سرلشکر محسن رضایی در گفت‌وگو با روزنامه کریستین ساینس مانیتور تبیین کرد:
کد خبر: ۳۱۲۷|
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
فرهنگ این انقلاب، یک مثال عملی دارد به‌نام حزب‌الله لبنان. ما فرهنگمان را به حزب‌الله لبنان منتقل کرده‌ایم و همین فرهنگ آن‌ها را سر پا نگه داشته است. شما رفتار حزب‌الله را با داعش مقایسه کنید. تفاوت ایدئولوژی ما با عربستان در رفتارهای حزب‌الله لبنان و داعش دیده می‌شود.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، عصر سه‌شنبه 23 شهریور، در گفت‌وگو با اسکات پیترسون، خبرنگار روزنامه کریستین ساینس مانیتور، به تبیین مواضع ایران در قبال عربستان و آمریکا پرداخت.به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دکتر محسن رضایی، متن کامل گفتگوی دکتر محسن رضایی با خبرنگار این نشریه آمریکایی به شرح زیر می‌باشد.


تفاوت ایدئولوژی ما با عربستان در رفتارهای حزب‌الله لبنان و داعش دیده می‌شوددکتر محسن رضایی در آغاز این مصاحبه گفت: عربستان ماهیتی از خود نشان داده که قبلا هم داشته اما آن را پنهان می‌کرده است. به‌عنوان مثال، جنگ عراق علیه ایران عمدتاً زیر سر عربستان بود. هزینه‌های نبرد را عربستان پرداخت کرده و همین کشور بود که عراق را تشویق به رویارویی با ایران کرد؛ اما در ظاهر این را بیان نمی‌کردند. این ماهیت در یمن، بحرین، سوریه و در برخورد با ایران و عراق، علنی و آشکار شد. دلیل این آشکار شدن را برخی می‌گویند مربوط به حاکمان جدید و بی‌تجربه عربستان است. برخی هم معتقدند که این خواسته‌های اسرائیل و آمریکاست برای جنگ شیعه و سنی، جنگ فارس و عرب و عملی تبلیغاتی برای این‌که مسئله اسرائیل به حاشیه رفته و از برجستگی آن کاسته شود. حالا دست عربستان رو شده است.

دکتر رضایی در پاسخ به سوالی در مورد بهترین راهکار ایران در مقابل رفتارهای تنش‌آفرین عربستان در منطقه، اظهار داشت: بهترین راهکار، صبر، تحمل و بردباری است و همین‌که ما افشاگری و روشن‌گری را در پیش گرفته‌ایم. ما از مردم سوریه، بحرین و یمن که مورد تجاوز قرار گرفته‌اند، حمایت سیاسی و معنوی می‌کنیم. اخبار این مردم را منتشر و خواسته‌هاشان را بیان می‌کنیم. حرف ما در بحرین، ثبات سیاسی و دادن آزادی انتخاب به مردم است. می‌گوییم هر بحرینی یک رای داشته باشد. آل‌خلیفه مردم را زندانی نکند. ما در سیاست خارجی چند خط روشن را دنبال می‌کنیم. یکی این‌که مرزهای بین‌المللی تغییر نکند، کشورهای منطقه تجزیه نشوند و به مرزها نیز تجاوز نشود. اصل دیگر ما این است که به مردم اختیار انتخاب داده شود که خودشان سرنوشت سیاسی خود را تعیین کنند. مستقل بمانند و همکاری‌های منطقه‌ای را بر همکاری بیرون منطقه ترجیح بدهند. عربستان هر سه این معیارها را زیر پا گذاشته است. در عربستان هیچ انتخاباتی برگزار نمی‌شود و رفتارهایش ضد ارزش‌های ماست. به کشورهای دیگر تجاوز می‌کند، مرزهای بین‌المللی را زیر پا گذاشته و همکاری منطقه‌ای نیز ندارد.

خبرنگار از محسن رضایی سوال کرد: چه زمانی صبر ایران در قبال رفتارهای عربستان لبریز می‌شود؟ فرمانده سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس، پاسخ داد: دقیقا نمی‌دانیم تا چه زمانی. صبر می‌کنیم. صبر، قاعده رفتاری ایرانی‌هاست. ما با جنگ مخالفیم و از آن استقبال نمی‌کنیم اما اگر کسی علیه ما وارد جنگ شود، معتقد هستیم جز با از بین رفتن عامل ناامنی، امنیت باز نمی‌گردد. نمونه این ناامنی صدام بود. ما وقتی خرمشهر را آزاد کردیم، خیلی‌ها می‌خواستند جنگ متوقف شود. اما ما وارد خاک عراق شدیم تا صدام را تنبیه کنیم. کشورهای دیگر، حرف ما را گوش نکردند و از صدام حمایت کردند و دیدید که صدام به کویت هم حمله کرد و انسان‌های زیادی کشته شدند تا صدام از میان رفت. ما در جنگ‌ها شروع‌کننده نخواهیم بود. اگر عربستان به ایران حمله کند، جنگ شروع می‌شود. من معتقدم جز با از بین رفتن آل‌سعود این جنگ تحمیلی پایان نخواهد یافت. چون اگر آن‌ها باقی بمانند ناامنی‌های زیادی برای منطقه و جهان خواهند داشت. این دلیل صبر ماست.

تفاوت ایدئولوژی ما با عربستان در رفتارهای حزب‌الله لبنان و داعش دیده می‌شودرضایی در پاسخ به سوالی در مورد این‌که آیا نشانه‌ای در رفتار عربستان برای کاهش تنش مشاهده می‌کنید، گفت: رفتارهای عربستان رو به بدتر شدن است و دارد همه پل‌های پشت سرش برای مذاکره را خراب می‌کند. ما فکر می‌کنیم که آن‌ها محاسبه غلطی کرده‌اند. ما با عربستان از زمین مرز مشترکی نداریم و نمی‌توانیم نیروی زمینی به آن‌جا وارد کنیم. از هوا و دریا هم به خلیج‌فارس برخورد می‌کنیم و آن‌ها فکر می‌کنند که آمریکایی‌ها جلوی ما را می‌گیرند. می‌ماند سیستم موشکی ما، که خیال می‌کنند می‌توانند جلوی موشک‌های ما را بگیرند. این تحلیل غلط آن‌هاست. ما محاسبات آن‌ها را درک کرده و برایشان فکرهایی داریم. ما نمی‌خواهیم جنگ بشود. صبر و خونسردی ما برای این است که شاید آن‌ها پشیمان شوند.

خبرنگار آمریکایی در مورد رویارویی‌هایی که در خلیج‌فارس، بین نیروی دریایی سپاه و ناوهای آمریکایی رخ داده سوال کرد و این‌گونه پاسخ شنید: عملکرد ما در خلیج‌فارس بر اساس قواعد بین‌المللی است. ما از ناوهای عبوری آمریکا هویتشان را سوال می‌کنیم. آن‌ها پاسخ می‌دهند و رد می‌شوند. همین رفتار را با ناوهای روسیه و انگلیس داریم. اگر آن‌ها نزدیک آب‌های مرزی ما شده باشند، با اخطار ما از آب‌های ایران فاصله می‌گیرند. ما حس می‌کنیم که نیروهای آمریکایی چون مدام در حال تعویض هستنند، بعضا آموزش‌های لازم را ندیده و اشتباه می‌کنند. این اشتباه در آب‌های دریای عمان دیده نمی‌شود اما در خلیج‌فارس رخ می‌دهد. یک دلیلش آموزش نیروهای دریادار آمریکایی در اقیانوس‌ها است. مثال آن، تفنگ‌داران آمریکایی هستند که به جزیره فارسی ما آمدند. آن‌ها تجهیزات مدرن با قایق‌های مجهزی داشتند اما ناوبرهاشان با منطقه آشنایی کاملی نداشتند.

در ادامه، خبرنگار کریستین‌ ساینس مانیتور پرسید، نیروهای آمریکایی مدعی هستند ایرانی‌ها در این برخوردها، غیرحرفه‌ای رفتار کرده‌اند. نظر شما چیست؟ رضایی پاسخ داد: این حرف درست نیست. آب‌های بین‌المللی در محدوده ما از دوران گذشته تعریف شده و برای ما همان اصل است و نیروهای دریایی ما نیز همان را رعایت می‌کنند. برخی آمریکایی‌ها آن مرزها را نمی‌شناسند که باید به رسمیت بشناسند. تلقی ما این است که آن‌ها وارد آب‌های ما شده‌اند. در برخی موارد بوده که قایق‌های ما به یک‌سری فعالیت‌ها مشکوک می‌شوند؛ مثلا وقتی یک ناو به‌صورت غیرعادی توقف کرده و یا علائمی می‌دهد. یا این‌که اطلاعاتی مبادله می‌کند و یا رفتارهایی شبیه مین‌گذاری در آب را از خود نشان می‌دهد. قایق‌های ما در این شرایط نزدیک می‌شوند. این موارد البته کم است. حرکت‌های مشکوک با اخطار قایق‌های ما روبرو شده و ناو مورد نظر باید دلیل توقفش را توضیح دهد.

رضایی در پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامه آمریکایی که پرسید آیا این رفتارها پتانسیل یک درگیری میان ایران و آمریکا را دارد گفت: از طرف ایران که این‌طور نیست. ما امنیت خلیج‌فارس را امنیت خودمان می‌دانیم.

خبرنگار گفت: به‌عنوان سوال آخر، شما شانزده سال فرمانده سپاه پاسداران ایران و فرمانده جنگ بودید. از ده سال پیش از انقلاب هم به‌عنوان یک مبارز شناخته می‌شوید. به‌عنوان کسی که از ابتدا در انقلاب نقش داشته، بفرمایید چه ادبیات و مفاهیمی این انقلاب را پیش برده؟ دکتر محسن رضایی پاسخ داد: من برایتان یک مثال می‌زنم. فرهنگ این انقلاب، یک مثال عملی دارد به‌نام حزب‌الله لبنان. ما فرهنگمان را به حزب‌الله لبنان منتقل کرده‌ایم و همین فرهنگ آن‌ها را سر پا نگه داشته است. شما رفتار حزب‌الله را با داعش مقایسه کنید. تفاوت ایدئولوژی ما با عربستان در رفتارهای حزب‌الله لبنان و داعش دیده می‌شود. اسنادی که اخیرا در کنگره شما در خصوص دخالت‌های بندر بن‌سلطان، در حوادث یازدهم سپتامبر مطرح شد را ببینید. آن‌ها با شما ظاهرا رفتار دوستانه دارند اما در عمل این‌طور نیست. رفتار ما با شما مثل کف دست است. ما با آمریکایی‌ها مخالفت و مبارزه می‌کنیم ولی تاکنون در آمریکا یک انفجار انجام نداده‌ایم. ما بر مقاومت تاکید داریم. اگر کسی با ما کار نداشته باشد کاری با آن نداریم. البته همچنان، آمریکا را شیطان بزرگ می‌دانیم اما تا حمله نکند، کاری با آن نداریم. ما اعتقاداتمان را می‌گوییم و ظلم‌های آمریکا و دخالت‌های آن‌ها را افشا می‌کنیم. معتقدیم مردم جهان را باید نسبت به ماهیت دولت آمریکا روشن کرد. معتقد به دفاع و مقاومت هستیم اما وهابی‌ها و داعش این‌گونه نیستند. برای ما جان انسان‌ها، جان گروگان‌ها مهم است. در آزادسازی گروگان‌های آمریکایی در لبنان و ایران، تلاش کردیم. این یک ایدئولوژی رفتاری است که چارچوب دارد. این فرهنگ ماست.


ارسال نظر
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
منوچهر لطفی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۱
0
0
گزینه های اقتصاد مقاومتی روی میز آمده