کد خبر: ۴۴۳۵|
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۱
اشاره جناب آقای دکتر رضایی درخصوص غیر واقعی بودن بهای تمام شده کالاها در آمریکا و غرب، یک اشاره بسیار هوشمندانه و نشانگر درک ماهیت بهای تمام شده کالاهاست که...
یادداشت مهمان / مهندس نقی قاسمیان عزیزی
مدیر پیشکسوت عرصه صنعت پتروشیمی: 

هم اندیشی کمیته تغییر اقلیم دبیرخانه مجمع تشخیص با اساتید دانشگاه های اصفهان که به میزبانی دانشگاه اصفهان و با سخنرانی جناب آقای دکتر رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد، بنا بر آنچه در وبسایت دانشگاه اصفهان و خبرگزاریها منتشر گردید، ختم به موضوعاتی شده است که از نگاه صنعتی، برکات عمیقی در آنها نهفته است.
ایده دکتر رضایی درباره مالیات جهانی تغییر اقلیم؛ کمک به محیط زیست جهان و اقتصاد ملی ایران

دکتر رضایی که هم در رشته مهندسی مکانیک و هم در رشته اقتصاد درس خوانده است، در این هم اندیشی سخن مهمی را به این شرح مطرح کرده اند؛

همانگونه که مشخص است در تمامی صنایع، پارامتری کلیدی به نام بهای تمام شده محصولات وجود دارد که موضوعی مهم در خصوص بقای محصول تولیدی در بازارهای جهانی است. عوامل مختلفی بر این بهای تمام شده تاثیر میگذارند. تلاش برای کاهش بهای تمام شده سبب کاهش قیمت محصول نهایی و در نتیجه رقابتی بودن آن در بازار می گردد و هر هزینه ای که در این خصوص در یک واحد صنعتی انجام می شود از تمامی هزینه های سربار تا قیمت خوراک و یوتیلیتی ها و غیره، در بهای تمام شده محصول لحاظ  میگردد. 

اشاره جناب آقای دکتر رضایی درخصوص غیر واقعی بودن بهای تمام شده کالاها در آمریکا و غرب، یک اشاره بسیار هوشمندانه و نشانگر درک ماهیت بهای تمام شده کالاهاست که کشورهای توسعه یافته با فرار از مالیات های جهانی و ایجاد آلودگی محیط زیستی و همچنین گرمایش جهانی، از این موضوع سوء استفاده کرده و باعث کمتر شدن بهای تمام شده کالاهای خود می شوند.

ایده تشکیل «صندوق جهانی مقابله و تاب آوری در برابر تغییر اقلیم» از سوی دبیر محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام، به منظور مطالبه گری مالیات جهانی محیط زیستی و جبران اثرات مخرب تغییر اقلیمی، کمکی به واقعی تر شدن بهای تمام شده محصولات در همه نقاط جهان کرده و دیگر نمی توان با سوء استفاده، بخشی از هزینه های بالا برنده بهای تمام شده یک کالا را حذف کرد و موجب شد کالایی که با قیمت ارزانتر و غیر واقعی تر تولید شده، در بازارهای رقابتی عرضه گردد. 

بدیهی است که هر کشوری به هر میزان و سهم که موجب ایجاد مشکلات محیط زیستی در جهان گردیده است، باید به همان اندازه بهای آنرا پرداخت کند.

ضمن استقبال از ایده های علمی، نوین و مطالبه گرانه که توسط مسئولان موثر نظام مطرح و پیگیری شوند، موافق هستم که کارگروهی جهت پیگیری این موضوع در سطح کشورهای اسلامی و کشورهای در حال توسعه تشکیل گردد.

این صندوق میتواند اندک اندک توسعه یابد و در نهایت در صورت موفقیت در اجرای صحیح و عادلانه اهداف تبیین شده، سبب بالاتر رفتن بهای محصولات در کشورهای توسعه یافته گردد و عرصه برای رقابتی تر شدن کالاهای ایرانی در بازارهای جهانی مهیا شود. بخصوص که اگر این مسئله به بالاتر رفتن قیمت محصولات پتروشیمی در سایر کشورهای جهان ختم شود، می توان محصولات پتروشیمی داخلی را با حاشیه سود بالاتر و یا بصورت رقابتی تر در بازارهای بین المللی فروخت و سهم ایران را در این بازارها افزایش داد.

بی شک‌ پیگیری ایده علمی و مبتکرانه دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام می تواند ضمن کمک به محیط زیست جهانی، موجب افزایش مزیت صادراتی محصولات ایرانی و بیشینه تامین منافع ملی ایران گردید.
ارسال نظر