کد خبر: ۲۶۲۵|
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۵
رمزیابی لشکر ۵۷ لرستان در عملیات کربلای ۴؛ عظمت کربلای ۵ را رقم زد؛ سرلشکر محسن رضایی ناگفته‌های کربلای ۵ سنگین‌ترین و گسترده‌ترین عملیات دفاع مقدس را روایت می‌کند.
صدای بمباران دشمن گوشت را پر می‌کرد لحظه‌ای که صدای تیراندازی و خمپاره قطع می‌شد صدای ناله مجروحی به گوش می‌رسید که در میان خاک‌ریزها افتاده و آب می‌خواهد ولی نمی‌توانی از جایت بلند شوی و قمقمه‌ات را که تکان می‌دادی دریغ از یک قطره آب، در این لحظه دعا می‌کردی همان صدای بمباران در گوشت بپیچد، این تنها گوشه کوچکی از خاطرات رزمندگان است؛ شگفتا جوانان این سرزمین در بهای چه چیزی این‌چنین جان‌برکف روانه جبهه نبرد با دشمن شدند.

اینجاست که باید گفت حسین بن علی(ع) دل‌های جوانان را فتح کرد و راهیان کربلا چه خوب بیداری واقعی را از تاریکی و ظلمت دریافتند و در طول هشت سال جنگ تحمیلی در عملیات‌هایی مانند فتح‌المبین، محرم، عملیات‌های والفجر، عاشورا، خیبر، بدر، رمضان، بیت‌المقدس و عملیات‌های کربلا یکی پس از دیگری پر کشیدن و در آغوش معشوق آرام گرفتند.

به‌ راستی‌ که مظلومیت شهدای عملیات کربلای چهار تداعی‌کننده غربت و مظلومیت اباعبدالله الحسین(ع) است آری؛غواصانی دست‌ و پا بسته در این عملیات به شهادت رسیدند و پس از 29 سال به وطن بازگشتند و آمدند تا این بار ما را از تاریکی و ظلمت دنیا بیرون آوردند.

آغاز عملیات کربلای 4 در سوم دی‌ماه سال 65

عملیات کربلای چهاردر سوم دی‌ماه سال 65 با رمز محمد رسول‌الله(ص) آغاز شد، منطقه عملیات در حدفاصل پنج‌ ضلعی در شمال شلمچه تا چهار کیلومتری انتهای جزیره جنوبی قرار داشت.

بنا بود عملیات از دو محور شلمچه و ابوالخصیب با هدف بصره طرح‌ریزی شود به‌طوری‌که عبور از بین جزایر ام‌الرصاص و بوارین، تاکتیک ویژه عملیات کربلای چهار بود.

با افشای عملیات از سوی آمریکا، عراقی‌ها با آمادگی قبلی و با آتش سنگین جلوی خط‌ شکن‌ها را گرفتند و این عملیات شکست سختی برای ایرانی‌ها بود به‌طوری‌که آن‌ها پس از حدود یک روز از آغاز عملیات با به‌جا گذاشتن تلفات عقب‌نشینی کردند.

عملیات کربلای 4 زمینه‌ساز عملیات کربلای5

با وجود اینکه محور شمالی عملیات در شلمچه دارای خاک‌ریزهای پنج‌ ضلعی بود نیروها پیش روی خوبی داشتند که همین امر سبب طراحی عملیات کربلای پنج شد. عملیات کربلای پنج کمتر از دو هفته پس از عملیات کربلای چهار در ساعت دو بامداد 19 دی‌ماه 65 با رمز « یا فاطمه زهرا(س)» در شرق بصره آغاز شد و موفق شدند شلمچه را از اشغال دشمن آزاد کنند و تا 9 کیلومتری خاک عراق و نزدیکی‌های بصره پیش روی کنند.

برای روایت عملیای گسترده کربلای 5 و ناگفته‌های آن و نقش رزمندگان لرستانی در این عملیات کسی بهتر از فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دفاع مقدس نمی‌تواند شرح ماوقع دهد؛ به همین خاطر روایت عملیات کربلای 5 را از زبان محسن رضایی می‌خوانیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دکتر محسن رضایی، فرمانده سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم به وضعیت و نقش استان لرستان در هشت سال دفاع مقدس اشاره کرد و اظهار داشت: استان لرستان همانند استان‌های مرزی در جنگ فعال بود؛ محدوده استان لرستان تا مرز عراق بیش از 180 کیلومتر فاصله داشت اما حضور مردم لرستان و میزان بمبارانی که در این استان صورت گرفت مشابه استان خوزستان و کرمانشاه بود به‌طوری‌که شهر خرم‌آباد و پلدختر بیش از 80 بار بمباران شد.
ناگفته‌های عملیات کربلای ۵ به روایت سرلشکر محسن رضایی

تقدیم بیش از 6 هزار شهید لرستانی در 8 سال دفاع مقدس

وی افزود: تقدیم بیش از شش هزار شهید، 15 هزار مجروح و 900 آزاده استان لرستان نشان از حضور پررنگ این استان در هشت سال دفاع مقدس دارد.

فرمانده سپاه در دوران دفاع مقدس به شرح طراحی و اهداف عملیات کربلای چهار پرداخت و عنوان کرد: عملیات کربلای چهار ادامه استراتژی جدید بود، بعد از این که خرمشهر آزاد شد به فکر وارد شدن به کشور عراق افتادیم تا با گرفتن بخش‌هایی از خاک عراق به حقوق خودمان در دیپلماسی برسیم و با ادامه جنگ در عراق بتوانیم صدام را ساقط کنیم.

وی بیان کرد: عملیات‌های رمضان، خیبر و بدر عملیات‌های قوی نبودند که بتوانیم به اهداف آرمانی خود برسیم و حقوق ملت را بگیریم بنابراین باید اقدام جدیدی انجام می‌دادیم، بخشی از این نقشه را در عملیات فاو انجام دادیم که توانستیم ارتباط عراق با خلیج‌فارس را قطع کنیم، سکوهای موشک را بگریم و با کویت هم‌مرز شویم.

رضایی تصریح کرد: بخش دوم نقشه‌این بود که به بصره نزدیک شویم بنابراین باید از رودخانه اروند عبور و بصره را از جنوب محاصره می‌کردیم  سپس طراحی عملیات کربلای چهار برای نزدیک شدن به بصره انجام شد.

نقش بی‌بدیل لشکر 57 حضرت ابوالفضل(ع) در عملیات کربلای4

وی خاطرنشان کرد: در عملیات کربلای چهار لشکر 57 حضرت ابوالفضل(ع) لرستان با گردان‌ها و سازمان رزم خود آماده عملیات بود، بخشی از منطقه به لشکر 57 حضرت ابوالفضل(ع) که در مهم‌ترین بخش کربلای چهار یعنی شکستن طلسم شلمچه بود داده شد.

فرمانده سپاه در دوران دفاع مقدس با بیان اینکه سپاه پاسداران مسئولیت عملیات کربلای چهار را بر عهده داشت، گفت: بنا بود هم‌زمان با جزیره مینو از اروند عبور و به سمت جنوب بصره از سمت شلمچه حمله شود، عملیات کربلای چهار شکست خورد ولی دو یا سه یگان پیروز شد.
ناگفته‌های عملیات کربلای ۵ به روایت سرلشکر محسن رضایی
وی با اشاره به اینکه یکی از یگان‌های پیروز، لشکر 57 حضرت ابوالفضل(ع) استان لرستان بود، اظهار داشت: این یگان خط را شکست و بیشتر از حد جلو رفته بود، این در حالی بود که یگان‌های دیگر هنوز از خاک‌ریزها و سیم‌خاردارها نتوانستند جلوتر بروند، با این‌ وجود احساس خطر کردیم که اگر لشکر57 بیشتر از این جلو برود عقبی‌ها در خطر هستند و تعداد زیادی اسیرمی‌دهیم.

آغاز عملیات کربلای5 در 19 دی‌ماه سال 65

رضایی افزود: به فرمانده  لشکر 57 حضرت ابوالفضل(ع) گفتیم که پیش روی نکنند و در موقعیتی که هستند بمانند تا لشکر دیگری نیز خط را بشکند اما لشکر بعدی با تأخیر توانست خطوط  را بشکند که نزدیک طلوع آفتاب بود بنابراین دستور توقف عملیات داده شد و لشکرها باید به مواضع اولی خودشان  برمی‌گشتد.

وی با بیان اینکه عملیات کربلای چهار مبنای طراحی عملیات کربلای پنج شد و از تجربیات کربلای چهار برای عملیات کربلای پنج استفاده شد، عنوان کرد: لشکر 57 حضرت ابوالفضل(ع) و دو یگان دیگر به خاطر سخت‌کوشی که داشتند برای عملیات کربلای پنج انتخاب شدند چرا که می‌دانستیم بچه‌های این لشکر می‌توانند از این سختی عبور کنند.

فرمانده سپاه در دوران دفاع مقدس بیان کرد: به‌ محض اتمام عملیات کربلای چهار از روح الله نوری فرمانده تیپ 57 خواستم تا وقتی به جلسه آمد به ‌هیچ‌وجه نگوید تا کجا پیش روی کرده‌اند چون بچه‌ها رمزی کشف کرده  بودند که نمی‌خواستیم از آن رمز صبحت شود چرا که ممکن بود این مسئله لو برود.


تلاش برای ساقط کردن نیروهای عراقی

وی تصریح کرد: رمزی که بچه‌های تیپ 57 و لشکر 19 فجر به دست آورده بودند این بود که وقتی خط بین آب‌گرفتگی پنج‌ضلعی و آب‌گرفتگی شلمچه که یک دژی بود وسط آب‌گرفتگی عبور می‌کنند و زمانی که خط را می‌شکستند به داخل کانال عراقی‌ها می‌رفتند در واقع این کانال پشت سر عراقی‌ها بود.

رضایی خاطرنشان کرد: این کانال پشت سرخود تیپ و لشکر عراق قرار داشت بنابراین کسانی که موفق می‌شدند داخل این کانال بروند می‌توانستند به‌راحتی تمام واحد ارتش عراق را دور بزنند و تا ارتش عراق می‌فهمید متوجه می‌شد بچه‌ها از پشت ظاهر می‌شوند و عراقی‌ها را خلع سلاح می‌کردند.
ناگفته‌های عملیات کربلای ۵ به روایت سرلشکر محسن رضایی
وی گفت: اگر این رمز لو نمی‌رفت به‌جای یکی دو تیپ می‌توانستیم 10 تا یگان از اینجا وارد کنیم و با این کار کل ارتش عراق سقوط می‌کرد بنابراین این موضوع برای ما خیلی مهم بود.

فرمانده سپاه در دوران دفاع مقدس اظهار داشت: نقشه‌ای طراحی کردیم تا دشمن را فریب دهیم بنابراین نیاز بود کل مراحل عملیات را در همان مرحله نخست نگوییم  و اگر در این مرحله شکست خوردیم وانمود کنیم که این کل عملیات بوده و سلاح‌های جنگی ما نیز تمام‌ شده است.

عقب‌نشینی همه یگان‌ها به سمت اهواز

وی افزود: تبلیغات را شروع کردیم که دشمن را شکست داده‌ایم، اسیر گرفتیم و به اهدافمان رسیده‌ایم تا دشمن به این نتیجه برسد که ما در کشور خودمان سرپوشی بر شکست خود می‌گذاریم تا دشمن باور کند عملیات تمام‌ شده و دیگر اقدامی نمی‌کنیم.

رضایی عنوان کرد: ولی این اقدامات کافی نبود باید به همه یگان‌ها دستور عقب‌نشینی می‌دادیم بنابر این تمام یگان‌ها به سمت اهواز عقب‌نشینی کردند و تنها کاری که نکردیم این بود که مرخصی به نیروها ندادیم و گرنه تمام رفتارهای بعد از یک عملیات بزرگ را انجام دادیم.

وی بیان کرد: در این فاصله کل طرح عملیات کربلای چهار را عوض کردیم یعنی نیروها از خرمشهر و آبادان حمله می‌کردند؛ کل مانور را در شلمچه گذاشتیم چون لشکر 57 حضرت ابوالفضل(ع) دروازه‌ای بازکرده بود و می‌خواستیم از این دروازه عبور کنیم.

فرمانده سپاه در دوران دفاع مقدس تصریح کرد: کل لشکرها را در همان دروازه قرار دادیم، لشکر 57 حضرت ابوالفضل(ع) که در عملیات کربلای چهار مقدار زیادی پیش‌روی کرده بود همه لشکرها را با محور لشکر 57 و لشکر 19 فجر قراردادیم و نام این عملیات را کربلای پنج گذاشتیم.

رمزیابی لشکر 57 لرستان، کربلای 5 را رقم زد

وی خاطرنشان کرد: عملیات کربلای چهار شناسایی با رزم بود که در این عملیات بهترین شناسایی را لشکر 57 انجام داد و نشان دادند دروازه‌ای که وارد بصره می‌شود می‌توان از در مینو آبادان و خرمشهر وارد شویم که بین آب‌گرفتگی پنج‌ضلعی و شلمچه یک کانال بود که پشت سر مواضع عراقی قرار داشت و هر کسی که داخل این کانال می‌رفت تا خود اروندرود می‌توانست برود حتی می‌شد از آنجا نیز عبور کند و وارد جنوب بصره شود.

رضایی گفت: در عملیات کربلای پنج نیز لشکر 57 حضرت ابوالفضل(ع) مؤثر عمل کرد به‌طوری‌که در شب عملیات کربلای پنج مسیر را به لشکرها نشان می‌دادند؛ در مراحل بعد که پاتک‌های دشمن شروع شد لشکر 57 در تثبیت خط کربلای پنج خیلی مؤثر بود.

وی اظهار داشت: کربلای پنج زمانی انجام شد که از این دژهای مستحکم عبور کردیم به‌طوری‌که در تمام دنیا صدا کرد چون ایران از مستحکم‌ترین خطوط دفاعی عراق عبور کرد و این طلسم را شکست.

فرمانده سپاه در دوران دفاع مقدس اظهار داشت: برای ژنرال‌های بین‌المللی و کارشناسان پنتاگون عبور ایران از سخت‌ترین مواضع عراق تعجب‌برانگیز بود که ایران چگونه توانست این مواضع را  پشت سر بگذارد.
ناگفته‌های عملیات کربلای ۵ به روایت سرلشکر محسن رضایی
آتش‌باران بی‌سابقه دشمن در عملیات کربلای 5

وی افزود: در عملیات کربلای پنج فاصله نیروهای ما تا بصره 12 کیلومتر بود و می‌توانستیم با توپ‌های برد کوتاه مناطق حیاتی بصره مثل پالایشگاه و پادگان‌ها را بمباران کنیم.

رضایی عنوان کرد: نزدیک شدن به بصره اهداف مهمی بود به‌طوری‌که در این عملیات به حقیقت دست‌یافتیم و ارتش عراق جنگ بی‌سابقه‌ای را شروع کرد به‌طوری‌که هیچ‌گاه آتش‌هایی که در عملیات کربلای پنج از سوی دشمن شلیک شد در هیچ‌کدام از عملیات‌ها شلیک نشده بود و رکورد آخرین آتش‌باران دشمن در فاو بود.


وی بیان کرد: در عملیات کربلای پنج روزی نبود که پنج الی شش پاتک از سوی دشمن انجام نشود؛ نزدیک چند روز عملیات داشتیم و تعداد مجروحین و شهدا بالا بود به‌ طوری‌که در هیچ عملیاتی به‌اندازه کربلای پنج مجروح، شهید و شیمیایی نداشتیم  ولی با این‌ وجود باید خط را تثبیت می‌کردیم.

فرمانده سپاه در دوران دفاع مقدس تصریح کرد: بیش از دو هفته به‌صورت شبانه‌روز توسط موشک، هواپیما و توپخانه دشمن به سمت ما شلیک می‌شد، روز دهم یا دوازدهم بود یکی از مکالمات عدنان خیرالله را با صدام گرفتیم که صدام به عدنان خیرالله می‌گفت شما چکار می‌کنید که عدنان خیرالله گفت قربان ما دو هزار لوله توپ شلیک می‌کنیم ولی کاری از پیش نمی‌بریم.
ناگفته‌های عملیات کربلای ۵ به روایت سرلشکر محسن رضایی
تضعیف نیروهای عراقی و سرپوش صدام بر شکست

وی خاطرنشان کرد: بعد از این پاتک‌ها نتوانستند کاری انجام دهند، صدام دید خیلی آبروریزی شده جلسه‌ای زنده که توسط تلویزیون عراق پخش می‌شد و به فرماندهان گفت برای مردم توضیح دهید که چه پیروزی بزرگی به دست آورده‌اید در واقع تصمیم داشتند به مردم عراق بگویند که پیروز شدیم و ایران نتوانست کاری انجام دهد.

رضایی گفت: اکثر فرماندهان لشکرها شروع کردن از مواضع ضعف حرف می‌زدند ولی صدام می‌گفت شما توانستید از سقوط بصره جلوگیری کنید این‌ها می‌خواستند بصره را تصرف کنند و از آنجا به بغداد پیشروی کنند که شما جلوی آن‌ها را گرفتید؛ این نشان می‌داد آن‌قدر روحیه فرمانده لشکرها تضعیف‌ شده بود که با وجود اینکه توجیه شده بودند جلوی تلویزیون از پیروزی حرف بزنند ولی باز از شکستی که خورده بودند صحبت می‌کردند.

مصاحبه از محسن مرادی و فاطمه بیرانوند
ارسال نظر
انتشار یافته:
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۸
علی یار غیبی حاجیور
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۲
0
1
سلام...
ممنون از مطالب خوبتون...
لطفا خدمت دکتر رضایی بفرمایید خیلی دوستش دارم...
دلم براش تنگ شده....
علی یار غیبی حاجیور
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۲
0
0
سلام فرمانده...
دلیل کمرنگ کردن فعالیت سیاسی و پررنگ کردن رفتار نظامی توسط جنابعالی چیست؟
مرداسی ازشوشتر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۳
0
0
این خاطرات برای نسل دوم وسوم اموزنده می باشد،افرین برشما خستگی راازتن انسان محو می کند،متشکرم.
توحیدی
|
Netherlands
|
۲۳:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۵
0
0
خیلی خوب وعالی وضعیت آن زمان را برای نسل جوان امروز بیان کردید.خدا قوت
توحیدی از ایلام
|
Netherlands
|
۲۳:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۵
0
0
خیلی خوب وعالی وضعیت آن زمان را برای نسل جوان امروز بیان کردید.خدا قوت