ویژه نامه شهید زین الدین، سال 1399، مطلب1
کد خبر: ۴۱۹۸|
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۶
پایگاه اطلاع رسانی دکتر محسن رضایی به مناسبت 27 آبان سالروز شهادت شهید مهدی زین الدین، پذیرای نوشتارهای شما مخاطبان گرامی، یادگاران دفاع مقدس و پژوهشگران تاریخ معاصر است.
پایگاه اطلاع رسانی دکتر محسن رضایی به مناسبت 27 آبان سالروز شهادت سردار شهید مهدی زین الدین پذیرای نوشتارهای شما مخاطبان گرامی، یادگاران دفاع مقدس و پژوهشگران تاریخ معاصر است و آمادگی خود را برای انتشار آنها اعلام می کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دکتر محسن رضایی(www.rezaee.ir)، سردار سرلشکر پاسدار شهید مهدی زین الدین در 18 مهر ماه سال 1338 در تهران و در خانواده‌ای مذهبی و انقلابی چشم به جهان گشود. هنگامی تحصیل متوسطه را آغاز کرد که پدرش در مسیر مبارزه علیه رژیم ستمشاهی به خرم‌آباد تبعید شد. مهدی با زمینه‌ای که در مسائل مذهبی و سیاسی داشت، وارد مبارزات شد و روشن بینی عمیقی نسبت به ماهیت ضدمردمی رژیم پهلوی در وجود او شکل گرفت. تاجایی‌که از دبیرستان اخراج شد.

مهدی زین‌الدین به‌ناچار برای ادامۀ تحصیل تغییر رشته داد. در رشتۀ طبیعی دیپلم گرفت و با موفقیت در کنکور سال 1356 به دانشگاه شیراز رفت ولی دیری نپایید که پدر بار دیگر از خرم‌آباد به سقز و پس‌ازمدتی به اقلید فارس تبعید شد. این ایام، مصادف با جریانات انقلاب اسلامی در سال 1357 بود. پدر با استفاده از فرصت پیش‌آمده، مخفیانه محل زندگی را به قم انتقال داد. مهدی نیز همراه سایر اعضای خانواده به قم رفت و وارد مبارزۀ علنی دوران انقلاب گردید.

شهید زین‌الدین در شهریورماه 1358 وارد سپاه قم شد و پس از یک دورۀ یک‌ماهه آموزشی در تهران، مسوؤلیت پذیرش نیروهای سپاه قم را برعهده گرفت. او در آغاز سال 1359 وارد اطلاعات سپاه قم و در نیمۀ دی‌ماه 1359 ازطرف محسن رضایی (فرمانده وقت واحد اطلاعات سپاه) به حسن باقری معرفی شد و به منطقۀ جنوب رفت. 

حسن باقری در 25 دی‌ماه 1359 طی نامه‌ای به حمید تقوی، مسئول اطلاعات‌عملیات سوسنگرد و دشت‌آزادگان، مهدی زین‌الدین و محمدحسین نامدارمحمدی را به او معرفی کرد. محمدحسین نامدار به حمیدیه رفت و مسئول اطلاعات‌عملیات آن منطقه شد و مهدی زین‌الدین به‌عنوان معاون حمید تقوی در سوسنگرد ماند. 

مهدی زین‌الدین در تیرماه سال 1360 مسئولیت اطلاعات‌عملیات دزفول را برعهده گرفت. در آستانۀ عملیات فتح‌المبین و بیت‌المقدس، مسئولیت اطلاعات‌عملیات قرارگاه نصر به او سپرده شد. زین‌الدین چندی بعد، در عملیات رمضان به‌عنوان فرماندۀ تیپ 17 علی‌بن‌ابی‌طالب‌(ع) انتخاب گردید. این تیپ در آن عملیات جزء یگان‌های خط‌شکن بود که بعد از عملیات محرم به لشکر تبدیل شد.

پس از آن نیز، زین‌الدین و لشکرش در تمام صحنه‌های جنگ، در عملیات والفجر مقدماتی، والفجر 3، والفجر 4 و خیبر به‌عنوان یگانی خط‌شکن و موفق بود و همیشه نقش حساس برعهده داشت.

مهدی زین‌الدین در آبان سال 1363 به‌همراه برادرش مجید هنگام تردد در جادۀ سردشت‌ـ بانه در منطقۀ کوخان، به کمین ضد‌انقلاب برخورد کرد و در سن 25 سالگی به شهادت رسید. (بیوگرافی برگرفته از پایگاه نشر آثار شهید حسن باقری است.)

شهید مهدی زین الدین در فرازی از وصیتنامه کوتاهش آورده است: «در زمان غیبت کبری به کسی منتظر گفته می‌شود و کسی می‌تواند زندگی کند که منتظر باشد، منتظر شهادت، منتظر ظهور امام زمان (عج) و خداوند امروز از ما همت، اراده و شهادت‌طلبی می‌خواهد».

پایگاه اطلاع رسانی دکتر محسن رضایی، در سالروز شهادت این سردار سرافراز و خط شکن، مطالبی را به کمک شما همراهان گرامی، پژوهشگران تاریخ و یادگاران دفاع مقدس تقدیم علاقمندان خواهد کرد. مدیریت این ویژه نامه برعهده محسن حیدری می باشد. از پژوهشگران و رزمندگان گرامی دعوت می شود مطالب ارزشمند خود را به بخش "تماس با ما"ی rezaee.ir ارسال نمایند. 
ارسال نظر