دکتر رضایی در نشست توسعه دریامحور در استانداری بوشهر؛
کد خبر: ۴۴۹۷|
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۸
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشست توسعه دریامحور در جمع مدیران ارشد اقتصادی استان بوشهر گفت: باید زیرساخت های بنادر و کرانه ها و پس کرانه های ایران را متحول کنیم.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشست توسعه دریامحور در جمع مدیران ارشد اقتصادی استان بوشهر گفت: باید رابطه ساختاری اقتصاد بوشهر با اقتصاد ملی روشن شود و زیرساخت های بنادر و کرانه ها و پس کرانه های ایران را متحول کنیم.

زیرساخت بنادر، کرانه ها و پس کرانه های ایران را متحول کنیم

به گزارشrezaee.ir، دکتر رضایی صبح چهارشنبه 27 اسفندماه در نشست مدیران ارشد استان بوشهر که در استانداری بوشهر برگزار شد، با تبریک اعیاد شعبانیه گفت: از جناب آقای گراوند استاندار بوشهر برای  توجه و همکاری در تدوین سیاستهای کلی نظام در بخش توسعه دریامحور و برگزاری این جلسه قدردانی می کنم. در این نشست، قصد داریم با یکدیگر در موضوع توسعه دریامحور و سایر موضوعات کشور گفتگو کنیم. از همه مدیران بوشهری برای همکاری با نمایندگان دبیرخانه و کمیته توسعه دریامحور در کمیسیون زیربنایی و تولیدی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام قدردانی می کنم. ما در حال تدوین سیاست های کلی نظام در بخش توسعه دریامحور هستیم و ان شا الله با کمک شما، تبدیل به یک سند ملی برای کشور ما شود و بعد از آن توسط مجلس و دولت تبدیل به قوانین و مقررات و برنامه شود تا بر اساس آن یک جهتگیری تازه در اقتصاد ملی ایران شکل بگیرد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: طی صدسال اخیر مرکزیت گرایی همراه با خشکی محوری در سرزمین ایران پیدا شد و موجب انحراف در روند اقتصاد ملی ایران شد. سیاست استعماری نقش زیادی بر الگوی توسعه اقتصادی رژیم های گذشته داشته است و توجه را از سمت دریا به خشکی معطوف کرد. به همین دلیل در حمل و نقل تجاری ایران، حمل نقل های تجاری دریا پایه بسیار ضعیف است و همین ریل بوشهر به شیراز یا جاده های مرکز به سمت دریا، با تاخیر پیگیری می شود.

دکتر رضایی گفت: منحصر شدن صادرات ایران به نفت و بسته شدن درهای صادرات به روی سایر کالاها، پیامد عبور از دریامحوری به سمت خشکی محوری بوده که اقتصاد ملی ایران را با چالش هایی روبرو کرده است. سیاست های توسعه دریا محور نوعی بازگشت به معادلات قدیمی ایران بوده که دریا اگر مهمتر از خشکی نباشد، کمتر از آن نیست و ما باید ظرفیت و فرصت های دریا را، چه در رابطه با زیستمندهای دریایی و چه در رابطه با تجارت و صادرات دریایی احصا کنیم و زیرساخت های بنادر و کرانه ها و پس کرانه ها را متحول کنیم.

وی گفت: استان بوشهر می تواند نقش پیشگامانه ای در تحول بنادر و ارتباط بوشهر با پس کرانه ها داشته باشد. در استان بوشهر، علاوه بر پس کرانه، پیش کرانه هم داریم. در حالی که در دریاها و اقیانوس های دیگر، پیش کرانه را شاهد هستیم. مدیترانه و دریای سیاه، پیش کرانه دارد اما با فاصله زیاد. پیش کرانه ما در جنوب ایران، کشورهای ثروتمندی مثل کویت، امارات، قطر، عربستان و... هستند به گونه ای که با فاصله 200 کیلومتر می توانیم به برخی از کشورهای همسایه برسیم. پس کرانه های خلیج فارس بسیار مهم هستند. استان بوشهر با فاصله ای کم به کهگیلویه و بویراحمد وصل می شوید که کانون گیاهان دارویی است. استان فارس و اصفهان هم پتانسیل های قدرتمند تولیدی دارند که می توانند با راه آهن به بوشهر وصل شوند.

دکتر رضایی افزود: بوشهر در مدت کمی، می تواند از سنگاپور جلو بزند. این توانایی در کشور ما و نظام ما و مردم ما وجود دارد. وقت بسیاری از کشور در این چهل سال، صرف جناح های سیاسی شده است و باید در مدت کوتاهی عقب ماندگی را جبران کنیم. جبهه بزرگ نبرد اقتصادی فعلی، شباهت زیادی به دوران جنگ تحمیلی دارد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: از طریق اقتصادهای بومی می توانیم اقتصاد ملی را سامان ببخشیم. فعلاً اقتصاد مرکزنشین در حال استثمار اقتصادهای بومی است. پول نفت و گاز بوشهر به تهران می رود و دود و آلودگی آن برای مردم بوشهر می ماند. این ساختار از حدود صد سال پیش پایه گذاشته شده و دولت های گذشته انگیزه یا توانایی تغییر و تحول در این وضعیت را نداشته اند.

نویسنده کتاب ایران آینده گفت: اقتصاد ملی باید از طریق آبادانی اقتصادهای بومی، آباد می شود. در دنیا، کشورهای پیشرفته با تمرکززدایی اقتصادی، به اقتصاد شکوفا رسیده اند. ما هم از این ایده فقط در ساختار اقتصادی خود استفاده خواهیم کرد و جهش اقتصادی تازه ای را در کشور ایجاد کنیم.

دکتر رضایی گفت: باید رابطه ساختاری اقتصاد بوشهر با اقتصاد ملی روشن شود. از شما برای تدوین سیاست های کلی توسعه دریامحور و تدوین سیاست های کلی برنامه هفتم توسعه، کمک می خواهیم و ان شا الله نخبگان و دستگاه های دولتیو حاکمیتی بوشهر در امور فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جلسات کارشناسی را در موضوع توسعه دریامحور برگزار کنند و جمع بندی آن را برای کمیته توسعه دریامحور دبیرخانه مجمع تشخیص ارسال کنند تا نظرات مردم و نخبگان و مسئولان بوشهر نیز در تدوین پیشنویس سیاست های کلی نظام مدنظر قرار گیرد.

وی افزود: کشور در گام دوم انقلاب، نیازمند یک دولت تحول گرا است که متفاوت از چارچوب های سابق که دوگانه اصولگرا یا اصلاح طلب را دنبال می کردند باشد؛ چیزی شبیه به دولت ملی و فراگیر را نیاز داریم تا برنامه های عمدتاً اقتصادی و فرهنگی را با همیستگی هر چه بیشتر و همکاری همه دلسوزان کشور جلو ببرییم.
ارسال نظر