کد خبر: ۱۱۹۶|
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۰
فرمانده سپاه در دفاع مقدس در نامه‌ای خطاب به هاشمی فسنجانی ‌آورده: با توجه به هم مرز شدن با کویت ممکن است دشمن بعثی این عملیات را یک جنگ بر علیه اعراب تلقی و تبلیغ کند.
نامه محسن رضایی برای تغییر نام یک عملیات+ اصل نامه

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دکتر رضایی، نسیم آنلاین نوشت:، عملیات والفجر ۸ که یک عملیات آبی خاکی در دوران دفاع مقدس محسوب می‌شود که در آن  عملیات، رزمندگان توانستند با غافلگیری نیروهای بعثی و با عبور از اروند رود شبه جزیر فاو در جنوب عراق را به اشغال خود در آوردند، این عملیات در ساعت ۲۲:۱۰ ، 20 بهمن ماه سال ۱۳۶۴ با رمز "یا فاطمه الزهرا" در منطقه خسروآباد تا راس‌البیشه به طور گسترده آغاز شد و پیروزی های درخشانی برای کشورمان در دوران دفاع مقدس در پی داشت اما نکته ای که در دوران دفاع مقدس و پس از آن کمتر به آن توجه شده است، دلایل و ادله محسن رضایی، فرمانده وقت سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس برای تغییر نام  "عملیات والفجر8" به نصرالمسلمین بود.

 

دلایلی که سال ها برای رزمندگان آن عملیات پنهان ماند تا اینکه به تازگی با انتشار نامه محسن رضایی خطاب به هاشمی رفسنجانی تنها چند ساعت مانده به آغاز عملیات، دلایل محسن رضایی برای تغییر نام عملیات والفجر 8 به نصرالمسلمین آشکار شد، این ادله ها در قالب نامه ای از سوی محسن رضایی خطاب به هاشمی رفسنجانی به عنوان جانشین وقت فرماندهی کل قوا به رشته تحریر در آمد، این نامه که به تازگی از سوی مرکز اسناد دفاع مقدس منتشر و برای نخستین بار در اختیار خبرگزاری «نسیم» قرار گرفته است، خود می تواند گویای نکات مهمی از تاریخ دوران دفاع مقدس و شرایط حساس کشور در سال 1364 در ابعاد بین المللی باشد.

 

متن کامل این نامه که ده ساعت قبل از آغاز عملیات والفجر8 در مورخه 64/11/20 توسط فرمانده وقت سپاه پاسداران به نگارش درآمده اسات به شرح زیر آمده است:

 

بسم الله الرحمن الرحیم
به: سرور مکرم حضرت حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای رفسنجانی

سلام علیکم. با توجه به بحثهای گذشته با حضرتعالی مبنی بر اینکه در عملیات آتی انشاءالله کلیۀ پیروزی‌های حاصله بنام ارتش و سپاه قلمداد شود و در انعکاس آنها خدای ناخواسته هیچگونه جدائی منعکس نگردد نام عملیات را به دلایل زیر نصرالمسلمین پیشنهاد می کنیم تا انشاءاله تمامی عملیات سراسری با یک نام اعلام شود.
1.   با توجه به هم مرز شدن با کویت ممکن است دشمن بعثی این عملیات را یک جنگ بر علیه اعراب  تلقی و تبلیغ کند. عنوان نصرالمسلمین می تواند این تبلیغات مسموم را در جهان اسلام خنثی نماید.
2.   با توجه به همزمانی عملیات با دهۀ مبارکۀ فجر و پیروزی انقلاب اسلامی عنوان نصرالمسلمین بیانگر هویت واقعی انقلاب اسلامی در یاری و نصرت مسلمانان جهان است.
3.    مقاومت امت ما در مقابله با استکبار جهانی مخصوصاً شیطان بزرگ (آمریکا) موجب دلگرمی و قیام مسلمین جهان شده، عملیات نصرالمسلمین در تقویت روحیه و پشتیبانی رزمندگان ما از تمامی این حرکتها در جهان اسلام مؤثر خواهد بود.    
ضمناً یادآور می شود: ما بین یگانهایمان عملیات فدک را به نام انصارالمسلمین و عملیات صف را به نام کربلا نامگذاری نموده ایم.
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته
برادر شما محسن رضایی 
ساعت 12    64/11/20
رونوشت: برادر ارجمند جناب آقای دکتر روحانی

 

کلید واژه های مطلب: والفجر 8 ، نامه ، محسن رضایی
ارسال نظر