دکتر رضایی تشریح کرد:
کد خبر: ۶۲|
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۱ - ۱۹:۴۱
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اقتصاد ما وارد دوران جدیدی از عمر خود شده است. هم تحریم‌های اقتصادی و هم مسایل باقی‌مانده از دوران‌های گذشته چه قبل از انقلاب و چه پس از آن، مجموعه مسایلی را به وجود آورده است که عبور از آن بسیار مهم و در سرنوشت ملت ایران موثر بوده است.
درآمدزایی از طریق توریسم سلامت در کشور
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دکتر رضایی به نقل از ایسنا، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام طی سخنانی در همایش «فناوری‌های جدید در ساخت تجهیزات پزشکی و دارویی، چالش‌ها و فرصت‌های پیش رو» که در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد، تصریح کرد: مهم‌ترین تهدید قبل از تحریم‌ها رقابت میان کالاهای ایرانی با کالاهای کشورهای دیگر بود اما امروز موضوع دومی به آن اضافه شده است که آن تحریم‌های اقتصادی است. بنگاه‌های اقتصادی ما هم باید قدرت رقابت داشته باشند و هم بتوانند از تحریم‌ها عبور کنند.

وی ادامه داد: اقتصاد ما در دوره جدیدی قرار گرفته است؛ به طوری که کارآفرینان نمی‌توانند از این دو موضوع یعنی رقابت و تحریم‌های اقتصادی مصون بمانند لذا ضروری است دولت‌ها بیش از گذشته به فکر حمایت از کارآفرینان باشند زیرا نبرد در دو جبهه کار ساده‌ای نیست.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اهمیت موضوع سلامت افزود: موضوع سلامت در همه ابعاد خود یعنی پیشگیری، درمان، دارو و تجهیزات پزشکی و نیروی انسانی می‌تواند جایگاه مهمی در آینده اقتصاد ایران داشته باشد. خوشبختانه ما در این موضوع مزایای رقابتی خوبی نسبت به بسیاری از کشورها و حتی با مزیت‌های مطلق نسبت به تمامی کشورها داریم زیرا موضوع سلامت در ایران یک سابقه تاریخی دارد و کارهای دانشمندان بزرگ ما چون ابن‌سینا هنوز که هنوز است در دانشگاه‌های دنیا به عنوان مرجع مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رضایی اظهار کرد: ما می‌توانیم از موضوع سلامت هم برای خودش یعنی اقتصاد سلامت و هم برای برون‌رفت از مشکلات اقتصادی فعلی استفاده کنیم زیرا سلامت تحریم‌ناپذیر است و هیچ کشوری قدرت تحریم در این حوزه را ندارد و یک حریم امن محسوب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: ما به یک طرح جامع سلامت نیاز داریم که محور آن می‌تواند تبدیل کردن ایران به هاب سلامت (کانون سلامت) در منطقه باشد زیرا حدود 500 میلیون نفر جمعیت در کشورهای اطراف ایران را می‌تواند به یک منبع درآمدزایی تبدیل کند و اکثر کشورهایی که در اطراف ایران قرار دارند کشورهای ثروتمندی هستند. اگر این ایده در برنامه‌ریزی اقتصادی کشور در ابعاد مختلف آن یعنی فناوری‌های پزشکی، داروها و بیمارستان‌ها متناسب با آخرین تجهیزات روز دنیا مورد توجه قرار گیرد می‌تواند در اقتصاد ایران بسیار موثر واقع شود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: پیشنهاد من این است که حتی به جای بیمارستان، چند شهر سلامت ایجاد شود که این شهرها باید از نظر مراکز دانشگاهی، ساخت تجهیزات و بیمارستان‌ها در سطح قابل قبولی قرار داشته باشند. در این صورت می‌تواند در عرصه توریسم سلامت میلیاردها دلار درآمد داشته باشد؛ البته در کنار آنها باید اقتصادهای دیگری همچون خرید کالا توسط کسانی که به نوعی در رابطه با موضوع سلامت وارد ایران شده‌اند، تعریف کنیم.

رضایی گفت: در سال 90 حدود هشت میلیون گردشگر از ایران به سایر کشورها سفر کرده‌اند که هر کدام حدود دو هزار دلار در این کشورها هزینه کرده‌اند و این در حالی است که تنها سه میلیون و 200 هزار نفر و با هزینه 300 دلار وارد ایران شده‌اند. همه اینها در حالی است که در سال 56 ایران مقام اول گردشگری در منطقه را داشت.

وی با تاکید بر اهمیت جایگاه اقتصاد سلامت در اقتصاد کشور تصریح کرد: موضوع دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد، یکپارچگی در بخش سلامت است. ما باید در حوزه‌های مختلف سلامت اعم از دارو، درمان و تجهیزات پزشکی و بیمارستان‌ها به یکپارچگی دست پیدا کنیم. متاسفانه بخش‌های دیگر حوزه سلامت به صورت جزیره‌ای عمل می‌کنند و این مساله از انتقال بسیاری از تجربیات، فناوری‌ها و حتی اطلاعات به دیگر نقاط کشور جلوگیری می‌کند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه موضوع سلامت را باید از تعریف سنتی آن خارج کنیم، ادامه داد: سلامت امروزه تنها در درمان جسمی خلاصه نمی‌شود بلکه شامل مسایل روحی، روانی و اجتماعی نیز شده و واژه بسیار گسترده‌تری شده است.

رضایی در پایان تاکید کرد: اقتصاد ایران وارد دوره سرنوشت‌سازی شده است که در آن باید بیش از گذشته به کارآفرینان توجه شود. یکی از راه‌های برون‌رفت از تحریم‌ها نیز می‌تواند طرح جامع سلامت باشد که البته باید مورد بازنگری قرار گیرد و موضوع یکپارچگی در نقش سلامت و تبدیل ایران به هاب سلامت در منطقه مدنظر باشد.

وی پس از سخنرانی خود از نمایشگاهی که در حاشیه این همایش بر پا شده بود، بازدید کرد.
ارسال نظر