دکتر رضایی در همایش اقتصاد مقاومتی:
کد خبر: ۱۷۰|
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه درآمد نفتی کشور نصف شده است گفت: همه‏ دلایل گرانی‏ها ناشی از تحریم‏ها نیست و سوء‏مدیریت داخلی نیز در این زمینه امری مؤثر است.
تحریم‏ها همه‏ دلایل گرانی نیست، سوء‏مدیریت نیز مؤثر است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دکتر رضایی به نقل از فارس،دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در همایش «اقتصاد مقاومتی» که با حضور امام جمعه شهرهای پردیس، بومهن، رودهن و آبعلی، شماری از مسئولان محلی و جمع کثیری از مردم در مسجد جامع بومهن برگزار شد، اظهار داشت: کلمه اقتصاد مقاومتی امسال از سوی مقام معظم رهبری به دلیل تشدید اعمال تحریم‏های اقتصادی علیه جمهوری اسلامی ایران به کار گرفته شد.

وی ادامه داد: از این رو، اقتصاد مقاومتی مقابل تحریم‏های اقتصادی است؛ هر چند ایران قبل از این نیز تحت اعمال تحریم‏های اقتصادی قرار گرفته بود، اما تحریم‏های اخیر بسیار سخت، سنگین، ناجوانمردانه و ظالمانه علیه کشورمان توسط اروپا و آمریکا تصویب شده است.

رضایی اضافه کرد: این تحریم‏ها شامل جلوگیری از فروش نفت ایران است؛ به طوری که اکنون نفت ایران حدود نصف سال گذشته به فروش می‏رسد و از این رو، درآمد نفتی ما نیز نصف شده است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: البته درآمدهای دیگری نیز وجود دارد؛ اما نفت یکی از منابع مهم اداره کشور بوده و امسال به نصف فروش قبل رسیده است.

وی ادامه داد: دشمنان نظام از سوی دیگر در خصوص بیمه کشتی‏هایی که به سمت ایران در حرکت بودند نیز مشکلاتی ایجاد کرده‏اند؛ از این رو، بسیاری از کشتی‏ها با وجود مشتری بودن برای نفت ایران، نمی‏آیند و این محصول در چاه‏ها باقی می‏ماند.

رضایی اضافه کرد: سومین کار آنها، این است که جریان جابه‏جایی پول و دلارهای ما در بانک‏های خارجی را با دشواری مواجه کرده‏اند؛ اگر در گذشته، پول ایران در عرض 48 ساعت جابه‏جا می‏شد، حال این مهم در مدت زمانی دو ماهه صورت می‏گیرد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: ظلم چهارم این است که در جهان راه افتاده‏اند و به طور مرتب ملت‏ها و کشورها را مانند یک قداره‏بند برای کار اقتصادی با ایران تهدید می‏کنند؛ شاید ظاهر این مورد جنگ نباشد؛ اما کم‏تر از جنگ هم نیست.

وی ادامه داد: این تحریم‏ها، اقتصاد و زندگی مردم را هدف قرار داده‏اند؛ از این رو، رهبر فرزانه انقلاب مقابل این تحریم‏ها به روی آوردن به اقتصاد مقاومتی تأکید دارند.

رضایی اضافه کرد: حال همان‏گونه که در جنگ تحمیلی به جهاد دست زدیم، باید مقابل تحریم‏های اقتصادی نیز جهاد کنیم.

*تجربه دفاع مقدس عامل مصونیت‏بخش نظام است

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین تجربه هشت سال دفاع مقدس را هم‏چنان عامل مصونیت‏بخش نظام اسلامی و بازدارنده دشمنان برای تکرار تهاجم دانست.

رضایی تصریح کرد: آنها در جنگ به دنبال اشغال شهرهای ما بودند و مناطقی را نیز گرفتند؛ اما در سایه شهادت‏طلبی جوانان این مرز و بوم، مناطق خود را پس گرفته و ما از مرزها به آن‏سو حرکت کردیم.

وی اضافه کرد: در شش سال آخر جنگ، ما حمله می‏کردیم و آنها بودند که التماس می‏کردند تا ایران جنگ را رها کند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: ما باید ادامه می‏دادیم که آنها دیگر جنگی ایجاد نکنند و آن نزاع، جنگ آخرشان علیه ایران باشد.

رضایی ادامه داد: نتیجه این شیوه آن بود که در دو دهه گذشته، بارها آنها تصمیم به حمله نظامی گرفته‏اند؛ اما هر بار با وحشت از ایران از انجام این کار پشیمان شده‏اند؛ زیرا آنچنان ضرب شصتی به آنها نشان دادیم که آن تجربه تبدیل به قدرت بازدارنده امروز شده است.

وی اضافه کرد: در غیر این صورت، دشمنان کشورمان داستان را رها نکرده و دوباره در فرصت‏های بعدی حمله نظامی را از سر می‏گرفتند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: قصد ما، ورود به عرصه جنگ نبود اما امام راحل(ره) فرمودند که حالا که وارد جنگ شدیم باید چنان سیلی به صدام بزنیم که از جایش بلند نشود.

رضایی ادامه داد: در حال حاضر نیز نباید ما تحریم می‏شدیم و این فشار ظالمانه به ما وارد می‏شد؛ اما حالا که شده است، باید با تفکر و برنامه‏ریزی دقیق راهکارهایی برای خنثی‏سازی آن پیدا کنیم.

وی اضافه کرد: نه تنها باید راهی برای خنثی کردن این تحریم‏ها پیدا کرد؛ بلکه باید چنان عمل کنیم که آنها دیگر توان تحریم ما را نداشته باشد و ایران مقابل این شیوه آسیب‏ناپذیر شود.

*کاهش قدرت خرید مردم

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: شاید افراد با شنیدن سخنان من، این سئوال را طرح کنند که آیا می‏دانید وضع گرانی در کشور چگونه است؟

رضایی تصریح کرد: در بیانی ساده، اگر در زمان مشابه سال گذشته شما یک‌هزار تومان پول داشتید، حال قدرت خرید آن یک‌هزار تومان در ماه مشابه سال‏جاری به 300 تومان رسیده، پس بحث بسیار جدی است.

وی اضافه کرد: اما حال پرسش این‏جاست که آیا همه این مسائل زیر سر تحریم‏ها است؟ آیا تحریم‏ها توانسته‏اند به این صورت اقتصاد ما را از پای دربیاورند؟

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: پاسخ این است که خیر؛ ما این را قبول نداریم، البته اینکه ریشه از تحریم‏ها بوده قبول است، اما سوء ‏مدیریت نیز بسیار مؤثر است.

رضایی ادامه داد: ما با مدیریت درست می‏توانستیم بسیاری از این فشارها را کاهش دهیم که کاهش پیدا نکرد.

*«خود‏تحریمی» بیش از «دگر‏تحریمی»

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، عامل دوم در این زمینه را مسئله‏ای تحت عنوان «خود‏تحریمی» می داند و اظهار می دارد: امروز در کشورمان، خود تحریمی بیش از تحریم‏های اقتصادی غرب است.

رضایی تصریح کرد: در حال حاضر ، خودمان برای خودمان بیشتر از آمریکا مشکل ایجاد می‏کنیم؛ شما ببینید اگر کار، تولید و طرحی اشتغال‏زا قصد انجام طرحی را دارد دست‏کم در شرایط کنونی باید به سرمایه‏گذاری ختم شود، پس چرا این پروسه یک سال به طول می‏انجامد؟ چرا 20 مانع مقابل آن ایجاد می‏شود؟ چرا در تولید جدیت به خرج نمی‏دهند؟

وی اضافه کرد: مگر امسال، سال تولید ملی نیست؟ مگر امسال، سال حمایت از تولید و سرمایه ایرانی نبوده؟ مگر این سخن را بالاترین مقام این کشور نفرموده؛ پس وزارتخانه‏ها و استانداری‏ها بیایند و گزارش دهند که ما چه انجام داده‏ایم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: کارنامه بسیار ضعیف است؛ چرا؟ چون هم سوء‏ مدیریت وجود دارد و هم موانع اداری و کاغذبازی در این خصوص دخیل است.

*«خودزنی» عامل سوم شرایط کنونی

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، «خودزنی» را در کنار دو عامل دیگر به عنوان عامل سوم در ایجاد وضع کنونی خواند و گفت: امسال باید نگاه کنید و ببینید که چقدر دعواهای سیاسی اتفاق افتاد.

رضایی تصریح کرد: همه این‏ها در حالی بوده که وقتی به کشوری حمله و اشکالی ایجاد می‏شود، دیگر نباید منازعه سیاسی یا همان خود‏زنی وجود داشته باشد.

وی اضافه کرد: کاری کردند که مقام معظم رهبری فرمود اگر این مسائل ادامه پیدا کند، من برخورد می‏کنم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: این منازعات خیانت است؛ حال چرا باید در شرایط تحریم، کارهایی صورت گیرد که بالاترین مقام کشور به مسئولان چنین سخنی بگوید.

رضایی ادامه داد: سوء مدیریت، خود‏زنی و خود‏تحریمی در کنار تحریم‏های اقتصادی وجود داشته است؛ اما بسیاری از این مسائل با مدیریت می‏توانست وجود نداشته باشد.

ارسال نظر
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
کياني
|
-
|
۱۱:۲۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۳
0
2
به اميد روزي که با مديريت صحيح مشکلاتمان حل شوند انشاءالله .
آن روز نزديک است