کد خبر: ۴۷۹۲|
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۲
در این دیدار که با حضور استاندار همدان، حاجی بابایی نماینده همدان در مجلس شورای اسلامی، فرمانده سپاه استان همدان و مدیران اقتصادی استان برگزار شد، مسئولان اقتصادی استان همدان به بیان گزارش عملکرد و وضعیت اقتصادی و همچنین دغدغه‌ها و مشکلات اقتصادی این استان پرداختند.

 

دکتر محسن رضایی در این جلسه که شامگاه سه‌شنبه ۲۶ اردیبهشت برگزار شد ضمن تشکر از حاضران جلسه بابت ارائه گزارشات افزود:استان همدان استان بسیار خوبی است و می تواند راهگشا و الگو ساز دراقتصاد ملی باشد. ما استعداد شناسی استانی را در دفاع مقدس کشف کردیم و دراین استان و چند استان مشابه خیلی زود می توان کارهای تحولی و توسعه ای را را برنامه ریزی و سر و سامان داد.

وی گفت: برخی کشورهای منطقه به این نتیجه رسیده اند که اولویت پیشرفت اقتصادی است، مانند عربستان که این روزها می‌خواهد با حل مشکلاتش با ایران و ایجاد فضای امن در منطقه هر چه سریعتر اقتصادش را پیشرفت دهد.

معاون اقتصادی رییس جمهور با اشاره به لزوم تغییر رویکرد و نگاه به اقتصاد گفت: باید مسائل اقتصادی را عمیق تر از فعالیتهای روزمره ببینیم و به فعالیتها سرعت دهیم.

دکتر رضایی با تشریح تغییر رویکرد اقتصادی گفت: اساس توسعه در ایران شهر اقتصادی یا شهر کار آفرین است لذا شهرها باید از حالت خوابگاهی بیرون آیند و اقتصادی شوند؛ طی صد سال گذشته، صنعتی شدن ایران به صورت وارونگی درآمد. اقتصاد به مرور دولتی شد و مردم بیشتر نظاره گر شدند. درایران شهرهای بزرگ تبدیل به خوابگاه شدند، در حالی که شهر اقتصادی تماما در فعالیت اقتصادی تعریف می شود؛ از خانه ها و کوچه های شهر فعالیت اقتصادی بجوشد و کسب و کارهای کوچک و متوسط و بزرگ زنجیر وار تا شهرک های صنعتی بهم مرتبط و زنجیره اقتصادی و تولید ثروت باشد.

وی ادامه داد: کشور کره جنوبی که در ابتدای انقلاب GDP پایین تری نسبت به ایران داشت با همین رویکرد به جایگاه کنونی رسید.

دکتر محسن رضایی در مورد تشکیل مناطق اقتصادی گفت: همدان می تواند با استان های همجوارش یک بلوک و منطقه اقتصادی برای تاثیر گذاری در اقتصاد عراق و سوریه تا دریای مدیترانه داشته باشد و یک منطقه اقتصادی موثر در کریدور تهران- بغداد- دمشق که از مرز چین آغاز و تا ساحل دریای مدیترانه ادامه دارد، باشد.

وی در خصوص کمبود انرژی در استان و کشور گفت: اگر به سمت انرژی های پایدار وتجدید پذیر مانند انرژی خورشیدی و بادی برویم، صرفه جویی خوبی در مصرف گاز به وجود می آید و قابلیت صادراتی گاز افزایش و‌‌ درآمدهای بالایی نصیب مردم و کشور می‌شود.


محسن رضایی ادامه داد: معضل دیگر اقتصاد، مساله پنهان کاری و کند کردن روند جریان کالا و خدمات در بازارهای ایران است؛ فعالیت های اقتصادی باید شفاف باشند که لازمه آن ایجاد اعتماد مردم به محیط و دولت است تا پنهان کاری کم شود.


معاون اقتصادی رییس جمهور در پایان با اشاره به لزوم استفاده از ظرفیت نیروهای انقلابی گفت: ساختار دولت از پست های معینی تشکیل شده و به دلیل محدودیت پست، همه افراد کارامد و متخصص و همچنین همه انقلابی ها در دولت نیستند و باید فکری برای این ظرفیت کرد؛ مثلا با تجربه مردمی کردن فعالیتها در ابتدای انقلاب، مانند مشارکت مردم از طریق بسیج در دفاع مقدس، افرادی قابل اعتماد را بعنوان دستیار مردمی استانداران و فرمانداران بصورت داوطلبانه تعیین کرد و پیگیری مشکلات مردم را به آنها سپرد تا سریعتر مشکلات رفع گردد.

ارسال نظر