کد خبر: ۴۲۹۴|
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۲
سردار سلیمانی در چارچوب مکتب امامین انقلاب حرکت می کرد که خمیر مایه آنان مبارزه با ظلم و عدالت طلبی است.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: سردار سلیمانی در چارچوب مکتب امامین انقلاب حرکت می کرد که خمیر مایه آنان مبارزه با ظلم و عدالت طلبی است.

خبرگزاری ایرنا - رضا رضایی مجد: سرلشگر پاسدار دکتر محسن رضایی فرمانده اسبق سپاه پاسداران روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار حوزه ایثار و شهادت ایرنا، در بررسی کارنامه سپهبد سردار شهید قاسم سلیمانی درحالی که تمثال حاج قاسم را کنار میز خود قرار داده،‌ نقبی به گذشته می زند تا برای بررسی بهتر شخصیت سردار دلها تصویری کامل تر از او ارائه دهد. از زمانی که قاسم جوان ندای مبارزه با استبداد امام(ره) را لبیک گفت و به صف انقلاب پیوست. از روزگار سخت دفاع مقدس که قاسم جوان و فرمانده چگونه شکست ها را به پیروزی تبدیل می کرد. محسن رضایی سپس از درس آموزی از این تجارب توسط سردار شهید مقاومت می گوید. اینکه چگونه این سختی ها سبب «مقاوم سازی » شخصیت او شد. مقاوم سازی که نقش عمده در شکل گیری «محور مقاومت » داشت.

قاسم سلیمانی جوانی بود که به یک ندای ملکوتی لبیک گفت

سرلشگر پاسدار محسن رضایی در این گفت وگو تصریح کرد:  قاسم سلیمانی جوانی بود که به یک ندای ملکوتی لبیک گفت. این لبیک از عمق وجود جانش جاری شد. این ندای ملکوتی همان ندای حضرت امام(ره) بود که جوانان کشور را برای خارج کردن ملت ایران از تنهایی و غربت، از استبداد شاهنشاهی و اشغال وطن فرا خوانده بود. سلیمانی با آن روح بلندی که داشت این ندا را فهمید و به این ندای ملکوتی حضرت امام(ره) پاسخ داد و برای نجات کشور ایران از دست متجاوزان راهی میادین نبرد شد. 


رضایی در گفتگو با ایرنا: مکتب سردار سلیمانی ظلم ستیزی و عدالت طلبی است
تصویر: دکتر محسن رضایی در گفتگو با خبرگزاری ایرنا درباره شهید حاج قاسم سلیمانی 

وی تصریح کرد: سردار سلیمانی در یک سیر تکاملی و رشد مانند شجره طیبه قرار گرفت. آیه قران کریم، «أَلَم تَرَ کَیفَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا کَلِمَةً طَیِّبَةً کَشَجَرَةٍ طَیِّبَةٍ أَصلُها ثابِتٌ وَفَرعُها فِی السَّماءِ »(سوره مبارکه ابراهیم آیه ۲۴) «آیا ندیدی چگونه خداوند کلمه طیبه و گفتار پاکیزه را به درخت پاکیزه‌ای تشبیه کرده که ریشه آن در زمین ثابت و شاخه آن در آسمان است؟!» زمانی که ایشان وارد صحنه نبرد شدند و به امام(ره) لبیک گفتند هیچ سالی نبود که رشد نکرده باشد و هیچ سالی نبود که یک رتبه بالاتری نگرفته باشد. هیچ سالی نبود که در مسئولیت پذیری و رشد معنوی و عقلانی رشد نکرده باشد. انسان‌ها با چنین ویژگی‌هایی کم پیدا می شوند. از این رو با همه وجود آمد و خستگی ناپذیر و در شرایط بسیار سختی به مبارزه ادامه داد. در اکثر عملیات ها لشکر او با مشکل روبرو می‌شد ولی راهی پیدا می کرد و باکمک لشکرهای دیگر سختی ها را پشت سر می گذاشت. 

شجاعت و فتوحات سلیمانی در دفاع مقدس زیاد است 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مثلا در عملیات فتح‌المبین که از ارتفاعات چاه نفت که مسلط بر جاده دزفول و جاده دهلران است از آنجا تیپ او سرازیر شد به دشت عباس و جاده را قطع کرد و رفت به سمت ارتفاعات مرزی ولی ارتش عراق به تیپ او حمله کرد و او را از جاده عقب راند تا دامنه کوه تعقیب کرد و بخشی از تیپ او در محاصره افتاد اما دوباره بلند شده و آماده حمله به ارتش عراق شدند.

رضایی افزود: با لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله(ص) به فرماندهی احمد متوسلیان و با حسین خرازی که در واقع از سمت راست او عمل کرده بود هماهنگ کردیم و خودش هم آماده شد برای حمله. سرانجام هر سه حمله کردند و جاده را گرفتند و تقریبا ۱۰ کیلومتری هم از نقطه قبلی جلوتر رفتند.

فرمانده پیشین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ادامه داد:‌ در عملیات بعد که عملیات بیت المقدس در قرارگاه قدس بود، جز چهار تیپی بود که از شمال باید به سمت جنوب حمله و از کرخه نور عبور می کردند و از جنوب سوسنگرد به جفیر می رسیدند. شب اول پیش روی‌ها خوب بود ولی از صبح ارتش  عراق به این چهار تیپ حمله شد و عقب نشینی کردند و فردا باز آماده شدند و حمله و دوباره پیش روی کردند. جبهه دست بدست شد ولی بالاخره برادرم قاسم سلیمانی پیروز صحنه بود. یعنی ایشان شرایط سختی در عملیات‌ها داشتند. شاید یکی از راحت‌ترین عملیات هایی که داشتند والفجر ۸ بود که از اروند و جنوب شهر فاو عبور کرد و وارد پایگاه موشکی عراق شد و چون راه ارتش عراق را بسته بود افسران ارتش عراقی رفتند به سمت دریا و در باتلاق‌ها فرو رفتند که توسط بچه‌های لشکر ۴۱ ثارالله از باتلاق بیرون آورده شدند.

رضایی گفت: بنابر این خستگی ناپذیری و تحمل شرایط بسیار سخت و طاقت فرسا و تبدیل کردن شکست‌های مختلف به پیروزی‌های مختلف، سلیمانی در جنگ تبدیل به قهرمان مقاوم  مانند فولادی در کوره‌های داغ آبدیده شد و از این رو پس از جنگ هم ایشان را گذاشتیم برای پاکسازی شرارت های منطقه جنوب شرقی ایران. چون اشرار با سوءاستفاده از حضور ایران در مناطق جنگی توانسته بودند ناامنی را در  کردستان و جنوب شرق ایران گسترش دهند. احمد کاظمی را فرستادم قرارگاه حمزه در شمال غرب که امنیت کردستان را برقرار کند و قاسم را فرستادیم سیستان بلوچستان و هرمزگان و کرمان. سه استان نا امن شده بودند حتی راههای جیرفت و کهنوج را بسته بودند و از داخل شهر مردم را گروگان می‌گرفتند و می‌بردند در ارتفاعات که سلیمانی با درایت و توانایی و آبدیدگی خیلی خوب توانست آن منطقه را آرام کند.

سلیمانی مظهر مقاومت است

رضایی افزود:‌ قاسم سلیمانی زمانی که  فرمانده نیروی قدس شد شرایط افغانستان بسیار سخت‌ شده بود. طالبان حمله کرده بودند و احمد شاه مسعود و ربانی فرار کردند و کابل را از دست داده بودند. بخاطر  آبدیدگی و محکم و مقاوم شدن قاسم سلیمانی است که جبهه مقاومت جهان اسلام شکل گرفت. یعنی اثر وجودی ایشان تبدیل شد به یک جبهه بزرگ در غیر این صورت تا قبل از ایشان چنین عظمتی در جبهه مقاومت شکل نگرفته بود. برخی بزرگان می گویند اگر کسی را بخواهیم مظهر اسلام ناب بدانیم می گویند: امام علی(ع) «مظهر اسلام »ناب است و اگر کسی را مظهر مقاومت بدانیم قاسم سلیمانی است. 

جایی که نیاز است مذاکره شود و جایی که نیاز است مقاومت

دبیر مجمع تشخصی مصلحت نظام درباره نوع تفکر در دوران دفاع مقدس و اینکه مقاومت را در سیاست خارجی تعمیم داد، خاطر نشان کرد: در این تفکر باید یک اصول و چارچوبی باشد بر آن اساس جایی که نیاز است مذاکره شود و جایی که نیاز است مقاومت شود، ولی نه به معنای اینکه برای اینکه بخواهیم جنگی نشود ما بخواهیم تسلیم شویم؟ منظور این است که می شود اینچنین فرهنگی را به سیاست خارجی وارد کرد؟ ما در یک مبارزه اصولی و منطقی برای دفاع از منافع ملی و ارزشهای حیاتی که توسط دخالت ها و تجاوزهای امریکا تهدید شده بود وارد شدیم. این مبارزه تا قطع کامل تهدیدات امریکا نباید قطع شود. از جمله آن، جنگ تحمیلی اقتصادی آمریکا علیه ملت ایران است. 

جبهه مقاومت اقتصادی باید از کشورهای تحریمی بوجود آید

رضایی ادامه داد:‌ جبهه مقاومت اقتصادی باید از کشورهای تحریمی بوجود آید. باشگاه کشورهای تحریمی طرحی است که همین اکنون دنبال می کنیم. اقتصاد ما باید اقتصاد مقاومتی باشد و مبارزه با تحریم های آمریکا باید جدی گرفته شود که فشار اقتصادی روی زندگی مردم را برداریم. مثلا باید در اقتصاد منطقه حضور فعال داشته باشیم و سهم اقتصادی خود را در بازارهای منطقه از طریق شایستگی کالاهای ایرانی بالا ببریم، به گونه ای که کالاهای آمریکایی در آنجا خریداری نداشته باشد.

در دیپلماسی نیز ابزار فراوانی برای تعامل جهانی داریم

وی افزود:‌ در دیپلماسی نیز ابزار فراوانی برای تعامل جهانی داریم. آمریکا رمز پیروزی خود را قفل کردن تعاملات بین المللی و انزوای سیاسی ایران قرار داد. درحالیکه  ما با تعامل مثبت با چین، روسیه، هند و کشورهای آمریکای لاتین و سایر کشورهای جهان می توانیم حلقه محاصره امریکا را بشکنیم و آنها را وادار کنیم که از جلوی روابط و تعاملات بین المللی ما کنار بروند. 

وی تصریح کرد:‌ اخراج آمریکا از منطقه فقط برچیدن پایگاه های نظامی آمریکا نیست بلکه استقلال منطقه از دخالتهای  فرهنگی، سیاسی، اقتصادی آمریکا مورد نظر هست. البته ما و ملت های منطقه نباید مبارزات استقلال طلبانه خود را علیه آمریکا و اسراییل به جیب قدرتهای رقیب دیگر بریزیم. این تاریخ گذشته که باید سرباز قدرت های دیگر می شدیم. نباید سرباز ابرقدرتهای آینده شویم. زحمت خود را باید خود بهره برداری کنیم.

رضایی ادامه داد:‌ اگر آمریکا را از منطقه بیرون کنیم باید خود و ملت های منطقه  پیشرفت کنیم و جلو برویم. مبارزه ما با آمریکا فقط نفی و بیرون کردن نیست بلکه ایجابی و جایگزینی هم است. ملت ما در نهضت مشروطه و ملی شدن نفت و ۱۵ خرداد برنامه نداشتند که اگر شاه ساقط شد چه نظامی باید جایگزین شود ولی در ۲۲ بهمن امام(ره) به این نتیجه رسید که شاه نباید باشد جمهوری اسلامی باید بیاید و جایش را بگیرد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطر نشان کرد:‌ مکتب قاسم سلیمانی همان مکتب امامین انقلاب است و خمیر مایه آنان مبارزه با ظلم و استقرار عدالت است. اگر ما با ظلم مبارزه کنیم و یک ظالم دیگر بیاید جایش بنشیند که این ناقض است. مبارزه با ظلم که شیطان بزرگ آمریکا است و استقرار عدالت آن هم اسلامی و دینی آنچنان که دین خدا می گوید.

به گزارش ایرنا، سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران و ابومهدی المهندس معاون سازمان الحشد الشعبی عراق به همراه هشت نفر دیگر از جمله برادران پور جعفری، زمانی نیا و طارمی بامداد جمعه ۱۳ دی ۹۸ در مسیر فرودگاه بغداد در اقدام تروریستی کاخ سفید و با شلیک از پهپادهای ارتش این کشور به شهادت رسیدند. پنتاگون وزارت دفاع آمریکا نیز اعلام کرد که دستور این حمله هوایی را دونالد ترامپ، رئیس جمهوری این کشور صادر کرده بود. در پی این اقدام، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بامداد چهارشنبه ۱۸ دی‌ماه پایگاه آمریکایی «عین‌الاسد» در استان «الانبار» عراق را با چندین موشک هدف قرار داد.
ارسال نظر