دکتر رضایی در هتل پردیسان مشهد:
کد خبر: ۵۷|
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۱ - ۱۹:۳۴
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت:در حالی که 8 میلیون ایرانی از کشور بیرون رفته و هزار و 500 تا 2 هزار دلار در خارج از کشور هزینه کرده‌اند و این یعنی اینکه بیش از 15 میلیارد دلار گردشگران ایرانی بیرون برده‌اند. بنابراین اینها نشان می‌دهد که اقتصاد کشور را باید بازآرایی کنیم.
اقتصاد کشور را باید باز آرایی کنیم
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دکتر رضایی به نقل از فارس، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در همایش مدیران مبتکر و هوشمند کشور که در محل هتل پردیسان مشهد مقدس برگزار شد، اظهار کرد: امیدوارم مدیران کشور با هوشمندی و ابتکار بتوانند شرایط کنونی ایران اسلامی را پشت‌سر گذاشته و به اهداف خود برسیم.

وی افزود:‌ در دنیای رقابت، بدون ابتکار و هوشمندی نمی‌توان در جایگاه اقتصادی خوبی قرار گرفت و این ابتکار و هوشمندی است که می‌تواند قدرت رقابت‌پذیری کالاها، بنگاه‌ها و کشورها را به وجود آورد.



دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: به تعبیر دیگری میزان پیشرفت بنگاه‌ها و کشورها به میزان ابتکار و هوشمندی مدیران آن بنگاه‌ها و کشورها است و در واقع گرفتن سهم از بازار امروز به میزان ابتکار و هوشمندی کارآفرینان هر کشوری بستگی دارد.

رضایی تصریح کرد: ما در ایران با مشکل دیگری هم مواجهه هستیم که آن تحریم‌های اقتصادی است و در این شرایط نیز بیش از گذشته نیازمند ابتکار و هوشمندی هستیم البته در کنار این دو جبهه تهدید شاهدیم که خودمان جبهه‌ سومی را در داخل به نام خودتحریمی‌ها درست کرده‌ایم و امروز کارآفرینان کشور باید در سه جبهه رقابت، تحریم‌های اقتصادی و خودتحریمی بجنگند.

وی یادآور شد: ما باید امروز حتی به کارآفرینان شکست خورده ایران نیز جایزه دهیم چرا که موفق‌ترین بنگاه‌های خارج از ایران اگر در محیط کسب و کار ایران شکست نخورند نیز باید جایزه بگیرند چرا که به واقع محیط کسب و کار ایران محیط بسیار پیچیده و چندگانه‌ای است و بنابراین ما غیر از رقابت و تحریم‌های اقتصادی محیط نامناسب کسب و کار را نیز در داخل کشور شاهدیم.



اقتصاد مقاومتی با یکسری از دغدغه‌های روبه‌رو است
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به موضوع اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: در موضوع اقتصاد مقاومتی باید از یکسری دغدغه‌های احتمالی عبور کنیم؛ نخستین دغدغه بحران‌های اقتصادی و اجتماعی است.

رضایی تاکید کرد: باید توجه داشت که تحریم‌ها ممکن است با هدف ایجاد بحران‌های اقتصادی و اجتماعی طراحی شده باشد.



دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد:‌ نگرانی بعدی کاهش رشد و توسعه اقتصاد و تداوم عقب‌ماندگی در کشور است؛ اما در کنار این دغدغه‌ها دو دغدغه سیاسی نیز وجود دارد که نخستین دغدغه این است که تحریم‌های اقتصادی برای انحراف از اصول انقلابی طراحی شده و همچنین مانع از الگو شدن ایران در جهان اسلام هدف دیگر آن است.

رضایی ادامه داد: ما تنها با پیشرفت‌های سیاسی نمی‌توانیم الگویی برای جهان اسلام باشیم بلکه باید اقتصاد پیشرفته داشته و یک فرهنگ و تمدن تشکیل دهیم و بنابراین با شعارهای سیاسی و انقلابی و بدون پشتوانه تمدنی و اقتصادی نمی‌توانیم به الگو تبدیل شویم.



وی تأکید کرد: بنابراین در این راستا باید تمام این دغدغه‌ها را توجه داشته و نباید همواره خوش‌بینانه بیندیشیم.

محدودسازی بازارهای خارجی و داخلی ایران از جمله اهداف تحریم‌ها است

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اذعان داشت: محدودسازی بازارهای خارجی و داخلی ایران از جمله اهداف تحریم‌ها است چرا که همه می‌دانیم توسعه اقتصادی همراه با گسترش بازار است.

وی اظهار داشت: قصد دارند با تحریم‌ها بازارهای داخلی و خارجی را کوچک‌تر و محدود کنند؛ رشد اقتصادی و بهره‌وری ملی را کاهش دهند و در این راستا می‌خواهند دانش فنی و فناوری کمتری وارد ایران شود تا بدین صورت رشد اقتصادی نیز کاهش پیدا کند.



دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: شاهدیم که بیمه کشتی‌هایی که به سمت بنادر ایران می‌آورند را قطع کردند و در این راستا کشتی‌های خارجی با ریسک بسیار بالایی باید وارد ایران می‌شدند و بنابراین با تحریم‌های اقتصادی می‌خواهند در توانای لجستیکی ایران اثر بگذارند.

رضایی با تأکید بر اینکه از طریق قاچاق و زیرزمینی کردن اقتصاد نمی‌توان اقتصاد کشور را اداره کرد، گفت: به ریاضت افتادن مردم و اداره اقتصاد کشور از طریق قاچاق و زیرزمینی کردن اقتصاد آثارش مخرب‌تر از تحریم‌ها است و بنابراین باید اقتصاد مقاومتی را به گونه‌ای تبیین کنیم که متضمن رفع تهدیدات و شکوفا کردن اقتصاد ملی ایران باشد و در حقیقت به جای اینکه بر اثر این فشارها به عقب برویم باید با ابتکار و هوشمندی در اداره اقتصاد ملی تهدیدات را برطرف کرده و از دل آنها فرصت‌هایی برای شکوفا کردن اقتصاد ملی بسازیم.

وی خاطرنشان کرد: بنده این‌گونه اقتصاد مقاومتی را تعریف می‌کنم که یک گفتمان ثبت و الگوی اقتصادی که در میان تحریم‌ها قصد دارد تولید ثروت کرده و ایران را به رفاه برساند و اقتصاد ایران را شکوفا کند اما باید توجه داشت که این مسئله به سادگی امکانپذیر نیست.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد:‌ در زمانی که تحریم نداشتیم نتوانستیم اقتصاد ملی را شکوفا کنیم ولی حال که تحریم‌ها را داریم چگونه می‌خواهیم اقتصاد را شکوفا کنیم.

وی تاکید کرد: با چه ابتکار و تدبیر و تحول اقتصادی قصد داریم آن را به شکوفایی برسانیم؛ اقتصادیی که در دوران عدم تحریم بعد از 70 سال توسعه اقتصادی را شاهد نبودیم حال چطور در دوران تحریم امکانپذیر است بنابراین باید توجه کرد که با کار ساده‌ای مواجهه نیستیم.

وی افزود: باید توجه داشت که ما وارث اقتصاد استعماری بودیم که این اجازه نمی‌داد به ما به شکوفایی اقتصادی برسیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد:‌ باید توجه داشت که تا وقتی که اقتصاد استعماری را کنار نزدیم توسعه پیدا نمی‌کنیم.



بخشی از تورم امروز مربوط به نقدینگی 3 سال گذشته است
رضایی ادامه داد: رانتی شدن فعالیت‌ها، دولتی شدن اقتصاد، نفتی شدن آن و نادیده گرفتن مزیت‌های رقابتی و نسبی در اقتصاد از دیگر ویژگی‌های اقتصاد استعماری است، بنابراین این اقتصاد دولتی به جای اینکه مردم را به خود متکی کند در 70، 80 سال اخیر اصولاً فرهنگ بی‌تفاوتی و سربار دیگران شدن را ترویج داده است.

وی اضافه کرد:‌ باید توجه کرد که این اقتصاد دولتی، رانتی، نفتی، غیرمولد و بدون احساس مسئولیت فرهنگ عمومی را در جامعه تزریق کرده است.

رضایی خاطرنشان کرد: بنابراین ثروت چیز بدی است و برخلاف روحیه ایرانیان و خلاف اعتقادات اسلامی که در آن کار، تولید و نوآوری جلوه زیادی دارد این اقتصاد فرهنگ حاکم بر آن توجیه‌گر مصرف‌گرایی است تا اینکه توجیه‌گر تولید، ثروت و تلاش باشد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: همین عوامل سبب شد که تئوری‌سازان و دولت‌مردان ایران نه تنها بعد از انقلاب بلکه در طول 70 سال نتوانسته‌اند معادله‌ای را برای شکوفایی اقتصاد ایران پیدا کنند و شاهدیم که رشد اقتصادی به وجود آمده است.

وی اظهار داشت: توسعه اقتصادی صورت نگرفته است که البته باید توجه کرد این پدیده تنها در دنیا در دو نوع کشور اتفاق افتاده که یکی کشورهای نفتی و دیگری کشورهای کمونیستی است که در آنها رشد اقتصادی از توسعه اقتصادی جدا شده است.

رضایی افزود: به عنوان مثال در ایران که کشوری نفتی است شاهدیم که دهها سد و دهها کیلومتر راه‌آهن ساخته شده و هر کسی که به روی کار می‌آید کارنامه‌ بزرگی از اقدامات عمرانی می‌دهد و می‌گوید که برج‌هایی که ما ساخته‌ایم 10 برابر برج‌های دیگران است در حالی که مشکلات اقتصاد این موضوعات نیست.

وی افزود: مشکل اقتصاد ایران این است که از هر یک تومان پولی که در کشور خرج می‌شود چه مقدار برداشت کرده و چه مقدار رفاه برای مردم به وجود می‌آید.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید کرد: اقتصاد استعماری ما را به اینجا رسانده که از پیش از انقلاب تا به امروز هیچ دولتی نبوده که کارنامه عظیمی از انبوه فعالیت‌های زیربنایی ارائه ندهد.

رضایی در ادامه با بیان اینکه اقتصاد کشور باید بازآرایی شود، تصریح کرد: بر تقسیم کار ملی و آمایش سرزمینی موجود در کشور هیچ منطق اقتصادی حاکم نیست؛ آیا باید امروز در استان خراسان دوبی را تکرار کنیم و آیا مزیت‌های استان خراسان رضوی چیزی غیر از تکرار دبی است؟

وی اظهار داشت: در حالی که امروز کشور مالزی 24 میلیون گردشگر، ترکیه 27 میلیون گردشگر دارند، ایران در سال 90 تنها 3 میلیون و 200 هزار گردشگر داشته است که متوسط هر یک از آنها 300 دلار هزینه کرده‌اند.

رضایی تاکید کرد: در حالی که 8 میلیون ایرانی از کشور بیرون رفته و هزار و 500 تا 2 هزار دلار در خارج از کشور هزینه کرده‌اند و این یعنی اینکه بیش از 15 میلیارد دلار گردشگران ایرانی بیرون برده‌اند. بنابراین اینها نشان می‌دهد که اقتصاد کشور را باید بازآرایی کنیم.

ایجاد مشارکت حداکثری مردم در فعالیت‌های اقتصادی

رضایی در ادامه با تأکید بر ایجاد مشارکت حداکثری مردم در فعالیت‌های اقتصادی گفت: مردم باید همانطور که در دهه اول انقلاب بیشترین مشارکت را داشتند امروز نیز در اداره کشور مشارکت جدی و واقعی داشته باشند.

وی اظهار داشت: امروز تنها مشارکت مردم را در رأی دادن به حساب می‌آوریم و بعد از آن مردم منتظر دولت می‌مانند و دولت نیز هر چند وقت دستی به مردم تکان داده و باز به ادارات خود بر می‌گردد و این قصه‌ای پایان‌ ناپذیر است که باید به آن پایان دهیم و به صورت جدی و واقعی مردم را در اداره کشور وارد کنیم.

رضایی تأکید کرد: بخشی از تورم امروز مربوط به نقدینگی 3 سال گذشته است که امروز عمل می‌کند؛ باید توجه داشت که در اقتصاد مقاومتی باید دولت‌ها به دنبال تولید ثروت باشند و تنها راه آن نیز مشارکت جدی مردم است چرا که بدون مشارکت جدی مردم دولت‌ها حتی توان پرداخت حقوق کارمندان خود را نیز ندارند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به موانع و مشکلات سر راه اقتصاد مقاومتی گفت: نخستین مشکل مانع‌تراشی‌های داخلی بر اثر فرهنگ و رفتارهای باقیمانده از اقتصاد استعماری، دولتی، نفتی و رانتی است که از جمله آن می‌توان به عادت به واردات، بی‌توجهی به تولید ملی و کارآفرینان داخلی اشاره کرد.

مقام معظم رهبری 4 سال است که پشت‌سر هم عناوین اقتصادی را نامگذاری می‌کنند

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: مقام معظم رهبری 4 سال است که پشت‌سر هم عناوین اقتصادی را نامگذاری می‌کنند ولی گوش کسی بدهکار نیست چرا که فرهنگ سنگین غلط رانت در ادارات و نهادها اجازه پیاده‌سازی و جاری شدن این سیاست‌ها را نمی‌دهد.

رضایی قدرت‌طلبی افراد ناشایسته که از ورود افراد شایسته و توانمند در اداره کشور جلوگیری می‌کنند، را از دیگر موانع اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: بروکراسی قدیمی و تنبل، مصرف‌محور و غیرتولیدی نیز از دیگر موانع و مشکلات است.

وی تصریح کرد: امروز ما هیچ مشکلی و مانعی برای جهشی بزرگ و پیشرفت نداریم جز خودمان چرا که بی‌عرضگی، بی‌کفایتی و خودشیفتگی و منازعات کنونی به نظر بنده پیاده‌نظام‌های دشمنان هستند که بیشترین تخریب را به وجود می‌آورند و این تنها مربوط به دوران کنونی نیست.

وی تأکید کرد: امروز همه باید بر این مطلب معتقد و متحد شویم که هیچ‌کس حق ندارد از پیروزی ملت ایران در سال آینده جلوگیری کند و باید بار دیگر ملت ایران را پیروز کنیم و پیر و جوان و کارآفرین و همه می‌توانند ملت ایران را به یکی از قلل مرتفع شکوفایی اقتصادی در دنیا برسانند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد:‌ امروز خودزنی‌ها و خودتحریمی‌ها از تحریم‌های اقتصادی بر ملت ایران بیشتر ضربه می‌زند امروز نباید اجازه بدهیم موانع داخلی و خارجی که سر راه ملت گذاشته شده بر ما اثر بگذارد بلکه باید به شایستگی، افتخار و عظمت برسیم.

رضایی در بخش پایانی سخنانش با بیان اینکه تحریم‌ها با هوشمندی کامل علیه جمهوری اسلامی ایران طراحی شده است، اظهار کرد: در دوران تحریم نیز باید با راه‌های ناشناخته شده و با خلاقیت و ابتکار و هوشمندی آنها را پشت‌سر بگذاریم.

وی اظهار داشت: تحریم‌ها با تمام توان و قدرت علمی، فناوری و دانشی غرب و آمریکا طراحی شده است و در واقع بزرگترین آزمون سیاسی ملت ایران در تاریخ خود است که باید آن را با موفقیت پشت‌سر بگذاریم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: ما در شرایط رقابت نیازمند ابتکار و هوشمندی هستیم ولی در شرایط تحریم بیش از پیش نیازمند این دو عنصر بوده و امیدواریم به فضل خدای متعال ملت ایران از این آزمون سنگین نیز با موفقیت عبور می‌کند.
ارسال نظر