کد خبر: ۸۱۴|
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۲ - ۲۰:۱۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
موضوع سیاست خارجی و آینده تعاملات سیاسی کشور، از جمله موضوعاتی است که در مباحث مربوط به برنامه های نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، از جایگاه ویژه ای برخوردار است. در این میان، اصول و برنامه های مدنظر محسن رضایی، از توجه و حمایت روزافزونی در محافل سیاسی و همچنین دانشگاهی برخوردار شده است.
استاد دانشگاه علامه: عقلانیت با رضایی به سیاست خارجی بر می گردد

موضوع سیاست خارجی و آینده تعاملات سیاسی کشور، از جمله موضوعاتی است که در مباحث مربوط به برنامه های نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، از جایگاه ویژه ای برخوردار است. در این میان، اصول و برنامه های مدنظر محسن رضایی، از توجه و حمایت روزافزونی در محافل سیاسی و همچنین دانشگاهی برخوردار شده است. تابناک در این زمینه گفت و گویی را با دکتر حمید صالحی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی انجام داده است.

به گزارش «تابناک»، هرچند سومین مناظره انتخاباتی میان هشت نامزد انتخابات ریاست جمهوری، فرصتی بود تا نامزدها درباره برنامه های خود در زمینه سیاست داخلی و خارجی توضیحاتی ارائه دهند، اما فرصت اندک هریک از نامزدها برای صحبت کردن و همچنین در برخی موارد، کشیده شدن بحث ها به حاشیه، باعث شد جلوی طرح برخی مباحث جدی تر و جزئیات بیشتر گرفته شود.

با این حال، این بدان معنا نیست که برنامه های نامزدها در عرصه های گوناگون سیاسی، اجتماعی و اقتصادی، از کانال های دیگر بیان نشده و مورد سنجش و ارزیابی کارشناسان قرار نگرفته است. به هر حال، مجموعه این عوامل سبب شد تا با پرسش از برخی کارشناسان و اساتید دانشگاه، میزان اقبال به برنامه های نامزدهای اصلی انتخابات را مورد بررسی قرار دهیم.

در این رابطه، دکتر حمید صالحی، عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است در میان نامزدهای انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری، محسن رضایی مدرن ترین برنامه را در حوزه سیاست خارجی دارد و با مروری بر برنامه های ارائه شده از سوی وی، می توان دریافت که تعامل گراترین برنامه و همچنین واقع گراترین رویکرد در حوزه سیاست خارجی، متعلق به این نامزد می باشد.

دکتر صالحی در تشریح این برنامه ها اشاره می کند که از نظر رضایی، برای حل مسائل کشور در عرصه بین المللی، از یک سو باید امکانات و فرصت ها و همچنین موانع و چالش های کشور در عرصه بین المللی را با دیدی واقع گرایانه و به دور از تعصب و اغراق مورد شناسایی قرار داد و از سوی دیگر، با تدوین طرحی منسجم و همه جانبه در عرصه داخلی، اقدام به ظرفیت سازی کرده و این ظرفیت ها را جهت افزایش قدرت ملی در تعاملات خارجی مورد استفاده قرار داد.

به اعتقاد رضایی، این تنها راهی است که با استفاده از آن، هم می توان مسائل حادی همچون مسئله هسته ای را حل و فصل کرد و هم در زمینه گسترش تعاملات منطقه ای و بین المللی موفق عمل نمود.

این استاد دانشگاه می افزاید محسن رضایی همواره تأکید دارد که باید مسائل اقتصادی کشور با رویکردی صحیح مدیریت شده و منابع موجود در این عرصه به طور صحیح مورد استفاده قرار گیرد تا کشور از لحاظ پتانسیل های داخلی مجهز شود. علاوه بر این، سرمایه عظیم علمی که در قشر دانشگاهی کشور وجود دارد باید به کار گرفته شود تا بتوانیم در عرصه روابط خارجی با دست پر عمل کنیم.

افزون بر این، نکته دیگری که در برنامه های رضایی مورد توجه قرار گرفته و کاملاً صحیح است، این است که در عرصه دیپلماتیک و در حوزه سیاست خارجی، ما به استفاده از متخصصین و دیپلمات های باسابقه نیاز داریم. این استفاده از نیروهای باتجربه و هوشمند، در کنار روحیه تعامل گرایی و استفاده از ظرفیت ها، می تواند زمینه فائق آمدن بر مشکلات را فراهم نماید.

دکتر صالحی در پاسخ به سوالی درباره نوع دیدگاه رضایی نسبت به ماهیت روابط بین المللی اشاره کرد به اعتقاد رضایی، فضایی که در حال حاضر بر سیاست خارجی ایران حاکم است، فضای دشمنی و خصم انگاری است. رضایی در برنامه های خود اعلام کرده قصد دارد این فضای تیره را که طی سال های اخیر بر کشور حاکم شده از میان بردارد و ضمن مدنظر قرار دادن گفتمان حضرت امام (ره) در عرصه سیاست خارجی، تعامل سازنده و هوشمندانه را جایگزین مقاومت و ستیزه جویی متعصبانه کند.

صالحی افزود در این میان، نکته کلیدی که محور بحث های رضایی در سیاست خارجی است، مفهوم «عقلانیت» است و به اعتقاد رضایی، می توان با حاکم کردن عقلانیت در این عرصه، به تمامی اهداف اشاره شده دست یافت.

ارسال نظر
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مهسا
|
-
|
۲۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۰
1
1
آفرين به اين استاد باشعور.