محسن رضایی
کد خبر: ۹۸۳|
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
دکتر محسن رضایی،شب گذشته میهمان شبکه دوم تلویزیون بود تا با مردم از «رمز و راز پویایی و بالندگی انقلاب اسلامی ایران» سخن بگوید. پویایی که انقلاب و امام به مردم هدیه داده اند. وی در همان ابتدا با ذکر خاطره ای، از ایجاد میل و انگیزه ای که انقلاب به جوانان نسل پیشین،عطا کرد،سخن گفت.وی در این مصاحبه همچنان بر رعایت کرامت اقوام ایرانی تاکید کرد و گفت هیچکس نباید به اقوام ایرانی توهین روا بدارد.
روزی‌ را می بینم که آمریکایی هاحرف‌هایشان رابا مایکی‌می‌کنند
 
دکتر محسن رضایی،شب گذشته میهمان شبکه دوم تلویزیون بود تا با مردم از  «رمز و راز پویایی و بالندگی انقلاب اسلامی ایران» سخن بگوید. پویایی که انقلاب و امام به مردم هدیه داده اند. وی در همان ابتدا با ذکر خاطره ای، از ایجاد میل و انگیزه ای که انقلاب به جوانان نسل پیشین، عطا کرد سخن گفت.

محسن رضایی خاطره اش را اینگونه به مردم گفت که :در سال 52 که او جوانی 19 نوزده ساله بیشتر نبوده است به خاطر فعالیت های انقلابی در اهواز دستگیر و به ماه ها حبس محکوم می شود. در جریان این حبس ها خانواده و به ویژه مادر ایشان در یکی از ملاقات های خود با محسن رضایی در زندان،احساس بی قراری می کند با این جمله محسن رضایی تسلی پیدا می کند که مادر مگر خودتان نگفتید که شما باید فداکاری های سردار اسعد بختیاری را که برای احیای مشروطیت تهران را فتح و از محمد علی شاه که دوره او به استبداد مشهور بود، خلع ید کرد ،را ادامه دهید؟ مگر خودتان نگفتید که شما باید راه شیر علیمردان خان بختیاری را که با استبداد رضا شاهی جنگید و چندین استان را از دست وی نجات داد ادامه دهید؟ وی به مادر می گوید که اگر سردار اسد بختیاری با محمد علی شاه و برای احیای مشروطیت مبارزه می کرد و اگر علیمردان خان بختیاری با استبداد رضا شاهی مبارزه کرد،اکنون نوبت مااست که با استبداد محمد رضا شاه مبارزه کنیم و اینگونه راه و رسم بختیاری ها و قهرمانی های آنان را ادامه دهد.مادر محسن رضایی پس از این گفته آرامش یافت .توصیه ای که با پویایی و تحرکی که پیام انقلاب و امام به آن دادبعدها به سیل خرشان بنیان برافکنی تبدیل شد که بساط حکومت شاهنشاهی را در هم شکست.

محسن رضایی پس از ذکر این خاطره  و در ادامه مصاحبه  گفت که حادثه انقلاب و امام‌خمینی(ره) از جوانان ما نیروی عظیمی را ساخت که اعتماد به نفس به جوانان بازگشت؛ پیش از انقلاب یأس و ناامیدی، بی تفاوتی، تحقیر و توهین در میان جوانان موج می‌زد، اما در زمان انقلاب ما اتم‌هایی بودیم که امام‌خمینی(ره) این اتم‌ها را جمع کرده و توده‌های منسجمی را به وجود آورد و قطرات پراکنده را تبدیل به دریای خروشان کرد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: رمز پیروزی انقلاب اسلامی ایران مردمی شدن سیاست و الهی شدن آن بود. یعنی سیاست از دست گروه خاص و انحصارگرایی سیاسی درآمد و رنگ الهی گرفت؛ سیاست توحیدی سیاست جمعی و الهی بودن است. در زمان انقلاب رفتار ما اسلامی و اخلاقی شد و فداکاری، احساس مسئولیت و اعتماد به نفس به وجود آمد و لذا رمز پیروزی انقلاب اسلامی سیاست مردمی و الهی است.

رضایی در خصوص دلیل حضور مردم در مراسم 22 بهمن علیرغم تمام مشکلات و فشارها، گفت: مردم انقلاب را از خود می‌دانند و مسئولان کشور را میهمان می‌دانند. اصل کار خود مردم هستند و احساس تعلق مردم به انقلاب فوق‌العاده است، چرا که در هیچ گوشه تاریخ ملت ما به اندازه انقلاب به این میزان سرمایه گذاری نکرده و لذا فداکاری ملت در مقایسه با مشروطه قابل مقایسه نیست.

وی تأکید کرد: آن چیزی که در 22 بهمن مشاهده می‌شود، واقعیت صحیح در بطن و ذات ملت است و هیچ چیز مصنوعی نیست. باید اجازه نداد که مراسم‌های کشور و مراسم 22 بهمن دولتی شود، چرا که در دل مردم جای دارد.

*ویژگی انقلاب ما عدم وجود افراط و تفریط است

 دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این پرسش که خودباوری جوانان در انقلاب اسلامی چگونه شکل گرفت، افزود: یکی از تفاوت‌های انقلاب اسلامی با انقلاب‌های دیگر عدم افراط و تفریط است. به طور مثال طالبان خود را انقلابی می‌داند، اما گروهی ماجراجو و تندرو هستند؛ انقلاب ما اهل تندروی نبود و انقلابی معتدل است که نه محافظه کاری و نه ماجراجویی دارد.

رضایی ادامه داد: بزرگ‌ترین آرزوی آمریکا این است که انقلاب ما شبیه القاعده و طالبان شود یا عقب‌نشینی کنیم تا تسلیمش شویم، پس در بطن انقلاب اسلامی ایران حکمتی وجود دارد که 35 سال ما را سر پا نگه داشته و مهمترین دستاورد انقلاب بازگرداندن اعتماد به نفس و خودباوری است.

وی با بیان اینکه چه کسی تصور می‌کرد که جوانان کشور بتوانند رژیم شاه را سرنگون کنند و با دست خالی و شعار پیروزی خون بر شمشیر موفق شوند، اظهار اشت: وقتی جنگ در کشور آغاز شد 5 استان درگیر اشغال شدند و جوانان ما در میدان جنگ کار با اسلحه را یاد گرفتند. به طور مثال سردار عزیز جعفری می گوید وقتی وارد سوسنگرد شدم تیراندازی بلد نبودم. حال چطور جوانان کشور این‌گونه تبدیل به قهرمان بزرگ و سردار ملی می‌شوند؟ این زمانی محقق می‌شد که خوباوری در آنها شکل می‌گیرد و استعداد خفته بیدار می‌شود و می‌توان با مشکلات در تمام زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و دفاعی مقابله کرد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: خودباوری هم فکر ما را بارور کرد و هم به جوانان ما روحیه داد. امروز نیز اگر در جوانان فکرزایی شود و آنها روحیه داشته باشند، می‌توانند با مشکلات مقابله کنند. نباید درس‌های یاد گرفته از انقلاب دوباره به ما یاد داده شود که این کار یک اقدام خطرناک است. ما در مباحثی مانند مسائل هسته‌ای درس‌هایی داریم و از 8 سال دفاع مقدس، 15 خرداد و ملی شدن صنعت نفت 100 سال پشتوانه سیاسی داریم و باید از آنها استفاده کنیم و لذا هیچ مانعی نمی‌تواند جلوی پیشرفت ملت ایران را بگیرد.

*باید جوانان مان را با حضور خودمان در صحنه تربیت کنیم

رضایی در پاسخ به این پرسش که چگونه "ما می توانیم" را عملیاتی کنیم؟ خاطرنشان کرد: برخی مسائل از طریق تبلیغ، برخی از راه آگاهی‌رسانی و برخی از طریق تربیت حل می‌شود. این سوال مطرح است که چرا افرادی که ما اصلاً آنها را نمی‌شناختیم در جنگ به اینجا رسیدند که تبدیل به سرداران ملی شدند و خیابان و کوچه به نام‌شان شده است؟ امروز نیز نمی‌توان از دور ایستاد و به جوانان کشور گفت این‌گونه رفتار کنید و بعد آنها در زنگی ما تناقض را ببینند. منِ محسن رضایی که ادعا می کنم باید علمی و کارشناسی باشیم خود من در این زمینه چه کار کرده ام؟ 

وی افزود: ما باید در این زمینه ها تبلیغات راقوی تر کنیم و روحیه خودباوری را با تبلیغ به جوانان نشان داده و آگاهی بخشی کنیم. در دفاع مقدس جوانان ما به خودباوری و اعتماد به نفس رسیده بودند و اگر ما تاریخ را صحیح به جوانان امروز منتقل کنیم همه مشکلات و مسائل حل می شود لذا ما نیازمند این هستیم که جوانان مان را با حضور خودمان در صحنه تربیت کنیم. 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ضمن یک هشدار به مسئولان کشور تأکید کرد: در انتخابات امسال دیدیم که از نسل دوم به نسل اول انقلاب بازگشتیم؛ دولت و تیم آقای احمدی نژاد نسل دوم انقلاب بودند و دولت و تیم آقای روحانی نسل اول انقلاب هستند و همه جزء نیروهای انقلاب و مورد احترام هستند. حالا چرا ما از نسل دو به نسل اول بازگشتیم؟ این به این معنا نیست که کادرسازی نکردیم یا جوانان مان را برای آینده آماده نکردیم و فتیله جهاد و خودباوری را در کشور پایین کشیدیم.

رضایی ادامه داد: بنابراین مهم ترین پیام انقلاب این است که به خودباوری باز گردیم و اعتماد به نفس را تقویت کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به فشارهای بین المللی چه شد که پیام انقلاب به خارج از کشور صادر شد؟ اظهار داشت: این سؤال مطرح است که چرا اقتصاد ما مانند پیام فرهنگی صادر نمی شود و چرا کالاهای ما در بازار عراق و سوریه بیشتر از ترکیه نیست؟ پس فاصله ای وجود دارد البته برای آمریکایی ها ثابت شده است تا جمهوری اسلامی در منطقه است با سوریه، لبنان و عراق نمی تواند کاری کند. 2 سال و نیم است که کشورهای اتحادیه اروپا، آمریکا و متأسفانه کشورهای دوست عربی بر سر کشور  شوریه ریخته اند ولی نتوانستند کاری کنند.

*سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی به زودی توسط رهبر ابلاغ می‌شود

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: خود آنها می گویند چون ایران پشت سوریه است نتوانستند کاری کنند حالا شما که می دانید ایران توانایی دارد چرا با ایران راه برخورد را پیش گرفته اید؟ این قدرت نشان می دهد ما از مرزها عبور کرده ایم و در بعد سیاست، امنیت و دفاع امروز روزی است که ما باید بگوییم چرا تجارت، اقتصاد و ریال ما بیرون نمی رود و چرا بخش زیادی از مبادلات کشور عراق نباید با پول ایرانی صورت گیرد؟

رضایی افزود: آیا ما فقط مرد جنگ و نظامی گری هستیم و مرد اقتصاد، فناوری و علم نیستیم؟ تاریخ خلاف این را ثابت می کند و نشان می دهد هر زمان ما تمدن ساختیم در کنار سیاست و امنیت ما، اقتصاد و علم و فناوری گسترش یافته است و ریال و پول ملی ما به بیرون از مرزها رفته است. ما توجه جدی به سرمایه گذاری روی سیاست، امنیت و دفاع کرده ایم اما بر اقتصاد سرمایه گذاری نکرده ایم.

وی گفت: خوشبختانه این گونه که در اخبار آمده است به زودی مقام معظم رهبری سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی را ابلاغ خواهند کرد و امیدواریم موج انقلاب بزرگی ایجاد کنیم که همان طور که سیاست و دفاع و امنیت باعث هم پیوندی با کشورهای منطقه شد، در تجارت و اقتصاد نیز این اتفاق بیفتد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این پرسش که با توجه به پیشرفت های کشور ژاپن در عرصه اقتصاد و عدم دارا بودن سیاست خارجی ما برای رساندن پیام اقتصاد کشورمان چگونه می توانیم رفتار کنیم و مشکل کجاست که نمی توانیم پیام اقتصادی را منتقل کنیم؟ اظهار داشت: هیچ مشکلی جز خودمان نیست درست است که در تحریم هستیم ولی تحرم مشکل اصلی ما نیست؛ ما خودمان مشکل خودمان هستیم. به طومثال نقدینگی در کشور ما بالای 500 هزار میلیارد تومان است با محاسبه می توان پی برد که سهم هر خانوار از نقدینگی در طول یک سال 20 میلیون تومان و سهم هر ایرانی 5 میلیون تومان است که می توان با آن خرید و فروش کرد.

رضایی افزود: این پول عظیمی است ولی به جای تبدیل شده به شغل و درآمد تورم و گرانی اضافه شده است؛ ما آب داریم ولی به جای اینکه به نحصول تبدیل شود به سیلاب تبدیل می شود. در بعد جوانان نیز 10 میلیون جوان تحصیل کرده داریم و گفته می شود پنجره جوانی در ایران باز شده است. می گویند میزان بیکاری در کشور 10 تا 15 درصد است اما در بین جوانان ما 40 تا 50 درصد است که این مربوط به این است که جوانان زیادی وارد جامعه شده اند.

*سیاسیون کمتر خود را متخصص همه امور بدانند

وی با بیان اینکه 20 سال دیگر جامعه ما پیر می شوند، اظهار داشت: هم اکنون دوران طلایی پیش روی ما است چرا که جوانان و نیروی کار زیادی داریم؛ نقدینگی، پول، زمین، معادن در کشور وجود دارد حالا چی نداریم و گره کار ما کجاست؟ انقلاب اسلامی و دفاع مقدس نشان داد که باید از منابع بهره برداری کرد که این نیاز به تلاش، فکر و برنامه دارد. 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به نوسانات بازار بورس در هفته اخیر اظهار داشت: هفته اخیر بورس از 90 هزار به 80 هزار رسید و 10 تا 11 درصد سقوط کرد؛ وقتی مطالعه می شود برخی ناپختگی ها در مجلس و دولت و بخش های دیگر موجب این امر شد چون الگوی درستی در بازار بورس نداریم. به طورمثال تبصره هایی به بودجه اضافه شد. وقتی خوراک پتروشیمی را 5 برابر کنیم، همه بورس را به دنبال خود می کشاند. 

رضایی تأکید کرد: تغییرات نیاز به مطالعه و کار کارشناسی دارد همچنین شتابزدگی، بی توجهی، اهمیت ندادن، عدم انضباط و قائده مند بودن مشکلات اقتصاد کشور ما است و اگر اقتصاد بر اساس الگوی سامان یافته ای ایجاد شود و سیاسیون کمتر خود را متخصص همه امور بدانند، می توان از منابع خوب استفاده کرد. البته من به امگیزه های انقلابی و جهاد تأکید دارم و نباید تصور کرد که جهادی و انقلابی بودن فقط در صحنه سیاست است نه در اقتصاد. می توان انقلابی و جهادی بود نه انقلابی بر مبنای ماجراجویی بلکه بر مبنای آنچه تاکنون انجام داده ایم.

وی در ادامه با اشاره به عدم مقابله بحث هسته ای و اقتصاد مقاومتی گفت: بحث هسته ای و اقتصاد مقاومتی در مقابل هم نیستند بلکه مکمل هم هستند چرا که مذاکرات راه اقتصاد را باز می کند و اقتصاد نیز پشتوانه مذاکرات است. من یک روز به آقای ظریف گفتم که اگر پشت سر شما تورم و بیکاری بالا نشان داده شود طرف مقابل شما هم محل نمی گذارد چون می گویند با این تورم و بیکاری به هدفمان می رسیم اما اگر در مذاکرات گرانی و بیکاری را پایین بیاوریم آنها روی حرف های ما بیشتر حساب می کنند. 

* طرف مذاکره‌کننده مقابل ما، چکیده تجربه بیش از 200 سال دیپلماسی دنیا را دارد

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: بنابراین دیپلماسی برای هموار کردن راه اقتصاد و اقتصاد پشتوانه ای برای مذاکرات است؛ ما باید مذاکره کنیم چرا نباید این کار را کنیم من می بینم برخی از مذاکره کردن ناراحت هستند. ما در مذاکره کردن موقعیت خود را تثبیت می کنیم، بهانه ها را از دست دشمن می گیریم، برخی اوقات رفع زیان می کنیم و می توانیم مزاحمت ها را با مذاکرات از بین ببریم. پس باید مذاکره کرد ولی مهم این است که سرمان کلاه نرود و از موقعیت منطقه ای خود استفاده کنیم.

رضایی ادامه داد: عده ای راه نیفتادند و در کشور بگویند اقتصاد مقاومتی یک راه مذاکره است خیر هر دو را نظام و رهبر هدایت می کنند و مذاکره و اقتصاد مقاومتی بازوی عبور از شرایط فعلی کشور است. ما باید از تیم هسته ای حمایت کنیم و آنها باید مراقب باشند چون در مقابل ما دیپلماسی غرب قرار دارد.طرف مذاکره کننده مقابل ما چکیده تجربه بیش از 200 سال دیپلماسی دنیا را دارد و نباید عده ای فرض کنند مذاکره کار ساده ای است و قبول کنند که دولت در شرایط سختی است.

وی اظهار داشت: در مذاکرات تیم هسته ای ما نباید مسئله را ساده بگیرد چون ساده اندیشی خسارت می زند و سرما هم نباید کلاه برود .

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص سند چشم انداز گفت: سند چشم انداز براساس کار مطالعاتی دقیق و واقعی تنظیم شده است و در آن افراط وجود ندارد. این سند در سال 1382 ابلاغ و اجرای آن از سال 1384 آغاز شد و علی رغم تمام زحمات من به عنوان نیروی انقلابی از دولت ها و مجالس گذشته گله مند هستم چراکه نتوانستیم پیش از این حرکت کنیم. سه سال است که تحریم آغاز شده در حالی که اجرای این سند از 10 سال قبل شروع شده است. اگر کار اجرای سند را از همان سال آغاز کرده بودیم و اقتصادمان را از نفت جدا کرده بودیم، نباید تحریم می شدیم یا تحریم ها روی ما اثر می گذاشت.

*دولت نباید تصور کند که فقط می‌تواند با دوستان خود کشور را اداره کند

رضایی تأکید کرد: اگر مجلس، دولت و قوه قضائیه یک صدا شوند می‌توان وقفه‌ای که در اجرای سند چشم‌انداز ایجاد شده را در سال‌های آینده برطرف کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که چگونه می توان مردم و اسناد بالادستی را برای تحقق حاسه اقتصادی بسیج کرد؟ اظهار داشت: باید قاعده دموکراسی را یاد بگیریم. انتخابات تمام شده ولی این قاعده وجود دارد که باید همکاری ها آغاز شود دولت نباید فکر کند که فقط با دوستان خود کشور را اداره کند و باید از همه کارشناسان و حتی دولت قبلی برای اداره استفاده کند. دولت آقای احمدی نژاد نیز تجاربی دارد و اگر بخواهمیم موفق شویم باید با هکاری و هماهنگی مسائل حل شود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: در دو هفته گذشته در دولت ناشکیبایی های شد و از طریق منتقدان دولت کم حوصلگی صورت گرفت. در کشور ما همه چیز خوب است ولی یکی دو هفته ای همه چیز به هم می ریزد.

*کشور نیاز به آرامش دارد،نباید به اقوام ایرانی اهانت شود

رضایی در خصوص اهانت به اقوام ایرانی گفت: نباید به اقوام ایرانی اهانت شود. آنها اساس و رکن کشور هستند. وقتی در رسانه ها به یک قوم اهانت می شود اظطراب پیش می آید و کشور ما به آرامش و همکاری نیاز دارد. از رسانه ها خواهش می کنم که به اقوام ایرانی و مردم بهای لازم را بدهند و اقوام ایرانی از ترک، کرد، عرب ،بلوچ، آذری و بختیاری سابقه تاریخی قوی دارند و هرچه فرهنگ و تمدن را بیشتر برجسته کنیم شورو نشاط به وجود می آید.

وی اظهار داشت: یک بار برای همیشه باید تصمیم بگیریم اختلافات سیاسی را در صحنه سیاست گذاشته و در اقتصاد با هم یکی شویم چرا که اقتصاد ربطی به چپ و راست ندارد و وقتی می خواهیم ماشینی را مدرن کنیم باید همه توانایی هایمان را روی هم بگذاریم. یک عده منتظرند که این دولت به مشکل بر بخورد و بعد بگویند دیدید گفتیم نمی توانند یا دولت بگوید ما باید گارد بگیریم و نباید این ها که رفتند داخل بیایند و باید شروع به سرکوب آنها کنیم و بگوییم کشور را خراب کردند. این گونه نمی شود. من می گویم باید در اقتصاد همه توانایی ها را بسیج کنیم.

*روزی آمریکا حرف هایش را با ما یکی می کند

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: مقام معظم رهبری 4 تا 5 سال است که بر اقتصاد و زندگی مردم تأکید دارند ما شرایط بین الملل را می دانیم ولی دشمنان ما تصور دارند که زیر خَم ما را در اقتصاد گرفته اند و می توانند ما را خاک کنند. خوشبختانه گردنه ها را رد کرده ایم ولی گردنه آخر است. 

رضایی تصریح کرد: من روندی را می بینم که آمریکایی ها، روس ها و چینی ها وقتی وارد منطقه ما می شوند می گویند اول برویم تهران و با آنها حرف هایمان را یکی کنیم. آن روز زمانی است که ما در کنار موشک، توپ، اقتصاد، تجارت و تولید ثروت موفق باشیم و مانند دلار بر پول ملی ما حساب کنند و باارزش شود.

وی در خصوص چشم انداز اقتصاد کشور خاطرنشان کرد: شکوفایی خوبی در جوانان وجود دارد البته برخی از جوانان به کشورهای دیگر رفته اند که اگر عرصه درستی برای آنها ایجاد شود اتفاقات خوبی می افتد. مثلاً از برخی از اختراعات جوانان حمایت نمی شود. ما صندوق های مخاطره پذیر نداریم. یعنی جوانی که نوآوری دارد وقتی به پول برسد بدهی خود را می پردازد اما مشکل اینجاست که تا به درآمد برسدف منهدم می شود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مشکل دیگر بازارهای ناقص ما است که کوتاه فکر می کنند. بانک، بیمه و بازار بورس باید اساسی باز آرایی شود. ما مطمئن هستیم که جوانان و ظرفیت علمی خوبی داریم ولی باید بستر لازم فراهم شود.
ارسال نظر
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ارزشي هاي مسجدسليمان
|
-
|
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۵
1
5
سلام وعرض ادب
بابت تذکر و يادآوري در باب،توهين به قوم اصيل بختياري از جانب سريال سرزمين کهن، صميمانه سپاسگذاريم...