کد خبر: ۴۲۰۷|
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۱
در یک عکس، سردار محسن رضایی، سردار مهدی زین الدین و سردار بهرام شیخی فرمانده تیپ 3 مالک اشتر دیده می شوند.
یادداشت وارده / ح . زلقی، از بسیجیان دفاع مقدس

در پاسخ به فراخوان پایگاه اطلاع رسانی دکتر محسن رضایی برای ارسال نوشتارهای پژوهشی به مناسبت سالروز شهادت سردار شهید مهدی زین الدین، یادداشت خود را به شرح و گویاسازی یک قطعه تاریخی از شهید زین الدین اختصاص می دهم: 

عکس: محسن رضایی، شهید زین الدین و شهید بهرام شیخی سردار بختیاری
در یک عکس کمتر دیده شده از شهید زین الدین، سه نفر مشاهده می شوند: در این عکس، از سمت راست، سردار محسن رضایی فرمانده کل سپاه، سردار مهدی زین الدین فرمانده لشکر 17 علی ابن ابیطالب (ع) و سردار بهرام شیخی فرمانده تیپ 3 مالک اشتر (زیرمجموعه شهید زین الدین) دیده می شوند و سردار رضایی با چهره خندان در حال دست دادن و احوالپرسی با شهید بهرام شیخی زلقی از نسل سرداران شجاع ایل بختیاری است و شهید زین الدین صمیمانه به این دو سردار می نگرد.

این توضیح را لازم می دانم که شهید بهرام شیخی، فرمانده تیپ 3 مالک اشتر که بسیار مورد توجه سردار رضایی و شهید زین الدین بود، یک عشایرزاده پاکنهاد و مذهبی از لرهای بختیاری شهرستان خمین، فرزند دلاورمردی به نام «علیجان» و شیرزنی به نام «مریم» بود. 

بهرام شیخی از بختیاریهای شاخه چهارلنگ، باب زلقی، طایفه هزارسی و تیره جوبازوند بود و به عنوان فردی برخوردار از شجاعت وصف ناشدنی، صفا و صمیمت ناب عشایری و ایمان قوی، اشتهار داشت.

مروری بر زندگینامه شهید شیخی:

شهید بهرام شیخی در سال 1336 در شهرستان خمین در خانواده ای مذهبی دیده به جهان گشود. پس از گذراندن دوران کودکی تحصیلات ابتدایی خویش را در دبستان امیرکبیر به پایان رسانید و پس از آن وارد دوره متوسطه شد.

در خرداد ماه سال 1354 با اخذ دیپلم تحصیلات را به پایان رسانید و یکسال بعد از گرفتن دیپلم به خدمت سربازی فراخوانده و اعزام شد. آشنایی شهید با دو دانشجوی اخراجی از دانشگاه سبب شد وارد جریان‌های سیاسی شود و همگام با امت حزب الله در جریان عظیم انقلاب اسلامی مشغول فعالیت شود.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی به عضویت سپاه پاسداران درآمد و یکی از بنیان گذاران سپاه در شهرستان خمین بود و با عهده دار شدن مسئولیت واحد طرح و عملیات، کار خود را شروع کرد. با شروع درگیریهای کردستان همراه با چند نفر از برادران به کردستان اعزام شد و در کنار شهید بزرگوار حاج ابراهیم همت به مأموریت خویش ادامه داد.

در عملیات طریق القدس مسئولیت گردان امام خمینی را که دو گروهان از برادران شهرستان های اراک و خمین بودند، به عهده داشت. شهید بهرام شیخی در سال 1360، ‏ازدواج کرد و صاحب یک پسر و یک دختر شد. 

شهید بهرام شیخی بعد از عملیات رمضان بود که به لشکر 17 علی بن ابیطالب (ع) آمد و در عملیات محرم با تشکیل گردان سلحشور روح الله به عنوان فرمانده گردان انتخاب شد و سپس با توجه به مدیریت موفق و اخلاص چشمگیری که داشت مورد توجه سردار رضایی و شهید زین الدین قرار گرفت و به فرماندهی تیپ 3 کربلا منصوب شد.

سرانجام شهید بهرام شیخی هنگامی که فرماندهی تیپ 3 کربلا را به عهده داشت، در جبهه طلائیه در تاریخ چهاردهم فروردین 1364 با اصابت ترکش خمپاره به گردن، کمر، سینه و صورت، به شهادت رسید. مزار او در زادگاهش واقع است.
ارسال نظر