کد خبر: ۴۶۷۱|
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۰
معاون اقتصادی رییس جمهور بر نقش صنعت پتروشیمی در رونق تولید، اشتغال زایی و رشد اقتصادی کشور تاکید کرد.
 رضایی: کشور ما نیازمند مفهوم صحیح صنعت است

محسن رضایی در حاشیه "سومین نمایشگاه و همایش تخصصی حمایت از ساخت داخل در صنعت پتروشیمی" که با همکاری معاونت علمـی و فناوری ریاسـت جمهوری و شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس در جزیره کیش برگزار شد، به خبرنگار ایرنا گفت: از تلاش علی عسکری و همه دست اندرکاران همایش "حمایت از ساخت داخل در صنعت پتروشیمی"، تشکر می کنم. امید است که این تلاش در جهت احیای کامل صنعت پتروشیمی در ایران به نتیجه مطلوب برسد و در رویکرد جدید، از اقدامات نمایشی که اقتصاد ایران را ضعیف نموده یا در برخی نقاط به انحراف کشانده است، پرهیز شود.

رضایی اظهار داشت: همانطور که برگزارکنندگان و شرکت کنندگان در این همایش اذعان و تاکید داشتند، "صنعت" یکی از مهمترین حلقه های گمشده اقتصاد ایران است. حجم قابل توجهی از اقتصاد ما مواد خام و نیروی انسانی را برای صنایع کشورهای دیگر فراهم می کند و در مقابل، آن کشورها کالاهای تولید خود را به قیمت گزاف به کشور ما می فروشند در نتیجه خام فروشی و واردات بی رویّه کالاهای خارجی از یک طرف پول ملی ما هر سال نحیف تر شده است و از طرف دیگر منابع طبیعی کشورمان به نحو شایسته برای نسل های بعد وارد مسیر سرمایه گذاری مولّد نمی شود.

رضایی افزود: سیکل معیوب خام فروشی و واردات بی رویّه کالاهای خارجی، ناشی از عدم فهم "صنعت" و اقدامات غیرسازنده نظیر رفتارهای نمایشی صاحبان قدرت در بخش های مختلف اقتصادی و کلنگ زنی های بی نتیجه و رها کردن هزاران طرح بر زمین مانده است.

رییس کمیسیون اقتصاد مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: کشور ما نیازمند مفهوم صحیح "صنعت" است؛ به معنای مجموعه بنگاه ها و کسب و کارهایی که در زنجیره ارزش یک محصول اصلی و محصولات فرعی آن از تولید تا مصرف در تعامل با یکدیگر هستند. در این میان، صنعت پتروشیمی می تواند با ایجاد زنجیره ارزش کامل خود و ایجاد کسب و کارهای بالادستی و پایین دستی، سالانه سیصد میلیارد دلار درآمد و میلیونها فرصت شغلی برای کشورمان ایجاد کند. با توجه به وجود منابع گازی و منابع انسانی و توانمندی های خوب در بخش کسب و کارهای دانش بنیان در کشورمان، در کمتر از یک دهه می توان به این هدف دست یافت.

 رضایی ابراز امیدواری کرد که با خدمت عالمانه و مجاهدانه نیروهای باانگیزه و متخصص، صنعت پتروشیمی به خام فروشی منابع کشورمان پایان دهد.

ارسال نظر