کد خبر: ۹۵|
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۱ - ۲۱:۲۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام به عنوان سخنران پیش از خطبه های نماز جمعه تهران به تشریح اقتصاد مقاومتی پرداخت.
بازتاب سخنان دکتر رضایی در نماز جمعه تهران در رسانه ها
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دکتر رضایی، در ادامه بخشی از بازتاب سخنان دکتر رضایی در سایر رسانه ها آمده است:

فارس نوشت:
امروز ایران و غرب درگیر یک نبرد تمدنی شده‌اند
دبیرمجمع تشخیص مصلحت نظام طی سخنانی پیش از خطبه‌های امروز نماز عبادی سیاسی جمعه تهران با اشاره به فرا رسیدن سالروز شهادت شهید حسن تهرانی‌مقدم از دانشمندان بزرگ صنایع نظامی ایران و یاد و خاطره تمام کسانی که به همراه ایشان به شهادت رسیدند، گفت: همچنین باید در اینجا از رحلت آیت‌الله ملک‌حسینی نیز یاد کرد و از خداوند متعال تقاضای رحمت الهی برای ایشان و تمام علمای اسلام کرد.

وی با اشاره به اینکه موضوع اصلی بحث وی اقتصاد مقاومتی و چشم اندازه بیست ساله نظام است، افزود: با توجه به تحریم‌های فعلی، مقام معظم رهبری موضوع مهمی به نام اقتصاد مقاومتی را مطرح کردند که باز کردن این موضوع بحث‌های مهمی را می‌طلبد.

دبیرمجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: اما باید قبل از آن رابطه اقتصاد مقاومتی و برنامه چشم‌انداز 20 ساله نظام را مشخص کرد که یک برنامه توسعه نیز از آن گذشته است.

رضایی گفت: باید دید که چه ارتباطی بین این تحریم‌ها و چشم‌انداز برنامه 20ساله نظام وجود دارد و آیا این تحریم‌ها در این چشم انداز دیده شده بود یا نه.

وی افزود: مقام معظم رهبری در آبان ماه سال 1382 سندی را به نام سند چشم‌انداز 20ساله نظام را به دستگاه‌ها و قوای مختلف ابلاغ کردند که بعد از قانون اساسی دومین سند مکتوب مدیریتی کشور است.

دبیرمجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: موضوع به اینجا مربوط می‌شد که بر اثر مطالعات کارشناسان کشور ما متوجه شدیم که به نوعی عدم توازن دچار هستیم. در یک بخش بسیار جلو هستیم ولی در بخشی دیگر عقب هستیم. ما در سیاست، دفاع و امنیت با قدرت جلو می‌رفتیم اما در رابطه با جامعه دچار یک عقب ماندگی بودیم.

وی افزود: از همین رو نزدیک به 10 سال پیش چنین نقیصه‌ای تشخیص داده شد و رهبر انقلاب، مجمع تشخیص انقلاب کارشناسان را مأمور کردند که ایده‌ای را در این زمینه ارائه دهند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: ما ایده‌ها را جمع آوری کرده و خدمت رهبر معظم انقلاب ارائه کردیم، ایشان نیز متن اصلاح شده‌ای را به نام ایران 1404 ابلاغ کردند که دو هدف مهم را مدنظر داشت.

رضایی گفت: هدف اول این بود که رابطه بین سیاست و مملکت درست شود و همانگونه که سیاست و امنیت با سرعت جلو می‌رود، زندگی مردم نیزبه همان میزان پیشروی داشته باشد و دوم اگر ما بخواهیم این پیشرفت خود را حفظ کنیم باید در بیرون از مرزها یک نقش سازنده در منطقه جهان اسلام و روابط بین‌الملل داشته باشیم.

وی افزود: نقش سازنده در این سند کاملا تعریف شده است و تمام برنامه‌ها باید از این سند پیروی می‌کرد.

دبیرمجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: بر اساس این سند ما باید یک نقش متوازن را بین زندگی داخلی مردم و ایفای نقش مناسب در جهان اسلام ایفا می‌کردیم. در غیر این صورت دچار مشکلات فراوانی می‌شدیم.

رضایی گفت: این سند با این اهداف مهم ابلاغ شد. نکته مهم این بود که در همان زمان نیز مشخص بود که این هدف گذاری با موانعی رو به رو می‌شود. در داخل یکسری نیروها و فرهنگ‌ها با این تعبیر همراهی نمی‌کنند و در خارج قدرت‌های بین‌المللی نمی‌خواهند یک ایران مقتدر حضور داشته باشد.

وی افزود: برای این مسئله سند فوق به نحوی تنظیم شد که هم چالش‌های داخلی و هم چالش‌های خارجی را مورد توجه قرار دهد. یکی از نقاطی که ما ملاحظه کردیم این بود که آمریکا به زودی وارد منطقه خاورمیانه خواهد شد و این پیش بینی حتی پیش از وقایع 11 سپتامبر انجام شده بود.

دبیرمجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: اتفاقا نیز همین گونه شد. آمریکا پس از آنکه از حوادث و پیامدهای اروپای شرقی خیالش راحت شد و آنجا را بلعید و بعد حمله عراق به کویت حوادث بالکان و حوادث سومالی وقت زیادی از آمریکایی‌ها گرفت، بعد از 14 سال رویاروی جدیدی با آمریکا شروع شد.

رضایی گفت: پایه‌های این رویارویی از زمان آقای بوش گذاشته شد زمانی که ما سیاست تنش‌زدایی داشتیم و دنیا را به گفت‌وگو دعوت کردیم.

وی افزود: هدف ما گفت‌وگوی مسالمت آمیز بود، ایران 14سال پس از جنگ وارد گفت‌وگوی مسالمت آمیز شد اما آنها جواب آن را با بی‌ادبی دادند، زمانی که آقای بوش سر کار آمد و به ما گفتند شما، عراقی‌ها، کره شمالی‌ها در محور شرارت هستید و این در حالی بود که ما سیاست تنش‌زدایی داشتیم.

دبیرمجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: امروز این ماجرایی که شما در تحریم‌ها می‌بینید از مدتها قبل کار آن آغاز شده بود در حالی که ما برخوردهای مسالمت‌آمیز را در پیش گرفته بودیم.

رضایی گفت: آمریکایی‌ها در زمان بوش تصمیم گرفتند تا منطقه خاورمیانه را شکل بدهند و 24 کشور را که بین هند، روسیه، آفریقا، اروپا و اقیانوس هند وجود دارد را شکل بدهند که کانون این 24 کشور ایران، افغانستان، عراق و سوریه است.

وی افزود: در زمان بوش آمریکایی‌ها بدون توجه به بحث سازمان ملل و شورای امنیت به عراق و افغانستان حمله کردند اما در جنگ سوم علیه ایران ناکام ماندند. حمله‌ای را به لبنان انجام دادند و بالاخره ماجراهای بوش تمام شد و هدف آنها بنا گذاشتن دموکراسی آمریکایی با سرنیزه بود.

دبیرمجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: در زمان اوباما نیز همان سیاست دنبال شد چرا که این منطقه نفت فراوانی را در اختیار دارد و میلیاردها دلار بازار را نیز فراهم می‌کند. اوباما هم همین مسیر را ادامه می‌دهد اما این بار تلاش کردند با فشارهای امنیتی اقتصادی و در پشت صحنه این کار را انجام دهند.

رضایی گفت: اوباما می‌گوید بوش اشتباه کرد اما منظور وی هدف بوش نبود بلکه روش بوش را اشتباه می‌داند به همین دلیل نیروهای خود را از عراق و افغانستان خارج کردند. اوباما می‌خواهد یک آبروریزی بزرگ آمریکایی‌ها را در منطقه با روش دیگری پاک کند.

وی افزود: کاری که آقای اوباما به عنوان دموکراسی و کار رسانه‌ای و تبلیغاتی شروع کرده است در سه جبهه علیه دنیای اسلام می‌جنگد. در یک جبهه در تنگه هرمز عراق، افغانستان، سوریه و لبنان با ما می‌جنگند، امروز تمام ناتو و کشورهای اسلامی که فریب ناتو را خوردند در این بازی سیاسی درگیر شدند. جبهه دوم فشار اقتصادی به ایران است. جبهه سوم نیز فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغاتی است که در همین راستا شبکه‌های صدا و سیما را مسدود کردند.

دبیرمجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: هدف از این کار تغییر نقشه خاورمیانه است. زمانی این کار با زور نیروهای نظامی انجام نشد و حالا می‌خواهند این کار را با دموکراسی و اقتصاد انجام می‌دهد.

رضایی با اشاره به اهداف آمریکایی‌ها از تغییر نقشه خاورمیانه، گفت: محو اسلام و گرفتن نفت خاورمیانه مهمترین اهداف آمریکایی‌ها است، آقای اردوغان اشتباه نکنند استفاده آمریکا که از عربستان و ترکیه تمام شود دوباره به سمت آنها بازخواهد گشت.

وی افزود: توهین به پیامبر اسلام مسئله‌ای را لو داد که مسئله اصلی سوریه، بحرین، آقای اردوغان یا آقای مرسی نیست بلکه هدف آنها اساس اسلام است.

دبیرمجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: در چشم‌انداز 20 ساله نظام معلوم بود که آمریکایی‌ها دیر یا زود به این منطقه خواهد آمد. مهمترین نقطه طرح آمریکایی‌ها ایران است، ایران مثل یک سد بزرگ دفاعی هم برای مردم خود عمل می‌کند و هم مردم منطقه و در دو جبهه مهم می‌جنگد.

رضایی گفت: جبهه اول تحریم اقتصادی و جبهه دوم خنثی کردن طرح خطرناک آمریکایی‌هاست که با همکاری کشورهای منطقه انجام می‌شود.

وی افزود: ایران و رهبر انقلاب واقعا تنهاست. یک فکر رهبر انقلاب در سوریه است. یک فکر دیگر ایشان در خلیج فارس و دیگری در تحریم‌های اقتصادی است و آیا اینکه مسئولان درست عمل می‌کنند.

دبیرمجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: ما باید هوشیار باشیم و فریب آقای اوباما را نخوریم. ما نبایدبه دنبال جنگ باشیم چراکه همان چیزی است که آنها به دنبال آن هستند. آنها در مقابل فرهنگ، ایدئولوژی و حرف‌های منطقی ما کم آوردند وگرنه وارد تحریم اقتصادی نمی‌شدند.

رضایی گفت: در مسئله هسته‌ای ایران تمام همکاری‌های لازم را کرد هیچ نقطه‌ای نیست که زیر دوربین‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نباشد. هر 6 ابهام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را ایران جواب داد و آنها نیز کتبا نوشتند که ما هیچ ابهامی در مسئله هسته‌ای ایران نداریم.

وی افزود: البته شاید ما در سیاست خارجی بهتر از این می‌توانستیم عمل کنیم و بهانه‌هایی را از دست آنها می گرفتیم و آمریکا را بیشتر تنها می‌گذاشتیم اما نبرد اصلی را آنها شروع کردند.

دبیرمجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به بحث تحریم‌های اقتصادی ادامه داد: آیا این بار اول است که ما با غرب رو به رو می شویم؟ خیر. این رویارویی سوم ما با آمریکایی‌هاست. اولین رویارویی ما انقلاب اسلامی بود که مقاومت آمریکایی‌ها در مقابل انقلاب اسلامی مردم بود که حتی تا سال‌های 57 و 58 نیز ادامه داشت. کودتاها، شورش منافقین و ترورها در همین راستا بود. در نهایت پس از سه چهار سال این رویارویی با پیروزی ملت ایران به پایان رسید.

رضایی گفت: جمهوری اسلامی و ارزش‌های آن مهمترین دستاورد این پیروزی بود. دومین رویارویی در مسئله دفاع مقدس بود، آنها حمله کردند و سرزمین‌های وسیع ما را گرفتند. این سرزمین‌ها ده‌ها برابر بحرین و قطر بود. ما علاوه بر اینکه سرزمین‌های خود را آزاد کردیم اقتدار ازدست رفته ایران را نیز احیا کردیم. از نظر سلاح، مهمات، توپ، تانک، هواپیما و موشک یک قدرت بزرگ دفاعی از جنگ بیرون آمد.

وی افزود: ما هم توانستیم تهدید را کنار بزنیم و هم یک قدرت دفاعی را درست کنیم. بعد از 15-14 سال آتش‌بس ما وارد یک رویارویی سوم با غرب شدیم که من آن را مبارزه تمدنی می‌نامم. مشکل ما با غرب تنها بر سر مسائل سیاسی نیست. مسئله این است که یک مبارزه تمدنی بین ما و غرب آغاز شده است. ما الگو بفرستیم یا آنها الگوی اقتصاد و زندگی را تعیین کنند. دعوا یک دعوای تمدنی است.

دبیرمجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: چه زیبا مقام معظم رهبری در خراسان شمالی فرمودند که تمدن ما ازسطح زندگی عبور می‌کند. ابزار چنین درگیری بحث اقتصادی، ماهواره‌ها، حمله به سوریه و بحرین است. در این مبارزه اقتصاد مقاومتی در کانون این مبارزه است.

رضایی گفت: اگر ما بتوانیم در اقتصاد موفق شویم در مسئله فرهنگی و اقتصادی نیز توانایی خوبی را پیدا می‌کنیم تا موفقیت ملت خود را نهایی کنیم. اقتصاد مقاومتی به معنای اقتصاد ریاضتی نیست. نه تنها وضعیت زندگی مردم باید بهبود پیدا کند که مورد نظر مقام معظم رهبری نیز است بلکه اقتصاد مقاومتی باید به نفوذ فرهنگی اقتصادی و معماری ما در سطح منطقه منجر شود.

وی افزود: اقتصاد مقاومتی یک مبارزه تمدن‌ساز است. اقتصاد مقاومتی به این معنا نیست که مردم به اندازه نیاز خود نخورند. اسراف در کشور زیاد است و از وسایل منابع الهی که خداوند به ما داده است میلیاردها دلار در حال اسراف است. اقتصاد مقاومتی نمی‌گوید که مردم باید در ریاضت باشند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: اقتصاد مقاومتی محور و کانون این رویارویی جدید است برای موفق شدن در این رویارویی هم دولت و هم مجلس و هم مجمع تشخیص مصلحت و هم قوه قضاییه باید اقتصاد مقاومتی را سرلوحه برنامه‌ریزی خود قرار دهند.

رضایی گفت: مردم نیز همانطور که در جنگ نیروی اصلی بودند در اقتصاد مقاومتی نیز مردم نیروی اصلی هستند. مردم باید به صحنه بیایند، اقتصاد باید مردمی شود و نیروی عظیم جوانان ما باید آزاد شوند همانگونه که در جنگ آزاد شد.

وی با اشاره به نامه حضرت امام راحل پس از پایان جنگ خطاب به فرماندهان درباره توجه به آمادگی برای روزهای حساس پس از جنگ، گفت: عزیزان من دشمنان امروز انقلاب برای جلوگیری از رسیدن ما به قله‌ نهایی با تحریم اقتصادی بر سر راه ما کمین کردند تا زندگی مردم ما را در داخل با مشکل مواجه کنند. امروز مردم از لحاظ اقتصادی با مشکل رو به رو هستند و از همین رو است که برادرانمان باید مانند زمان جنگ دست به دست هم دهند تا از این گردنه عبور کنیم. چرا که عبور از این گردنه ما را به قله‌ای خواهد رساند که ملت ایران با فضایل خود به قلب یک جمعیت 500میلیونی تبدیل شده است.

دبیرمجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: زمانی که رهبر انقلاب از ما اقتصاد مقاومتی را می‌خواهد ما باید دست به دست هم دهیم تا به این نقطه برسیم و من اطمینان دارم و شما مطمئن باشید ماه‌ها و سال‌های آینده را با قدرت به پیش خواهیم برد.

خبرگزاری مهر نوشت:
هشدار رضایی به ترکیه و عربستان/ اوباما با پنبه سر می‌برد
محسن رضایی در سخنرانی پیش‌ از خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به سند چشم‌انداز 20 ساله گفت:‌ در تدوین این سند با مطالعات کارشناسان کشور متوجه شدیم در ایران نوعی عدم توازن وجود دارد یعنی در بخش‌هایی بسیار سریع حرکت‌ کرده‌ایم و در بخش‌هایی نیز کند بوده‌ایم، بر همین اساس بین حکومت و جامعه و بین سیاست و زندگی عدم توازن وجود دارد.

رضایی ابراز عقیده کرد: در سیاست، دفاع، حکومت و امنیت بسیار رو به جلو بوده‌ایم اما در رابطه با جامعه با عقب‌ماندگی روبرو هستیم.

وی با بیان اینکه به دلیل همین عدم توازن، حرکت جمعی شکل نمی‌گیرد، گفت: 15 سال گذشته این مشکل شناسایی شد و رهبر انقلاب مجمع تشخیص مصلحت نظام را مامور کرد که نظر کارشناسان، پژوهشگران و محققان را گرفته و ایده‌ها را جمع کند و به مقام معظم رهبری اعطا شود. ایشان پس از مطالعه یک متن اصلاح شده را به عنوان سند ایران 1404 ابلاغ کردند.

وی با اشاره به دو هدف ابلاغ این سند گفت: هدف اول این بود که توازن میان زندگی و سیاست درست شود؛ همانطور که کشور در بعد امنیتی، دفاعی و حکومتی به سرعت پیش رفته بود، زندگی نیز به همان سرعت بهبود یابد و هدف دوم این بود که برای حفظ توسعه، امنیت و پیشرفت کشور باید در بیرون از مرزها نیز نقش سازنده‌ای داشته باشیم. هم در منطقه، هم در جهان اسلام و هم در روابط بین‌الملل این نقش را داشته باشیم و این نقش در سند تبیین و برنامه‌ریزی شده و بر همین اساس سیاست‌های کشور باید از این سند پیروی می‌کرد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از اظهاراتش افزود: همان زمان پس از ابلاغ این سند پیش‌بینی می‌شد که هم در خارج و هم در داخل اجرای این سند با موانعی روبرو شود یعنی در داخل، برخی گروه‌ها و افراد به دلیل فرهنگ‌های گوناگون از این سند پیروی نکنند و در خارج نیز قدرت‌های بین‌المللی ممکن است نخواهند شاهد ایران بزرگ، قدرتمند و پیشرفته باشند. به همین دلیل در داخل و خارج چالش‌هایی خواهیم داشت و بر همین اساس، سند به نحوی تنظیم شد که این چالش‌های داخلی و خارجی را مورد ملاحظه قرار داد.

وی تصریح کرد: یکی از نقاطی که در ملاحظات انجام شده در این سند مورد توجه قرار گرفت، این بود که دیر یا زود آمریکا پس از اینکه سرش از مسائل فروپاشی شوروی راحت شود وارد منطقه می‌شود و خواهان شکل‌دهی دوباره این منطقه است. بر همین اساس نه تنها از پیشرفت ایران قدرتمند جلوگیری می‌کند بلکه سعی می‌کند حضور ایران را در منطقه کمرنگ‌تر کند. این موضوع تحت عنوان هژمونی آمریکا در سال‌های 80 و 81 قابل پیش‌بینی بود.

رضایی ادامه داد: ما این مساله را پیش‌بینی کردیم و آمادگی‌های لازم را انجام دادیم که ایران هنگامی که در مسیر پیشرفت حرکت می‌کند، آمریکا وارد منطقه شود و جلوی پیشرفت ما را در منطقه و در داخل کشور بگیرد و اتفاقا این حوادث رخ داد. به عبارت دیگر پس از فراغ از مسائل فروپاشی شوروی وارد اروپای شرقی و غربی شد و اروپای شرقی را بلعید و حوادث کویت، سومالی و بالکان سالهای زیادی آمریکا را به خود مشغول کرد اما بعد از 14 سال این کشور رویارویی جدیدی را با ایران شروع کرد که پایه‌هایش از 10 سال پیش گذاشته شده بود.

وی افزود: این رویارویی زمانی آغاز شد که ما سیاست تنش‌زدایی را آغاز کردیم و دنیا را به گفتگو دعوت کرده بودیم و می‌خواستیم تمدن‌های جهانی و ایرانی را کنار هم بنشانیم و گفتگو کنیم. بعد از جنگ وارد دوران تنش‌زدایی شده‌ بودیم اما آنها جواب گفتگوی ما را با بی‌ادبی و اهانت دادند و جورج بوش رییس‌جمهور پیشین آمریکا در شرایط گفتگو به ما توهین کرد و اعلام کرد که ایران، عراق و کره‌شمالی در محور شرارت قرار دارند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به تحریم‌های اقتصادی علیه ایران اظهار کرد: در حالی که ما برخوردهای مسالمت‌آمیزی را با غرب در پیش گرفته بودیم بوش که بر سر کار آمد سیاست‌گذاری آمریکا در منطقه تغییر پیدا کرد و تصمیم گرفتند که این منطقه را به نحوی شکل دهند که 24 کشور را ببلعند. بوش که آمد، با کنار گذاشتن سازمان ملل و حتی شورای امنیت تصمیم گرفت که این منطقه را به تصرف درآورد و در نتیجه به عراق و افغانستان حمله کرد ولی در جنگ سوم یعنی آمادگی برای حمله به ایران ناکام ماندند، پس به لبنان حمله کردند و جنگ 33 روزه اتفاق افتاد.

رضایی در ادامه، به دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما اشاره کرد و گفت: هدف اوباما نیز همانند بوش بود و اعلام کرد که باید این منطقه را شکل داد زیرا ما صاحب این منطقه هستیم. اوباما همان مسیر گذشته را ادامه داد اما این بار براساس سیاست اوباما، به جای جنگ افروزی، با پنبه سر بریدند و با شعارهای دموکراسی، فشار اقتصادی و امنیتی با حضور در پشت صحنه‌ها وارد میدان شدند اما همان هدف بوش را ادامه دادند. بر همین اساس نیروهای خود را از افغانستان و کشورهای دیگر بیرون کردند زیرا بوش به نتیجه نرسیده بود. در واقع اوباما با این اقدام می‌خواست شکست و آبروریزی بزرگ آمریکا در منطقه را به طریق دیگر کنار بگذارد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: اوباما علیه ایران و جهان اسلام در سه جبهه وارد میدان شد؛ جبهه اول جبهه سیاسی بود. در سوریه، لبنان، حوزه خلیج فارس و تنگه هرمز نه تنها با ما بلکه با کشورهای دیگر درگیر شدند و لشکرکشی کردند. امروز متاسفانه برخی از کشورهای اسلامی که فریب آمریکا و ناتو را خوردند، به عنوان عمله آمریکا وارد این بازی سیاسی شدند و یک ناامنی بزرگ را در منطقه بوجود آوردند.

وی جبهه دوم اوباما علیه جهان اسلام را فشار اقتصادی خواند و گفت: در جبهه دوم، اوباما تحریم‌های اقتصادی را علیه ایران وضع کرد و در جبهه سوم که جبهه فرهنگی است، تعداد زیادی از شبکه‌های صدا‌و‌سیما را قطع کردند اما خودشان با تمام توان علیه ملتمان فعالیت‌ می‌کنند تا بدین شکل منطقه را در دست بگیرند و نقشه‌اش را عوض کنند و چون با جنگ نتوانستند این کار را انجام دهند، اکنون با دموکراسی، فشار اقتصادی، فرهنگی و تبلیغات می‌خواهند این اقدام را انجام دهند.

رضایی در ادامه اظهار کرد: آنها می‌خواهند نقشه منطقه را عوض کنند تا بدین شکل به نفت این منطقه دست یابند، امنیت اسرائیل را ایجاد کنند و اسلام را در منطقه محو کنند. تنها مساله ایران نیست، ترکیه و عربستان اشتباه نکنند. آقای اردوغان و دوستانش باید بدانند که دیری نخواهد پایید که از تخت به پایین کشانده خواهند شد. اینها هدف بسیار خطرناکی را در پیش گرفته‌اند و می‌خواهند اساس اسلام نباشد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه هدف آمریکا، سوریه و بحرین نیست، تصریح کرد: آمریکا طرح بسیار خطرناکی را در منطقه در پیش گرفته که در چشم‌انداز سند ایران 1404 پیش‌بینی شده است. مهم‌ترین نقطه این طرح، ایران است و ایران به عنوان یک سد هم برای ملت و هم برای منطقه عمل می‌کنند. به عبارت دیگر در داخل تلاش می‌کنند که تحریم‌های اقتصادی را رفع کند و در خارج نیز اجازه ندهد که طرح بسیار خطرناک آمریکا که با سوءاستفاده و ساده‌اندیشی برخی از دولتمردان منطقه در حال اجراست پیاده شود و ما در این راه تنها هستیم و رهبر معظم انقلاب نیز در این راه تنهاست و ایشان همزمان به سوریه و دمشق، خلیج فارس، تحریم‌های اقتصادی و مسایل داخل کشور و اینکه ما درست عمل می‌کنیم یا نه فکر می‌کنند؛ پس ما باید بیدار و متوجه شرایط حساس ایران باشیم و فریب اوباما را نخوریم.

وی ادامه داد:‌ البته که ما به دنبال جنگ نیستیم اما آنها که در برابر ایدئولوژی و برنامه‌های انسان‌دوستانه ما کم آورده‌اند. به همین دلیل وارد تحریم‌های اقتصادی علیه ایران شدند. حتی در مساله هسته‌یی ایران همه همکاری‌های لازم را با آژانس انجام داده‌ایم و هیچ نقطه‌ای نیست که تحت نظارت دوربین‌های آژانس نباشد اما چرا آنها ما را تحریم کردند؟ در ابتدا اعلام کردند که شش ابهام درباره موضوع هسته‌یی ایران وجود دارد که ایران به همه این ابهامات جواب داد و‌ آنها به صورت مکتوب اعلام کردند که دیگر هیچ ابهامی در مساله هسته‌یی ایران وجود ندارد. البته شاید در سیاست خارجی بهتر می‌توانستیم عمل کنیم و بهانه‌هایی را از دست آنها بگیریم و آمریکا را بیشتر تنها می‌گذاشتیم. بحث این نیست که ما شروع کردیم، بلکه آنها آغازکننده بودند.

رضایی با بیان اینکه تاکنون سه رویارویی آمریکا علیه ایران انجام گرفته است، گفت: اولین رویارویی در زمان انقلاب اسلامی ایران انجام گرفت که ایران توانست جمهوری اسلامی و ارزش‌های آن را به دست آورد. دومین رویارویی در دوران دفاع مقدس بود که ما توانستیم اقتدار از دست رفته 300 ساله خود را دوباره بازیافته و سرزمین‌های خود را پس گیریم. اکنون وارد سومین رویارویی شده‌ایم و بعد از 13 سال تنش‌زدایی، رویارویی مبارزه تمدنی آغاز شده است. امروز مشکل ما بر سر سرزمین و تنها بر سر مسائل سیاسی نیست، بلکه این یک مبارزه تمدنی میان ما و غرب است.

وی با تاکید بر اینکه رویارویی سوم یک مبارزه تمدنی میان ایران و غرب است، تصریح کرد: اینکه ما در منطقه باشیم یا آنها و ما الگوی اقتصادی و زندگی را در منطقه تعیین کنیم یا آنها، از مسائل رویارویی سوم است. در واقع این رویارویی دعوا بر سر تمدن است که ابزارش ماهواره‌ها و تحریم‌های اقتصادی است. اقتصاد مقاومتی در کانون مبارزه تمدنی قرار گرفته است و اگر ما در اقتصاد موفق شویم، در فرهنگ، سیاست و عرصه‌های دیگر نیز موفق می‌شویم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی به معنای اقتصاد ریاضتی نیست، افزود: اقتصاد مقاومتی یک جهاد بزرگ و تمدن‌ساز است که صرفه‌جویی یکی از اصول اصلی این اقتصاد محسوب می‌شود زیرا اسراف در کشور زیاد است. بر همین اساس باید در رویارویی سوم موفق شویم و در همین راستا دولت، مجلس، قوه قضاییه، مجمع تشخیص مصلحت نظام در برنامه‌های خود اقتصاد مقاومتی را سرلوحه قرار دهند و مردم نیز همانند دوران انقلاب و جنگ که نیروهای اصلی بودند باید در اقتصاد مقاومتی نیز نیروی اصلی باشد و این انرژی عظیم جوانان همانند جنگ آزاد شود.

وی با اشاره به فرمایشات امام راحل در دوران دفاع مقدس گفت: ما گام‌های بلندی برداشته‌ایم اما باید به سر قله برسیم بر سر راه دشمنان کمین کرده‌اند و با تحریم‌های اقتصادی به ما تیراندازی می‌کنند و تلاش می‌کنند که زندگی مردم را تحت فشار قرار دهند اما ما باید همانند دوران جنگ دست در دست هم داده و ازاین گردنه نیز بگذریم تا به سربلندی دست یابیم.

رضایی در پایان گفت : ماهها و سالهای آینده ایران می‌تواند با قدرت تمام به جلو حرکت کند، ما باید با اندیشه، تدبیر و ایمان به جنگ گاوچران‌های آمریکایی برویم؛ آنان که وقتی منطقشان جواب نمی‌دهد، به تحریم‌ها و جنگ‌افروزی‌ها روی می‌آورند.

خبرگزاری ایسنا نوشت:
محسن رضایی: اقتصاد مقاومتی به معنای اقتصاد ریاضتی نیست/فریب اوباما را نخوریم
محسن رضایی در سخنرانی پیش‌ از خطبه‌های این هفته نماز جمعه تهران با اشاره به سند چشم‌انداز 20 ساله گفت:‌ مقام معظم رهبری در آبان سال 1382 سند مهمی با عنوان سند ایران 1404 به قوای سه‌گانه، مجمع تشخیص مصلحت نظام، دستگاه‌های اجرایی و قانون‌گذاری ابلاغ کردند که بر اساس قانون اساسی، دومین سند مکتوب مدیریتی و برنامه‌ریزی کشور را شکل می‌دهد و از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

وی ادامه داد: با مطالعات کارشناسان کشور متوجه شدیم در ایران نوعی عدم توازن وجود دارد یعنی در بخش‌هایی بسیار سریع حرکت‌ کرده‌ایم و در بخش‌هایی نیز کند بوده‌ایم. بر همین اساس بین حکومت و جامعه و بین سیاست و زندگی عدم توازن وجود دارد.

رضایی با بیان اینکه "در سیاست، دفاع، حکومت و امنیت بسیار رو به جلو بوده‌ایم اما در رابطه با جامعه با عقب‌ماندگی روبرو هستیم"، افزود: به دلیل همین عدم توازن، حرکت جمعی شکل نمی‌گیرد. بنابراین 15 سال گذشته این مشکل شناسایی شد و رهبر انقلاب مجمع تشخیص مصلحت نظام را مامور کرد که نظر کارشناسان، پژوهشگران و محققان را گرفته و ایده‌ها را جمع کند و به مقام معظم رهبری اعطا شود. ایشان پس از مطالعه یک متن اصلاح شده را به عنوان سند ایران 1404 ابلاغ کردند.

وی با اشاره به اینکه دو هدف از ابلاغ این سند در نظر گرفته شده بود، گفت: هدف اول این بود که توازن میان زندگی و سیاست درست شود؛ همانطور که کشور در بعد امنیتی، دفاعی و حکومتی به سرعت پیش رفته بود، زندگی نیز به همان سرعت بهبود یابد و هدف دوم این بود که برای حفظ توسعه، امنیت و پیشرفت کشور باید در بیرون از مرزها نیز نقش سازنده‌ای داشته باشیم. هم در منطقه، هم در جهان اسلام و هم در روابط بین‌الملل این نقش را داشته باشیم و این نقش در سند تبیین و برنامه‌ریزی شده و بر همین اساس سیاست‌های کشور باید از این سند پیروی می‌کرد.

پیش‌بینی شده بود که سند چشم‌انداز با موانع داخلی و خارجی روبرو شود
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از اظهاراتش افزود: همان زمان پس از ابلاغ این سند پیش‌بینی می‌شد که هم در خارج و هم در داخل اجرای این سند با موانعی روبرو شود یعنی در داخل، برخی گروه‌ها و افراد به دلیل فرهنگ‌های گوناگون از این سند پیروی نکنند و در خارج نیز قدرت‌های بین‌المللی ممکن است نخواهند شاهد ایران بزرگ، قدرتمند و پیشرفته باشند. به همین دلیل در داخل و خارج چالش‌هایی خواهیم داشت و بر همین اساس، سند به نحوی تنظیم شد که این چالش‌های داخلی و خارجی را مورد ملاحظه قرار داد.

وی تصریح کرد: یکی از نقاطی که در ملاحظات انجام شده در این سند مورد توجه قرار گرفت، این بود که دیر یا زود آمریکا پس از اینکه سرش از مسائل فروپاشی شوروی راحت شود وارد منطقه می‌شود و خواهان شکل‌دهی دوباره این منطقه است. بر همین اساس نه تنها از پیشرفت ایران قدرتمند جلوگیری می‌کند بلکه سعی می‌کند حضور ایران را در منطقه کمرنگ‌تر کند. این موضوع تحت عنوان هژمونی آمریکا در سال‌های 80 و 81 قابل پیش‌بینی بود.

رضایی ادامه داد: ما این مساله را پیش‌بینی کردیم و آمادگی‌های لازم را انجام دادیم که ایران هنگامی که در مسیر پیشرفت حرکت می‌کند، آمریکا وارد منطقه شود و جلوی پیشرفت ما را در منطقه و در داخل کشور بگیرد و اتفاقا این حوادث رخ داد. به عبارت دیگر پس از فراغ از مسائل فروپاشی شوروی وارد اروپای شرقی و غربی شد و اروپای شرقی را بلعید و حوادث کویت، سومالی و بالکان سالهای زیادی آمریکا را به خود مشغول کرد اما بعد از 14 سال این کشور رویارویی جدیدی را با ایران شروع کرد که پایه‌هایش از 10 سال پیش گذاشته شده بود.

وی افزود: این رویارویی زمانی آغاز شد که ما سیاست تنش‌زدایی را آغاز کردیم و دنیا را به گفت‌وگو دعوت کرده بودیم و می‌خواستیم تمدن‌های جهانی و ایرانی را کنار هم بنشانیم و گفت‌وگو کنیم. بعد از جنگ وارد دوران تنش‌زدایی شده‌ بودیم اما آنها جواب گفت‌وگوی ما را با بی‌ادبی و اهانت دادند و جورج بوش رییس‌جمهور پیشین آمریکا در شرایط گفت‌وگو به ما توهین کرد و اعلام کرد که ایران، عراق و کره‌شمالی در محور شرارت قرار دارند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به تحریم‌های اقتصادی علیه ایران اظهار کرد: در حالی که ما برخوردهای مسالمت‌آمیزی را با غرب در پیش گرفته بودیم بوش که بر سر کار آمد سیاست‌گذاری آمریکا در منطقه تغییر پیدا کرد و تصمیم گرفتند که این منطقه را به نحوی شکل دهند که 24 کشور را ببلعند. بوش که آمد، با کنار گذاشتن سازمان ملل و حتی شورای امنیت تصمیم گرفت که این منطقه را به تصرف درآورد و در نتیجه به عراق و افغانستان حمله کرد ولی در جنگ سوم یعنی آمادگی برای حمله به ایران ناکام ماندند، پس به لبنان حمله کردند و جنگ 33 روزه اتفاق افتاد.

هدف اوباما و بوش یکی بود
رضایی در ادامه، به دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما اشاره کرد و گفت: هدف اوباما نیز همانند بوش بود و اعلام کرد که باید این منطقه را شکل داد زیرا ما صاحب این منطقه هستیم. اوباما همان مسیر گذشته را ادامه داد اما این بار براساس سیاست اوباما، به جای جنگ افروزی، با پنبه سر بریدند و با شعارهای دموکراسی، فشار اقتصادی و امنیتی با حضور در پشت صحنه‌ها وارد میدان شدند اما همان هدف بوش را ادامه دادند. بر همین اساس نیروهای خود را از افغانستان و کشورهای دیگر بیرون کردند زیرا بوش به نتیجه نرسیده بود. در واقع اوباما با این اقدام می‌خواست شکست و آبروریزی بزرگ آمریکا در منطقه را به طریق دیگر کنار بگذارد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: اوباما علیه ایران و جهان اسلام در سه جبهه وارد میدان شد؛ جبهه اول جبهه سیاسی بود. در سوریه، لبنان، حوزه خلیج فارس و تنگه هرمز نه تنها با ما بلکه با کشورهای دیگر درگیر شدند و لشکرکشی کردند. امروز متاسفانه برخی از کشورهای اسلامی که فریب آمریکا و ناتو را خوردند، به عنوان عمله آمریکا وارد این بازی سیاسی شدند و یک ناامنی بزرگ را در منطقه بوجود آوردند.

وی با بیان اینکه "جبهه دوم اوباما علیه جهان اسلام، فشار اقتصادی است"، افزود: در جبهه دوم، اوباما تحریم‌های اقتصادی را علیه ایران وضع کرد و در جبهه سوم که جبهه فرهنگی است، تعداد زیادی از شبکه‌های صدا‌و‌سیما را قطع کردند اما خودشان با تمام توان علیه ملتمان فعالیت‌ می‌کنند تا بدین شکل منطقه را در دست بگیرند و نقشه‌اش را عوض کنند و چون با جنگ نتوانستند این کار را انجام دهند، اکنون با دموکراسی، فشار اقتصادی، فرهنگی و تبلیغات می‌خواهند این اقدام را انجام دهند.

اردوغان و دوستانش بدانند دیری نخواهد پایید که از تخت به پایین کشانده خواهند شد
رضایی در ادامه اظهار کرد: آنها می‌خواهند نقشه منطقه را عوض کنند تا بدین شکل به نفت این منطقه دست یابند، امنیت اسرائیل را ایجاد کنند و اسلام را در منطقه محو کنند. تنها مساله ایران نیست، ترکیه و عربستان اشتباه نکنند. آقای اردوغان و دوستانش باید بدانند که دیری نخواهد پایید که از تخت به پایین کشانده خواهند شد. اینها هدف بسیار خطرناکی را در پیش گرفته‌اند و می‌خواهند اساس اسلام نباشد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه "هدف آمریکا، سوریه و بحرین نیست"، تصریح کرد: آمریکا طرح بسیار خطرناکی را در منطقه در پیش گرفته که در چشم‌انداز سند ایران 1404 پیش‌بینی شده است. مهم‌ترین نقطه این طرح، ایران است و ایران به عنوان یک سد هم برای ملت و هم برای منطقه عمل می‌کنند. به عبارت دیگر در داخل تلاش می‌کنند که تحریم‌های اقتصادی را رفع کند و در خارج نیز اجازه ندهد که طرح بسیار خطرناک آمریکا که با سوءاستفاده و ساده‌اندیشی برخی از دولتمردان منطقه در حال اجراست پیاده شود و ما در این راه تنها هستیم و رهبر معظم انقلاب نیز در این راه تنهاست و ایشان همزمان به سوریه و دمشق، خلیج فارس، تحریم‌های اقتصادی و مسایل داخل کشور و اینکه ما درست عمل می‌کنیم یا نه فکر می‌کنند؛ پس ما باید بیدار و متوجه شرایط حساس ایران باشیم و فریب اوباما را نخوریم.

وی ادامه داد:‌ البته که ما به دنبال جنگ نیستیم اما آنها که در برابر ایدئولوژی و برنامه‌های انسان‌دوستانه ما کم آورده‌اند. به همین دلیل وارد تحریم‌های اقتصادی علیه ایران شدند. حتی در مساله هسته‌یی ایران همه همکاری‌های لازم را با آژانس انجام داده‌ایم و هیچ نقطه‌ای نیست که تحت نظارت دوربین‌های آژانس نباشد اما چرا آنها ما را تحریم کردند؟ در ابتدا اعلام کردند که شش ابهام درباره موضوع هسته‌یی ایران وجود دارد که ایران به همه این ابهامات جواب داد و‌ آنها به صورت مکتوب اعلام کردند که دیگر هیچ ابهامی در مساله هسته‌یی ایران وجود ندارد. البته شاید در سیاست خارجی بهتر می‌توانستیم عمل کنیم و بهانه‌هایی را از دست آنها بگیریم و آمریکا را بیشتر تنها می‌گذاشتیم. بحث این نیست که ما شروع کردیم، بلکه آنها آغازکننده بودند.

رویارویی امروز، یک مبارزه تمدنی میان ایران و غرب است
رضایی با بیان اینکه "تاکنون سه رویارویی آمریکا علیه ایران انجام گرفته است"، گفت: اولین رویارویی در زمان انقلاب اسلامی ایران انجام گرفت که ایران توانست جمهوری اسلامی و ارزش‌های آن را به دست آورد. دومین رویارویی در دوران دفاع مقدس بود که ما توانستیم اقتدار از دست رفته 300 ساله خود را دوباره بازیافته و سرزمین‌های خود را پس گیریم. اکنون وارد سومین رویارویی شده‌ایم و بعد از 13 سال تنش‌زدایی، رویارویی مبارزه تمدنی آغاز شده است. امروز مشکل ما بر سر سرزمین و تنها بر سر مسائل سیاسی نیست، بلکه این یک مبارزه تمدنی میان ما و غرب است.

وی با تاکید بر اینکه "رویارویی سوم یک مبارزه تمدنی میان ایران و غرب است"، تصریح کرد: اینکه ما در منطقه باشیم یا آنها و ما الگوی اقتصادی و زندگی را در منطقه تعیین کنیم یا آنها، از مسائل رویارویی سوم است. در واقع این رویارویی دعوا بر سر تمدن است که ابزارش ماهواره‌ها و تحریم‌های اقتصادی است. اقتصاد مقاومتی در کانون مبارزه تمدنی قرار گرفته است و اگر ما در اقتصاد موفق شویم، در فرهنگ، سیاست و عرصه‌های دیگر نیز موفق می‌شویم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه "اقتصاد مقاومتی به معنای اقتصاد ریاضتی نیست"، افزود: اقتصاد مقاومتی یک جهاد بزرگ و تمدن‌ساز است که صرفه‌جویی یکی از اصول اصلی این اقتصاد محسوب می‌شود زیرا اسراف در کشور زیاد است. بر همین اساس باید در رویارویی سوم موفق شویم و در همین راستا دولت، مجلس، قوه قضاییه، مجمع تشخیص مصلحت نظام در برنامه‌های خود اقتصاد مقاومتی را سرلوحه قرار دهند و مردم نیز همانند دوران انقلاب و جنگ که نیروهای اصلی بودند باید در اقتصاد مقاومتی نیز نیروی اصلی باشد و این انرژی عظیم جوانان همانند جنگ آزاد شود.

وی در ادامه، با اشاره به فرمایشات امام راحل در دوران دفاع مقدس گفت: ما گام‌های بلندی برداشته‌ایم اما باید به سر قله برسیم بر سر راه دشمنان کمین کرده‌اند و با تحریم‌های اقتصادی به ما تیراندازی می‌کنند و تلاش می‌کنند که زندگی مردم را تحت فشار قرار دهند اما ما باید همانند دوران جنگ دست در دست هم داده و ازاین گردنه نیز بگذریم تا به سربلندی دست یابیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان با تاکید بر اینکه "ماهها و سالهای آینده ایران می‌تواند با قدرت تمام به جلو حرکت کند"، اضافه کرد: ما باید با اندیشه، تدبیر و ایمان به جنگ گاوچران‌های آمریکایی برویم؛ آنان که وقتی منطقشان جواب نمی‌دهد، به تحریم‌ها و جنگ‌افروزی‌ها روی می‌آورند.

خبرگزاری ایرنا نوشت:
محسن رضایی : از مهمترین چالش ها و موانع تحقق اهداف برنامه ˈ ایران 1404ˈ ، اقدامات خصمانه آمریکا است
محسن رضایی در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه این هفته تهران به موضوع اقتصاد مقاومتی مطرح شده از سوی رهبر معظم انقلاب و رابطه آن با برنامه توسعه ای ایران 1404 پرداخت.

وی گفت : در آبانمان ماه 1382 حضرت آیت الله خامنه ای سند راهبردی ایران 1404 را با هدف ایجاد توازن در پیشرفت های کشور در زمینه های مختلف سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی ، فناوری ، امنیتی و سیاست خارجی با زندگی مردم به دستگاههای مختلف ابلاغ فرمودند.

رضایی اظهار داشت : از همان موقع پیش بینی می شد که تحقق اهداف این سند با موانع داخلی و خارجی روبرو شود که در بعد خارجی دشمنی های آمریکا بود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت : آمریکا پس از فروپاشی شوروی و راحت شدن خیالش از آن به سراغ منطقه خاورمیانه آمد تا اوضاع 24 کشور واقع در آن را که محورهای اساسی آن ایران ، سوریه ، عراق و افغانستان هستند متناسب با اهداف استکباری خود شکل دهد و از همان موقع یعنی حدود 14 سال قبل در شرایطی که ایران باب گفت و گو با ادیان و فرهنگ ها را در جهان گشوده بود ، سردمداران آمریکایی کشور ما را جزو محور شرارت معرفی کردند.

وی افزود : در واقع آمریکا با این اقدام تلاش کرد تا مانع توسعه و پیشرفت ایران و نفوذ ما در منطقه ، جهان اسلام و مسایل بین المللی شود .



** تحریم های اقتصادی ابزار جنگ سومین رویارویی بزرگ ایران با غرب است



دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه ایران سه رویارویی بزرگ با غرب و آمریکایی ها داشته است، گفت: تحریم های اقتصادی، حمله به سوریه و بحرین و ماهواره از ابزارهای جنگ غربی ها در سومین رویارویی آنها با ایران به شمار می رود.

رضایی با اشاره به اینکه انقلاب شکوهمند اسلامی و دوران دفاع مقدس، اولین و دومین رویایی ایران با غرب بود ، افزود: این اولین بار نیست که ایران با غرب مواجه می شود؛ در جریان انقلاب اسلامی، حامیان امریکایی نظام شاهنشاهی، مردم را به گلوله می بستند.

وی ادامه داد: این رویارویی حتی تا سال های پس از انقلاب - 58 و 59 - نیز به شکل کودتا، شورش منافقان، ترور شخصیت های انقلابی و به آشوب کشیدن برخی مناطق ایران، ادامه داشت؛ سال ها طول کشید تا تهدیدها را رفع کردیم و جمهوری اسلامی و ارزش های آن -استقلال و آزادی- تثبیت شد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد دومین رویارویی ایران با غرب در دوران دفاع مقدس بود که طی آن دشمنان ، سرزمین های ما را که ده ها برابر قطر و بحرین بود گرفتند اما ما سرزمین هایمان را آزاد کردیم و اقتدار از دست رفته ایران طی 300 سال گذشته به دست آمد.

رضایی گفت: همچنین ایران طی دوران دفاع مقدس قدرت بزرگ دفاعی و بازدارنده ای بدست آورد و پس از 14 سال آتش بس بین ایران و غرب ، وارد رویارویی دیگری شده ایم که اسم آن ˈمبارزه تمدنیˈ است ، مشکل آمریکایی ها و غربی ها دیگر مشکل سرزمین و مسایل سیاسی نیست چراکه نمی توانند سرزمین ایران را بگیرند و حتی با بمب اتم نیز قادر نیستند نظام اسلامی را ساقط کنند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد اکنون مساله ، حضور در منطقه و تعیین کردن الگویی برای زندگی و اقتصاد منطقه از سوی آمریکا یا ایران است؛ حالا مساله بر سراین است که آیا کشورهای منطقه سرپای خود بایستند یا بند ناف خود را به شکل جدیدی به غرب وصل کنند.

رضایی با بیان اینکه ابزار آنها در این رویارویی ، تحریم های اقتصادی، ماهواره و حمله به سوریه و بحرین است، گفت: ˈاقتصاد مقاومتیˈ در کانون این مبارزه تمدنی قرار گرفته است.

وی اظهار داشت: اگر در اقتصاد موفق شویم در مسایل فرهنگی و سیاسی نیز امکانات خوبی پیدا می کنیم تا پیروزی خود را قطعی کنیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد نه تنها وضعیت زندگی مردم باید بهبود یابد بلکه اقتصاد مقاومتی باید به نفوذ اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی ما در منطقه، منجر شود.

رضایی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی یک مبارزه تمدن ساز است، افزود: اقتصاد مقاومتی به معنای آن نیست که مردم به اندازه نیازشان نخورند البته صرفه جویی از ارکان اقتصاد مقاومتی است.

وی گفت: اکنون اسراف در جامعه زیاد است و حیف و میل های زیادی از تجملات گرفته تا بسیاری از مسایل دیگر، صورت می گیرد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: اقتصاد مقاومتی نمی گوید مردم در ریاضت باشند؛ اینگونه تبلیغات نباید باشد بلکه برصرفه جویی تاکید می کند.

رضایی با تاکید براینکه اقتصاد مقاومتی ، محور و کانون رویایی جدید بین ایران و غرب است، گفت: دولت، مجلس ،مجمع تشخیص مصلحت نظام و تمام مجموعه ارکان دولت باید اقتصاد مقاومتی را سرلوحه برنامه های خود قرار دهند وهمانطور که مردم در جنگ ، ˈنیروی اصلیˈ بودند در اقتصاد مقاومتی هم مردم باید نیروی اصلی باشند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به نامه امام راحل به فرماندهان جنگ مبنی بر اینکه ˈباید آماده باشیم ، روزهای حساس و تعیین کننده ای در پیش داریمˈ اظهار داشت: گام های بلندی برای رسیدن به موفقیت برداشته ایم اما برای رسیدن به قله های نهایی پیروزی، دشمنان سر راه ما کمین کرده اند و با ابزار اقتصادی به ما تیراندازی می کنند.

رضایی تصریح کرد امروز مردم از نظر اقتصادی تحت فشار هستند بنابراین همه مردم باید با همکاری یکدیگر از این گردنه عبور کنند .

وی تاکید کرد ایران باید تبدیل به الگوی هنری، معماری، تجارت و فناوری جمعیت 500 میلیون نفری منطقه شود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام خطاب به مردم گفت: مطمئن باشید ماه ها و سال های آینده را با قدرت تمام پیش می بریم و بهترین شکل زندگی را برای مردم و پیشرفت بزرگ در منطقه بدست می آوریم از سوی دیگراهل شعار و تحریک احساسات هم نیستیم و با تدبیر و ایمان به جنگ آمریکا می رویم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: هنگامی که آمریکا از نظر ˈمنطقˈ کم می آورد از جنگ و تحریم بهره می برد اما ایران رویارویی سوم را با پیروزی کامل به پایان خواهد برد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر ارتباط بین اقصاد مقاومتی و سند چشم انداز ایران 1404 ، افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی با توجه به شرایط فعلی، وضعیت اقتصادی و تحریم کشور، موضوع مهم اقتصاد مقاومتی را مطرح کردند که بازکردن این ایده برای دولتمردان و مردم بحث های مهمی را می طلبد که امیدوارم در ماهها و سال های آینده از پس آن بربیاییم.

رضایی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب اسلامی در آبان ماه سال 82 ، سند چشم انداز ایران 1404 را به قوای سه گانه، مجمع تشخیص مصلحت نظام و دستگاه های قانون گذار ابلاغ کردند و این سند پس از قانون اساسی، دومین سند مکتوب برنامه ریزی و مدیریتی کشور را شکل می دهد.

وی گفت: با مطالعات کارشناسان کشور متوجه شدیم در کشور عدم توازن وجود دارد به آن معنا که در یک بخشی خیلی جلو می رویم و در بخش دیگر کند حرکت می کنیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: بطور مثال بین حکومت و جامعه و بین سیاست و زندگی عدم توازن وجود داشته و هم سطحی نیست؛در امور حکومتی، سیاست و امنیت جلو هستیم اما در جامعه و زندگی عقب ماندگی داریم.

رضایی ادامه داد: این نقیصه 15 سال پیش، شناخته شد و رهبر معظم انقلاب ، مجمع تشخیص مصلحت نظام را مامور کرد تا ایده های کارشناسان در این زمینه را جمع آوری کنند؛ ایشان پس از مطالعه و اصلاح این ایده ها، پیشنهادات خود را در سند چشم انداز 1404 کشور مطرح کردند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: هدف دوم سند چشم انداز ایران 1404، این بود که برای رسیدن به توسعه ، پیشرفت و امنیت کشور، علاوه بر توجه به مسایل داخلی باید نقش سازنده ای در بیرون مرزها و منطقه جهان اسلام و بین الملل داشته باشیم.

رضایی گفت: برنامه ریزی های کشور تا امروز باید از این سند تبعیت می کرد و باید حد زندگی مردم را به حد مطلوب می رساندیم و در جهان اسلام نقش فعال ایفا می کردیم؛ این دو مساله مکمل هم بودند چراکه اگر به داخل می پرداختیم همه چیز را از دست می دادیم و اگر فقط به خارج از کشور توجه می کردیم از امور داخلی غافل می شدیم.

وی افزود: هنگام هدف گذاری در سند چشم انداز ایران 1404، پیش بینی می شد این هدف گذاری ها در داخل و خارج با موانعی روبرو شود؛ پیش بینی می شد در داخل کشور برخی نیروها و فرهنگ ها با این تغییر همراهی نکنند و در خارج کشور نیز قدرت های بین المللی نخواهند شاهد ایران مقتدر باشند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد بنابراین سند به نحوی تنظیم شد که شش چالش داخلی و خارجی کشور را مورد ملاحظه قرار داد؛ یکی از این چالش های مورد ملاحظه این بود که پیش بینی کردیم دیر یا زود امریکا از مساله فروپاشی شوروی فارغ شده و از پیشرفت ایران جلوگیری می کند و ظهور ایران جدید در منطقه را کمرنگ خواهد کرد.

رضایی گفت: ما ˈهژمونی امریکاˈ را در سال های 80 و 81 -که هنوز انفجار برجهای دوقلو اتفاق نیفتاده بود- پیش بینی کردیم، ما پیش بینی می کردیم امریکا جلوی نفوذ ما را در کشورهای آسیای جنوب غربی بگیرد که اتفاقا همینطور هم شد.

وی ادامه داد: بعد ازاینکه آمریکا از فروپاشی شوروی فارغ شد، اروپای شرقی را بلعید و حودث بالکان و سومالی ، سال های زیادی از وقت آمریکا را گرفت.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: اکنون پس از 14 سال، رویارویی جدیدی بین ایران و امریکا -که پایه های آن از زمان جرج بوش گذاشته شد- شکل گرفته ؛ این درحالی است که ما سیاست تنش زدایی داشتیم و می خواستیم تمدن های جهانی و ایران را کنار هم بنشانیم و گفت و گو کنیم.

رضایی گفت: ما دشمنان را مباهله و نفرین نکردیم بلکه به آنان گفتیم بیایید گفت و گو کنیم؛ بحث مسالمت آمیز بود، این مسایل در دوران اصلاحات پیش آمد اما آنان جواب گفت و گو را با توهین و اهانت دادند و گفتند ایران، عراق و کره شمالی در محور شرارت قرار دارند.

وی افزود: پس این ماجراهایی که شما در تحریم های اقتصادی می بینید از سال های قبل کلید آن زده شده و وارد رویارویی با ما شدند درحالیکه ما برخوردهای مسالمت امیز در پیش گرفته بودیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد بوش که در آمریکا سرکار آمد سیاست گذاری امریکا عوض شد و تصمیم گرفتند به منطقه خاورمیانه شکل جدیدی بدهند؛ این منطقه بین 24 کشور از جمله چین، هند، روسیه و کشورهای اروپایی و آفریقایی قرار گرفته است و کانون همه این 24 کشور، سوریه، ایران، عراق و افغانستان هستند که منطقه را به دریای مدیترانه وصل می کنند.

رضایی گفت: بوش بدون توجه به نقش شورای امنیت و سازمان ملل متحد، افغانستان و عراق را گرفت؛ در جنگ سوم که می خواست ایران را بگیرد ناکام ماند.

وی افزود: آنها می خواستند با زور و سلاح، ˈدموکراسی آمریکاییˈ را بنا بگذارند و این تنها خط مشی بوش نیست ، هدف دموکرات ها و جمهوری خواهان در آمریکا هیچگاه تغییر نکرده است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: ˈاوباماˈ فکر کرد این منطقه، 500 میلیون جمعیت دارد، چهار راه دنیا هست، اگر این منطقه رابگیریم دلار تقویت می شود و منطقه را سازماندهی می کنیم؛ حکومت اوباما می خواهد با شعار دموکراسی و با فشار اقتصادی و امنیتی و مسایل پشت پرده، با پنبه سر ببرد.

رضایی تاکید کرد اوباما همان هدف ˈبوشˈ را دارد اما فقط از روش او پیروی نمی کند؛ آنها نیروهای خود را از عراق و افغانستان خارج کردند چون به نتیجه نرسیدند، اگر به نتیجه می رسیدند تمام کشورهای منطقه را می گرفتند؛ اوباما می خواهد آبروریزی ارتش امریکا را جبران کند.

وی افزود: ˈاوباماˈ در سه جبهه سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی علیه ایران می جنگد؛ در جبهه سیاسی، سیاست های خود را در کشورهای سوریه ، عراق، بحرین و تنگه هرمز می خواهد اعمال کند و برخی دولتمردان منطقه مانند عمله امریکا می خواهند ناامنی سیاسی در ایران به وجود آورند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به تحریم های اقتصادی علیه ایران افزود: کشورهای غربی در جبهه فعالیت های فرهنگی، تعداد زیادی از شبکه های صدا و سیما ایران را قطع کردند اما خودشان با همه قدرت علیه جهان اسلام درحال فعالیت هستندچون می خواهند نقشه منطقه را عوض کنند با جنگ نشد با فشارهای اقتصادی و تبلیغاتی این کار را می کنند.

رضایی افزود: آنها می خواهند شکل منطقه را برای دستیابی به نفت و امنیت اسرائیل تغییر دهند.

وی تصریح کرد ترکیه و عربستان اشتباه نکنند ، خیلی طول نمی کشد که آنها، اردوغان و دوستانش را از تخت پایین می کشند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به ساخت فیلم موهون ضد اسلامی، گفت: این فیلم دست آنها را رو کرد که مساله غربی ها، سوریه ، بحرین و مرسی و اردوغان نیست بلکه در مخالفت با قرآن و اسلام، طرح خطرناکی برای منطقه در پیش گرفته اند.

رضایی یادآور شد این مسایل در سند چشم انداز ایران 1404 در سال 82 دیده شده است؛ ایران مهم ترین نقطه طرح تغییر شکل منطقه است؛ ایران هم اکنون به عنوان سد بزرگ دفاعی هم برای خود و هم برای منطقه فعالیت می کند اما آمریکا می خواهد این نقشه خطرناک (تغییر شکل منطقه ) را با ساده اندیشی برخی دولتمردان منطقه اجرایی کند.

وی گفت: بخشی از اندیشه های رهبر معظم انقلاب متوجه سوریه است و بخشی دیگر متوجه خلیج فارس و تحریم های اقتصادی؛ این مسایل متوجه ما مسوولان نیز هست ما باید بیدار شویم و متوجه شرایط حساس ایران و منطقه باشیم و فریب اوباما را نخوریم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد من نمی گویم جنگ کنیم ؛ وقتی آنها در مقابل بحث ˈگفتمانˈ ما ˈتحریم ˈ را مطرح می کنند معلوم است در مقابل ایدئولوژی ، گفتمان و برنامه های انسان دوستانه ما کم آورده اند.

رضایی تاکید کرد ایران در زمینه هسته ای همه همکاری ها را انجام داد؛ هیچ نقطه ای نیست که زیر نظر دوربین ها نباشد؛ آنها شش ابهام در زمینه فعالیت های هسته ای ایران داشتند که ایران به همه آنها جواب داد؛ شما مکتوب نوشتید ما هیچ ابهامی در زمینه مسایل هسته ای نداریم پس حقه و تزویر شما برای چیست.

وی گفت: البته در سیاست خارجی می توانستیم بهتر عمل کنیم و امریکا را تنها بگذاریم.

رضایی در بخشی از سخنان خود ضمن گرامیداشت خاطره شهید حسن طهرانی مقدم دانشمند بزرگ نیروهای مسلح و پدر موشکی ایران ، درگذشت عالم ربانی آیت الله ملک حسینی و تمام علمای اسلامی را نیز تسلیت گفت.

خبرآنلاین نوشت:
محسن رضایی: باید با اندیشه، تدبیر و ایمان به جنگ گاوچران‌های آمریکایی برویم
محسن رضایی در سخنرانی پیش‌ از خطبه‌های این هفته نماز جمعه تهران با اشاره به سند چشم‌انداز 20 ساله گفت:‌ دو هدف از ابلاغ این سند در نظر گرفته شده بود. هدف اول این بود که توازن میان زندگی و سیاست درست شود؛ همانطور که کشور در بعد امنیتی، دفاعی و حکومتی به سرعت پیش رفته بود، زندگی نیز به همان سرعت بهبود یابد و هدف دوم این بود که برای حفظ توسعه، امنیت و پیشرفت کشور باید در بیرون از مرزها نیز نقش سازنده‌ای داشته باشیم. هم در منطقه، هم در جهان اسلام و هم در روابط بین‌الملل این نقش را داشته باشیم و این نقش در سند تبیین و برنامه‌ریزی شده و بر همین اساس سیاست‌های کشور باید از این سند پیروی می‌کرد.
گزیده سخنان وی به نقل از ایسنا از این قرار است:
· همان زمان پس از ابلاغ این سند پیش‌بینی می‌شد که هم در خارج و هم در داخل اجرای این سند با موانعی روبرو شود یعنی در داخل، برخی گروه‌ها و افراد به دلیل فرهنگ‌های گوناگون از این سند پیروی نکنند و در خارج نیز قدرت‌های بین‌المللی ممکن است نخواهند شاهد ایران بزرگ، قدرتمند و پیشرفته باشند. یکی از نقاطی که در ملاحظات انجام شده در این سند مورد توجه قرار گرفت، این بود که دیر یا زود آمریکا پس از اینکه سرش از مسائل فروپاشی شوروی راحت شود وارد منطقه می‌شود و خواهان شکل‌دهی دوباره این منطقه است. ما این مساله را پیش‌بینی کردیم و آمادگی‌های لازم را انجام دادیم که ایران هنگامی که در مسیر پیشرفت حرکت می‌کند، آمریکا وارد منطقه شود و جلوی پیشرفت ما را در منطقه و در داخل کشور بگیرد و اتفاقا این حوادث رخ داد.
· آمریکا رویارویی جدیدی را با ایران شروع کرد که پایه‌هایش از 10 سال پیش گذاشته شده بود. این رویارویی زمانی آغاز شد که ما سیاست تنش‌زدایی را آغاز کردیم و دنیا را به گفت‌وگو دعوت کرده بودیم و می‌خواستیم تمدن‌های جهانی و ایرانی را کنار هم بنشانیم و گفت‌وگو کنیم. بعد از جنگ وارد دوران تنش‌زدایی شده‌ بودیم اما آنها جواب گفت‌وگوی ما را با بی‌ادبی و اهانت دادند و جورج بوش رییس‌جمهور پیشین آمریکا در شرایط گفت‌وگو به ما توهین کرد و اعلام کرد که ایران، عراق و کره‌شمالی در محور شرارت قرار دارند.
· در حالی که ما برخوردهای مسالمت‌آمیزی را با غرب در پیش گرفته بودیم بوش که بر سر کار آمد، با کنار گذاشتن سازمان ملل و حتی شورای امنیت تصمیم گرفت که این منطقه را به تصرف درآورد و در نتیجه به عراق و افغانستان حمله کرد ولی در جنگ سوم یعنی آمادگی برای حمله به ایران ناکام ماندند، پس به لبنان حمله کردند و جنگ 33 روزه اتفاق افتاد.
· هدف اوباما نیز همانند بوش بود و اعلام کرد که باید این منطقه را شکل داد زیرا ما صاحب این منطقه هستیم. اوباما همان مسیر گذشته را ادامه داد اما این بار براساس سیاست اوباما، به جای جنگ افروزی، با پنبه سر بریدند و با شعارهای دموکراسی، فشار اقتصادی و امنیتی با حضور در پشت صحنه‌ها وارد میدان شدند اما همان هدف بوش را ادامه دادند.
· اوباما علیه ایران و جهان اسلام در سه جبهه وارد میدان شد؛ جبهه اول جبهه سیاسی بود. در سوریه، لبنان، حوزه خلیج فارس و تنگه هرمز نه تنها با ما بلکه با کشورهای دیگر درگیر شدند و لشکرکشی کردند. امروز متاسفانه برخی از کشورهای اسلامی که فریب آمریکا و ناتو را خوردند، به عنوان عمله آمریکا وارد این بازی سیاسی شدند و یک ناامنی بزرگ را در منطقه بوجود آوردند.
· جبهه دوم اوباما علیه جهان اسلام، فشار اقتصادی است. در جبهه دوم، اوباما تحریم‌های اقتصادی را علیه ایران وضع کرد و در جبهه سوم که جبهه فرهنگی است، تعداد زیادی از شبکه‌های صدا‌و‌سیما را قطع کردند اما خودشان با تمام توان علیه ملتمان فعالیت‌ می‌کنند تا بدین شکل منطقه را در دست بگیرند و نقشه‌اش را عوض کنند و چون با جنگ نتوانستند این کار را انجام دهند، اکنون با دموکراسی، فشار اقتصادی، فرهنگی و تبلیغات می‌خواهند این اقدام را انجام دهند.آنها می‌خواهند نقشه منطقه را عوض کنند تا بدین شکل به نفت این منطقه دست یابند، امنیت اسرائیل را ایجاد کنند و اسلام را در منطقه محو کنند. تنها مساله ایران نیست، ترکیه و عربستان اشتباه نکنند. آقای اردوغان و دوستانش باید بدانند که دیری نخواهد پایید که از تخت به پایین کشانده خواهند شد. اینها هدف بسیار خطرناکی را در پیش گرفته‌اند و می‌خواهند اساس اسلام نباشد.
· هدف آمریکا، سوریه و بحرین نیست. آمریکا طرح بسیار خطرناکی را در منطقه در پیش گرفته که در چشم‌انداز سند ایران 1404 پیش‌بینی شده است. مهم‌ترین نقطه این طرح، ایران است و ایران به عنوان یک سد هم برای ملت و هم برای منطقه عمل می‌کنند. به عبارت دیگر در داخل تلاش می‌کنند که تحریم‌های اقتصادی را رفع کند و در خارج نیز اجازه ندهد که طرح بسیار خطرناک آمریکا که با سوءاستفاده و ساده‌اندیشی برخی از دولتمردان منطقه در حال اجراست پیاده شود و ما در این راه تنها هستیم و رهبر معظم انقلاب نیز در این راه تنهاست و ایشان همزمان به سوریه و دمشق، خلیج فارس، تحریم‌های اقتصادی و مسایل داخل کشور و اینکه ما درست عمل می‌کنیم یا نه فکر می‌کنند؛ پس ما باید بیدار و متوجه شرایط حساس ایران باشیم و فریب اوباما را نخوریم.
· ما به دنبال جنگ نیستیم اما آنها که در برابر ایدئولوژی و برنامه‌های انسان‌دوستانه ما کم آورده‌اند. به همین دلیل وارد تحریم‌های اقتصادی علیه ایران شدند. حتی در مساله هسته‌یی ایران همه همکاری‌های لازم را با آژانس انجام داده‌ایم و هیچ نقطه‌ای نیست که تحت نظارت دوربین‌های آژانس نباشد اما چرا آنها ما را تحریم کردند؟
· اقتصاد مقاومتی به معنای اقتصاد ریاضتی نیست. اقتصاد مقاومتی یک جهاد بزرگ و تمدن‌ساز است که صرفه‌جویی یکی از اصول اصلی این اقتصاد محسوب می‌شود زیرا اسراف در کشور زیاد است. بر همین اساس باید در رویارویی سوم موفق شویم و در همین راستا دولت، مجلس، قوه قضاییه، مجمع تشخیص مصلحت نظام در برنامه‌های خود اقتصاد مقاومتی را سرلوحه قرار دهند و مردم نیز همانند دوران انقلاب و جنگ که نیروهای اصلی بودند باید در اقتصاد مقاومتی نیز نیروی اصلی باشد و این انرژی عظیم جوانان همانند جنگ آزاد شود.
· ما باید با اندیشه، تدبیر و ایمان به جنگ گاوچران‌های آمریکایی برویم؛ آنان که وقتی منطقشان جواب نمی‌دهد، به تحریم‌ها و جنگ‌افروزی‌ها روی می‌آورند.
 

 

ارسال نظر
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
Mukti
|
Russian Federation
|
۱۰:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۶
0
0
A perfect reply! Thanks for taking the trebolu.