کد خبر: ۲۰۸۳|
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۳
تعداد نظرات: ۱۳ نظر
لبخند آقایان روحانی و ظریف را غنیمت بشمارید زیرا ۱۳ سال پیش آنها به شما لبخند زدند و شما تحویل نگرفتید و سیلی ۲۰ هزار سانتریفیوژ و غنی‌سازی ۲۰ درصدی را خوردید.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دکتر رضایی، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام دیشب مهمان گفت‌وگوی ویژه خبری بود که در این بخش خبری سخنان مهمی را در رابطه با موضوع مذاکرات هسته ای ارائه کردند و در اینجا به بازتاب آنها در برخی از رسانه های داخلی و خارجی می پردازیم.

بی بی سی فارسی:

محسن رضایی: خنده آقای روحانی را تحویل بگیرید که سیلی ۱۰۰ هزار سانتریفیوژی نخورید

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران، گفته است که "آمریکایی‌ها هیچ راهی جز مذاکره و توافق با ایران ندارند."

او هشدار داد که "لبخند آقایان روحانی و ظریف را غنیمت بشمارید زیرا ۱۳ سال پیش آنها به شما لبخند زدند و شما تحویل نگرفتید و سیلی ۲۰ هزار سانتریفیوژ و غنی‌سازی ۲۰ درصدی را خوردید. اکنون به شما توصیه می‌کنم خنده دوباره آقای روحانی را تحویل بگیرید که سیلی ۱۰۰ هزار سانتریفیوژی نخورید."

آقای رضایی در برنامه گفتگوی ویژه خبری تلویزیون دولتی ایران (شنبه ۱۱ ژوییه /۲۰ تیر) همچنین افزود که "همه راه‌ها به روی آمریکایی‌ها بسته است و آنها توان حمله نظامی و افزایش تحریم‌ها را ندارند."

وی گفت: "من به عنوان یک سرباز و پاسدار انقلاب قول می‌دهم اگر آمریکایی‌ها بخواهند به ایران چشم بد داشته باشند و به فکر حمله نظامی باشند مطمئن باشند ما در هفته اول حداقل ۱۰۰۰ آمریکایی را اسیر می گیریم و آن موقع برای آزاد کردن هر یک از آنها باید چند میلیارد دلار بدهند. آن موقع مشکل اقتصادی ما نیز ممکن است حل شود، باید این فکر را از سرشان بیرون کنند."

"تایید نهایی در تهران و واشنگتن"

آقای رضایی در سخنان خود در تلویزیون ایران گفت: "توافق با ۱+۵ دو مرحله دارد که یکی آن چیزی است که روی میز است و دیگری آن چیزی که در تهران و واشنگتن تأیید می‌شود."

وی در این رابطه وی گفت که "توافق چیزی نیست که روی میز نوشته شود بلکه تأیید نهایی در تهران و واشنگتن انجام می شود و زمانی که ایران و کشورهای ۱+۵ تعهدات خود را همزمان اجرا کردند و تحریم‌ها بر ضد ما در مدت معقولی رفع شد توافق نهایی حاصل می‌شود."

وی در عین حال تاکید کرد که کشورش در مذاکرات "جدی" است و افزود که "مسائل درباره پی ام دی به مقدار زیادی حل و ابهامات برطرف شده است."

او تاکید کرد: "در روزهای گذشته بین آقایان (علی) شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، و (یوکیا) آمانو، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، مطالب رد و بدل شد و اکنون در مرحله نهایی هستند. مسائل سیاسی نیز به نقطه پایانی رسیده است."

این مقام ایرانی در سخنان خود از تیم مذاکره کننده ایران حمایت کرد و افزود که "تیم مذاکره‌کننده به خوبی می‌داند که باید ایستادگی کند و خطوط قرمز را از رهبر معظم انقلاب گرفته است. آقای روحانی نیز تیم مذاکره‌کننده را به خوبی توجیه کرده است."

سخنان آقای رضایی در حال منتشر شده است که دیدارها و گفتگوهای نمایندگان ایران و قدرتهای غربی موسوم به ۱+۵ در وین ادامه دارد و گفته شده است که این مذاکرات قرار است تا روز دوشنبه (۱۴ ژوئیه-۲۲ تیرماه) ادامه یابد.

رادیو فردا:

هشدارهای محسن رضایی به آمریکا در مورد مذاکرات اتمی

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران، شامگاه شنبه بیستم تیر با اشاره به مذاکرات هسته‌ای خطاب به آمریکایی‌ها گفت: «لبخند آقایان روحانی و ظریف را غنیمت بشمارید زیرا ۱۳ سال پیش آنها به شما لبخند زدند و شما تحویل نگرفتید و سیلی ۲۰ هزار سانتریفیوژ و غنی‌سازی ۲۰ درصدی را خوردید.»

به گزارش خبرگزاری ایسنا، وی افزود: «اکنون به شما توصیه می‌کنم خنده دوباره آقای روحانی را تحویل بگیرید که سیلی ۱۰۰ هزار سانتریفیوژی نخورید.»

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران هم‌چنین تهدید کرد که در صورت اقدام نظامی آمریکا علیه ایران، در هفته اول «هزار» نیروی آمریکایی «اسیر» خواهند شد و آمریکا برای آزادی «هر یک از آنها باید چند میلیارد دلار بدهد» و «آن موقع مشکل اقتصادی» ایران «نیز ممکن است حل شود.»

خبرگزاری ایسنا:

هشدار سانتریفیوژی محسن رضایی به آمریکا

به گزارش ایسنا، محسن رضایی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شب گذشته سیما افزود: همه راه‌ها به روی آمریکایی‌ها بسته است و آنها توان حمله نظامی و افزایش تحریم ها را ندارند.


وی گفت: آمریکایی ها در پایان مذاکرات مانند وزنه‌برداری هستند که قدرت وزنه را ندارد بنابراین اگر مذاکرات تمدید شود طبیعی است و نشان می دهد تیم مذاکره کننده اوباما اختیارات کافی ندارد.

رضایی افزود: آمریکایی ها بحث را از هسته‌ای به سمت موشکی سوق داده‌اند و می گویند ایران نباید موشک‌هایی با برد بیش از 300 کیلومتر داشته باشد که این نوعی خلع سلاح است و اگر روزی رژیم صهیونیستی بخواهد به ایران حمله نظامی کند ما توان پاسخگویی نداشته باشیم.

وی گفت: این نشان می دهد آمریکایی ها نیت شومی دارند و می خواهند در آینده جنگی را بر ضد ایران تحمیل کنند که ایران قدرت مقابله به مثل نداشته باشد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: اشتباه آمریکایی ها این است که علائم مشکوکی را به میز مذاکره منتقل می کنند.

رضایی گفت: آمریکایی ها صحنه میز مذاکره را از صحنه تفاهم‌آمیز به کانال انحرافی می کشانند و این، مذاکرات را با خطر روبرو می کند.

وی با بیان اینکه رؤسای جمهور آمریکا اختیارات بسیاری دارند و می توانند مصوبات کنگره را وتو کنند، افزود: اکنون مسئله، ظرفیت و توان مدیریتی اوباماست زیرا این پرونده برای وی بسیار سنگین است.

رضایی گفت: البته خود اوباما این سنگ را درون چاه انداخت زیرا جرج بوش با آن همه تندروی جرأت نکرد تحریم های سال های اخیر را بر ضد ایران اعمال کند.رئیس جمهور آمریکا نباید از خود ضعف نشان دهد و باید تصمیم بگیرد.

وی افزود: آمریکایی ها فکر کردند با فتنه 88 ایران ضعیف شده و زمان مناسبی است که تحریم های شدید را بر ضد ایران اعمال کنند اما پس از اینکه دیدند جمهوری اسلامی ایران پر قدرت ایستاده است به این نتیجه رسیدند که اشتباه کرده اند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اوباما بر این اساس تلاش کرد تحریم هایی را که به دست خود ایجاد کرد بردارد اما به دلیل فشارهای داخلی و صهیونیست‌ها نمی تواند مسئله را کنترل و مدیریت کند.

رضایی افزود: ناتوانی اوباما باعث شده جان کری با شرمندگی بیاید و بگوید متنی را که پیش از آن توافق شده است تغییر دهند.

وی گفت: امروز در وین جنگ عبارت ها و عبارت نویسی است. رضایی افزود: رئیس جمهور آمریکا نباید از خود ضعف نشان دهد و باید تصمیم بگیرد.

آقای ظریف و تیم وی از قوی‌ترین دیپلمات‌ها هستند

وی با بیان اینکه تیم مذاکره کننده کشورمان مهارت بسیاری دارد و آقای ظریف و تیم وی از قوی‌ترین دیپلمات‌ها و از نظر علمی و تجربی توانمند هستند گفت: این تیم تا کنون شجاعانه از مواضع و منافع ملی دفاع کرده است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: البته دیپلمات های پیش از آقای ظریف نیز کار دشواری داشتند. رضایی گفت: تیم مذاکره‌کننده به خوبی می داند که باید ایستادگی کند و خطوط قرمز را از رهبر معظم انقلاب گرفته است. وی افزود: آقای روحانی نیز تیم مذاکره‌کننده را به خوبی توجیه کرده است.

رضایی گفت: در این روزها ایستادگی تیم مذاکره کننده باید افزایش یابد و ملت ایران از ایستادگی آنها حمایت می کنند. وی با بیان اینکه خطوط قرمزی که رهبر معظم انقلاب تعیین کرده اند کاملاً مشخص است افزود: آنچه از روی میز مذاکره به تهران منتقل می شود خطوط قرمز در آن رعایت شده است.

تأیید نهایی توافق در تهران و واشنگتن انجام می‌شود

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: توافق با 1+5 دو مرحله دارد که یکی آن چیزی است که روی میز است و دیگری آن چیزی که در تهران و واشنگتن تأیید می شود.

رضایی افزود: توافق چیزی نیست که روی میز نوشته شود بلکه تأیید نهایی در تهران و واشنگتن انجام می شود و زمانی که ایران و کشورهای 1+5 تعهدات خود را همزمان اجرا کردند و تحریم ها بر ضد ما در مدت معقولی رفع شد توافق نهایی حاصل می شود.

لبخند روحانی و ظریف را غنیمت بشمارید تا دوباره سیلی نخورید

وی خطاب به آمریکایی‌ها گفت: لبخند آقایان روحانی و ظریف را غنیمت بشمارید زیرا 13 سال پیش آنها به شما لبخند زدند و شما تحویل نگرفتید و سیلی 20 هزار سانتریفیوژ و غنی سازی 20 درصدی را خوردید.

رضایی افزود: اکنون به شما توصیه می کنم خنده دوباره آقای روحانی را تحویل بگیرید که سیلی 100 هزار سانتریفیوژی نخورید.

وی به آمریکایی ها گفت: ما صادقانه با شما گفتگو می کنیم اما شما دشمنی های زیادی با ما داشته‌اید و در مذاکرات این قدر بازی نکنید، از سنگ اندازی دست بردارید و وقت ملت ایران را نگیرید.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: تحریم های پولی و بانکی در نخستین فرصت باید برداشته شود و تحریم های دیگر نیز باید از سر راه ایران کنار برود.

رضایی گفت: ما جدی هستیم و بر توافق نظارت می کنیم. وی افزود: مسائل درباره پی ام دی به مقدار زیادی حل و ابهامات برطرف شده است. رضایی گفت: در روزهای گذشته بین آقایان شمخانی و آمانو مطالب رد و بدل شد و اکنون در مرحله نهایی هستند. وی افزود: مسائل سیاسی نیز به نقطه پایانی رسیده است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اکنون چین، روسیه و آلمان از این همه همکاری ایران تمجید می کنند و نسبت به آمریکایی ها مسئله‌دار شده‌اند آمریکا در مذاکرات 1+5 تنها شده است.

رضایی افزود: آمریکا در مذاکرات 1+5 تنها شده است.

وی درباره درخواست غربی ها برای بازرسی از پایگاه های نظامی کشورمان گفت: ایران اعلام کرده است به هیچ وجه اجازه ورود به پایگاه های نظامی و اسرار نظامی خود را نمی دهد و همه کشورها این قاعده را رعایت می کنند و ما نیز قاعده بین المللی را رعایت می کنیم.

رضایی افزود: همه باید از تیم مذاکره کننده حمایت کنند که این اتفاق افتاده است و رهبر معظم انقلاب جامعه را یکپارچه کرده اند.

تشدید تحریم ها نتیجه‌ای نخواهد داشت

وی گفت: تیم مذاکره کننده همانطور که تا کنون ایستاده، روی منافع ملی بایستد و آمریکایی ها بدانند هیچ کار نظامی بر ضد ایران نمی‌توانند انجام دهند و تشدید تحریم ها نیز نتیجه ای نخواهد داشت.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: آمریکایی ها راهی ندارند جز اینکه مذاکرات را به صورت معقول و با روی خوش ادامه دهند.

رضایی گفت: آمریکایی ها با طرح موضوع موشک ها اشتباه راهبردی مرتکب شده اند و به جای جلب اعتماد ایران، ذهنیت 70- 80 ساله ای که ملت ایران از آنها دارند را زنده می کنند.

خبرگزاری مهر:

آمریکا لبخند روحانی و ظریف راغنیمت بداند

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام خطاب به آمریکایی ها گفت: لبخند روحانی و ظریف را غنیمت بشمارید تا سیلی ۱۰۰ هزار سانتریفیوژی نخورید.

به گزارش خبرگزاری مهر،  محسن رضایی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شنبه شب شبکه دو سیما گفت: همه راه ها به روی آمریکایی ها بسته است و آنها توان حمله نظامی و افزایش تحریم ها را ندارند.

وی گفت: آمریکایی ها در پایان مذاکرات مانند وزنه برداری هستند که قدرت وزنه را ندارد بنابراین اگر مذاکرات تمدید شود طبیعی است و نشان می دهد تیم مذاکره کننده اوباما اختیارات کافی ندارد.

آمریکایی ها نیت شومی دارند

رضایی افزود: آمریکایی ها بحث را از هسته ای به سمت موشکی سوق داده اند و می گویند ایران نباید موشک هایی با برد بیش از ۳۰۰ کیلومتر داشته باشد که این نوعی خلع سلاح است و اگر روزی رژیم صهیونیستی بخواهد به ایران حمله نظامی کند ما توان پاسخگویی نداشته باشیم.

وی گفت: این نشان می دهد آمریکایی ها نیت شومی دارند و می خواهند در آینده جنگی را بر ضد ایران تحمیل کنند که ایران قدرت مقابله به مثل نداشته باشد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: اشتباه آمریکایی ها این است که علائم مشکوکی را به میز مذاکره منتقل می کنند.

رضایی گفت: آمریکایی ها صحنه میز مذاکره را از صحنه تفاهم آمیز به کانال انحرافی می کشانند و این مذاکرات را با خطر روبرو می کند.

وی با بیان اینکه رؤسای جمهور آمریکا اختیارات بسیاری دارند و می توانند مصوبات کنگره را وتو کنند افزود: اکنون مسئله؛ ظرفیت و توان مدیریتی اوباماست زیرا این پرونده برای وی بسیار سنگین است.

رضایی گفت: البته خود اوباما این سنگ را درون چاه انداخت زیرا جرج بوش با آن همه تندروی جرأت نکرد تحریم های سال های اخیر را بر ضد ایران اعمال کند.

آقای ظریف و تیم وی از قوی ترین دیپلمات ها 

وی با بیان اینکه تیم مذاکره کننده کشورمان مهارت بسیاری دارد و آقای ظریف و تیم وی از قوی ترین دیپلمات ها و از نظر علمی و تجربی توانمند هستند گفت: این تیم تا کنون شجاعانه از مواضع و منافع ملی دفاع کرده است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: البته دیپلمات های پیش از آقای ظریف نیز کار دشواری داشتند.

رضایی گفت: تیم مذاکره کننده به خوبی می داند که باید ایستادگی کند و خطوط قرمز را از رهبر معظم انقلاب گرفته است.

وی افزود: آقای روحانی نیز تیم مذاکره کننده را به خوبی توجیه کرده است.

رضایی گفت: در این روزها ایستادگی تیم مذاکره کننده باید افزایش یابد و ملت ایران از ایستادگی آنها حمایت می کنند.

وی با بیان اینکه خطوط قرمزی که رهبر معظم انقلاب تعیین کرده اند کاملاً مشخص است افزود: آنچه از روی میز مذاکره به تهران منتقل می شود خطوط قرمز در آن رعایت شده است.

لبخند روحانی و ظریف را غنیمت بشمارید تا دوباره سیلی نخورید

وی خطاب به آمریکایی ها گفت: لبخند آقایان روحانی و ظریف را غنیمت بشمارید زیرا ۱۳ سال پیش آنها به شما لبخند زدند و شما تحویل نگرفتید و سیلی ۲۰ هزار سانتریفیوژ و غنی سازی ۲۰ درصدی را خوردید.

رضایی افزود: اکنون به شما توصیه می کنم خنده دوباره آقای روحانی را تحویل بگیرید که سیلی ۱۰۰ هزار سانتریفیوژی نخورید.

وی به آمریکایی ها گفت: ما صادقانه با شما گفتگو می کنیم اما شما دشمنی های زیادی با ما داشته اید و در مذاکرات این قدر بازی نکنید، از سنگ اندازی دست بردارید و وقت ملت ایران را نگیرید.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: تحریم های پولی و بانکی در نخستین فرصت باید برداشته شود و تحریم های دیگر نیز باید از سر راه ایران کنار برود.

 آمریکا در مذاکرات ۱+۵ تنها شده است

رضایی افزود: آمریکا در مذاکرات ۱+۵ تنها شده است.

وی درباره درخواست غربی ها برای بازرسی از پایگاه های نظامی کشورمان گفت: ایران اعلام کرده است به هیچ وجه اجازه ورود به پایگاه های نظامی و اسرار نظامی خود را نمی دهد و همه کشورها این قاعده را رعایت می کنند و ما نیز قاعده بین المللی را رعایت می کنیم.

رضایی افزود: همه باید از تیم مذاکره کننده حمایت کنند که این اتفاق افتاده است و رهبر معظم انقلاب جامعه را یکپارچه کرده اند.

خبرگزاری ایرنا:

محسن رضایی:آمریکا چاره ای جز توافق ندارد/مذاکرات وین جنگ عبارت هاست

به گزارش ایرنا، محسن رضایی در برنامه زنده گفت وگوی ویژه خبری که شنبه شب از شبکه دوم سیما پخش شد، افزود: آمریکایی ها در دقایق آخر مذاکرات هستند و این کار برای آنان سنگین است؛ لذا به نظر می رسد اگر دوباره مذاکرات تمدید شود، امری طبیعی است.

وی اضافه کرد: این امر نشان می دهد تیم مذاکره کننده اوباما از اختیارات کامل برخوردار نیست و یا تصمیماتی که اتخاذ می شود توسط فشارهای داخلی آمریکا به هم می خورد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: اگر مذاکرات دو یا سه روز دیگر تمدید شود، نباید فکر کنیم اتفاق خارق العاده ای بوده است. همه راهها به روی آمریکایی ها بسته است و آنان چاره ای جز توافق با ایران ندارند.

رضایی ادامه داد: آمریکایی ها قدرت حمله نظامی به ایران ندارند و نمی توانند تحریم ها را تشدید کنند از این رو آنان باید به مذاکرات تن بدهند و توافق کنند. آمریکایی ها بحث را از هسته ای به مسایل موشکی ایران آورده و به دنبال طرح کانال انحرافی هستند و تأکید دارند که ایران موشک بالستیک نداشته باشد.

وی تصریح کرد: این یک خلع سلاح است و نمی شود این کار انجام شود. این اقدام شک برانگیز است و این امر نشان می دهد آمریکایی ها اهداف شومی در سر دارند و می خواهند ایران قدرت مقابله به مثل را نداشته باشد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام توضیح داد: اشتباه بزرگ آمریکایی ها این است که علائم مشکوکی را به میز مذاکره منتقل می کنند و مذاکره را به کانال انحرافی می برند.

رضایی گفت: رؤسای جمهوری آمریکا اختیارات زیادی دارند و می توانند مصوبات کنگره را نیز وتو کنند. در ایران مقام معظم رهبری با این اختیار برای رهبری و یا ریاست جمهوری موافقت نکردند.

وی افزود: مسأله اصلی اینجا، ظرفیت و توانایی مدیریتی اوباما است؛ این پرونده برای اوباما بسیار سنگین است. حتی بوش هم جرأت نکرد تحریم های سال 1991 و 1992 را علیه ایران تصویب کند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه اوباما اشتباه بزرگی را مرتکب شد، عنوان کرد: آنها (آمریکا) فکر کردند پس از فتنه 88 موقعیت خوبی است که تحریم سنگینی علیه ایران در نظر گرفته شود اما ایران به راه خود پرقدرت ادامه داد.

رضایی گفت: اوباما از زمانی که فهمید در این راه اشتباه کرده در تلاش برای رفع تحریم ها برآمد؛ اما در این راه، فشار صهیونیست ها، جمهوری خواه ها و برخی دموکرات ها وارد شده و اوباما نمی تواند مجموعه این فشارها را تحمل کند.

به گفته وی میز وین، جنگ عبارت هاست و هنوز کلمات، استقرار کامل روی میز پیدا نکرده است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: کار سنگینی در پیش است اما رییس جمهوری آمریکا باید تصمیم شجاعانه ای بگیرد و کار را تمام کند.

رضایی ادامه داد: تیم مذاکره کننده ما از مهارت بسیار بالایی برخوردار هستند و آقای ظریف و دوستانشان از منظر علمی و مهارتی و تجربی جزو مذاکره کنندگان قوی کشورمان به شمار می روند و تاکنون شجاعانه از مواضع کشورمان دفاع کرده اند؛ اما باید قبول کنیم آمریکا، انگلیس و فرانسه سابقه 300 ساله دیپلماسی در دنیا دارند از این رو کار آقای ظریف و همکارانشان دشوار است.

وی تأکید کرد: آقای ظریف بخوبی می داند باید در این مذاکرات ایستادگی انجام دهد و دکتر روحانی تیم را توجیه کرده است؛ ایستادگی تیم تاکنون خوب بوده و در این روزهای آخر نیز این ایستادگی باید افزایش یابد و ملت ایران از این ایستادگی دفاع خواهد کرد. هرچه آنان از منافع ملی بیشتر دفاع کنند، ملت و نظام از آنان دفاع خواهد کرد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: خطوط قرمز مقام معظم رهبری کاملاً مشخص است و همه ما انتظار داریم نوشته ی روی میز با خطوط قرمز انطباق کامل داشته باشد.

رضایی افزود: ما در مراحل توافق اولیه هستیم که دو مرحله دارد؛ نخست آن چیزی که روی میز وین نوشته می شود و دوم این نوشتار در تهران و واشنگتن تأیید و نهایی شود. پس از تأیید نهایی، توافق اولیه صورت گرفته و سپس اجرای آن آغاز می شود.

وی یادآور شد: ما در هفت اقدام، محدودیت هایی را انجام می دهیم و طرف مقابل نیز باید تحریم ها را بردارد. این اقدامات که انجام شود ما به توافق نهایی رسیده ایم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید کرد: فرض کنیم همه مراحل طی شد؛ در این صورت دستور العملی داریم که باید طرفین آن را انجام دهند. اقدامات همزمان که صورت گرفت می توان اعلام کرد که ایران با 1+5 توافق هسته ای کرده است.

رضایی ادامه داد: بعد از 7 تا 8 سال وارد پروسه جدیدی خواهیم شد و غنی سازی را ادامه خواهیم داد و آژانس نیز بازرسی های خود را خواهد داشت.

وی با بیان اینکه مسأله توافق به سادگی اتفاق نمی افتد و مراحل متعددی دارد، خطاب به طرف مقابل مذاکرات عنوان کرد: لبخند های روحانی و ظریف را غنیمت بدانید؛ آقایان روحانی و ظریف، 13 سال پیش لبخندی به شما زدند که تحویل نگرفتید و این سیلی 20 هزار سانتریفیوژی و غنی سازی 20 درصدی را تحویل گرفتید.

دبیر تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: پیشنهاد می کنیم امروز لبخند آقای روحانی و ظریف را تحویل بگیرید که سیلی 100 هزار سانتریفیوژی نخورید.

رضایی گفت: ما با شما صادقانه حرف می زنیم به رغم اینکه شما با ما دشمنی های بسیاری داشتید. وقت ملت ایران و خودتان را نگیرید و از سنگ اندازی دست بردارید.

وی تأکید کرد: یکی از شروط جدی ما لغو تحریم های پولی و بانکی است و تحریم های دیگر نیز در فرصتی منطقی برداشته شود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره ورود مسأله پی ام دی به مذاکرات هسته ای اظهار کرد: معاون آمانو به ایران آمد و پس از بازگشت، گزارش مثبتی ارائه کرد. آمانو نیز به ایران آمد و دیداری با آقای شمخانی داشت. تیم شمخانی به مقدار زیادی ابهامات را برطرف کرد و امروز در مرحله نهایی در این زمینه قرار داریم و کار در این زمینه در حال پایان یافتن است.

رضایی تصریح کرد: تیم آقای صالحی نیز در زمینه فنی امور را تقریباً به پایان رساندند. میز سیاسی را نیز آقای ظریف در حال پیگیری است که به نقطه پایانی رسیده است. چین، روسیه و آلمان نسبت به آمریکا مسأله دار شده و از همکاری ایران تمجید کرده اند.

وی افزود: فرانسوی ها مقداری مسأله ایجاد می کردند و بیشتر خود آمریکایی ها در این زمینه مسأله می ساختند و امروز آمریکایی ها در مذاکرات، تنها هستند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: بحث بازرسی از مراکز نظامی نیز بحث و اعلام شده که ایران اجازه ورود به اسرار نظامی خود را نمی دهد و این یک قاعده بین المللی است و ما این قاعده بین المللی را دنبال می کنیم.

رضایی با تأکید بر اینکه همه باید از تیم مذاکره کننده حمایت کنیم، تصریح کرد: برخی تلاش کردند جامعه را در این زمینه به حالت دو قطبی بکشانند که مقام معظم رهبری کاملاً جامعه را یکپارچه کردند.

وی افزود: در میز مذاکره از دوستانمان می خواهیم روی منافع ملی ایران بایستند و خوشبختانه تاکنون ایستاده اند.

رضایی یادآور شد: آمریکایی ها بدانند که تشدید تحریم ها دیگر فایده ندارد و راهی جز روی خوش نشان دادن در مذاکرات وجود ندارد.

خبر آنلاین:

محسن رضایی: اگرامریکا دنبال حمله نظامی باشد درهمان هفته اول 1000گروگان از آنها می گیریم

گفتگوی ویژه خبری دیشب با حضور محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و یک تحلیل گر آمریکایی رقم خورد. گفتگویی که در آن، محسن رضایی آمریکایی ها را تهدید به اسارت گرفتن 1000 نفر از آنها کرد و گفت برای آزادی این اسرا، هزاران میلیارد غرامت می گیریم و مشکل اقتصادی کشور را حل می کنیم.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، ساعات پایان مذاکرات وین، شرایط را چنان پیچیده کرده که کسی تصویر دقیقی از سرنوشت مذاکرات ندارد. محسن رضایی که این روزها، بین پوشیدن کت و شلوار و لباس نظامی در رفت و آمد است به استودیوی گفتگوی ویژه خبری آمد تا با امیر شجاعی، مجری سیاسی شبکه 2 به تحلیل اوضاع بپردازد. سخنان او در بخشی از برنامه با ارتباط با وین و گفتگو با یک تحلیلگر آمریکایی قطع شد. رضایی در دقایقی از برنامه، آمریکایی ها را تهدید به اسیر گرفتن سربازانش کرد و البته به آنها توصیه کرد لبخندهای دکتر روحانی و ظریف با غنیمت بدانند تا سیلی 100 هزار سانتریفیوژی نخورند. در ادامه مشروح این گفتگو را می خوانید:

به نظر شما موضع آمریکایی ها درباره مذاکرات چه خواهد بود؟
تمدید مذاکره از سوی آمریکا طبیعی است. به نظر می رسد تیم مذاکره کننده آمریکا در این مذاکرات اختیارات کافی ندارد. آمریکایی ها هیچ راهی جز مذاکره و توافق با ایران ندارند. همه راهها به رویشان بسته است. نه قدرت حمله نظامی به ایران را دارند و نه می توانند تحریمها را تشدید کنند. بنابراین با دوسه روز تاخیر انداختن مسئله ای حل نخواهد شد. بالاخره باید آنها تن بدهند و قبول کنند و مذاکرات به نتیجه برسد.

از صحبتهای جان کری برمی آمد آنها مطالبات جدیدی را مطرح کردند تا با این تاخیر مواجه شده. این مطالبات چیست؟

روشن است آمریکایی ها، بحث را از هسته ای روی مسایل موشکی برده اند. این کانال انحرافی است که طرح می کنند و می گویند ایران نباید موشکهای بالستیک داشته باشد و از 300 کیلومتر به بالا نباید موشک داشته باشیم. این کار خلع سلاح است. مگر می شود ما موشک نداشته باشیم. این کار شک برانگیز است و نشان می دهد آنها نیت شومی در سر دارند. چون اگر ایران بیش از 300 یا 400 کیلومتر موشک نداشته باشد، معنی اش این است که آنها قصد دارند در آینده جنگی را به ایران تحمیل کنند و ایران قدرت مقابله به مثل را در این جنگ نداشته باشد. لذا من فکر می کنم یکی از اشتباهات بزرگ آمریکایی این است که علایم مشکوکی را به میز مذاکره منتقل می کنند و صحنه میز و بحثهای تفاهم آمیز مذاکرات را سمتی می برند که تمامی مذاکرات را می تواند با خطر مواجه کند.

اینطور که از شواهد برمی آید تیم مذاکرات هسته ای ما در قبال تغییر موضع آمریکایی، بر مواضع ما پافشاری کردند. آیا آنها باید با راهبردی که آمریکایی ها برای گرفتن امتیاز بیشتر دارند، باید چطور عمل کند؟
به نظر تیم مذاکره کننده ما از مهارت بالایی برخوردارند. ظریف و دوستانشان از قوی ترین دیپلمات های ما هستند و سابقه طولانی در وزارت خارجه دارند. از لحاظ علمی و مهارتی و تجربی جزو مذاکره کنندگان قوی ایران هستند. تا الان نیز شجاعانه از مواضع و منافع ملی ایران دفاع کردند. ولی باید قبول کرد بالاخره امریکا، انگلیس و فرانسه این سه کشور که بیشتر طرف ما هستند، سابقه بیش از دویست، سیصد سال سابقه دیپلماسی در دنیا دارند و تجربه هنگفتی دارند. لذا کار ساده ای نیست و آقای ظریف و همکارانش کار ساده ای انجام نمی دهند. البته دیپلماتهای قبل از آقای ظریف هم اینطور بودند و واقعا کار سختی داشتند. اما آقای ظریف به خوبی می داند باید ایستادگی کند. خطوط قرمز را از مکتب مقام معظم رهبری گرفته اند. دکتر روحانی تیم را توجیه کرده اند و آنها با توجیه خوبی رفته اند. ایستادگی تیم تا الان خوب بوده و در این روزهای آخر باید قاعدتا ایستادگی را افزایش دهند و آقای ظریف باید این را بداند همه ملت ایران از ایستادگی که آنها انجام می دهند، قطعا حمایت خواهند کرد. هر قدر آنها قوی تر و جدی تر و منطقی تر از منافع ملی ایران دفاع کنند ملت و دولت و نظام جمهوری اسلامی از مذاکره کننده هایش بیشتر دفاع می کنند. خطوط قرمزی که مقام معظم رهبری تعیین کرده اند کاملا مشخص است و همه ما انتظار داریم آنچه روی میز نوشته می شود و به تهران داده می شود با خطوط قرمز باید انطباق کامل داشته باشد.

اشاره کردید موضوع تسلیحاتی یکی از دلایل تغییر مواضع آمریکایی هاست. تحلیل دیگری می گوید آمریکاییها به راحتی حاضر نیستند از تحریمها دل بکنند. یعنی تحریمها را اهرم فشار همیشگی علیه ایران می خواهند. چقدر این تحلیل به واقعیت نزدیک است؟

باید تصویری از مراحل کار داشته باشیم. الان ما در مرحله توافق اولیه هستیم. در توافق اولیه، خودش دو مرحله دارد. یکی آنچه روی میز وین نوشته می شود. دوم چیزی که نوشته می شود به تهران و واشنگتن برای گرفتن تایید برود. بنابراین خود توافق این نیست که هر چه نوشته شد و تایید شد، تمام می شود.این در دونسخه می رود یکی در تهران در شورای عالی امنیت ملی می رود و سرانجام خدمت مقام معظم رهبری می رود. از آن طرف نیز نسخه ای که در وین به نتیجه می رسد به واشنگتن می رود و آقای اوباما و کنگره می بینند. این تایید نهایی تازه، توافق اولیه می شود. کارهایی را ایران و کارهایی را آمریکا و اروپا باید انجام بدهند. کاری که ما باید انجام دهیم در هفت اقدام محدودیتهایی را باید انجام دهیم. کاری که باید آنها انجام دهند، برداشتن تحریمها علیه ما در یک مدت معقول است. این اقدامات که همزمان انجام شود، می شود گفت ما به توافق نهایی رسیدیم.
حالا این نیست که هر چه نوشته شد، مورد تایید قرار بگیرد. ممکن است کنگره این متن را نقض کند یا آقای اوباما نتواند مصوبه کنگره را وتو کند، این توافقی صورت نگرفته. یا بیاید در تهران و مقام معظم رهبری ببینند با خطوط قرمز، فاصله و شکافهایی وجود دارد، باز هم اینطور می شود. فرض کنیم همه این مراحل طی شد و تهران و واشنگتن آنچه روی میز بود را قبول کردند. این تازه دستورالعمل می شود. حالا اقدامات عملی شروع می شود. ایران و آمریکا و اروپایی ها باید یک سری اقدام برای رفع تحریمها انجام دهند. این اقدامات که انجام گرفت، می شود گفت ایران و 1+5 به توافق هسته ای رسیدند که ممکن است 8 یا 7 سال این توافق ادامه داشته باشد. بعد از این مدت، ما وارد پروسه جدیدی می شویم، یعنی محدودیتها علیه ایران کنار می رود. ما غنی سازی برای تولید سوخت هسته ای نیروگاه ها انجام می دهیم. آنها نیز طبق معمول بازرسیهای آژانس را به طور معمول انجام می دهد. می بینیم در تحلیلهای داخل کشور این موارد را کامل نمی گویند.

این محدودیتها کوتاه مدت است یا بلند مدت؟

از نظر ما میزان آن تعیین شده، نمی خواهم وارد جزئیات شوم و می خواهم قاعده ای که قائل شدیم همه فرمان دست مذاکره کنندگان و شورای عالی امنیت باشد، وارد نمی شوم. نمی گویم محدودیتها چی هستند. اینها در حال مذاکره است و درست نیست من وارد بحث بشوم. اما واقعیت این است که این مسئله توافق که در سایتها و روزنامه ها مطرح می شود، به این سادگی نیست. این مراحل متعدد دارد و نهایتا باید به جایی برسیم که مطمئن شویم آنچه می خواستیم عمل شده و آمریکایی ها و اروپایی ها و روسیه و چین نیز به نتیجه برسند محدودیتها عمل شده. باید همه این مسایل را با هم دید.
به حرفهای این آقای پروفسور نیز اشاره کنم. با وجودی که احترام برای ایشان قائلم اما ایشان گفت آمریکایی ها به این نتیجه رسیدند که توافق و مذاکره برای آنها بهتر است. به ایشان و همه دولتمردان آمریکا می خواهم بگویم نه اینکه مذاکره بهتر است، مذاکره تنها راه شماست. یعنی این لبخند آقای روحانی و ظریف را دنیا غنیمت بداند. آقای روحانی و ظریف 13 سال پیش لبخندی زدند و شما تحویل نگرفتید آن سیلی 20 هزار سانتریفیوژی و غنی سازی 20 درصدی را تحویل گرفتید. توصیه می کنیم این لبخند آقای روحانی را تحویل بگیرید و سیلی 100 هزار سانتریفیوژی نخورید. ما صادقانه با شما حرف می زنیم ولی شما دشمنی های زیادی علیه ما دارید. ما جدی هستیم. این خنده ها را تحویل بگیرید و اینقدر بازی درنیاورید و وقت ملت ایران و خودتان را نگیرید. بگذارید مذاکرات هر چه سریعتر جلو برود و از سنگ اندازی دست بردارید.

آیا به راحتی آمریکایی ها می توانند از تحریمها دل بکنند و در روز اجرای توافق، تحریمهای سه گانه بانکی، مالی و اقتصادی را لغو کنند یا خیر؟

اگر این کار را نکنند، توافقی صورت نمی گیرد. این شروط جدی ماست که تحریمهای پولی و بانکی در اولین فرصت باید برطرف شود و تحریمهای بعدی نیز در فرصتی منطقی از سر راه ملت ایران کنار برود. ما جدی هستیم و حاضر شدیم محدودیتی را بپذیریم و در این نیز جدی هستیم که تعهدات طرف مقابل اجرا شود.

درباره مطالعات ادعایی که 12 سال است برای ایران مطرح شده و فناوری هسته ای ایران را از موضوعی عینی به پرونده سیاسی تبدیل کرده. چند روز اخیر نیز این مواضع مطرح شد که PMD از توافق جدا شود. بهترین راه و رویه ای که درباره PMD بررسی ابعاد نظامی پرونده هسته ای وجود دارد چیست؟
مقدار زیادی این مسئله حل شده. معاون آقای آمانو 3 هفته پیش آمد و گزارش مثبتی داد. آقای آمانو آمد و با آقای شمخانی جلسه گذاشتند. تیم آقای شمخانی مقدار زیادی از ابهامات را برطرف کردند. روزهای گذشته نیز بین آقایان آمانو و شمخانی رد و بدل مطالب بوده. تیم آقای صالحی نیز فرصت خوبی داشته و بسیاری از مسایل فنی مورد مناقشه را حل و فصل کرده. میز سیاسی آقای ظریف نیز به نقطه پایانی رسیده. چین، روسیه و آلمان نسبت به آمریکا مسئله دار شدند و از این همه همکاری ایران تمجید کردند. مسایل را فرانسوی ها درست می کردند و بیشتر آمریکایی ها هستند. آمریکایی ها حالت تنهایی پیدا کرده اند و بقیه به آنها می گویند چرا اینقدر سنگ اندازی می کنید. لذا فکر می کنم مسئله PMD به اندازه کافی حل شده.

این که موضوع PMD شرط توافق نباشد. این که هر گاه آنها خواستند گره تحریم را به PMD گره نزنند، چیست؟

PMD دو بخش داشت، یکی سئوالات و ابهامات باقیمانده است که ایران قصد داشته به سمت نظامی گری حرکت کند که به مقدار زیادی حل شد. بحث بازدید از پادگانها و مراکز نظامی است که ایران تاکید کرده اجازه ورود به مراکز نظامی خود را به کسی نمی دهد و این یک قاعده بین المللی است و مختص ما نیست. هر کسی در کشورهای دنیا این را رعایت می کنند که کشورهای خارجی و دیگران از طریق بازرسی دسترسی به اسرار نظامی نیابند. این نیز مورد توجه بوده که این مسایل نیز حل شود.

جمع بندی خودتان را از مذاکرات تا اینجا و افق آینده بفرمایید؟
همه باید از تیم مذاکره حمایت کنیم. این اتفاق به وجود آمد. داشتند جامعه را در داخل به حالت دو قطبی می کشاندند که مقام معظم رهبری کاملا جامعه را یکپارچه کرد. در میز مذاکره از دوستان خود می خواهیم محکم روی مواضع حقه و منافع ملی ایران بایستند که تابحال ایستاده اند و مطمئن باشند ملت ایران پشتیبان آنها هستند. آمریکا نیز بداند از لحاظ نظامی علیه ایران هیچ کاری نمی تواند بکند.من به عنوان یک سرباز و پاسدار انقلاب قول می دهم اگر آمریکایی ها بخواهند به ایران چشم بد داشته باشند و به فکر حمله نظامی باشند مطمئن باشند ما در هفته اول حداقل 1000 آمریکایی را اسیر می گیریم و آن موقع برای آزاد کردن هر یک از آنها باید چند میلیارد دلار بدهند. آن موقع مشکل اقتصادی ما نیز ممکن است حل شود، باید این فکر را از سرشان بیرون کنند. مطمئن هم باشند تشدید تحریمها اثری ندارد و ما نیز عکس العمل نشان می دهیم به صورتی که خودمان مصلحت می دانیم. راهی ندارند جز اینکه مذاکرات را به صورت معقول و با روی خوش نشان بدهند. شما که تا حالا آمده اید جلو. چرا می خواهید ساعات آخر را تلخ کنید و سوءنیتی در بخش نظامی ایران به وجود بیاید. این که می گویید ایران موشکهای بالستیک نباید داشته باشد، اگر فردا اسراییل به ایران حمله کرد ایران نباید بتواند جواب آنها را بدهد؟ عملا این نوعی خلع سلاح است. نمی دانم چرا اینها دچار این اشتباهات استراتژیک می شوند. همان لحظه آخر حرفهایی می زنند که ذهنیت 80 ساله علیه آمریکا از زمان کودتا علیه مصدق گرفته تا حوادث بعد از انقلاب در ذهن ملت ایران می آید و همچنان این بی اعتمادی در ذهن ملت ایران تکرار می شود






ارسال نظر
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۲
غیر قابل انتشار: ۲
ساتیار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
2
1
یک بار دیگر بختیاری را سر افراز تر از همیشه کردی .باباروزبهان نگهدارت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
قوم گرایی ممنوع
مسعود قهرمانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
2
1
باسمه تعالی
سلام علیکم
یار همیشگی انقلاب اسلامی و استاد متعهد جناب آقای دکتر محسن رضایی
با احترام، عرض ادب و آرزوی قبولی طاعات و عبادات ماه مبارک رمضان .
مراتب تشکر صمیمانه و تقدیر را به محضر آن استاد متعهد ایفاد نموده و آرزوی توفیق الهی داریم .
ما سربازان " امام و رهبری " ایمان داریم که شیطان بزرگ و رژیم جعلی صهیونیستی، هیچ غلطی نمی توانند بکنند .

اساتید متعهد / بسیجی مهاباد
1394/04/21
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
لطفا اینقدر شعار ندهید.
سعی کنید بیشتر مطالعه کنید.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
0
1
امیدوارم پس از ماجرای هسته ای، دید ما در رابطه با تکنولوژی به مثابه گشتل(به معنای هایدگری) تغییر کند.اینکه چه نسبتی بین ما، تکنولوژی و غرب وجود دارد؟
آیا دچار تکنیک زدگی نشدیم؟
به قول مک لوهان، آیا تکنولوژی ما را به ارگانیسم جنسی ماشینیسم تقلیل نداده است؟
ای کاش به جای هزینه های گزافی که صرف اتم بازی استراتژیست های ناساز بین شد، به توسعه انسانی انسان ایرانی می پرداختیم.
ای کاش به جای توجه تام و تمام به خط قرمزِ پُر رو و زیاده خواه به خط فقر نیز توجه میکردیم.
فقری که نه فقط اقتصادی بلکه فقر فرهنگی، فقر مدنی و فقر سیاسی را نیز شامل می شود.
sadegh
|
Germany
|
۱۹:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
1
0
اقا شما توجنگم دنبال غنیمت و گروگان بودی؟یادتونه چنتا چنتا اسیر عراقی میگرفتیم؟چقد کاسب بودیم اونموقع؟
irani
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۵
1
0
سردار جون شما فعلا مواظب جنداله و جیش العدل باش که ازت اسیر نگیرن .یه کم کوتاه بیا در این مورد
وطن پرست
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۵
2
0
برادر محتر دكتر محسن رضايي آمريكا بسته به جايي كه به آن حمله مي كند از يك هفته تا يكسال ممكن است اصلا نيروي پياده نظام به آنجا اعزام نكند و فقط و فقط بمباران هاي منظم و هدفدار و به شليك موشكهاي مدرن مي پردازد
بعد شما چجوري مي خواي روز اول 1000 تا گروگان بگيري برادر
بختياري ؟؟؟؟؟
ثانيا بر فرض اينكه اونا از روز اول جنگ با پياده نظام حمله كنند !!!!!!! آمريكايي ها هم فلج نيستن و اونها هم از ما اسير مي گيرن !!!
بعد بايد اون ميلياردها دلار و بديم تا بتونيم نصف اسيرمان رو پس بگيريم .
کورش
|
United States
|
۲۱:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۶
2
1
واقعا این حرف خجالت آور هست واقعا دارید ما ایرانیها رو چی جلوه میدید؟ 1000 تا شهروند آمریکایی گروگان؟
خب این که درست همون کاری هست که داعش انجام میده! ضمن اینکه چندین میلیون ایرانی در آمریکا هستند که تعداد زیادیشون از آقازاده ها هستند ولی گویا ایشون میدونند که آمریکاییها تشخص دارند و شهروندان یه کشور رو گروگان نمیگیرند و تنها از ما چنین کار پستی برمیاد! واقعا خجالت آوره
مهدی زمانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۰
0
1
درود سردار
رضاسلیمانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
0
1
باسلام ودعایه خیر اقای رضایی ازتون ممنونیم که باتجربه گرانبهایی که دارین ما را یاری میکنید.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
2
0
هروقت تونستی عربستان بزنی میفهمیم امریکاروهم میتونی بزنی
مرتضی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
0
1
با سلام خدمت تمام مردم ایران شما هایی که حرف از نالانی میزنید شما همون هایی هستید که با باد به این طرف ان طرف میروید شما ها حامی رهبری عزیز نیستید بلکه کسانی هستید که در منزل نشسته ودربارهی تمام مساعل روز نظر میدهید اون موقعی که سر لشکر رضایی هشت سال جنگ رو هدایت میکرد شما کجا بودید که الان حرف از سیاست می زنیم اخه شماها دیگه کی هستین که با یک اسطوره نظامی در سطح بین المللی این طوری صحبت می کنین ارزوی موفقیت برای تمام کسانی پیرو ولایتن