محسن رضایی:
کد خبر: ۹۹۵|
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۱:۲۲
وی با تاکید بر اینکه کو آن «احمد متوسلیان» و «ابراهیم همت‌»های اقتصادی‌؟ بیان کرد: آنها در دوران دفاع مقدس هیچگاه تهران نمی‌نشستند و شعار بدهند. اکنون ما برای مبارزه با این تحریم‌های اقتصادی به حرکت‌، مدیریت‌، هدف‌، برنامه‌ و استراتژی نیاز داریم
 کو آن «احمد متوسلیان» و «ابراهیم همت‌»های اقتصادی‌؟  کو آن «احمد متوسلیان» و «ابراهیم همت‌»های اقتصادی‌؟
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: دوران دفاع مقدس موجب شد استراتژیست‌های جوانی در این جنگ رشد کنند و پیدا شوند که نظامیان قدیم در مقابل آنها کم می‌آوردند.

 
 دکتر محسن رضایی که شب گذشته در مراسم «بزرگداشت شهدای عمیات‌های بدر و خیبر و پاسداشت شهیدان لشکر 27 محمد رسول الله (ص)» (آبی خاکی‌ها) سخن می‌گفت‌،با بیان اینکه در طول جنگ چندین بار به بن‌بست رسیدیم، افزود: اولین بار در سال اول جنگ بود. دومین بار نیز در نیمه اول سال سوم و در عملیات‌های رمضان و والفجر مقدماتی. همچنین سومین بار در سال هفتم جنگ به بن بست رسیده بودیم.

 
فرمانده سپاه در دوران دفاع مقدس ادامه داد: عملیا‌ت‌های بدر و خیبر موجب شد که جنگ از بن‌بست خارج شود. در عملیات رمضان و والفجر مقدماتی چیز مهمی به دست نیاورده بودیم چرا که به نوعی عملیات‌های شکست خورده به حساب می‌آیند برای همین باید سراغ طرح‌های ابتکاری می‌رفتیم این بود که موجب شد تاکتیک جنگ‌های آبی خاکی را در نظر بگیریم ولی ما اصلا در زمین باطلاق‌ هور جنگ نکرده بودیم.علاوه بر این ابزار‌ و وسایل این مدل جنگیدن را هم نداشتیم. در کل باید بگویم فرهنگ جنگ آبی- خاکی را نمی‌دانستیم. منطقه آب گرفتگی بدر و خیبر شرایط خاصی داشت چرا که طولی به مساحت تهران تا قم و عرض این منطقه حدود 40 تا 50 کیلومتر نیزار و باتلاق بود.

 
وی خاطرنشان کرد: کاملا روشن است که ما هیچ امکانات و دستگاه گسترده‌ای نداشتیم که بتوانیم با دشمن مقابله کنیم. به تعبیری، نابرابری مطلق بین ما و عراقی‌ها دیده می‌شد برای همین باید کاری می‌کردیم تا جنگ را در جایی ادامه دهیم که دشمن به واسطه ابزار و ماشین آلاتش نتواند در آنجا با ما مقابله کند مثلا عراقی‌ها تانک داشتند و ما نفر. این تانک نمی‌توانست در زمین باطلاقی مناطق بدر و خیبر استفاده شود.

 
فرمانده اسبق سپاه با اشاره به ایجاد قرارگاه کاملا سری «نصرت» گفت: برای شناسایی و کارهای اطلاعات‌، عملیات،‌ قرارگاه‌ نصرت ایجاد شد و جز من و دو یا سه فرمانده دیگر و امام خمینی(ره) کسی از این قرارگاه خبر نداشت. شناسایی منطقه بدر و خیبر یکسال طول کشید. یکی از خاطره‌هایم در طول شناسایی این منطقه این بود که دو سه نفر از فرماندهانمان در طول شناسایی توانسته بودند تا حرم امام حسین(ع) بروند و بارگاه مقدسش را زیارت کنند. هرچند که ما احساس می‌کردیم آنها به دست عراقی‌ها افتاده‌اند اما یک هفته بعد به سلامت بازگشتند.

 
محسن رضایی با اشاره به تاریخ لشکر 27 محمد رسول‌الله (ص) و چگونگی تاسیس این تیپ در دوران دفاع مقدس توضیح داد: برخی‌ها ممکن است احساس کنند که لشکر 27 قدمت تاریخی طولانی دارد و بسیار قبل تشکیل شده است اما اینگونه نیست. آن زمان شهید همت در شهر پاوه و جاویدالاثر متوسلیان در مریوان بودند. تقریبا یک ماه قبل از انجام عملیات فتح المبین از آنها خواستم که به دوکوهه بیایند و به آنها گفتم که باید یک تیپ تشکیل بدهند. پس از این شهید همت‌، جاویدالاثر متوسلیان و شهید شهبازی که هر یک تیم خودشان را داشتند‌، در 45 روز تیپ 27 محمد رسول الله را تشکیل دادند. آن زمان پادگان دو کوهه را از ارتش به امانت گرفته بودیم. هنگامی که این فرماندهان از من پرسیدند چه امکاناتی در اختیار ما می‌گذارید به آنها گفتم چهار پنج خودروی تویوتا‌، هفت یا هشت آر.پی. جی و مقدار کمی اسلحه سبک.آنها توانستند با همین تیپ در کوهه فعالیت کنند و آوازه‌شان تا بغداد رفت.

 
رضایی در عین حال گفت: سخت‌ترین فرماندهی در تیپ 27 محمدرسول‌الله (ص) بود چون بچه‌هایی آن از بچه‌های پایتخت بودند و زیر بار حرف کسی نمی‌رفتند. فرماندهی همت و متوسلیان در این تیپ کار ساده‌ای نبود چرا که آن موقع کارها سلسله مراتبی و براساس فرماندهی یا سرلشکری نبود. آن زمان بچه‌ها تا قانع نمی‌شدند کاری انجام نمی‌دادند. به عنوان مثال اگر می‌گفتیم که از سوی امام این حکم را داده‌اند این بچه‌ها می‌گفتند از کجا معلوم که طرح برای آمریکا نباشد!

 
وی با اشاره به جلسه خصوصی‌ای که رهبر معظم انقلاب با جمعی از فرماندهان داشتند،گفت: رهبر معظم انقلاب بسیار تاکید دارد که حتما موضوعات مربوط به جنگ مطرح شود چرا که آن زمان برخی از فرماندهان که وارد جنگ شدند حتی تیراندازی هم بلد نبودند. هنگامی که من خاطرات آقای عزیز جعفری (فرمانده سپاه فعلی) را می‌خواندم نوشته بود که اوایل جنگ تیراندازی هم بلد نبود. اما همین جنگ باعث شد استراتژیست‌های جوانی در آن رشد کنند که نظامیان قدیمی در مقابل آنها کم می‌آوردند. مقام معظم رهبری از این استراتژیست‌های جوان به عنوان معجزه نام برده‌اند. افرادی که در لشکر حضرت رسول (ص) حضور داشتند بسیار پرکار بودند به گونه‌ای که هر کدام می‌توانستند کادرسازی کنند و تیپی در اختیار داشته باشند.

 
رضایی یادآور شد:عملیات‌های بدر و خیبر یکی از سخت‌ترین نبردهای دوران دفاع‌مقدس محسوب می‌شوند. هنگامی که پیام حضرت امام مبنی بر اینکه جزیره مجنون باید حفظ شود‌، بخشی از تیپ حضرت رسول در قسمت شمالی و بخش دیگر در قسمت جنوبی جزیره بودند. آن زمان به حاج ابراهیم همت پیام دادم که همه نیروهایش را به ضلع جنوبی جزیره بیاورد تا با دشمن مقابله کند.آنها توانستند جزیره را به قیمت جان حفظ کنند تا ما به پیروزی برسیم. شهادت همت نیز گواه این است که جزیره باید برای ما حفظ می‌شد قطعا براثر این فداکاری‌ها یک شکست قطعی به پیروزی تبدیل شد و این پیروزی موجب شد که آمریکا و شوروی و حامیان عراق تعجب کنند.

 
وی در بخش دیگری از سخنان خود با طرح این پرسش که چرا اکنون برخی از مسئولین در مقابل تحریم‌های اقتصادی اظهار عجز می‌کنند،‌ گفت: چرا نمی‌توانیم این تحریم‌ها را به فرصت تبدیل کنیم. اکنون که از نظر سیاسی‌، دفاعی و امنیتی قدرت اول منطقه و جزو 10 قدرت برتر دنیا هستیم همه از برکات دوران هشت سال دفاع مقدس است. ما می‌توانیم مانند دوران دفاع مقدس و با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری درباره اقتصاد مقاومتی از این تحریم‌های اقتصادی برای شکوفایی اقتصاد ایران تبدیل کنیم.تجارب ما در انقلاب و جنگ نشان داد که می‌توانیم این کارها را انجام دهیم و از این جنگ اقتصادی هم بیرون بیاییم.

 
وی با تاکید بر اینکه کو آن «احمد متوسلیان» و «ابراهیم همت‌»های اقتصادی‌؟ بیان کرد: آنها در دوران دفاع مقدس هیچگاه تهران نمی‌نشستند و شعار بدهند. اکنون ما برای مبارزه با این تحریم‌های اقتصادی به حرکت‌، مدیریت‌، هدف‌، برنامه‌ و استراتژی نیاز داریم. آنقدر در کشور اتلاف سرمایه می‌شود که می‌توان با صرفه‌جویی‌های اقتصادی کشور را اداره کرد. ما که می‌توانیم اتم را بشکافیم چگونه نمی‌توانیم کشاورزی رو به رشدی داشته باشیم؟ ما که می‌توانیم وارد فضا شویم چرا صنعت خوبی نداریم.

 
رضایی گفت: براثر این تحریم‌ها یک عده ناامید هستند و عده دیگر شعار می‌دهند. اما با شعار کاری انجام نمی‌شود. ما نباید راه را گم کنیم.ما ملتی نیستیم که زانو بزنیم چرا که علوم و فنون داریم و در دوران دفاع مقدس با مظلومیت و دست خالی و توکل به خدا بزرگترین مشکلات را حل کردیم. امیدواریم در این یادواره‌ها یاد بگیریم که اگر همت‌ها و کریمی‌ها بودند اکنون چه کار می‌کردند. ما باید با روحیه بچه‌های حزب‌اللهی براساس فرمایشات مقام معظم رهبری دشمن را در جنگ اقتصادی هم عقب بزنیم.

 
به گزارش ایسنا در بخش دیگر این مراسم با حضور دکتر محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام‌، سردار محسن کاظمینی فرمانده سپاه محمد رسول‌الله (ص) تهران‌، سردار یزدی،‌ دکتر محسن اسماعیلی‌ و حجت‌الاسلام گواهی نماینده ولی فقیه در سپاه محمد رسول الله (ص) از نویسندگان کتاب‌های «بیست و هفتی‌ها»،«ما همراه بچه‌ها» و«گردان نهم» رونمای و از نویسندگان این کتاب‌ها تقدیر شد.

 
همچنین برخی از مترجمین این کتاب‌ها هم با دریافت لوح تجلیل شدند.

 
در بخش دیگر این مراسم آهنگ« چشم مجنون» توسط حامد زمانی رونمایی شد. این آهنگ درباره شهید همت ساخت شده است.
ارسال نظر