گفتگوی خبرگزاری مهر با دکتر رضاییک
کد خبر: ۵۰۸|
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۲۳:۱۸
تعداد نظرات: ۳ نظر
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در صورت حضور در دولت بعدی سعی خواهد شد زیرساخت های فرهنگی تقویت و در واقع فرهنگیان را از مظلومیت نجات می دهیم.
فرهنگ را از مظلومیت نجات می‌دهیم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دکتر رضایی، خبرگزاری مهر نوشت:

هم اکنون مشکلات اقتصادی کشور اعم از گرانی و بیکاری تا حد زیادی به بخش سیاسی نیز کشیده شده به نحوی که برخی از کاندیداهای احتمالی و چهره های سیاسی به ارائه برنامه های خود در رفع این مشکلات پرداخته تا از این طریق اقبال عمومی را نیز داشته باشند.

محسن رضایی از جمله کاندیداهایی است که راه حل و برنامه های اقتصادی در جهت رفع معضلات بیکاری و گرانی ارائه می کند.

گفتگویی با وی انجام دادیم که در ذیل می آید:

- شما به عنوان کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری و یک صاحب نظر در علوم اقتصادی چه راهکاری را برای ثبات اقتصاد کشور ارائه می دهید؟

فشارهایی که الان به ملت ایران آمده، جزو دوران های سخت اقتصاد ایران است و یکی از دلایل آن تحریم های اقتصادی است. در واقع ساختار اقتصاد ایران هم اکنون فرسوده شده و مانند ماشینی است که بیش از حد از تعمیر آن گذشته و بار سنگین فشارهای ضعیف را تحمل می کند.

- مدیریت اقتصاد تا چه حد در این مشکلات تاثیرگذار است؟

هم اکنون مدیریت اقتصاد کشور ضعیف است و این مورد به همراه تحریم ها و فرسودگی ساختار اقتصاد باعث شده، اقتصاد آن ثبات لازم را نداشته باشد و نوسان آن بسیار زیاد است و مانند ماشینی فرسوده در جاده ای خاکی با یک راننده ناشی است.

- چه راهکاری ارائه می دهید؟

باید یک فکر جدی در این مورد شده و اقتصاد ایران نیاز به نوسازی دارد و نوسازی اقتصاد ملی ما از مهمترین مسائل است که باید در کشاورزی، صنعت و... لحاظ شود.

صنایع و کشاورزی ما هم اکنون در شرایطی است که قابلیت رقابت با دنیا را ندارد و بازارها را روز به روز از دست می دهند.

هم اکنون سهم بازار کالای ایرانی در خارج در حال کاهش است بنابراین اقتصاد ایران در یک نقطه ای است که باید داروهای مسکن برای آن تجویز و یک عمل جراحی روی آن انجام گیرد.

- با نوشتن این داروهای مسکن به عنوان یک پزشک اقتصادی چه مدت زمانی را برای ثبات اقتصادی پیش بینی می کنید؟

گرانی را زودتر از بقیه و تا پایان امسال حل خواهیم کرد، برای سال آینده گرانی ها به کنترل درخواهد آمد، بیکاری مدت زمان بیشتری نیاز دارد اما با یارنه سبزی که به کشاورزان خواهیم داد و بکارگیری یارانه های مرحله دوم در صنعت اشتغال صنعتی هم فراهم خواهد شد.

- برنامه شما برای توسعه صادرات چیست؟

صادرات غیرنفتی را باید جایگزین صادرات نفتی کرد آن را هم به همه تولیدکنندگان قول می دهیم که دلارهایشان را با قیمت بازار آزاد خریداری کرده که بتوانند ارز بیشتری را وارد و جایگزین صادارت نفتی شود.

- چه مدت زمانی را برای این امر پیش بینی می کنید؟

این خیلی طول نخواهید کشید، تمام بازارچه های مرزی تقویت شده، مقررات گمرکی به نفع صادرات تغییر خواهند کرد و زیرساختهای صادرات و واردات اصلاح خواهد شد.

-  برنامه شما برای رشد فرهنگ در کشور چیست؟

رشد فرهنگی خرج کردن هزینه های بالا نیست بلکه رفتار اخلاقی و ترویج آن از مسئولین به سایر بخش های جامعه می تواند تا حد زیادی رشد فرهنگی و ارتقاء جامعه را به دنبال داشته باشد.

از جمله مباحث فرهنگی بحث شهرسازی است، معماری کنونی ایران تولید خشونت کرده و باعث از بین رفتن نظام خانوادگی است. استفاده از رنگهای مختلف، ساخت کوچه های مناسب و سایر موارد معماری از جمله عوامل موثر در تربیت است.

ما هنوز به یک معماری اسلامی ایرانی نرسیده ایم، در واقع  فرهنگ سازی در کتاب سی دی و سخنرانی نیست. ما در دولت آینده مسئله معماری شهری را به عنوا ن ارکان یک فرهنگ مورد بازنگری قرار می دهیم. پیشرفت و بقای جامعه را نیازمند فرهنگ است.

در دولت آینده فرهنگ را به دست فرهنگیان و عوامل اجرایی آن خوهیم داد یعنی فرهنگ ورزش به دست مسئولین ورزشی، فرهنگ دانشگاه را به دست مسئولین دانشگاهی و ... می سپاریم.

- هم اکنون فرهنگ تنها سه درصد از بودجه کشور را به خود اختصاص داده در دولت احتمالی شما فرهنگ چند درصد از بودجه سهم می برد؟

درصدی را نمی توانم تعیین کنم اما تمام سعیمان را در افزایش سهم فرهنگ از بودجه خواهیم کرد و در واقع فرهنگیان را از مظلومیت نجات می دهیم. در دولت آینده مشکلاتی چون یارانه کاغذ و حقوق و مزایای فرهنگیان مورد توجه قرار می گیرد.

ارسال نظر
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
محمدجواد چراغي
|
-
|
۲۳:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۷
2
1
سلام؛ آقاي محسن رضايي اميد ما در انتخاب شما بعنوان رئيس جمهور اصلح در اين دوره از انتخابات به ادب ، تخصص و ولايتمداري و تجارب گرانقدر شماست. به جهت توفيق شما و سرافرازي ايران عزيز دعاگوي خداونديم
محمدي
|
-
|
۲۳:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۷
0
1
جناب اقاي دکتر رضايي. در اين مقطع زماني شما به عنوان يک فرد آگاه، اقتصاددان، فرهنگي و دلسوز حتما در اداره کشور کارامد خواهيد بود. من از دير باز براي شخصيت و آرامش حاکم بر رفتار و اخلاق شما احترام قايل بوده ام. انشاالله که موفق خواهيد شد.
كمالي
|
-
|
۲۳:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۷
0
0
من به شما راي ميدم اميدوارم در بخش فرهنك كشور در سالهاي اتي توجه داشته باشيد زيرا فرهنك و بالا بردن شعور و اكاهي مهمترين دليل بهتر شدن شرايط كشور است