دکتر محسن رضایی در نشست خبری:
کد خبر: ۲۹۶۰|
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام از بررسی حدود و اختیارات قانون‌گذاری در کشور در جلسات مجمع خبر داد و گفت: ما همچنین اختلافات مجلس و دولت و رئیس‌جمور با برخی از مراجع مانند قوه قضائیه را نیز بررسی می‌کنیم.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دکتر محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشست خبری که صبح روز شنبه در مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد، ضمن تبریک شروع فعالیت مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان اظهار داشت: تشکیل این دو مجلس با استانداردهای خوب انتخاباتی از نظر اجرا و مشارکت مردمی یک برگ موفقیت دیگری در کارنامه مردم‌سالاری است. چرا که هم گروه‌های سیاسی فعالان شرکت کردند و هم مردم با مشارکت بالایی نمایندگان خود را انتخاب کرده‌اند.
رضایی با اشاره به نقش دستگاه‌های اجرایی و رسانه‌های حاکمیتی مانند صدا و سیما تصریح کرد: قابلیت‌های خوبی در انتخابات مجلس و خبرگان در سال گذشته وجود داشت و در منظر افکار عمومی، کشور ما در منطقه پیشگام مردم‌سالاری است و این در حالی است که کشورهای منطقه از حکومت‌های استبدادی و بدون حق انتخاب مردم برخوردار هستند.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: نظام‌های مدعی دموکراسی مانند آمریکا و اروپا از همین حکومت‌های استبدادی حمایت می‌کنند و علیه حکومت‌های مردم سالار نیز دست به کارشکنی و مخالفت می‌زنند.
وی با اشاره به طرح مجمع در جلسه امروز خاطرنشان کرد: ما وارد یکی از گره گشایی‌های مهم در اداره کشور شدیم تا تعیین کنیم خط فاصل بین دولت و مجلس در نظام قانون‌گذاری کجاست و دولت تا کجا می‌تواند در قانون‌گذاری مجلس دخالت کند و در عین حال مجلس تا چه میزان می‌تواند لوایح را تغییر دهد.
دکتر رضایی ادامه داد: برخی دولت‌ها می‌گویند که ماهیت لوایح ما زمانی که به مجلس می رود دچار تغییر می‌شود و حتی به ضد خود مبدل می‌شود و از اینکه این امر باعث کندی کار است انتقاد داشتند و از طرف دیگر مجلس هم می‌گفت که دولت قانون ما را عملیاتی نمی‌‌کند از این رو این مباحث بارها مطرح شد و رهبر انقلاب این موضوع را با مجمع به مشورت گذاشتند و ما نیز در دبیرخانه و مجمع جلسات زیادی را با اعضای دولت، مجلس و صاحبنظران برگزار کردیم.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: ما در همین زمینه متنی را تنظیم کرده‌ایم و در مجمع کار را بر روی آن شروع کرده تا حد و حدود دولت و مجلس را در قانون‌گذاری تعیین کنیم.
وی افزود: این طرح گذشته از مباحث قانون‌گذاری شامل مباحثی همچون تعیین تعداد وزرا، انحلال یک وزارتخانه، لایحه بودجه و برنامه دولت نیز می‌شود.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: ما در مصوبه اول قید کردیم که باید به موازین اسلامی و سیاست‌های کلی به عنوان اصلی‌ترین منشأ قانون‌گذاری در تصویب طرح‌ها و لوایح توجه شود و تصویب کردیم که ایجاد ساز و کار لازم برای تضمین عدم مغایرت مصوبات مراجع باید در نظر گرفته شود.
رضایی با اشاره به حدود اختیارات مراجع برای وضع قوانین در شوراها از جمله شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای فضای مجازی خاطرنشان کرد: ما در این باره تعیین تکلیف می‌کنیم که آیا شوراها می‌توانند قانون تصویب کنند یا باید در حد مقررات باشند.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در جمع‌بندی سخنان خود درباره مصوبات مجمع گفت: ما در حال حاضر بحث‌مان برای تعیین حدود و اختیارات مراجع تصویب قوانین و مقررات، حدود و اختیارات دولت و مجلس درباره لایحه بودجه و برنامه و همچنین تعیین حدود و اختیارات مجلس و دولت در لوایحی است که پیشنهاد می‌شود و باید مشخص شود که مجلس چقدر می‌تواند آن را تغییر دهد؛ اگر مجمع مشورت لازم را به رهبری در این باره بدهد گام بزرگی را در حل و فصل اختلافات کشور برمی‌دارد.
وی با اشاره به بررسی اختیارات رئیس‌جمهور در این طرح ادامه داد: ما همچنین اختلافات مجلس و دولت و رئیس‌جمور با برخی از مراجع مانند قوه قضائیه را نیز بررسی می‌کنیم.
دکتر محسن رضایی با اشاره به تصویب سه ماده در این زمینه افزود: چون مجلس در حال تعیین ریاست جدید است و رئیس‌جمهور نیز در جلسه امروز حضور نداشت، قرار شد ما این موضوع را مشورت کنیم و سپس به صحن مجمع آورده و خدمت مقام معظم رهبری بدهیم. از این رو مصوبات ما جنبه مشورتی دارد و ممکن است ایشان اصلاحات را بر روی آن به عمل آورند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه و در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه برخی ادعا دارند برجام در ایجاد جنگ علیه ایران موثر بوده اظهار داشت: بحث برجام و پسابرجام باید تفکیک قائل شویم، و نکته دیگر این است که خود برجام هم سه نوع دارد، برجام مصوبه شورای عالی امنیت ملی، برجام مصوب مجلس و برجام مصوب رهبر  معظم انقلاب که ما به آن برجام مشروط مصوبه رهبر معظم انقلاب می‌گوییم و این حکم سند حقوقی را دارد که از طرف ایران صادر شده و مورد قبول جمهوری اسلامی است.
وی با بیان اینکه برخی در کشور این برجام‌ها را با یکدیگر قاطی می‌کنند، افزود: آنچه مهم است برجام مشروط مصوب رهبرمعظم انقلاب است که ایشان هم گفتند اگر موضع اقتدار نبود ما نمی‌توانستیم امتیازی بگیریم.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: نکته دوم موضوع پسابرجام است که ما در آن به همه تعهدات خود عمل کردیم اما آمریکایی‌ها تنها به 10 درصد از تعهدات خود عمل کردند و 90 درصد دیگر را دستگاه دیپلماسی،‌رئیس‌جمهور و مسئولان باید به طور جدی دنبال کنند و ادامه دهند. چرا که غرب با ظاهرسازی تشریفاتی از فشارهای جمهوری اسلامی فرار می‌کند.
وی با اشاره به اظهارات کری درباره درخواست از بانک‌ها برای تبادل ارزی با ایران گفت: ‌این مسئله یک تعارف است و زمانی عملیاتی می‌شود که وزیر خزانه‌داری آمریکا به بانک‌های اروپایی و آمریکایی‌ آن را بخشنامه کند و بگوید که محدودیتی برای مبادله با ایران ندارند. بنابراین این مسئله باید از سوی دولت پیگیری شود.
رضایی با بیان اینکه ما حتی زودتر از زمان موعد به تعهدات خود عمل کردیم یادآور شد: اروپا و آمریکا باید وادار شوند که تعهدات خود را عمل کنند لذا نقدها باید به سمت مطالبه‌گری از دولت و مجلس در این زمینه برود تا حقوق ایران احقاق شود لذا ما معتقدیم بحث پسابرجام با برجام متفاوت بوده و باید تفکیک شود.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با تـأکید بر اینکه باید به مردم گفته شود چه بخش‌هایی از برجام از سوی طرف مقابل انجام نشده است، گفت: دولت اهرم‌های مهمی را بر عهده دارد و باید برای طرف مقابل زمان تعیین کند و به طور مثال بگوید اگر تا یک تاریخ معین تعهدات خود را انجام ندهید، ایران هزار سانتریفیوژ اضافه می‌کند. بنابراین ما نباید مانند یک بچه مؤدب در برابر گرگ ها قرار بگیریم.
مطالب مرتبط
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
منوچهر لطفی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۹
0
0
در تمدن اسلامی رابطه اصلی بین ولی فقیه وهمه مردم است کارگزاران و مدیران قبول سرعت دادن به این رابطه را پذیرفته میباشند
منوچهر لطفی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
0
0
سلام ولایت فقیه و ستاد فرماندهی سیاستهای اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل نتیجه تجربه بصیرت حکمت است اتلاف وقت مانع میباشد