگی برای رسیدن به قله بلند خود باوری و خود اتکایی است.
همکاران عزیز، خواهران و برادران محترم، بدیهی است که آینده هر کشور و سرنوشت هر جامعه و کلید پیشرفت و بالندگی هر سرزمین در دست معلمین و اساتید آن جامعه است. فرهنگیان و دانشگاهیان ایران اسلامی، سازندگان اصلی عصر دانش و دانایی در آیند ه ی پیش رو هستند. ما متناسب با اهمیت والای نهاد تعلیم وتربیت و شأن و جایگاه و منزلت معلمین و فرهنگیان نتوانسته ایم برنامه ریزی مدون، مطلوب و متناسب انجام دهیم. بر ما پوشیده نیست که نهاد تعلیم و تربیت در مسیر حرکت رو به جلوی خود، دچار عدم کارایی مطلوب و مورد انتظار و تغییرات پی در پی و بدون پشتوانه دقیق و عمیق کارشناسی شده است. این آفت میتواند آسیب های فراوانی را متوجه این نظام انسان ساز و آینده ی پیش روی ایران عزیز اسلامی نماید. راه حل این معضل عمیق و پیچیده، تغییرات پی در پی مدیران، منابع درسی و نظام آموزشی نیست بلکه لازم است بدون از دست دادن فرصت، با مشورت بدنه فرهنگیان، کارشناسان و متخصصین و بهره گیری از تجارب موفق دنیا، در راستای نوسازی هدفمند و متناسب با شرایط امروز ایران اسلامی اقدام به  اصلاح عالمانه ی نظام تعلیم و تربیت نمود. اینجانب بعنوان یک معلم معتقدم که مسیر تحول، توسعه و پیشرفت کشور از مسیر اصلاح، طراحی و برنامه ریزی دقیق و موشکافانه در نظام تعلیم و تربیت می گذرد. برهمین اساس  طی سالهای گذشته با مشورت فرهنگیان، دانشگاهیان و متخصصین نظام تعلیم و تربیت به این نتیجه رسیده ام که باید با تقویت صنوف و تشکلهای فرهنگیان عزیز و تشکیل ((پارلمان معلمان))، هر گونه تغییر و طراحی جدید در نظام تعلیم و تربیت را به خود فرهنگیان و معلمین سپرد و به تصمیمات و تغییرات سلیقه ای وخلق الساعه پایان بخشید. حل مشکلات معیشتی فرهنگیان، توجه به خدمات رفاهی و بیمه ای، توجه به مشکلات بازنشستگان فرهیخته، تاسیس نهادهای خدمات رسانی تخصصی مانند تعاونی های مختلف و تاسیس (( بانک ویژه فرهنگیان)) و خدماتی از این دست حداقل هایی است که باید مورد توجه دولت مردان در نظام جمهوری اسلامی ایران قرار گیرد. توجه و عمل در چارچوب سیاست های کلی «ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش کشور» که به تازگی از طرف رهبر معظم انقلاب ابلاغ گردیده است، می تواند مبنای ایجاد تحولی مطلوب در نظام تعلیم و تربیت کشور باشد.
امید است با همدلی و همراهی و مشارکت واقعی فرهنگیان عزیز در سطوح مختلف بتوانیم طلیعه توسعه و پیشرفت هدفمند و همه جانبه کشور را از مسیر ارتقاء و کیفیت بخشیدن به نظام تعلیم و تربیت رقم زنیم.
 بار دیگر هفته معلم که یاد آور خاطره معلم فرزانه علامه شهید مرتضی مطهری میباشد را خدمت همکاران عزیز، فرهیختگان معظم و اساتید محترم تبریک میگویم . با آرزوی سر بلندی، موفقیت، عزت، امید و شادابی برای شما برادران و خواهران عزیز در راه ساختن ایران عزت مند و ملت بزرگ و سرافرازمان.
 
 

برادر شما
محسن رضائی

 

ارسال نظر