کد خبر: ۶۷۲|
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۷:۳۶
تعداد نظرات: ۱۴ نظر
در این مقال، به تحلیلی از آرایش موجود انتخاباتی و پتانسیل رای آوری محسن رضایی در این دوره پرداخته می‌شود تا علل اصلی برخی هجمه‌ها علیه رضایی روشن تر شود.
چرا به تخریب محسن رضایی رسیده‌اند؟

مهدی مکارمی در سایت بهارنیوز نوشت:


مطلب توهین آمیز یکی از سایت‌های خبری مدعی اصولگرایی -حامی یکی از کاندیداهای انتخابات- نسبت به محسن رضایی و عشایری بودن وی و طعن تلخ و به سخره گرفتن دست هایی که نماد تلاش و مردانگی است، صرف نظر از هرگونه نقد و اعتراض به این موضوع، نشان دهنده تغییراتی است که در آرایش جدید انتخاباتی ایجاد شده است، آرایشی که با کنار رفتن هاشمی رفسنجانی و کاندیدای اول دولت-مشایی- شانس کاندیدای مستقل این انتخابات-محسن رضایی- را جدی تر از قبل نموده است.


چند ماه قبل در دیداری با محسن رضایی، با ارائه تحلیلی از فضای انتخابات آتی، به وی گفتم در صورتی که شرایطی ایجاد شود که فضای انتخابات به سوی دو قطبی سیاسی سوق پیدا نکند و فضای کارشناسی بتواند بر فضای سیاسی غلبه کند شانس پیروزی شما در انتخابات افزایش می‌یابد و البته این مستلزم کار تشکیلاتی قوی بویژه در استان‌های مختلف است. اینک به نظر می‌رسد شرایط انتخابات بگونه ای رقم می‌خورد که با افزایش شانس محسن رضایی برخی از کاندیداها و حامیان آنها احساس خطر می‌کنند. در این مقال، به تحلیلی از آرایش موجود انتخاباتی و پتانسیل رای آوری محسن رضایی در این دوره پرداخته می‌شود تا علل اصلی برخی هجمه‌ها علیه رضایی روشن تر شود.


انتخابات پیش رو از نظر دو قطبی نبودن، شباهت هایی به انتخابات سال84 در مرحله اول دارد. انتخابات مرحله اول84 نشان می‌دهد وقتی فضای دو قطبی بر انتخابات چیره نشود مولفه‌های موثر بر نتیجه انتخابات با سایر دوره‌ها متفاوت خواهد بود. در انتخابات سال 84 پراکندگی آرا در مناطق و استان‌های مختلف، همچنین شهرهای بزرگ، کوچک و متوسط پیام‌های خاصی داشت.


- آرای بومی
در آن انتخابات همه ی کاندیداها - بجز  دکتر معین- در استان‌های زادگاه و بومی خود رای اول را کسب کردند. علی لاریجانی در مازندران، محمدباقر قالیباف در خراسان رضوی، مهدی کروبی در لرستان، هاشمی رفسنجانی در کرمان، احمدی نژاد در سمنان و مهرعلیزاده در آذربایجان، رای اول را کسب نمودند. «عدم صدرنشینی معین در اصفهان نیز ابهام و موضوع داغی بود که خصوصا آقای کروبی درباره آن بسیار واکنش نشان دادند زیرا عملا باعث پایین آمدن کروبی از رده دوم به سوم را فراهم آورد و احمدی‌نژاد را به دور دوم رساند» این توزیع آرا نشان می‌دهد در انتخاباتی که دو قطبی نباشد و با تعدد کاندیدا مواجه باشد استان‌های بومی و زادگاه نقش مهمی در جلب آرای کاندیداها خواهد داشت.


آرای منطقه ای و قومی
مهدی کروبی در مرحله اول سال 84، در 11 استان کشور رای اول را کسب نمود که از این 11 استان، 10 استان در غرب و جنوب غرب کشور بوده اند. وی در5 استان غربی بیش از 30 درصد آرا را به خود اختصاص داد و در استان فارس نیز حدود 30 درصد را از آن خود نمود. این رای بالا در مناطق غربی و جنوب غربی کشور بخوبی نشان دهنده تاثیر جغرافیا در انتخابات ریاست جمهوری است. اگرچه شعارهای اقتصادی مهدی کروبی در جذب آرای شهرهای کوچک بی تاثیر نبود بگونه ای که وی در 200 شهر کوچک توانست رای اول را کسب کند اما بررسی دقیق تر آرا در شهرستان هایی که وی اکثریت آرا را کسب نموده تایید کننده نقش بیشتر آرای بومی و قومی است. گفتنی است وی در 9 شهرستان خرم آباد، کرمانشاه، سنندج، یاسوج، بندرعباس، ایلام و... حائز اکثریت آرا شد در حالیکه در شهرهای بزرگ مانند تهران با 5درصد، مشهد 7درصد و ....رای کمی را کسب نمود.
در انتخابات 92 که از نظر تعدد کاندیدا شباهت بسیاری به انتخابات 84 در مرحله اول دارد، محسن رضایی نماینده یک جغرافیای وسیع در کشور-غرب و جنوب غربی - است.


فضای غیرسیاسی حاکم
در انتخابات 92 فضای تقریبا غیرسیاسی حاکم است و این تاثیر موضوعات جغرافیایی و منطقه ای را بویژه همزمان با انتخابات شوراها تشدید می‌کند.
ضمن آنکه این فضا باعث می‌شود فضای آرام و کارشناسی بر رقابت‌ها حاکم شود. بسیاری از ناظرین مناظرات 88 براین باورند که رضایی در آن مناظره ها توانست نظر مردم را بدلیل طرح مباحث کارشناسی و غیرسیاسی جلب کند که بدلیل دوقطبی و فضای سیاسی حاکم بر انتخابات، موفقیتی در نتیجه آرا بدست نیاورد. به نظر می‌رسد برنامه‌های تلویزیونی و مناظرات کاندیداها می‌تواند نظر طیف‌های گسترده تری از مردم را به محسن رضایی با داشتن برنامه هایی مدون بویژه در حوزه اقتصادی تشویق نماید. وی با تسلطی که در حوزه اقتصادی دارد و با توجه به مطالبات اقتصادی مردم، می‌تواند آرای بسیاری را به خود جذب کند.


آرایش سیاسی
نباید فراموش کرد که اصولگرایان با 4 کاندیدای رسمی از طیف‌های مختلف (حدادعادل، جلیلی، قالیباف، ولایتی) آرای خود را همپوشانی می‌کنند و توزیع آرا بین این کاندیداها می‌تواند شرایطی همانند وضعیت اصلاح طلبان در سال84-مرحله اول- برای آنان رقم بزند و ضمن آنکه با احتمال اجماع روحانی و عارف، به احتمال فراوان خروجی ائتلاف آنها یک پای رقابت در دور دوم می‌شود.
اما محسن رضایی به عنوان کاندیدای مستقل این دوره از انتخابات که از ماهها پیش با سفر به بیش از 250 شهرستان و سفر دوباره به همه استانهای کشور آماده حضور در این عرصه می‌شد با توجه به پتانسیل‌های رایی که در بالا مورد اشاره قرار گرفت شانس جدی دیگر ورود به مرحله دوم این انتخابات خواهد بود و این موضوعی است که برخی کاندیداهای اصولگرا از هم اینک نگران آن شده اند.
به هر حال به نظر می‌رسد حملات و هجمه‌ها به محسن رضایی از این پس فزونی خواهد یافت و هواداران وی نیز می‌بایست بدانند که این بار پا به رقابتی جدی نهاده اند.
 

ارسال نظر
انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱۸
saeedeh
|
-
|
۱۷:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
0
0
به لطف خدا وياري خدا ما پيروزيم زنده باد دکتر رضايي
پوريا
|
-
|
۱۷:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
0
23
با سلام
در رابطه با تخريب ها بيشتر کار پيگيري شود چون مردم را به سادگي منحرف مي کنند يا به بهانه سابقه نظامي جناب دکتر و يا اعتراض به نتايج انتخابات سال88 که بهانه هايي واهي هستند و همه سياه نمايي اند
خدا به ما رحم کند با اين مسئولين از خدا بي خبري که در کمال بي تقوايي برنامه هاي دکتر رضايي را به سخره مي گيرند،از خداي متعال مي خوام دلها را به سمت انتخابي آگاهانه سوق دهد
خانواده من 5نفرن و راي همه ماهم دکتر رضايي عزيز است
سعي مي کنم راي اقوام و خويشان را هم براي ايشان بگيرم
حق نگهدارتان به اميد پيروزي و خلق حماسه سياسي و اقتصادي
پوريا
|
-
|
۱۷:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
0
11
باسلام
به نظر من صد در صد اصولگرايان هم ائتلاف مي کنند به هرحال آرزوي من پيروزي دکتر رضايي است،مامامور به تکليف هستيم نتيجه با خداست.
درود بر اصولگراي واقعي دکتر رضايي
خراسان شمالي-اسفراين
|
-
|
۱۷:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
0
3
راي ما دولت بابرنامه آقاي رضايي .
هيئت مذهبي ... بالغ بر صدو چهل نفر به صورت مستقيم منتظر آمدنش هستيم
محمد جواد
|
-
|
۱۷:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
0
7
تنها كسي كه مي تواند اقتصاد كشور را سر و سامان دهد اقتصادداني چون دكتررضايي است . سلام بر زندگي
شبما
|
-
|
۱۷:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
0
0
منم به دکتر رضايي راي مي دم
چون با برنامه ريزي حرف ميزنه بقيه فقط مشکلاتو ميگن
مشکلاتو که اين روزا همه مي دونن
اعات
|
-
|
۱۷:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
0
0
درود بر مرد مرد.ما مديريتهصول گر نماها را نميخواهيم فقط محسن هم اصول گرا وهم اصلاح طلب است
mehdi
|
-
|
۱۷:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
0
4
من خودم به شخصه بزرگترين بي احترامي رو هم اگه از طرفدارهاي ... نسبت به خودم يا كانديد اصلح دكتر رضايي بشنوم به هيچ وجه ناراحت نميشم.
كساني كه بدون هيچ منطق و دليل و مطالعه اي بي برنامه ترين كانديدا رو انتخاب كردن چه انتظاري ميشه ازشون داشت.اونها خواب نيستن بلكه خودشونو به خواب زدن و كسي كه خودشو به خواب زده رو نميشه بيدار كرد.
برنامه هاي ... در زمينه هاي مختلف,

سياست داخلي:حذف هميشگيه همه ي جناههاي سياسي به غير از اصولگراها

دموكراسي:حذف هر گونه آزادي در درون جامعه از ماهواره و اينترنت گرفته تا كتاب و فيلم و حتي لباس

سياست خارجي:به نظر ايشون ما در زمينه ي سياست خارجي ا?ن خيلي هم وظعمون خوبه و همين راه رو ادامه ميدن و با كشورهاي بزرگ و مهم قطع رابطه كامل و ايجاد رابطه با تانزانيا و ونوزوئ? و سوريه و سامباندوران و ....

اقتصاد:به گفته ي ايشون ما ا?ن به هيچ وجه مشكل اقتصادي نداريم و اين حرف كه ما مشكل داريم توطئه ي امثال جناب دكتر رضاييه.و برنامه ي ايشون براي بهبود مشك?ت اندك اقتصادي و بيكاري اينه كه او?ً به مردم ياد بديم كه قناعت كنن و هر روز غذا نخورن و هر سال لباس نخرن و بهشون ياد آوري كنيم كه مشكل اقتصادي نداريم و برنامه ي اصليه ايشون ممانعت از ورود چوب بستني از آلمان و توليد چوب بستني در داخل كشوره.

به اميد خدا امسال ديگه مردم گول امسال اين آقا رو نميخورن و با انتخاب دكتر رضايي قدمي محكم برميدارن به سمت ساختن ايراني آباد.
درود بر رضايي..........س?م بر زندگي
مسعود
|
-
|
۱۷:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
1
2
سلام آقا محسن
با ديدن سومين مناظره بالاخره فهميدم که شما نسبت به بقيه اصلح هستيد
ان شاء الله خداوند ياورتان باشد
جواد
|
-
|
۱۷:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
0
5
من به آقاي رضايي راي ميدم هرچند سال 88 در آخرين لحظات تصميم عوض شد و به دگري راي دادم ،و پيشمان هم شدم . اما امسال ميخواهم به تکليفم عمل کنم و به کسي راي بدهم که پيش وجدان و خداي خودم معتقدم از ديگران صالح تر است .وقتي ميگويد براي احساس تکليف آمده است باور ميکنم و ميپذيرم که دنبال پست مقام نيست و وارد زد وبندهاي سياسي نميشود تا وام دار اين جناح و آن گروه نشود. هم برنامه دارد و هم کارنامه اش روشن است . پس به اميد فردايي بهتر و ايراني آباد و سربلند . به محسن رضايي راي ميدهم .
سيد رضا
|
-
|
۱۷:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
0
1
واسه اينکه ميبينند ايشان مستقل اومده و واقعا دلسوز و بدون طمع و دنبال قدرت نيست . وامدار هيچ حزب و گروهي نيست . انشالله موفق ميشه . شنيديم تو ستادهاي رقباي ايشون چه پولايي خرج ميشه!! از مال کي ؟ از کيسه کي؟ ولي ايشون با کمک دوستان اومدن
دريا
|
-
|
۱۷:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
0
0
سلام
من از حاميان دکتر رضاييم انشاءالله که قبول بشن کلي مناظره ها مشتند و برنامه ها و اينا رو ديدم و سخناي رهبري اخر سر به اين نتيجه رسيدم که ايشون بهترينن.

ولي چند تا سوال دارم ...........
عظيم عارفي
|
-
|
۱۷:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
0
3
تو دلمون جا داري آقا محسن
فرزند شهيد کريم عارفي-فرمانده مهندسي لشگر عاشورا
ميلاد
|
-
|
۱۷:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
0
0
رايم را با تمام اعتماد به دکتر رضايي عزيز.اميدوارم که خداوند دل مردم را روشن کند و ببيند که اصلح و دلسوزشان تنها رضايي است و بس