دکتر رضایی در جلسه کارگروه اقتصادی استانداری یزد مطرح کرد:
کد خبر: ۴۴۸۹|
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۶
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در استانداری یزد گفت: رسیدگی به معیشت و وضعیت کارگران باعث می شود که کارگر و کارفرما، حس "هم خانواده بودن" را پیدا کنند و این حس در جهش اقتصاد ملی تاثیر مثبتی خواهد داشت.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در استانداری یزد گفت: رسیدگی به معیشت و وضعیت کارگران باعث می شود که کارگر و کارفرما، حس "هم خانواده بودن" را پیدا کنند و این حس در جهش اقتصاد ملی تاثیر مثبتی خواهد داشت.

به گزارش rezaee.ir، دکتر رضایی صبح روز شنبه ۲۳ اسفندماه ۹۹ در جلسه کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه گذاری استان یزد که در استانداری برگزار شد، با تبریک پیشاپیش ماه شعبان و سال نو شمسی گفت: از شما عزیزان که این جلسه را ترتیب دادید تا با یکدیگر درخصوص تدوین سیاست های کلی برنامه هفتم تبادل نظر داشته باشیم، صمیمانه تشکر می کنم.

دکتر رضایی گفت: باید بین ۳ موضوع پیشرفت کشور، پیشرفت کسب و کارها و پیشرفت زندگی مردم همگرایی و تعادل برقرار کنیم. ممکن است کشوری پیشرفت کند اما زندگی مردم پیشرفت نکند. نمونه اش شوروی و کشورهای بلوک شرق بودند که کشورشان در صنایع بزرگ و صنایع دفاعی و فضایی پیشرفت می کرد و از آمریکا هم جلو زده بودند اما زندگی مردم و کسب و کارها پیشرفت نمی کرد. 

وی افزود: ما الان شاهد ایجاد فاصله در این سه بُعد ِ پیشرفت در جامعه مان هستیم. کشور از نظر ساخت سد، جاده، نیروگاه و دانشگاه پیشرفت خوبی کرده اما فاصله زیادی بین این پیشرفت با کسب و کارها وجود دارد و همچنین فاصله بیشتری بین این دو و پیشرفت زندگی مردم وجود دارد. در برنامه هفتم، این وضعیت باید با یک پایه گذاری جدید اصلاح شود و همگرایی و توازن برقرار گردد.

دکتر رضایی گفت: برای این کار باید دست به جراحی هایی در اقتصاد بزنیم و برنامه های شجاعانه ای را با آگاهی در اقتصاد کشور در پیش بگیریم. باید مردم پایه تحولات اساسی در اقتصاد باشند و مردم سالاری اقتصادی را پیاده کنیم. 

نویسنده کتاب ایران آینده با انتقاد از سیاست «صنعت برای صنعت» گفت: صنعت اگر هدفمند توسعه پیدا نکند، شکاف ناشی از تبعیض و ناکارآمدی تاثیرش را در زندگی مردم شهرها و روستاها خواهد گذاشت. اختیارات متمرکز در تهران و عدم یکپارچگی مدیریت در تهران و دیوانسالاری، سه اشکال مهم در مسیر اقتصاد کشور هستند. 

وی افزود: اعمال حاکمیت دولت باید به مسائل ملی در حوزه سیاست، دفاع، امنیت، آموزش پایه و مسایل هویت ملی، سیاستهای پولی و بانکی و نظارت و هدایت اقتصاد ملی محدود شود. تصمیم گیری درباره مدیریت امور اقتصادی را به استانهای قوی اقتصادی یا همان ساتراپها یا ایالتهای اقتصادی واگذار کنیم.

فرمانده سپاه در دوران دفاع مقدس گفت: الان هر استانی به شهدای شاخص خود و دستاوردهای تیپ و لشکر خود در دفاع مقدس می بالد و افتخار می‌کند. این انگیزه هویتی، موضوع مهمی است که ارزش آفرین است و می تواند شخصیت و توانایی هر استان را اثبات کند.

دکتر رضایی با اشاره به ضرورت اصلاح زنجیره های کسب و کار و زنجیره ارزش بین استانی گفت: از استاندار و مدیران استانی یزد این سوال را داریم که استان یزد در منظومه اقتصاد ملی چه نقشی را می تواند بر عهده بگیرد؟ کارآفرینان این استان چه نقشی در نقشه راه استان برای توسعه قبول می کنند؟ تاسیس و گسترش پایانه ها و انبارها در استان یزد، یکی از این نقش ها و نیازها است که محرک توسعه خواهد بود. باید زنجیره کسب و کارها و زنجیره کارآفرینی را برای بالابردن ارزش های افزوده تکمیل کنیم. زنجیره ارزش بین بنگاه ها هم اهمیت فراوانی دارد که نباید از آن در سطح استان و بین استان ها غفلت کنیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: وقتی پیشرفت کشور و کسب و کارها را در برنامه ریزی ها درنظر می گیریم، باید پیشرفت در زندگی مردم را هم در برنامه ریزی ها درنظر بگیریم. چطور می شود که منافع ناشی از معادن یزد، به استان و شهرهایی که معدن در آنجا قرار دارد، نمی رسد. در مدل ایالت های اقتصادی این موضوع حل خواهد شد. در مورد معادن ملی، بیشتر درآمد به دولت مرکزی می‌رسد و معادن محلی بیشتر منافعش به استان خواهد رسید. نمی شود به زندگی مردم نپرداخت و جدا از هزینه های اجتماعی، بنگاه داری کرد. رسیدگی به معیشت و وضعیت کارگران باعث می شود که کارگر و کارفرما، حس "هم خانواده بودن" را پیدا کنند و این حس در جهش اقتصاد ملی تاثیر مثبتی خواهد داشت. نمونه این حس را در کارگران کمپانی های بزرگ جهانی مانند میتسوبیشی می بینیم که طبق پژوهشها، کارگران این شرکت از کاهش ارزش سهام یا درآمدهای شرکتشان، غمگین می شوند.

وی افزود: اگر تحریم ها برداشته شود، تنها برگشت به شرایط قبل از تحریم، اتفاق خوبی نیست و باید به فکر تحول اساسی در اقتصاد ایران باشیم.

در ابتدای این هم اندیشی، استاندار یزد و جمعی از مدیران ارشد استان یزد، گزارشی از وضعیت اقتصاد این استان را برای دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ارائه کردند.
ارسال نظر