دکتر رضایی در دومین کنفرانس دانشجویی کارآفرینی:
کد خبر: ۷۱|
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۱ - ۲۰:۰۷
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه "هیچکس حق ندارد انقلاب را متوقف کند"، تصریح کرد: انقلابی که شهید و جانباز داده نباید متوقف شود و کسی حق ندارد آن را متوقف کند بلکه همه باید کمک کنیم تا به سوی آینده روشن پیش برویم.
هیچکس حق ندارد انقلاب را متوقف کند
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دکتر رضایی به نقل از ایسنا، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در دومین کنفرانس ملی دانشجویی کارآفرینی که از سوی دانشگاه شاهد برگزار شده بود اظهار کرد: اینکه یکمرتبه از بهمن ماه تاکنون قیمت ارز مثل فنری در رفته است موجب می‌شود کسانی که ده سال کسب و کاری را با زحمت درست کرده‌اند، تجربه به دست آورده‌اند و دانشی داشتند، به دنبال کنار گذاشتن کسب و کار خود و خرید و نگهداری ارز باشند.

وی افزود: این کار آینده و منفعتی برای کشور ندارد. برای فرد هم ممکن است سود بادآورده‌ای داشته باشد اما کسب و کاری که ذخیره عظیم دانشی او بوده بر اثر نوسان در قیمت ارز از بین می‌رود و ده‌ها بنگاه از این طریق از بین خواهند رفت.

رضایی با تاکید بر اینکه "سیاست‌های اقتصادی باید حامی کسب و کار و مشوق کارآفرینی باشند"، خاطرنشان کرد: اگر سیاست‌های اقتصادی کسی که کار می‌کند را تنبیه و کسی را که کار نمی‌کند، تشویق کند، همه به سراغ شغل‌هایی می‌روند که ظاهرش شغل اما در باطن بیکاری است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه "نسل سوم و چهارم انقلاب باید آماده به دستگیری مسئولیت‌های کشور باشند"، تصریح کرد: نسل دوم تا 10 سال دیگر 70 ساله می‌شوند. آیا حکومت و نظام غیر از شعار عملا نسل سوم و چهارم را آماده کرده است. آیا این‌ها طی ده سال آینده می‌توانند کلیه مسئولیت‌های کشور و آرزو و رسالت‌های ملت را بر عهده بگیرند. متاسفانه فرصت‌های زیادی از دست رفته و فرصت کمی باقیمانده است.

استاد دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران اضافه کرد: اگر کارآفرین حس استقلال نداشته باشد، احساس مسئولیت هم به او دست نمی‌دهد اساس کارآفرینی احساس مسئولیتی است که به فرد دست می‌دهد. نسل سوم و چهارم تا ده سال دیگر باید تمام مسئولیت‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی را بر عهده بگیرند و ما باید کاری کنیم که آن‌ها در صحنه بیایند.

رضایی با تاکید بر لزوم فراهم کردن محیط سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی کسب و کار، اظهار کرد: سعادت نسل جوان و آماده کردن همه‌جانبه این محیط فراهم می‌شود تا آن‌ها حس استقلالشان را با حس مسئولیت نسبت به خودشان خانواده و ملتشان در هم آمیزند و ده‌ها کسب و کار درست کنند. در نتیجه لازم است حکومت، دولت و مجلس دست به دست هم دهند و فضا را برای چنین آینده‌ای فراهم کنند.

وی در بخش دیگری از صحبتهای خود، توسعه و پیشرفت را دغدغه اصلی همه جوامع عنوان و خاطرنشان کرد: در هر کشوری سعادتمندی بشر موضوعی مهم است و طی دو قرن واژه توسعه و پیشرفت دو عامل مهم رسیدن به سعادت بشر تشخیص داده شده است. در کشور ما هم مدت‌ها است دولت‌ها و نخبگان تلاش می‌کنند عقب‌ماندگی، فقر و بیکاری نباشد و به جای آن اخلاق، نشاط ، امید و باسوادی حاکم شود. اینها مقولاتی است که در توسعه بویژه توسعه اقتصادی به آن پرداخته می‌شود.

رضایی با بیان اینکه "توسعه اقتصادی به دنبال راهکارهایی است که چگونه آسیب‌های اجتماعی در جامعه برطرف شود"، افزود: در کشور ما هم مدت‌ها این دغدغه وجود داشته و در دو سه دهه اخیر بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: در ایران از ابعاد مختلفی به توسعه نگاه شده است؛ گاهی توسعه سیاسی، گاهی نگاه به زیربناها، سدسازی و اتوبان‌سازی، اما کمتر زاویه کسب و کار و کارآفرینی به توسعه در ایران توجه شده است.

وی مشکل اساسی توسعه در کشور را نگاه ضعیف دولتمردان به کسب و کار دانست و گفت: یکی از نواقص اساسی برنامه‌ریزی اقتصادی در ایران همین است. حتی علوم مربوط به کسب و کار هم با تاخیر وارد کشور شده است.

این مدرس دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران اضافه کرد: کارآفرین کارش را از اینجا آغاز می‌کند که تشخیص دهد پنج سال بعد کدام مشاغل کالاها و نیازها بیشترین سهم بازار را به خود اختصاص می‌دهند. در واقع یک روی سکه تشخیص فرصت و روی دیگر خلاقیت است.

رضایی با بیان اینکه "کارآفرینی در آینده کشور اهمیت بیشتری پیدا خواهد کرد"، تاکید کرد:‌ اگر محیط مناسبی برای رشد و تکامل کسب و کار وجود داشته باشد کسب و کار پایدار می‌ماند، تکامل می‌یابد و سودآوری آن افزایش پیدا می‌کند. در واقع دولت و نخبگان باید برنامه‌ای برای سامان دادن به محیط کسب و کار فراهم کنند.

به گزارش ایسنا، در مراسم اختتامیه دومین کنفرانس ملی دانشجویی کارآفرینی، از برگزارکنندگان و برگزیدگان این همایش تقدیر شد و دانشجویان کارآفرینی با دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام عکس یادگاری گرفتند.
ارسال نظر