وزیر کشور
کد خبر: ۹۸۶|
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۲:۴۸
وزیر کشور تأکید کرد: کشور ما کشوری است که وحدت در کثرت است. اقوام مختلف کُرد، لُر، تُرک، بلوچ، بختیاری و عرب همه مجموعاً کشور ایران را شکل می‌دهند و این مجموعه است که موجودیتی به نام ایران پیدا می‌کند و رنجش خاطر هرکدام از این اقوام موجب رنجش خاطر همه ملت ایران می‌شود.
باید رنجش بختیاری‌ها جبران شود

وزیر کشور گفت: اقوام مختلف کُرد، لُر، تُرک، بلوچ، بختیاری و عرب همه با هم کشور ایران را شکل می‌دهند و رنجش خاطر هرکدام از این اقوام، موجب ناراحتی همه ملت ایران می‌شود.

به گزارش فارس، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور عصر امروز در نشست خبری، درباره برخی اعتراضات در خصوص پخش سریال سرزمین کهن از صدا و سیما، اظهار داشت: موضوعی که اتفاق افتاده موجب رنجش خاطر قوم بختیاری که از اقوام سلحشور، ایرانیان اصیل و همراه انقلاب بوده و هستند، شده است که باید به نوعی این مسئله جبران شود.

وزیر کشور، تصریح کرد: آقای ضرغامی نیز نامه‌ای در این خصوص نوشت و در آنجا گفتند که این سریال را مورد بازبینی قرار داده و بررسی‌های لازم را انجام خواهیم داد.

وی افزود: تلاش آنها این است که ادامه سریال را که می‌گویند در جهت تقویت سلحشوری‌ها و بیان تاریخ پر از حماسه و غرور این اقوام است، با سلامت و صحت بیشتری پخش کنند.

رحمانی‌فضلی یادآور شد: در این نوع اتفاقات که در کشور می‌افتد باید مواظب باشیم دشمنان سوءاستفاده نکنند و هزینه‌هایی برای مردم، کشور و به ویژه اقوام مختلف به وجود نیاید و مسئولان حتماً باید دقت کنند.

وزیر کشور تأکید کرد: کشور ما کشوری است که وحدت در کثرت است. اقوام مختلف کُرد، لُر، تُرک، بلوچ، بختیاری و عرب همه مجموعاً کشور ایران را شکل می‌دهند و این مجموعه است که موجودیتی به نام ایران پیدا می‌کند و رنجش خاطر هرکدام از این اقوام موجب رنجش خاطر همه ملت ایران می‌شود.

وی ادامه داد: امیدواریم این موضوع با توضیحاتی که صدا و سیما خواهد داد و اقداماتی که انجام می‌دهد حتماً مرتفع شود و دلجویی مناسبی از این اقوام به عمل آید.

وی گفت: البته تجمعاتی در اهواز، اصفهان و برخی از جاها وجود داشته که با صحبت‌هایی که استانداران، مسئولان نیروی انتظامی و در اهواز امام جمعه و روحانیت منطقه و بزرگان قوم بختیاری و عشایر عرب داشتند در توجیه افکار عمومی بسیار مؤثر بود و تمام این تجمعات که امروز بعد از ظهر بوده با آرامش تمام شده است.

وی اضافه کرد: ما شاهد درگیری یا اقدام خشونت‌آمیزی از طرفین نبودیم البته بخشی از تجمعاتی که در آنجا بوده افرادی در داخل این تجمعات جمع شده بودند و قصد داشتند استفاده‌های نابه‌جایی کنند اما خود مردمی که در آنجا بودند نهایت همکاری را داشتند و موضوع به منزله تجمع اعتراضی بوده که پیام خود را برسانند و این پیام از طرف مسئولان دریافت شده و به صدا و سیما و نهادهای مربوطه منتقل شده است.

رحمانی فضلی یادآور شد: در واقع تقاضای آنها این بود عذرخواهی شود و آقای ضرغامی طی نامه‌ای این کار را انجام دادند. همچنین آنها می‌خواستند که سریال متوقف شود تا بقیه بخش‌های سریال مورد بازبینی جدی قرار گیرد تا شاهد این مسائل نباشیم که وی قول داد این کار را حتماً انجام خواهد داد.

وزیر کشور در پاسخ به این سؤال که آیا سریال متوقف خواهد شد، گفت:‌ سریال را بررسی و بازبینی می‌کنند تا این نوع صحنه‌ها در آن نباشد و حال اگر مستلزم توقف یک یا دو هفته‌ای بود، باید انجام شود و اگر به موقع انجام دادند و اطمینان حاصل شد، مانعی نخواهد داشت.

رحمانی فضلی در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره ارائه گزارش وزارت کشور به رئیس‌جمهور درباره حادثه آتش‌سوزی خیابان جمهوری اظهار داشت: درباره این آتش‌سوزی که آقای رئیس‌جمهور به ما مأموریت داد، با اقداماتی که در حوزه معاونت فنی انجام شد، گزارش را در موعد مقرر 2هفته‌ای به رئیس‌جمهور تقدیم کردیم.

وزیر کشور یادآور شد: از 5 استان، متخصصین امر در حوزه آتش‌نشانی را دعوت کردیم و بررسی‌های لازم را انجام دادند؛ از تمام دستگاه‌های نظارتی و مسئول از جمله شهرداری نیز گزارش‌ گرفتیم و بعد از بررسی مستمر و دقیق، به جمع‌بندی‌ رسیدیم.

وی با اشاره به محورهای این جمع‌بندی تصریح کرد: آتش‌شانی به موقع و سریع به محل حادثه رسیده است که جای تشکر دارد و توانسته حدود 20نفر را از آن ساختمان نجات دهد که این هم جای تشکر دارد اما ضعف‌هایی در این فعالیت و عملکرد مشاهده شده است از جمله نردبان شماره یک که به موقع باز نشده و اشکال فنی داشته است.

رحمانی‌فضلی اضافه کرد: این اشکال فنی را حتماً باید متخصصین امر بررسی کرده و نظر بدهند و قوه قضاییه هم می‌تواند موضوع را مورد بررسی قرار دهد و حتماً ارجاع خواهد شد.

وزیر کشور ادامه داد: مسئله بعد، همراه نداشتن یا عدم استفاده از تُشک برای نجات است که دوستان ما در آتش‌نشانی توضیح می‌دهند امکان استفاده از تُشک با ابعادی که دارد در این فضا و در آن شرایط نبوده و تشخیص فنی ما این بوده که نباید استفاده شود یا نمی‌شد که استفاده کنند.

وی افزود: مسئله بعد، تغییر کاربری ساختمان است. آن ساختمان تغییر کاربری پیدا کرده به فعالیت‌های تولیدی با تعدادی کارگر تبدیل شده که البته آتش‌نشانی در موقع مناسب تذکرات را به آن ساختمان و مدیر آنجا داده است ولی متأسفانه بعدا پیگیری‌ها صورت نگرفته است.

رحمانی فضلی ادامه داد: یعنی بعد از 10 روز فرصتی که داده بودند باید عملیاتی انجام می‌دادند که آن موضوع مرتفع می‌شد اما انجام نگرفته است؛ همچنین موضوع دیگر که الآن مطرح می‌شود، عدم تلاش در نجات آن خانم از نظر روانی و روحی بوده است.

وزیر کشور در این زمینه تصریح کرد: اقدامات حفاظتی و حراستی که می‌توانست به وسیله بلندگو صورت بگیرد، انجام نشده اما لازم به ذکر است که از این 2نفر یک نفر قبل از رسیدن نیروهای آتش‌نشانی خود را پرت کرده است و نفر دوم که آویزان بوده بر اثر سقوط غرنیزها سقوط کرده است که دوستان می‌توانستند توضیحاتی بدهند و اقدامات روانی و امنیتی کنند که در روحیه‌اش مؤثر باشد.

وی اظهار داشت: مسئله بعد، ورود به ساختمان از درب اصلی است که تلاش در این زمینه شده اما نتوانستند ورود جدی داشته باشند آن هم به این دلیل بوده که مسیر پلکان کاملاً مسدود شده و کالاهایی که در آنجا چیده بودند مانع رفت و برگشت شده است که این به همان کاربری ساختمان باز می‌گردد.

رحمانی فضلی تأکید کرد: در این زمینه شهرداری همکاری خوبی با ما داشت و گزارشاتی را گرفتیم و بنده با شهردار و معاونین وی جلسه گذاشتم و موضوع را بررسی کردیم؛ ضمن اینکه ما از قشر عزیز، زحمت‌کش و فعال و فداکار آتش‌نشانی نهایت تشکر را داریم که در همان عملیات 20 نفر را نجات دادند و روزانه از این اتفاقات در داخل کشور رخ می‌دهد اما باید دقت‌های لازم افزایش یابد تا شاهد این نوع حوادث نباشیم.

وزیر کشور اظهار داشت: موضوع در دست بررسی است و حتماً بررسی قضایی نیز خواهد شد و امیدواریم حقی از کسی ضایع نشود و این صحنه‌ها برای ما عبرت شود تا با برنامه‌ریزی و مدیریت درست، دیگر شاهد این اقدامات نباشیم.

وی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره سرنوشت 5 مرزبان ربوده شده نیز اظهار داشت: اصل مسئله گروگان‌گیری 5 نفر از اعضای فداکار و عزیزمان در نیروی انتظامی برای ما موضوع بسیار تلخی است.

وزیر کشور یادآور شد: تذکرات لازم به مسئولین منطقه داده شده و جلساتی برای جلوگیری از رخ دادن اینگونه اتفاقات تشکیل و تدابیری اندیشیده شده است.

وی افزود: در حوزه دیپلماتیک، وزارت خارجه به سفیر پاکستان تذکرات لازم را داده است و خود ما ملاقات‌های مرزی نیز داشته‌ایم و در این ملاقات‌ها این مباحث را مطرح کرده‌ایم و گروهی قرار شده ظرف امروز یا فردا به پاکستان بروند و در آنجا صحبت شود.

رحمانی‌فضلی تأکید کرد: اتفاقاتی که در مرز می‌افتد از یک منظر اینکه صحنه عملیات و درگیری و این موضوعات را در نقطه صفر مرزی داریم نشان‌دهنده هوشیاری نیروهای ماست که آنها توان ورود به داخل کشور را به هیچ وجه ندارند و این نقطه قوت است.

وزیر کشور ادامه داد: اما اینکه در این نقاط این اتفاقات می‌افتد بخشی از آن به کشور مقابل باز‌می‌گردد و مسئول است. ما پاکستان را کاملاً مسئول می‌دانیم در این قضیه و باید پاسخگو باشد. ما نمی‌توانیم منطقه پاکستان را حفاظت کنیم البته اگر از ما تقاضا کنند ما این کار را حتماً خواهیم کرد چون قدرت حفاظت از آن منقطه در هر دو طرف مرز را داریم.

وی تأکید کرد: اما وقتی آنها چنین درخواستی از ما نمی‌کنند مسئولند طبق پروتکل‌ها تفاهم‌نامه‌ها و قوانین بین‌المللی هرکس باید منطقه مرزی خود را حفظ کند و این تذکر را به آنها خواهیم داد و منتظر هستیم جواب مناسب را داشته باشیم.

رحمانی‌فضلی یادآور شد: به هر حال این قابل برای کشور قدرتمند ایران نیست که عده‌ای از خاک یک کشور دیگر ورود کنند و نیروهای ما را در شرایطی به گروگان بگیرند و بعد بر اساس آن بخواهند باج‌گیری کنند.

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران زیر بار چنین فشارهایی نخواهد رفت و توقعمان از کشور دوست، همسایه و مسلمان پاکستان این است که با این مسائل به شدت برخورد کند و ما هم در برخورد با این موضوع به آنها کمک خواهیم کرد.

ارسال نظر