کد خبر: ۲۳۴|
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۸
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: سوء مدیریت و ندانم کاری در مدیریت اقتصاد کشور و همچنین تحریم‌ها مشکلات اقتصادی مردم را شدیدتر کرده و اگر برخی تبعیض‌ها نبود با وجود تحریم‌ها مردم وضع اقتصادی بهتری داشتند.
افزایش مشکلات مردم با ندانم کاری/ کاهش قدرت خرید مردم با پرداخت یارانه‌های تورم‌ زا

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دکتر رضایی به نقل از فارس، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در همایش "اقتصاد، معیشت و زندگی در ایران فردا" که در تالار شهید آوینی بندرعباس برگزار شد با بیان اینکه مسائل اقتصادی مهمترین مشکل جامعه امروز ایران است، اظهار داشت: امروز بدون شک مردم ایران دوران سختی را در زمینه اقتصادی پشت سر می‌گذارند، اما این نخستین دوران سخت ملت ایران نیست و ما می‌توانیم همچون گذشته با سربلندی از این دوران سخت خارج شویم.

وی در ادامه به تشریح عوامل مشکلات اقتصادی امروز ایران پرداخت و افزود: یکی از عوامل اصلی در ایجاد این مشکلات، ضعف در اداره اقتصاد ایران بوده است و هرچه دولتمردان ایران طی 30 سال گذشته تلاش کرده‌اند نقاط ضعف اقتصاد ایران را رفع کنند، نتوانسته‌اند تحولات لازم را در اقتصاد ایران رقم بزنند.

دبیر مجمع تشخصی مصلحت نظام ادامه داد: خوشبختانه کشور ما در زمینه مسائل سیاسی و دفاعی به موفقیت‌های بزرگی دست یافته اما در زمینه‌هایی همچون اقتصاد و فرهنگ هنوز شاهد آن تحول بزرگ نبوده‌ایم.

رضایی تحریم‌ها را دیگر عامل در مشکلات اقتصادی کشور برشمرد و اظهار داشت: غرب به علت مسائل هسته‌ای کشور ما را تحریم کرد و به همین علت 50 درصد از نفت ایران سال گذشته به فروش نرسید و از طرف دیگر نیز بانک‌های خارجی شرایط انتقال پول و استفاده درست از آن را برای ما سخت کرده‌اند.

وی ادامه داد: مشکلاتی همچون بیمه کشتی‌ها، انتقال پول و همچنین عدم فروش نفت موجب کاهش درآمدهای دولت و کاهش طرح‌های عمرانی در کشور شده و دولت را حتی در پرداخت حقوق کارمندان و کارکنان نیز با مشکل مواجه کرده است.

دبیر مجمع تشخصی مصلحت نظام با اشاره به دیگر آثار تحریم‌ها بر روی اقتصاد کشور، بیان داشت: از طرف دیگر تحریم‌ها موجب افزایش قیمت دلار در کشور شد و در پی آن قدرت خرید مردم به علت گرانی، کاهش یافت.

رضایی با بیان اینکه طی 30 سال گذشته تحول لازم در اقتصاد کشور ایجاد نشده است، تصریح کرد: سوء مدیریت و ندانم کاری در مدیریت اقتصاد کشور و همچنین تحریم‌ها مشکلات اقتصادی مردم را شدیدتر کرده و اگر برخی تبعیض‌ها و ندانم کاری‌ها نبود با وجود تحریم‌ها مردم وضع اقتصادی بهتری داشتند.

وی در ادامه به طرح هدفمندی یارانه‌ها پرداخت و افزود: یارانه 45 هزار تومانی که مردم امروز دریافت می‌کنند از ارزشی برابر با 15 هزار تومان در بهمن ماه سال گذشته برخوردار است و قدرت خرید مبلغ یارانه‌ها نیز کاهش بسیاری داشته است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: اختلافات و منازعات داخلی، خود تحریمی و تحریم‌های خارجی در دوره کنونی موجب شده تا دوره سخت اقتصادی برای مردم ایران ایجاد شود و باید تلاش کنیم تا این دوره سخت کوتاه‌تر شود تا مردم کمتر سختی بکشند.

رضایی با انتقاد از شیوه اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها، اضافه کرد: دولت هم اکنون به علت آثار تورمی در شرایطی قرار گرفته که نه می‌تواند این طرح را به پیش ببرد و به علت کاهش قدرت خرید مردم نمی‌تواند در همین جا بماند و تمامی این مشکلات ناشی از پرداخت یارانه‌های تورم زا به جای یارانه‌های درآمدی است و به جای اینکه یارانه‌هایی به مردم داده شود که موجب رونق تولید و افزایش درآمد مردم شود، یارانه‌های تورم زا به مردم پرداخته شده است.

وی همچنین با اشاره به مشکلات بخش کشاورزی، گفت: برخی برنامه‌ریزی‌های نادرست منجر به کاهش گندم در کشور شد و دولت برای رفع این مشکل، گندم را به قیمت کیلویی 700 تومان از خارج و عمدتا از کشور برزیل تامین کرد و این درحالی است که برای خرید این گندم به کشاورز ایرانی 520 تومان پرداخت می‌شود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر اینکه امروز مسئله اصلی کشور مسائل اقتصادی است، یادآور شد: چهار سال پیش فرصت خوبی بود تا با گرفتن تصمیمی قاطع و برنامه‌ریزی درست از مشکلات امروز جلوگیری شود اما متاسفانه با اجرای همزمان چند طرح تورمی، گرانی شدیدی در کشور ایجاد شد.

رضایی تاکید کرد: قطعا می‌توان با برنامه‌ریزی درست مشکلات اقتصادی کشور را رفع کرد و در شرایطی که کشوری همچون چین با جمعیتی بیش از یک میلیارد نفر به خوبی اداره می‌شود، قطعا ما نیز می‌توانیم کشور 75 میلیونی خود را که از ظرفیت‌ها و منابع بسیاری برخوردار است را به خوبی اداره کنیم.

وی در این راستا بر لزوم اصلاح مدیریت‌ها در کشور تاکید کرد و افزود: تا زمانی که پست‌های کلیدی و حساس کشور به افراد غیر متخصص و ناتوان سپرده شوند، مشکلات فعلی نیز وجود خواهد داشت و برای رفع این مشکل باید افراد توانمند سرجای خود قرار بگیرند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین با ارائه پیشنهادی، خواستار سپردن مدیریت استان‌ها به مردم و نخبگان همان استان شد و اظهار داشت: مدیریت هر استان باید به نخبگان همان استان سپرده شود، چون زمانی که تمامی اختیارات در تهران متمرکز شود ماه‌ها طول می‌کشد تا مدیران آن استان، مدیران مرکز کشور را برای طرح‌هایی که به سود یک استان است، قانع کنند و متاسفانه این سیستم اداری پیچیده و غیرقابل کنترل، نظارت‌ها را نیز با چالش مواجه کرده است.

رضایی تصریح کرد: از نظر بنده باید اداره امور هر استانی به 250 تا 300 نفر از نخبگان همان استان سپرده شود که این افراد نیز شورای راهبردی استان را تشکیل می‌دهند و استانداران نیز زیر نظر این شورا فعالیت می‌کنند که در این صورت قطعا کارها پخته‌تر و با سرعت بیشتری در استان‌ها انجام می‌شود و تا زمانی که اختیارات در تهران باشد و مسئولان هر استان به طور مرتب تغییر کنند، مشکلات فعلی پابرجا خواهد ماند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خواستار عذرخواهی مسئولان از مردم به هنگام وقوع مشکلات شد و بیان داشت: مسئولان دولت و مجلس باید از مردم بترسند و در هنگام مشکلات با پذیرفتن قصور خود از مردم عذرخواهی کنند.

دبیر مجمع تشخصی مصلحت نظام تاکید کرد: باید فرهنگ مسئولیت پذیری در نظام جمهوری اسلامی ایران جدی گرفته شود و مسئولان پاسخگو باشند چون مسئولی که از مردم نترسد از خدا هم نخواهد ترسید و در این صورت رفتارهای بدی در کشور نهادینه می‌شود.

رضایی با تاکید مجدد بر سپردن امور کشور به نخبگان، عنوان کرد: در این راستا داشتن برنامه و تعیین هدف دیگر راهبردی است که می‌تواند مشکلات اقتصادی را رفع کند و باید فضا را به گونه‌ای فراهم کنیم که تمامی انسان‌های شایسته بیایند پای کار و همچنین میزان تحمل‌پذیری خود را افزایش دهیم.

ارسال نظر