دکتر رضایی در دانشگاه شهید مدنی تبریز:
کد خبر: ۲۲۷|
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۲:۵۱
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مدیریت جمعی دچار سیر نزولی شده است و باید به سمت مدیریت جمعی حرکت کنیم آن هم نه با این ائتلاف هایی که چند نفر نشسته و در پشت پرده تصمیم می گیرند و به بقیه دیکته می کنند. وی افزود: اگر اینگونه مدیریت ها و ائتلاف ها کارساز بود نباید الان در کشور مشکلی وجود داشت، با این روش ها نمی توان به مدیریت دسته جمعی رسید.
مدیریت کشور از حالت جناحی به مدیریت فردی رسیده است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دکتر رضایی به نقل از خبرگزاری رسا، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در جمع دانشجویان دانشگاه شهید مدنی تبریز، با بیان این که باید اکنون با این نگاه مسائل را بررسی کنیم که بعد از انقلاب چه بدست آورده ایم؟ و چه به بدست نیاورده ایم، گفت: قبل از انقلاب  و از مشروطه تا 22 بهمن ملت ایران هرجا به پا خواسته با شکست روبرو شده ولی بعد از 22 ملت ایران به روی پای خود ایستاده و در برابر فشار های سنگین مقاومت کرده است.

وی با بیان این که علل کندی پیشرفت ملت ایران در سالهای بعد از انقلاب بیشتر مسائل داخلی است تا فشارهای خارجی، گفت: ما عادت کرده ایم تمام مشکلات را بر گردن آمریکا و دیگران بیندازیم و نقش خود را در مشکلات کمرنگ کنیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به تاریخ سرزمین ایران و از دست رفتن مناطق سرزمینی ایران در اثر جنگ های مختلف و از بین رفتن فرهنگ و اقتصاد ایرانی در دوران مختلف، افزود: اکنون ما جز 10 قدرت برتر سیاسی و نظامی دنیا هستیم و بعد از انقلاب در بعدهای سیاسی، نظامی و امنیتی پیشرفت خوبی داشته ایم به گونه ای که تاکنون بعد از جنگ تحمیلی آمریکا و اسرائیل 3بار قصد حمله به ایران را داشته اند که بدلیل توانایی نظامی ایران منصرف شده اند.

وی با بیان این که قبل از انقلاب بخش اعظم درآمد فروش نفت صرف پرداخت حقوق مستشاران آمریکایی می شد، گفت: قبل از انقلاب ما قدرت نظامی نداشتیم و امنیت را به بهای گزافی از آمریکا طلب می کردیم و شاه نیز به این افتخار می کرد که با این کار جلوی نفوذ شوروی و کمونیسم را به ایران گرفته است، در حالی که به بهای عزت و استقلال خود از آمریکا امنیت می گرفتیم، اما امروز  در مسائل امنیتی نه تنها نیازی به کشور دیگری نداریم بلکه کشورهای دیگری نیز به ما تکیه دارند.

رضایی افزود: حال با اینکه ما قدرت نظامی و امنیتی داریم چرا نمی توانیم مشکلات اقتصادی خود را حل کنیم؟ آیا این به معنی آن است که قدرت سیاسی و نظامی دروغ است و یا نه مشکل از جای دیگری است؟ وی افزود: من قصد تحریک احساسات را ندارم و حتی در مناظرات انتخاباتی هم میتوانستم با تحریک احساسات مردم، آنها را به سوی خود جلب کنم، ولی اینکار را نکردم، حتی در برابر تحریک طرف مقابل که قصد در عصبانی کردن من داشت، تسلیم نشدم، زیرا معتقد به خرد جمعی هستم و معتقدم به مسائل باید عاقلانه و دور از تعصب نگاه کرد و با یک نگاه آسیب شناسانه به داشته و نداشته های بعد از 33 سال انقلاب نگاه کرد.
رضایی با بیان این که ملت ایران بعد از 300 سال دستاوردهای بزرگی در حوزه های سیاسی و نظامی داشته است که باید آنها را حفظ کرد گفت: ما نمی توانیم با شکل سنتی کشور را اداره کنیم ولو اینکه تیم حاضر برود و تیم دیگری جایگزین آن شود. نیاز به تحول اساسی در سیستم مدیریتی کشور وجود دارد و باید فدرالیسم اقتصادی اجرا شود و به استانها اختیارات تام در حوزهای اقتصادی، صنعتی، کشاورزی و علم و فناوری داده شود تا بتوان با این برنامه ظرفیت عظیم نخبگان کشور را در اداره کشور به کار گرفت.

وی با بیان این که مدیریت کشور از حالت جناحی به مدیریت فردی رسیده است، گفت: مدیریت جمعی دچار سیر نزولی شده است و باید به سمت مدیریت جمعی حرکت کنیم آن هم نه با این ائتلاف هایی که چند نفر نشسته و در پشت پرده تصمیم می گیرند و به بقیه دیکته می کنند. وی افزود: اگر اینگونه مدیریت ها و ائتلاف ها کارساز بود نباید الان در کشور مشکلی وجود داشت، با این روش ها نمی توان به مدیریت دسته جمعی رسید.
رضایی با اشاره به ائتلاف 2+1 گفت: من به این دوستان پیشنهاد دادم که اگر مایل به ائتلاف هستید جمعی چهارصد نفره از نخبگان کشور اعم از حوزوی، دانشگاهی نمایندگان مجلس و مدیران سابق نظام را در یک جا گرد آورید و تا  نفرات ائتلاف با حضور در این جمع  و ارائه برنامه برای اداره کشور و حل مشکلات بحث کنند و در آخر رای و نظر این جمع ملاک این باشد که چه کسانی محور ائتلاف باشد و باقی افراد در کنار اینها کار کنند.

وی با بیان اینکه مدیریت جمعی به معنی آن است که هر کس در جای خودش باشد گفت: نمی توان  به کسی که در ورزش تخصص ندارد پست ورزشی داد و شخصی که تخصص ورزشی دارد  اقتصاد را به او سپرد. هرکس باید در جای خودش باشد این ان چیزی است که اسلام و انقلاب از ما میخواهد.

رضایی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: نیاز دیگر امروز کشور ما نیاز به گفتگو و تحمل پذیری در سطوح مختلف شده است. امروزه در کشور ما معضل تحمل پذیری و گفت وگو به مشکل بزرگی تبدیل شده است که از سطح خانواه تا سطح مسئولان وجود دارد.

وی با بیان اینکه چرا همدیگر را تحمل نمی کنیم، گفت: گفت وگو به این معنی نیست باهم رقابت نکنیم و یا عقیده خود را کنار بگذاریم بلکه به معنی ان است که ما می خواهیم در کنار هم و باهم زندگی کنیم و مشکلات را باهم حل کنیم. رضایی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به این‌که دشمن به جایی حمله کرده که در آن بخش ضعف داشته ایم، گفت: دشمن زیر یک خم ضعف اقتصادی ما را گرفته و می خواهد ما را به زمین بزند.

وی با اشاره به کاهش ارزش پول ملی گفت: دشمن با برنامه های که دارد می خواهد ارزش پول ملی را بیشتر از حال فعلی نیز کاهش دهد و ما نباید با سو مدیریت اجازه سو استفاده دشمن را از ضعف اقتصادی خود را بدهیم که این معضل تنها با برنامه ای که توسط مقام معظم رهبری اقتصاد مقاومتی نامیده شده است قابل حل است. اقتصاد مقاومتی به معنی آن نیست که ریاضت را به مردم تحمیل کنیم کنیم بلکه به معنی آن است که آسیب پذیری اقتصاد را در این شرایط به حداقل برسانیم. وی افزود: مردم تنها می توانند اقتصاد مقاومتی را اجرا کنند و باید از ظرفیت مردمی در اقتصاد استفاده شود تا از وضع موجود رهایی یافت.

ارسال نظر