کد خبر: ۴۲۶۸|
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۶
دکتر رضایی در دانشگاه شریف گفت: یک ایران بزرگ اقتصادی است که میتواند امنیت، صلح و رفاه را در منطقه به وجود بیاورد.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در بازدید از دانشگاه صنعتی شریف، ساختمان جدید پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه شریف را افتتاح کرد و گفت: یک ایران بزرگ اقتصادی است که می تواند امنیت، صلح و رفاه را در منطقه به وجود بیاورد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دکتر محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام صبح روز شنبه ششم دیماه در نشست مدیران و اعضای پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریف گفت: در دهه آینده کشور، مساله شرایط اقتصادی ایران اهمیت پیدا می کند. موضوع تحریم ها و حکمروایی اقتصادی و نحوه مشارکت فعالان سیاسی در حل مسائل اقتصادی کشور، مهمترین مسائلی است که کشور ما باید در سالهای آینده از آن عبور کند. همچنین موضوع نزدیک شدن رژیم صهیونیستی به مرزهای کشور در امارات، بحرین و فققاز مساله امنیت ملی ما تلقی می شود و باید مورد توجه قرار بگیرد. سومین مساله ما در سال های پیش رو، موضوع انتقال بین نسلی است. در ده سال آینده اداره کشور از نسل اول و دوم به نسل سوم و چهارم خواهد رسید. این موضوعات باید در راس موضوعات برای حکمروایی کشور قرار گیرند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: بزرگی و حجیم بودن دولت ها چند مشکل و مانع اساسی ایجاد می کند، هزینه های دولت را بالا می برد و فشار مالیاتی را روی تولید کنندگان و کسب و کار افزایش می دهد. بزرگی دولت و هزینه های آن و فشار بر رفاه و معیشت مردم یک اشکال اساسی است. بزرگ شدن دولت، موجب فساد می شود زیرا که نظارت را سخت می کند. به دلیل گسترش حجم دولت، کارآمدی و بهره وری خدمات دولتی، کاهش پیدا می کند و کیفیت خدمات دولت کاهش پیدا می کند. باید فکری اساسی برای دیوانسالاری در کارکرد و حجیم بودن آن صورت بگیرد.

استاد دانشگاه جامع امام حسین(ع) با اشاره به تحریم های ظالمانه غرب و فرصت های ایجاد شده در دل تحریم ها گفت: تحریم های اقتصادی، یک اقدام نامشروع و ظلمی به ملت ما بوده است و باید برطرف شود. باید آمریکایی ها را وادار کرد که تحریم ها را بردارند. در دل تحریم ها فرصت هایی هم وجود دارد. اولین فرصت این است که ما متوجه آسیب های اقتصادی شده ایم و می توانیم روی نقاط آسیب پذیر دست بگذاریم. اقتصاد تک پایه مبتنی بر نفت، استحکام ندارد. تحریم ها به ما نشان داد که ریل گذاری اقتصاد ایران اشتباه بوده و روی اراده و نوآوری های مردم بنا نشده است. اقتصاد دولتی، ناکارآمد است و باید مردم در اقتصاد ملی با پذیرش مسئولیت و اختیار، مشارکت کنند.

وی افزود: تجارت ما عمدتاً به یک مقاصد معینی گره خورده بود. مبادی ورود و خروج ایران عمدتاً به جنوب کشور محدود شده بود و همچنین رانت هایی بود که با تحریم های اقتصادی رونمایی شد. بنابراین ما الان تصویر روشنی از آسیب های اقتصادی داریم که باید مورد توجه قرار گیرند.

دکتر رضایی با اشاره به مفهوم جامع بیکاری فراتر از بیکاری جوانان و نیروهای فعال در جامعه، گفت: بیکاری نیروی انسانی بخشی از مفهوم بیکاری است، بخش زیادی از منابع و امکانات ما، بیکار هستند. این بیکاری مفرط حاکی از کوچکی حکمروایی ماست. در حقیقت مدیران ما هستند که کشور و ملت ما را کوچک کرده اند و بزرگی کشور ما به حکمروایان بزرگی است که کاری کنند تا یک نفر هم بیکار نباشد و یک ریال از سرمایه های دولت و مردم هم معطل نباشد. ساختارهای اداری و مدیریت کشور باید از بن بست عبور کنند. ما باید مدیران را از بن بست خارج کنیم. ما به مدیران خلاق نیاز داریم که با ظرفیت سازی، منابع و نیروهای کشور را به کار گیرند.

وی افزود: اقتدار و اقتصاد دو روی یک سکه اند و اقتدار موجب توسعه اقتصادی می شود و اقتصاد موجب تقویت اقتدار ملی می شود. ما امروز روابط بسیار خوبی با برخی کشورهای منطقه داریم اما سهم کالای با کیفیت ایرانی در بازارهای سوریه، یمن و عراق چقدر رشد کرده است؟ باید اقتدار و اقتصاد را برای افزایش رفاه، امنیت و صلح به کار ببریم. یک ایران بزرگ اقتصادی است که قادر است امنیت، صلح و رفاه را برای همه کشورهای منطقه به ارمغان بیاورد. 

دکتر رضایی گفت: اگر بخواهیم از دانشگاه به درستی در اداره کشور استفاده کنیم، باید این احساس بی نیازی کاذب مدیران از دانشگاه و مشاوره را برطرف کنیم. این رویکرد باید تغییر کند و امر پژوهش و علم باید در تصمیم گیری مدیران وارد شود. اولین توصیه مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم مساله علم است و ما نیاز به قوانینی داریم که هر نوع تصمیم گیری در کشور باید مبتنی بر کار پژوهشی و علمی باشد.

وی درباره نقش دانشگاه کارآفرین در جهت پیشرفت اقتصادی ایران اسلامی، گفت: فعال کردن دانشگاه ها بدون ماموریت دادن به دانشگاه ها در ارتباط  با توسعه و پیشرفت کشور، امکان پذیر نیست، باید همانطور که دولتمردان برای بنکاهها و ادارات دولتی، ماموریت، پروژه و مسئولیت تعریف می کنند برای دانشگاه های کشور در موضوع بهبود زندگی مردم و پیشرفت کشور، ماموریت تعریف کنند.

دکتر محسن رضایی افزود: خوشبختانه در بسیاری از استانها، واحدهای دانشگاهی فعالی شکل گرفته ولی متاسفانه به صورت جزیره ای جدا از زندگی مردم و صنعت، فناوری، اقتصاد و اداره کشور قرار گرفته اند. تعاملات بین دانشگاه و صنعت و کسب و کارها و زندگی مردم ضعیف است و تحول زمانی صورت می گیرد که اداره کشور به دولت محدود نشود و دانشگاه ها هم بخشی از بار توسعه و پیشرفت کشور را بر دوش بگیرند و در آن صورت است ما از ظرفیت های دانشگاه استفاده خواهیم کرد.

در این نشست، دکتر سهراب پور پیرامون فعالیت های پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریف توضیحاتی ارایه کرد و گفت: در شرایط امروز جامعه، برخی از صنایع توجه بیشتری به تولید علم و فناوری در دانشگاه ها پیدا کرده اند و از ظرفیت موجود در کشور استفاده بیشتری می کنند که این امر نویدبخش آینده ای روشن در پیشرفت ایران مقتدر است.

دکتر سهراب پور با اشاره به موضوع برگزاری چهارمین کنفرانس حکمرانی و سیاست گذاری عمومی تا 1404 در بهمن ماه امسال، گفت: دشمنان خیال می کردند که با فشار بر ما، انقلاب از مسیر پیشرفت و اقتدار جدا خواهد شد اما بعد از شهادت سردار سلیمانی، اقتدار ما بیشتر شد و الان چه بخواهند و چه نخواهند ما از قدرت های منطقه و جهان هستیم.

وی افزود: برای تحول، شروطی لازم است، یکی از آن شروط این است که به پیشنهادهای متخصصین بیشتر توجه کنیم و راه حل های علمی را مدنظر قرار دهیم. پژوهشکده سیاستگذاری شریف، راه حل دیگری برای موضوع بنزین پیشنهاد کرد اما توجهی نشد.

در ادامه این نشست، دکتر محمود فتوحی رئیس دانشگاه صنعتی شریف پیرامون رسالت دانشگاه شریف در عرضه فناوری برای بخش های صنعت و اقتصاد کشور و روند توسعه در این دانشگاه توضیحاتی ارائه داد و گفت: سیاستگذاری برای توسعه دانشگاه ها در جهت ماموریت های تخصصی از اهمیت زیادی برخوردار است. پژوهشکده سیاستگذاری شریف می خواهد پُلی بین سیاستگذاران و پژوهشگران دانشگاه و صنعت و در نهایت پُلی بین دولت و سازمان های مردم نهاد باشد تا در کنار هم آینده ای روشنتر را برای ایران فردا بیافرینیم.

در بخش پایانی این مراسم، با حضور دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس دانشگاه صنعتی شریف از تلاش های علمی و پژوهشی تعدادی از اعضای هیات علمی دانشگاه و پژوهشکده قدردانی شد.
ارسال نظر