کد خبر: ۹۹۷|
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۳
در هیچ دوره‌ای جز صدر اسلام، حادثه کربلا و حادثه دفاع مقدس شاهد این نبوده‌ایم که شهادت‌طلبی، معنویت، نوآوری و نبوغ کنار یکدیگر جمع شود.
رضایی: دفاع مقدس فقط شهادت‌طلبی نبود رضایی: دفاع مقدس فقط شهادت‌طلبی نبود رضایی: دفاع مقدس فقط شهادت‌طلبی نبود

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در سخنانی با اشاره به تسریع در روند ساخت موزه دفاع مقدس و انقلاب اسلامی گفت:‌ انتظار این است که کار ساخت این موزه با سرعت بیشتری پیش رود اما نباید کیفیت کار را از یاد ببریم.

به گزارش ایسنا، دکتر محسن رضایی که در گردهمایی مدیران،‌مجریان و 800 نفر از کارشناسان جمع‌آوری،‌تدوین محتوا و تعیین رسانه پروژه‌های موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در سالن همایش‌های برج میلاد سخن می‌گفت، ادامه داد: دفاع مقدس باعث بروز و ظهور حقایق ملت ایران وارزش‌های اسلامی شد. دفاع مقدس نعمتی بود که ملت ایران در تابلو و آینه آن توانست حقیقت وجودی خود را نشان دهد و هشت سال جنگ تحمیلی باعث شد تا از تاریکی‌ها پرده بردارد.

رضایی با اشاره به اینکه قامت بلند جمهوری اسلامی ایران در جنگ نمایان شد، افزود: جمهوری اسلامی ایران آدرس پیدا کرد و قامت بلند آن نمایان شد. جمهوری اسلامی همچنین نشان داد قابلیت دفاع از سرزمین ایران را دارد. در 300 سال گذشته تمام رژیم‌های گذشته مانند قاجار و پهلوی باعث شدند که ایران مانند برفی آب شود. در این 300 گذشته تا قبل از جمهوری اسلامی ایران، فرهنگ، تمدن و قدرت ایران مانند برف ذوب شد اما انقلاب اسلامی به ویژه دفاع مقدس دیوار بسیار بلندی در برابر دشمنان ایجاد کرد و فرصتی بود که به جایگاه خود برسیم. مگر نه آن بود که به تعبیر مقام معظم رهبری بزرگترین استراتژیست‌های ایران در همین جنگ از جوان‌های زیر 30 سال تشکیل شدند؟ مگر نه این بود که همه کشورهای جهان از صدام حمایت می‌کردند اما جمهوری اسلامی ایران با توکل به خدا توانست پیروز شود.

فرمانده سپاه در دوران دفاع مقدس یادآور شد: خیلی‌ها تلاش می‌کنند که جنگ را سیاه جلوه کنند و حتی برخی‌ها از موضع دلسوزی سعی در سیاه کردن این مساله دارند که امام جام زهر را نوشید. باید بگویم اگر پشت امام و رهبرمان حرکت کنیم کسی نمی‌تواند کاری در مقابل ما انجام دهد چرا که جنگ این را ثابت کرد و به همین دلیل بود که امام(ره) از جنگ به عنوان نعمت نام بردند. دشمن در دوران دفاع مقدس همه استانداردهای جهانی و قواعد نظامی را زیر پا گذاشت. به عنوان مثال در جریان عملیات والفجر 8، (فتح فاو) در یک شهر 5000 نفر مصدوم شیمیایی دادیم اما ملت ایران با تمام وجود ایستاد و مقاومت کرد.

رضایی تاکید کرد: قطعا دفاع مقدس دشمنانی دارد که می‌خواهند آن را خراب کنند و این مقطع تاریخی ما را به گمراهی بکشانند اما کار مهم موزه دفاع مقدس این است که راه رستگاری را به ما نشان می‌دهد. البته باید توجه داشته باشیم که در این موزه در کنار پیروزی‌هایی که داشته‌ایم شکست‌ها را هم نشان دهیم تا برای نسل جوان و آیندگان واقعی‌تر باشد. به عنوان مثال باید بگوییم که در عملیات خیبر نتوانستیم بیش از هفت روز پشت دجله بمانیم یا در عملیات والفجر مقدماتی موفقیت چندانی نداشته باشیم. اگرچه در جنگ یک رزمنده می‌توانست با یک اسلحه جلوی تانک بایستد اما بارها بود که نمی‌شد جلوی دشمن را گرفت.

دبیر تشخیص مصحلت نظام گفت: شیرینی موزه دفاع مقدس این است که سراسر وقایع جنگ تحمیلی را بگوید. ما هیچگاه در جنگ علیه دشمن از سلاح شیمیایی استفاده نکردیم بنابراین باید در این موزه همه زشتی‌ها،‌زیبایی‌ها، ‌خوبی‌ها و معایب جنگ کنار یکدیگر نشان داده شود. حادثه کربلا می‌توانست در تاریخ دفن شود یا به طور دیگری نشان داده شود اما چیزی که عاشورا را ماندگار کرد اقدام حضرت زینب(س) بود. موزه دفاع مقدس نیز کار زینبی است. این حادثه دشمنان بسیاری از جمله مارکسیست‌ها، سوسیالیست‌ها و لیبرال‌ها را دارد که نمی‌خواهند آنچه که در جنگ و انقلاب رخ داده است نشان داده شود. اگر در جنگ آر.پی .جی به دست می‌گرفتیم و با دشمن می‌جنگیدیم امروز باید این حادثه را حفظ کنیم.

رضایی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری درباره اقتصاد مقاومتی گفت: اکنون جنگ تمام عیاری در حوزه اقتصادی وجود دارد. همه مسیرها را مانند مسیری که لیبرال‌ها یا سوسیالیست‌ها رفته‌اند امتحان کرده‌ایم اما جوابگو نبوده‌ است. این انقلاب یک مسیر روشن پیش روی ما قرار داد. اگر دشمنان بتوانند حوادث دوران جنگ را نابود کنند یا واژگون جلوه دهند قطعا به پیروزی در این عرصه هم نخواهیم رسید.

این فرمانده دوران دفاع مقدس خاطرنشان کرد: موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس یک مبارزه اعتقادی و ایدئولوژیک است بنابراین باید در این موزه به چند نکته توجه کرد که نخستین نکته جامعیت موزه است. به این معنی که هم دشمن را نشان دهد و هم نیروهای خودی را. همچنین باید بخش همه اقشار و نیروهای موجود در دفاع مقدس نیز در آن وجود داشته باشد. نکته دیگر این است که در این موزه باید حقیقت وقایع جنگ بیان شود. من تضعیف هیچ نیرو و نهادی را نمی‌پذیریم چرا که کار نادرست و خطرناکی است. اما واقعیت‌ها باید به گونه‌ای بیان شود تا برای آیندگان و نظامیان 50 سال آینده الهام‌بخش باشد.

وی ادامه داد: در موزه کار تبلیغی و هنری باید وجود داشته باشد اما سعی کنیم بخش الهام‌بخش موزه کمتر از بخش هنری و تبلیغی آن نباشد. این موزه باید برای دانشمندان،‌روحانیون و همه اقشار جامعه از جمله نظامیان الهام‌بخش باشد و در کنار ابتکار و نوآوری‌ها به مباحث شهادت‌طلبی و معنویت هم توجه شود. به عنوان مثال در جریان هشت سال دفاع مقدس بارها معنویت و نبوغ و نوآوری با هم آمیخته شده بودند. از جمله می‌توان به عملیات‌های کربلای 4ر و 5 اشاره کرد. اگر موزه به گونه‌ای طراحی شود که فقط به بخش شهادت‌طلبی توجه داشته باشد تابلوی درستی از دفاع مقدس نیست بنابراین همه عناصر معنوی و مادی از جمله تفکر، نبوغ در طرح‌ریزی عملیات‌ها باید کنار هم بیان شود چرا که در طول جنگ هیچگاه اوج معنویت ما را از فکر و نبوغ غافل نکرد.

رضایی اظهار کرد: در دوران دفاع مقدس و انقلاب اسلامی ارتش تحول بزرگی کرد. اصلا کسی فکر نمی‌کرد ارتش قبل از انقلاب قرآن بخواند و یا مانند بسیجیان قرآن بخواند اما باید از حقایق ارتش و سپاه دفاع کنیم نه از یگان‌های ارتشی و سپاهی. یکی از زیبایی‌های این موزه، قرآن صیاد شیرازی است که در آن قرار خواهد گرفت. در هیچ دوره‌ای جز صدر اسلام، حادثه کربلا و حادثه دفاع مقدس شاهد این نبوده‌ایم که شهادت‌طلبی، معنویت، نوآوری و نبوغ کنار یکدیگر جمع شود.

فرمانده سپاه در دوران دفاع مقدس خاطرنشان کرد: هر عملیاتی وجوه مختلفی داشته است و اگر فرمانده گردانی چیزی را نوشته است یا مطلبی را عنوان کرده است از خیلی از موضوعات مربوط به جنگ اطلاع نداشته است چرا که آن زمان جنگ دارای سطح‌بندی فرماندهی مختلفی بود.

وی در پایان گفت: من نمی‌توانم خاطرات خود را درباره جنگ بنویسم اما در رابطه با آن حرف می‌زنم. من هنوز می‌ترسم که خاطرات خود را از جنگ بنویسم چرا که ممکن است افراد سیاسی چه داخلی یا خارجی از مطالب آن سوء استفاده کنند. 

ارسال نظر