کد خبر: ۱۳۴|
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۱ - ۱۲:۵۶
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر اینکه بازار پول، سرمایه و بیمه قلب اقتصاد است، گفت: نباید با بازار پول شخصی و سلیقه ای برخورد کرد چرا که تصمیمات شتاب‌زده در این زمینه خطرناک است.
شتابزدگی به قلب اقتصاد زیان می زند
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دکتر رضایی به نقل از فارس، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در همایش مجمع اسلامی کارکنان بانکها اظهار داشت: اقتصاد ایران در شرایط خاصی به سر می برد. کاستیهایی که از گذشته بوده ، با فشارهای بین المللی همراه شده و به این شکل، اقتصاد ما را تحت تأثیر قرار داده است.

بازار پول، سرمایه و بیمه قلب اقتصاد است

وی افزود: نظام بانکی هم بدون تأثیر از این دو مسأله نیست. اولا بازار پول در کنار بازار سرمایه و بیمه قلب اقتصاد یک کشور را رقم می زند. یعنی آنجایی که خون تولید می کند و به جریان می اندازد و دوباره به درون این قلب برمی گردد، بازار پول، بازارسرمایه و بیمه است. این سه با یکدیگر خون اقتصاد را تولید می کنند. یعنی پول را تولید می کنند و ارزش را به وجود می آورند و بعد در نظام اقتصادی، در صنعت، در کشاورزی، در خدمات، در آی تی، در تجارت و... به گردش در می آورند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: به همین دلیل بازار پول در قلب اقتصاد یک کشور قرار گرفته است و بسیار مهم است. اگر درست کار کند، کل سیستم درست کار خواهد کرد. اگر بازار پول و سرمایه و بیمه، یکی از اینها ناقص کار کند، یعنی یکی از دهلیزهای این قلب در حقیقت از کار افتاده است. یا ضعیف عمل می کند.



مدیران اقتصادی از شتاب تصمیم‌گیری در حوزه بانک، بیمه و سرمایه بپرهیزند

وی افزود: گردش خون، یعنی گردش مبادلات و ارزش و پول تولید شده در کل این بدن با اختلال مواجه می شود. و این اختلال آثار خود را در صادرات، واردات و در قدرت خرید مردم و در همه جا نشان می دهد. بنابراین کسانی که اقتصاد را مدیریت می کنند باید خیلی با دقت با بانک و بیمه و سرمایه مواجه شوند. نمی توان در مورد آنها سریع تصمیم گرفت.

رضایی گفت: تصمیمات شتاب زده در بازار پول خطرات جدی به وجود می آورد، مثل شوکهایی است که به قلب یک انسان سالم وارد شود، در این شرایط به کل سیستم جسم، اعصاب و سیستمهای فیزیولوژیکی فرد دچار آسیب می شود از ناحیه شوکی که به قلب وارد شده است. بنابراین بازار پول و بانک بسیار مهم است. مدیریت این سیستم و سیاستگذاری در این حوزه فوق العاده مهم است.

وی افزود: یک شتابزدگی به خرج داده شود می بینیم که بدهی بین بانکها با بانک مرکزی زیاد می شود و یک حجم پول عظیمی آنهم پول پرقدرت، مانند برف از بالای قله می آید و وقتی می خورد کف این دره، آثار بسیار عظیمی به وجود می آورد. بنابراین بازار پول از نقاط بسیار حساس اقتصاد کشور است و نمی شود با آن شخصی و سلیقه ای برخورد کرد.



بازار پول، یک بازار کاملا تخصصی و کارشناسی است

رضایی گفت: در کشور ما صنعت بانکداری بیش از 90 سال عمر دارد و این یک تجربه تاریخی و طولانی در صنعت بانکداری ایران است. حتی از بسیاری از صنایع دیگر، صنعت بانکداری ایران قویتر است . صنعت بانکداری از صنعت خودرو سازی و خیلی از صنایع دیگر و حتی صنعت کشاورزی هم صنعت بانکداری قدیمی تر است.

وی افزود: کارشناسان بزرگی در نظام بانکی ایران داریم. جقدر از نظرات آنها استفاده می کنیم. چقدر به نظرات آنها توجه می کنیم. چقدر از تصمیم گیریهای سیاسی در مسأله بانک و نظام بانکی جلوگیری کردیم؟ بازار پول، یک بازار کاملا تخصصی و کارشناسی است و باید بتوان از این تجربه طولانی تاریخی استفاده درست کرد.



نظام بانکداری دولتی ایران نیاز به نشاط دارد

دبیر مجمع تشخیص مصلحت اضافه کرد: این نظام کارشناسی اگر بخواهد خوب کارکند باید در نشاط به سر ببرد. این کارشناسان با تجربه بانکی که داریم که حتی می توانند در قامت برندهای بین المللی ظهور یابند باید با نشاط زندگی کنند. الان برخی بانکهای خصوصی از رده 700 رسیده اند به 400، الان رسیده اند به 200 بین المللی. بانکداران قدیمی این راندمان را بالا برده اند. چرا همان سیستم کارشناسی در نظام بانکداری دولتی نمی تواند عمل کند ولی در سیستم خصوصی راندمانش چند برابر می شود. مهمترین دلیل آن به نشاط کارکنان دولتی مربوط می شود.

وی افزود: باید کاری کرد که این نشاط در کارکنان بانکهای دولتی واقعی شود. این نشاط افزایش یابد و این شادابی به قیافه کارکنان دولتی برگردد. تا آنها بتوانند از تخصص و تجربه و نوآوریشان استفاده کنند. بتوانند فکر کنند و خلاقیت داشته باشند. یک نوآوری می تواند میلیاردها می تواند به یک بانک کمک کند. یک خلاقیت و دلسوزی می تواند از اسرافها و مفاسد جلوگیری کند. اگر نشاط نباشد این رفتارها تولید نمی شود.

رضایی گفت: مهمترین بحث در این نشاط، مسأله حقوق است. من تعجب کردم که دیدم هنوز آن نظام مدیریت خدمات کشوری در یک بخشی آنهم در حساس ترین نقطه بدن اقتصاد ایران، یعنی در قلب اقتصاد ایران، هنوز آن سیستمها و دستورالعملها پیاده نشده است.



درون بانکهای دولتی ایجاد رقابت شود

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: علاوه براین، باید یک نظام کارانه داشته باشیم تا زمانی که بانکهای دولتی بخواهند حالت خصوصی به خود بگیرند، می توان رفتارهای بخش خصوصی را در بانکهای دولتی به اجرا درآورد. از این جمله، ایجاد رقابت در درون سیستم بانکهای دولتی است. هر بانکی شعب زیادی دارد، چه اشکال دارد که 50 درصد حقوق را به عنوان تشویق در شعب بگذارند. یعنی اگر یک شعبه توانست راندمان خود 30درصد، 40 درصد نسبت به ماه یا سال گذشته بالا ببرد، هیأت مدیره حق داشته باشد یک درصدی از سودی که به دست آمده، توزیع کنند در بین کارکنان آن شعبه توزیع کند.

وی افزود: سیستمهای دولتی که رقابت در آنها اجرا شود، این شدنی است. روشهای مختلفی هست که بتوان را درون بانکهای دولتی ایجاد رقابت کرد. عملا بین شعب، شهرها و استانهای مختلف و حتی بانکهای دولتی یک مسابقه صورت بگیرد.

رضایی اضافه کرد: در این ارتباط کافی است قانونی نوشته شود تا حدی به مدیران بانکها اجازه داده شود که برای رقابت پذیر کردن فعالیتهای پولی و مالی در بانکهای دولتی، مبلغی از رشد اعتبارات، سپرده ها و سودهای دریافتی به شعب اختصاص یابد.

وی افزود: بازار پول قلب اقتصاد ایران است. این بازار پول، کارکنان و مدیران تشکیل می دهند. کارکنان و مدیران برای اینکه بتوانند خوب این خون را تولید کنند و به جریان بیاندازند باید از نشاط برخوردار باشند. از مهمترین پایه های نشاط، رسیدگی منصفانه به حقوق و دستمزد کارکنان است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر اینکه امیدوارم این مجمع در رسیدگی به مشکلات کارکنان بانکها به راهکارهای خوبی برسد و ما نیز از شما در این مسیر حمایت می کنیم گفت: تا به این ترتیب زحمتی که شما می کشید از یک بازخورد عادلانه و منصفانه برخوردار شود.

وی که در همایش مجمع اسلامی کارکنان بانکها و در حضور مدیران و کارشناسان بانکها در سالن همایشهای ساختمان نگین بانک سپه سخن می گفت، اظهار امیدواری کرد که طی ماههای آینده یا حداکثر سال آینده، حقوق کارکنان بانکهای دولتی به حد عادلانه برسد.
ارسال نظر