کد خبر: ۷۴۲|
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
مستند انتخاباتی محمد باقر قالیباف کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌ جمهوری به کارگردانی سید محمود رضوی با عنوان «دوباره زندگی» ساعت 20:10 شانزدهم خرداد از شبکه یک سیما پخش شد. فیلمی که شباهت های عجیبی با مستند محسن رضایی با نام «سلام بر زندگی» داشت. این فیلم روز دوشنبه 13 خرداد از شبکه یک پخش شد.
شباهت های عجیب مستند قالیباف به مستند محسن رضایی

آقای شهردار آیا شما قادر به عمل برنامه‌هایی هستید که در واقع متعلق به کاندیدای دیگری است؟

ابتدای مستند با آیه‌ای از سوره نجم (برای انسان چیزی جز حاصل تلاش او نیست) آغاز شد و در ادامه دیدارهای قالیباف با آیات عظام انصاری شیرازی، امینی، علوی گرگانی، موسوی اردبیلی، جوادی آملی و مکارم شیرازی پخش شد. البته بی آنکه توضیحی داده شود که آیا وجود این تصاویر در این فیلم تبلیغاتی به منزله حمایت آیات عظامی همچون آیت‌الله موسوی اردبیلی از کاندیداتوری قالیباف است؟
مستند قالیباف در ادامه به خدمات او به عنوان شهرداری می‌پردازد و سپس در بخش‌های میانی فیلم قالیباف وارد بحث تبیین برنامه‌ها می‌شود. اولین برنامه‌های او حول محور اقتصادند. درباره فقر حرف می‌زند و می‌گوید که با ورود فقر امر به معروف و نهی از منکر از در دیگر خارج می‌شوند. اینکه فقر جامعه را چاپلوس می‌کند و در مقابل قدرت بله قربان‌گو. او می‌گوید که به مساله فقر خواهد پرداخت و باز هم از بدی‌های فقر می‌گوید. و سری به روستاها می‌زند. در مقابل دوربین می‌گوید که باید برای مساله فقر کار کرد. اما چگونه؟
برنامه‌هایی که قالیباف برای مساله‌ای که او در حالت کلی آنرا فقر خوانده بی‌ آنکه توصیف اجتماعی دقیقی منطبق بر واقعیت‌های جامعه از واژه فقر ارائه کند، تکرار همان برنامه‌هاییست که محسن رضایی، کاندیدای اقتصادی یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به کرات در مصاحبه‌ها مناظره‌ها و برنامه‌هایش بر آنها تاکید می‌کند.
قالیباف از تبدیل نظام متمرکز به یک نظام نیمه‌متمرکز و دادن اختیارات شهرها به دست‌ خودشان سخن می‌گوید. این در حالیست که محسن رضایی در روز برگزاری اولین کنفرانس مطبوعاتی‌اش در بازار تهران با افتتاح ویکی‌رضایی- پایگاه اطلاع رسانی شهرهای ایران- نشان داد که از مدت‌ها پیش از آنکه فرصت ریاست جمهوری را بدست آورد برنامه‌های مدونی را برای سپردن امور استان‌ها به دست مردم بومی آن شهرها آغاز کرده است. اطلاعات موجود در پایگاه اطلاع‌رسانی ویکی‌رضایی از یک سال پیش توسط اعضا ستاد انتخاباتی-سایبری محسن رضایی که در تمام شهرها روستاها و محله‌ها دفاتری دارند به روزرسانی می‌شود. ضمن اینکه محسن رضایی در سال 88 هم از برنامه هایش برای تشکیل فدرال اقتصادی سخن گفته بود.
دیگر برنامه اقتصادی قالیباف بحث یارانه‌های سبز بود. قالیباف در این فیلم می‌گوید: «پرداخت یارانه‌ها قطعا ادامه پیدا می‌کند و یارانه تولید برای احیای کشاورزی و دامپروری جز اولویت‌های قطعی من است.». «یارانه سبز» عبارتی است که به دنبال واژه «اقتصاد» از کلید واژه‌های برنامه‌های محسن رضایی محسوب می‌شود. مدت ها پیش از آغاز ثبت نام کاندیداها رضایی در بازدید های استانی‌اش به کشاورزان قول پرداخت یارانه سبز را داده‌بود. جزییات مربوط به نحوه تعلق توزیع و شرایط استفاده یارانه سبز در کنار ده‌ها برنامه مربوط به کارآفرینی، اشتغال دانشجویی، اشتغال زنان سرپرست خانوار و تخصیص تسهیلات برای ایجاد شغل به عنوان یکی از راه‌بردی‌ترین برنامه‌های اقتصادی رضایی در ایجاد یک انقلاب اقتصادی با مردمی کردن اقتصاد ذکر و تشریح شده بود.
مساله دیگری که در فیلم به آن پرداخته می‌شود لزوم توجه به قومیت‌ها و اقلیت‌های مذهبی است. محسن رضایی که خود منتسب به یکی از قدیمی‌ترین اقوام ساکن فلات ایران- قوم لر- است، در تمام سال‌های جنگ با اشرافی که به آن مناطق جنگی -محل زادگاهش- با مدیریتی هوشمندانه در بالاترین رتبه نظامی شاهد صحنه‌های وصف ناشدنی بوده و در پدید آوردن بسیاری‌شان شرکت داشته است. همه اینها محسن رضایی را شایسته‌ترین کاندیدا برای دفاع از حقوق قومیت‌هاست چرا که خود به یکی از آنها تعلق دارد. گفتنی آنکه در روزهای گذشته یکی از وب‌سایت منتسب به جلیلی دیگر کاندیدای ریاست جمهوری یازدهم از هویت قومی‌ رضایی با عبارات توهین آمیزی سخن گفته‌بود.
در گفته‌های قالیباف هم تاکید بر واژه جوانان مانند هفت کاندیدای دیگر به وفور شنیده و دیده می‌شود. جوانان ایرانی که تعدادشان زیاد و تعداد بیکاران هم در میانشان به همان میزان بسیار است از هرگونه وعده‌ای در عرصه بهبود اوضاع شغلی و آزادی‌های فرهنگی اجتماعی‌شان استقبال می‌کنند اما کاندیداها خود نیز متعرضند که دوران شعارزدگی به پایان رسیده و حالا زمان عمل به وعده‌هاست. عملکرد محسن رضایی با سپردن مسوولیت‌های مهم به جوانان در مجموعه‌هایی که ریاستشان را بر عهده داشته نشان داده است که او در عمل به وعده‌هایش تعلل نمی‌کند.
فیلم مستند محسن رضایی را یک فیلمساز جوان، یاسر ارباب، و تنها با استفاده از یک دوربین دستی ساده ساخته است. فیلم «سلام بر زندگی» را ارباب با مونتاژ ویدیو‌هایی که همراه با رضایی در سفر به بیش از 200 شهر مختلف کشور فیلمبرداری کرده بود ساخته است. مستند انتخاباتی قالیباف هم البته با اندکی تغییر «دوباره زندگی» نام داشت و شباهت‌های بعضا فاحش دیگری با مستند انتخاباتی رضایی داشت که آنرا منهای شباهت در برنامه‌ها، به بهانه مشابهت‌های هنری ناگفته باقی‌ می‌گذاریم.
در بخش‌هایی از این مستند تبلیغاتی هموطنی از کاندیداها می‌خواهد که به قول‌ها و حرف‌هایشان عمل کنند. قالیباف هم خود حدیثی به این مضمون نقل می‌کند که اولین بی تقوایی مرد این است که بگوید کاری را انجام می‌دهم و نتواند انجام دهد، سوال این است که آقای شهردار آیا خود شما قادر به عمل به برنامه‌هایی هستید که در واقع متعلق به کاندیدای دیگری‌ست. آیا شما پشتوانه‌های تحقیقاتی این برنامه‌ها را دارید یا پشتوانه‌های مالی فکری و اجرایی برنامه‌هایی که اعلام می‌کنید را پیش‌بینی کرده‌اید؟
قالیباف سپس در بخش دیگری از مستندش می‌گوید: «نظامی که مورد تحسین مردم خود قرار نگیرد بعید است مورد تحسین مردم دنیا قرار بگیرد.» این یکی از تمایزات روشن برنامه‌های قالیباف با رضایی است. تمایزی که در نحوه نگرش هر یک از این دو کاندیدا ریشه دارد. یکی که تحسین می‌خواهد و آن دیگری که بدنبال تصحیح است.


 

ارسال نظر
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
ميلاد صادقي(آسترکي)
|
-
|
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
4
36
زنده باد دکتر رضايي