دکتر محسن رضایی:
کد خبر: ۹۴|
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۱ - ۲۱:۲۳
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت : « یارانه های تورمی » یا همان سکه های داغ در علم اقتصاد تورم زاست و مناسبترین جایگزین آن « یارانه های درآمدی » است .
« یارانه درآمدی » جایگزین « یارانه تورمی » شود
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دکتر رضایی ، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام که در شبکه دو سیما و برنامه نگاه 2 صحبت می کرد با بیان این مطلب افزود : یارانه نه تنها نباید قطع شود بلکه باید اضافه هم بشود و در شرایط امروز با توجه به کاهش قدرت خرید مردم باید یارانه ها از 45 هزار تومان به 110 هزار تومان برای هر نفر افزایش یابد.

دکتر محسن رضایی تصریح کرد : « یارانه درآمدی » ابتدا به حساب مردم واریز می شود تا اطمینان ایجاد شود و بعد با هدایت این سرمایه به سمت تولید و با رونق دادن به اشتغال و تولید دوباره با سود بیشتر به مردم می رسد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این سوال مجری برنامه که آیا این طرح قابلیت اجرا دارد یا بیشتر یک ایده است ؟ پاسخ داد : این یک شعار نیست و یک طرح محاسبه شده و قابل اجرا و عملیاتی است که من آن را دو سال پیش به آقای احمدی نژاد نیز پیشنهاد دادم . در این طرح یارانه ها با رونق دادن به تولید و اشتغال با سود بیشتر به مردم می رسد و به این ترتیب میزان یارانه افراد و خانواده نیز افزایش می یابد و در واقع یارانه جنبه تولیدی و درآمدی پیدا می کند.

در این برنامه تلویزیونی که به اقتصاد مقاومتی و سند چشم انداز ایران 1404 اختصاص داشت دکتر محسن رضایی ، اقتصاد مقاومتی را یک الگو و سبک و گفتمان اقتصادی و مدیریتی معرفی کرد که می خواهد موانع پیش روی اقتصاد را کنار زده و از دل تهدیداتی چون تحریم های ظالمانه و سوء مدیریت ها فرصت جهش در درآمد خانوار و درآمد ملی را فراهم آورد.

رئیس کمیسیون اقتصاد کلان مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد : منظور از اقتصاد مقاومتی ریاضت دادن به مردم نیست ، در اقتصاد ریاضتی از مردم مالیات بیشتر اخذ شده و خدمات دولتی همچون بهداشت و درمان و موارد مشابه کاهش می یابد ، مانند وضعیتی که الان در کشور یونان وجود دارد یا اسپانیا در آستانه آن است که با مخالفت های مردمی گسترده هم مواجه است . البته دشمنان می خواهند ما را در این مسیر قرار دهند ولی اقتصاد مقاومتی افزایش درآمد سرانه مردم را در نظر داشته و ریاضتی نیست.

دکتر رضایی افزود : تحریم ها برای مقابله و عکس العمل در برابر سند چشم انداز و پیشرفت ایران طراحی شده است و مقام معظم رهبری هم پیش از این گفته اند با پیگیری سند چشم انداز حتماً باید منتظر عکس العمل طرف مقابل باشیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت افزود : در دو راهی حرکت به سمت پیشرفت و مواجه شدن با عکس العمل دشمنان و بی توجهی به آینده کشور و زندگی مردم ، ایران اسلامی حرکت به سمت پیشرفت و ایستادگی مقابل فشارها را انتخاب کرده است.

دکتر محسن رضایی درباره مشکلات اقتصادی موجود همچون تورم و بیکاری گفت : در این خصوص هم تحریم ها موثر بوده است و هم سوء مدیریت.

وی افزود : باید تلاش می کردیم که تحریم نشویم یا اگر هم تحریم صورت گرفت باید مانع از همراهی روسیه و چین با آن می شدیم ، اما حال که چنین نشده است باید با پیش بینی ، قدرت عکس العمل خود را بالا ببریم که این خود یک اصل در اقتصاد مقاومتی است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطر نشان کرد : گاه مشاهده می شود اخراج کارمندان و کارگران بخشی از اقتصاد مقاومتی معرفی می شود ، اما اگر چنین گفته شود ظلم به نظام و سوء استفاده از تدابیر رهبر معظم انقلاب در اقتصاد مقاومتی است ، چون الزام اول اقتصاد مقاومتی مردمی شدن اقتصاد است ، یعنی این وضع که از جمعیت 75 میلیون نفری ما از کار یک نفر سه نفر بهره می برند حتماً باید تغییر کند.

وی افزود : بر مبنای سند چشم انداز امروز از هر 6 نفر باید 2 نفر شاغل باشند و درآمد سرانه باید بالای 15 هزار دلار می بود ، اما حال به عقب ماندگی ها تحریم هم اضافه شده ، لذا امکان کار و تولید باید بیش از پیش برای همه فراهم آید و درگیر شدن با کار و تولید از درون خانواده ها آغاز شود و حتی خانم ها در خانه هم امکان روزی چند ساعت کار را داشته باشند و برنامه ها به گونه ای طراحی شود که مردم با درگیر شدن در اقتصاد وضع اقتصادی خود و کشور را بهبود بخشند.

دکتر محسن رضایی اظهار داشت : موضوع بعدی صرفه جویی است ، در ریاضت کمتر از نیاز مصرف می شود اما در صرفه جویی بیش از نیاز نباید مصرف کرد و از اسراف و فساد نیز جلوگیری به عمل می آید.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطر نشان کرد : برای تحقق اقتصاد مقاومتی نباید همه توپ ها را به زمین دولت فرستاد ، کما اینکه سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی بر اساس محورهای کلیدی که مقام معظم رهبری تعیین فرموده اند در مجمع تنظیم شده برای ایشان ارسال می گردد و اگر مورد تایید ایشان قرار گرفت به قوای سه گانه ابلاغ می شود ، اما قبل آن دولت و مجلس می توانند با کمک هم مشکلات را حل کرده و در این راستا راهکار ارائه کنند.

دکتر رضایی افزود : دولت و مجلس تابحال اقداماتی انجام داده اند که خوب بوده ولی کافی نبوده و باید به این اقدامات سرعت بدهند تا فشارها از مردم با غیرت ما برداشته شود . هر چند مردم ما صبور هستند ولی دولت و مجلس هم بهتر است که سریعتر طرح ها را عملیاتی کنند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه این برنامه تلویزیونی با اشاره به این که 40 سال است تورم وارد اقتصاد ایران شده گفت : تورم را یکبار برای همیشه باید حل کرد و راه این کار توجه به منشاء های تورم است.

وی افزود : یک منشاء مهم تورم نقدینگی است که وقتی بزرگ شود در حالیکه تولید رشد نمی کند تعادل بر هم می خورد ، لذا نقدینگی باید به جای تبدیل شدن به دارایی و ثروت کاغذی و غیر واقعی به سمت تولید هدایت شود.

دکتر رضایی خاطر نشان کرد : موضوع مهم دیگر باز کردن قفل و چسبندگی ریال و دلار است . وی خاطر نشان کرد : در زمان دولت آقای هاشمی که موعد بدهی های خارجی کوتاه مدت سر رسید و تورم به 35 تا 40 درصد رسید ، معلوم شد باید رابطه دلار و ریال را کاهش دهیم . چون در داخل کشور می شود ریال ما تعیین کننده قیمت دلار باشد ، مشروط به اینکه نسبت به تولید ، صنعت ، کشاورزی ، بهره وری و گسترش اشتغال اهتمام جدی کنیم ، آن وقت ریال می تواند بر دلار تاثیر گذار باشد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد : اگر به چشم انداز عمل شده بود امروز باید تورم حدود 4 درصد داشتیم و اگر دشمنان اقتصاد را نقطه ضعف ما نمی دیدند شاید تحریم هم نمی شدیم.

وی خاطر نشان کرد : الان هم انشاء ... تحریم ها خنثی می شود و با پیشرفت ملت ایران دشمنان خواهند فهمید که مرتکب اشتباه شده اند.

سه محور برای وحدت
در ادامه این برنامه مجری درباره ضرورت حفظ و تقویت وحدت در جامعه در شرایط کنونی سوال کرد و دکتر رضایی پاسخ داد : سرمایه و حزب اصلی ما از ابتدای انقلاب و دوران دفاع مقدس وحدت بوده است ، حال که مورد تحریم قرار گرفته ایم نیز هر چه بیشتر به وحدت نیاز داریم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت افزود : البته معنای وحدت حرف نزدن یا نامه ننوشتن روسای قوا و دیگران به یکدیگر نیست ، ولی این کارها باید وحدت آمیز بوده و آرامش جامعه را بر هم نزند.

وی افزود : نقد و سوال مقامات می تواند برادرانه ، مسئولانه و بدون چالش باشد و وحدت باید پویا و دینامیک باشد و نه استاتیک و خشک و بی روح.

دکتر محسن رضایی تاکید کرد : هدایت نارضایتی مردم به سمت نظام اصلاً درست و پذیرفتنی نیست و هر مسئولی در دولت یا مجلس و دیگر نهادها اگر مرتکب اشتباه شده باید بگوید من اشتباه کردم .
وی افزود : نظام سیاست های کلی و سند چشم انداز و اصل 44 و موارد دیگر را آماده کرده ، حال اگر کسانی به آنها عمل نکرده اند باید مردانه و شفاف بگویند اشتباه کردیم.

دکتر محسن رضایی افزود : نامه نوشتن مسئولان به یکدیگر ایراد ندارد اما نه به این صورت که آرامش جامعه را بر هم زده و موجب خوشحالی دشمن شود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطر نشان کرد : برای وحدت محور لازم است و بهترین محور رهبری است ، آنچه ایشان ابلاغ می کنند نتیجه کار وسیع کارشناسی و رفت و برگشت ایده هاست و بهترین مبنای وحدت شخص ایشان و برنامه های ابلاغی شان است.

وی افزود : محور دوم در وحدت گفت و گو و تحمل پذیری است و دوری از تهمت و اتهام زنی ، تا فضای گفت و گو و تعامل شکل بگیرد ، چون اگر تحمل پذیری باشد آن وقت اختلاف نظر خود حسن خواهد بود.

دکتر رضایی محور سوم برای وحدت در جامعه را اخلاق معرفی کرد و گفت : متاسفانه اخلاق در جامعه ما از محیط خانواده تا خیابان و تا سطح سیاست آسیب هایی دیده و لازم است دولتمردان ما اخلاق زندگی را به سیاست برگردانند . چون اخلاق سیاسی و امنیتی خوب است اما برای مقابله با دشمن.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود : اخلاق سیاسی و امنیتی کاربرد خود را دارد ولی اخلاق زندگی هم باید وارد سیاست شود و دولتمردان و نمایندگان مجلس و اعضاء مجمع و همه نهادها باید اخلاق زندگی ، محبت و اعتماد را دریابند ، مخصوصاً در شرایطی که دشمنان می خواهند جلو همبستگی و پیشرفت ملت ما را بگیرند . از این رو در جمهوری اسلامی ایران مهمترین ویژگی مان باید اخلاق ما باشد.
ارسال نظر