دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار با نخبگان دانشجویی اصفهان؛
کد خبر: ۴۴۲۶|
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۲
دکتر محسن رضایی در دیدار جمعی از نخبگان دانشجویی اصفهان گفت: مدیریت اجرایی کشور دچار روزمرگی است. اگر حکمروایی کشور بر اساس روزمرگی باشد، همیشه با انبوهی از مسائل روبرو هستیم.
دکتر محسن رضایی در دیدار جمعی از نخبگان دانشجویی اصفهان با تاکید بر آینده نگری گفت: مدیریت اجرایی کشور دچار روزمرگی است. اگر حکمروایی کشور بر اساس روزمرگی باشد، همیشه با انبوهی از مسائل روبرو هستیم.
مدیریت اجرایی کشور دچار روزمرگی است

به گزارش rezaee.ir، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام که برای سخنرانی در یادواره شهدا و هم اندیشی تدوین سیاستهای کلی برنامه هفتم کشور به اصفهان رفته است، ظهر شنبه ٢ اسفند ١٣٩٩ در دیدار جمعی از نخبگان تشکل های دانشجویی عضو انجمن اسلامی مستقل و نخبگان دانشجویی سایر تشکل های استان که در دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان برگزار شد، گفت: خوشحالم که سوالات دانشجویان کشورمان با زندگی مردم و مشکلات اجرایی کشور ارتباط پیدا کرده است و مباحث آکادمیک و نظری آنها دارد به مباحث عملیاتی و راهگشا نزدیک می شود.
مدیریت اجرایی کشور دچار روزمرگی است

وی افزود: پاسخ به سوالهای دانشجویان نباید صرفاً با نگاه به گذشته باشد بلکه باید مشکلات کشور را با مروری بر گذشته و نگاهی به آینده بررسی کنیم. در غیر این صورت، همواره دنباله رو تاریخ خواهیم بود و تاریخ ساز نخواهیم شد. اگر ما همیشه دنبال رویداد حرکت کنیم، رویدادها را دیگران برای ما رقم خواهند زد، آنگاه آنها ما را مدیریت خواهند کرد. متاسفانه کشور در این دو سه دهه اخیر به دنبال رویدادهایی رفته که دیگران برای ما ساخته اند. در مسائل محیط زیست و مسائل آب، دو نگاه رو به جلو و نگاه پسینی وجود دارد. با نگاه پسینی، ما هیچ وقت پیشگام نخواهیم شد و همیشه باید با انبوهی از مشکلات پیش بینی نشده و غافلگیرکننده مواجه خواهیم بود. 
مدیریت اجرایی کشور دچار روزمرگی است

دکتر رضایی گفت: در دهه اول انقلاب، همیشه گذشته و آینده کشور را با هم می دیدیم و با یک رویکرد ترکیبی حرکت می کردیم لذا به روزمرگی نمی افتادیم که نمونه آن را در یادداشتهای شهید حسن باقری مشاهده می کنیم. کشور الان دچار روزمرگی شده است. جمعیت زیاد حاشیه نشین های شهرها که بین ۱۱ تا ۱۸ میلیون نفر برآورد می‌شوند، مربوط به همین است که مدیریت اجرایی کشور دچار روزمرگی شده است. مشکلات محیط زیست مربوط به روزمرگی است. مشکل آب اصفهان مربوط به روزمرگی مدیریت اجرایی است. اگر حکمروایی کشور بر اساس روزمرگی باشد، همیشه با انبوهی از مسائل روبرو هستیم.
مدیریت اجرایی کشور دچار روزمرگی است

وی افزود: نیاز مدیریت کشور این است که با نگاه به آینده حرکت کنیم. در دهه دوم انقلاب، در مدیریت اجرایی کشور از فرهنگ و ارزش‌های دینی فاصله گرفتیم و دولت‌های کشور در این سه دهه به‌صورت منفعلانه آن‌هم تابع رویکردهای پسینی، عمل کرده‌اند.

دکتر رضایی افزود: در مسئله کم آبی، باید توجه داشته باشیم که تغییر اقلیم در حال اتفاق افتادن است. امروز زاینده‌رود آب ندارد. از پنج سال آینده، شاهد مشکلات جدی ناشی از تغییر اقلیم در ایران و جهان خواهیم بود. دنیا با خشک‌سالی بزرگی روبرو می‌شود و ما حداکثر پنج سال وقت داریم، مگر اینکه با نگاه به گذشته و آینده و درک مسئله تغییر اقلیم، مشکل آب زاینده‌رود را حل کنیم.
مدیریت اجرایی کشور دچار روزمرگی است

نویسنده کتاب ایران آینده گفت: مسئله انتقال مدیریت به نسل‌های سوم و چهارم در دهه آینده، بسیار اهمیت دارد و این رویداد بسیار مهم در آینده رخ خواهد داد. باید برای این امر برنامه‌ریزی کنیم و برنامه‌های قبل را بروزرسانی کنیم. باید اقتصاد ایرانی اسلامی و امنیت پایدار بر پایه ارزش های دهه اول انقلاب را درست کنیم. اینکه دانشجویان لیبرالیسم، اومانیسم، سکولاریسم و لیبرال دموکراسی را در دانشگاه ها نقد کنند و دیدگاه جدیدی را برای عبور از چالش ها پایه ریزی کنند، اتفاق سازنده ای است. ما نیاز به نظریات بنیادین و بومی داریم تا به صورت عملی، با اندیشه های غیرسازنده مقابله کنیم.

وی گفت: توسعه صنعتی در ایران بدون نقشه جامع انجام شده است. صنعت باید هدفمند باشد. اینکه یک مجموعه پراکنده از کارخانجات و صنایع مختلف داشته باشیم، به تشکیل زنجیره های کسب و کار منجر نمی شود. مجتمع بزرگ فولاد مبارکه، چه تاثیری بر کلیت صنعت اصفهان دارد؟ آیا تاثیر بیشتری نمی تواند بر شکوفایی صنایع اصفهان داشته باشد؟ اینکه یک کارخانه بزرگ بدون ارتباط با دیگر شرکت ها داشته باشیم، مفید نیست. صنعت که فقط برای ایجاد شغل دایر نمی شود. فعالیت های زندگی مردم باید با صنایع ارتباط پیدا کند. شهرک های صنعتی باید با کسب و کارهای خانگی ارتباط برقرار کنند. بازار اصفهان هم باید با صنعت پیرامونش ارتباط داشته باشد. مواد خام باید در یک پروسه صنعتی هدفمند، فراوری شوند. صنعت باید با فعالیت های مردم و اقلیم های هر یک از استانهای قوی اقتصادی، پیوند پیدا کند.

دکتر رضایی با نفی توصیه های یکسان و از بالا به پایین گفت: تقسیم کار ملی در شکوفایی استان های قوی اقتصادی، مهم است. تفویض اختیار همراه با مسئولیت، نیاز مدیران اقتصادی در الگوی اقتصاد مردمی است که با محوریت شهر به جای بنگاه شکل می گیرد. شهرها و استان های ایران، مبنای پیشرفت خواهند شد و در هر شهر، محله و خانواده و بازار - شهر ساماندهی می شود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مرکز ارزیابی و نظارت راهبردی مجمع تشخیص، با تاکید بر جوانگرایی تشکیل شده و در اولین گام، دستگاه های مسئول و متولی در سیاست های کلی را مشخص کرده اند و گزارش نظارتی خود را درخصوص نحوه اجرای سیاست های کلی جمعیت آماده کرده اند که تقدیم مقام معظم رهبری شده است. گزارش نظارتی درخصوص نحوه اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی هم رو به پایان است.

در ابتدای این جلسه، نخبگان دانشجویی دانشگاه های اصفهان، با طرح دیدگاههای خود در موضوعات صنفی دانشجویی و اوضاع اقتصادی کشور و استان و موضوعات مرتبط با آینده کشور به بیان انتظارات و دغدغه های خود پرداختند.
ارسال نظر