دکتر رضایی در نشست با فعالان سیاسی در اردبیل:
کد خبر: ۲۸۱|
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۳:۴۰
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشست با جمعی از فعالان احزاب و گروه‌های سیاسی در اردبیل گفت: معتقدم پرداخت یارانه‌ها در سال‌های آینده باید ادامه پیدا کند چرا که معتقدم نمی‌شود اجرای این برنامه را ادامه نداد اما شکل اجرای مرحله دوم باید تغییر پیدا کند.
یارانه‌ها باید ادامه یابد / فاز دوم به صورت کالایی/حل مشکلات اقتصادی با شعار دادن امکان‌پذیر نیست

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دکتر رضایی به نقل از فارس، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشست با جمعی از فعالان احزاب و گروه‌های سیاسی در اردبیل اظهار داشت: بحث ما شکل اجرای مرحله دوم است که به رغم اینکه نمی‌توان در ادامه اجرای مرحله اول چندان تغییراتی را ایجاد کرد اما ادامه این روند خطرناک به نظر می‌رسد و احساس می‌شود با این شکل یارانه‌ها تورمی باشد.

وی خاطرنشان کرد: مرحله دوم باید به شکل پرداخت کالایی عمل شود هر چند که بنده این مدل پرداخت را قبول ندارم اما برای کاستن از التهاب بازار و کاهش نقدینگی باید به این سمت حرکت کنیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: البته می‌توانیم پولی را نیز به حساب مردم واریز کنیم تا از این بابت پول در حساب در‌آمدی مردم صرف کارهای اقتصادی و تولیدی شود و سود حاصل از آن به حساب مردم برگردد که به نظر می‌رسد رقم آن حدود 110 هزار تومان باشد.

رضایی گفت: ما باید پرداخت یارانه‌ها را با هدف ارتقای تولید و حل مشکلات اقتصادی ادامه دهیم و در کنار آن زمینه و بستر شکوفایی حوزه‌های کشاورزی و در‌آمد‌زایی در این بخش را احیا کنیم.

وی عنوان کرد: ما باید در پرداخت یارانه‌ها به شکل کنونی واقعاً به امر تولید، اشتغال و در‌آمد‌زایی توجه ویژه‌ای داشته باشیم تا مبادا مشکلات به وجود آمده و نارسایی‌های احتمالی نگرانی‌ها را افزون کند.

 

 

* سفرهای استانی با هدف شناخت آب و هوا صورت نمی‌گیرد

رضایی در بخش دیگری از سخنان خود به سفرهای استانی خود اشاره کرد و بیان داشت: بنده سفرهای استانی خود را به هیچ‌وجه برای شناخت آب و هوا و یا موقعیت استان‌های مختلف انجام نمی‌دهم چرا که بنده بارها به استان اردبیل سفر کرده‌ام و شناخت خوبی از این استان دارم ولی در سفرها می‌کوشم بخش عمده‌ای از وقت خود را صرف حضور در دانشگاه‌ها کنم به طوری که هیچ مسئولی به اندازه بنده در سال‌های اخیر در دانشگاه‌ها و بین جوانان حضور نیافته به طوری که بنده در اوج فتنه 88 نیز در دانشگاه‌ها حاضر شده و به سئوالات آنها پاسخ دادم.

رضایی افزود: فعالیت‌های بنده در مرحله اول و سال‌های 50 تا 59 در قالب حزب منصوران فعالیت‌های سیاسی بوده است به طوری که بنده در سال 52 دستگیر شدم و سپس در رشته مکانیک تحصیلات‌ام را ادامه داده و تا سال 59 نیز کار سیاسی انجام می‌دادم.

وی تصریح کرد: بعد از آغاز جنگ تحمیلی و اشغال کشورم بر اساس تکلیف و وظیفه‌ای که داشتم و اشغال کشورم را ننگ بزرگی برای خود محسوب می‌کردم لباس سیاست را کنار گذاشته و لباس رزم پوشیدم تا در کنار رزمندگان در سنگر دفاع از اسلام حاضر باشم.

این استاد دانشگاه ادامه داد: بعد از 16 سال دوباره به عرصه سیاست بازگشتم اما این بار عرصه سیاسی با دفعه قبل فرق می‌کرد.

رضایی ابراز داشت: اگر بنده در انتخابات 88 با تاخیر آمدم در حالی که جبهه‌بندی‌ها صورت گرفته بود این بار قصد ورود جدی به انتخابات را دارم که البته قطعاً در ماه‌های آینده تصمیمم را در این زمینه به همراه برنامه‌ها اعلام خواهم کرد.

دبیر مجمع تشحیص مصلحت نظام اظهار داشت: ما می‌توانیم بر مشکلات اقتصادی و معضل بیکاری غلبه کنیم چراکه تجربه چنین کاری را کشور چین در سال 1979 دارد به طوری که بعد از سال‌ها توانست فقر مطلق 360 میلیون نفر جمعیت این کشور را به فضای کار و تلاش تبدیل کند تا برای همیشه فقر مطلق از بین برود.

وی عنوان کرد: چین با جمعیت بیش از یک میلیارد نفری خود قادر است بر مشکلات اقتصادی و اشتغال غلبه کند اما چرا ما نتوانیم با 70 میلیون نفر مشکلات و نارسایی‌ها را برطرف کنیم.

فرمانده دوران دفاع مقدس افزود: اگر هر فردی سر جای خود باشد و مدبرانه در حوزه اقتصادی تصمیم‌گیری کند، قطعاً 50 درصد مشکلات برطرف خواهد شد و 50 درصد دیگر نیز منوط به برنامه‌ریزی دقیق و پرهیز از شعار دادن‌های بی‌سرانجام است که امیدواریم نتیجه آن را در عرصه‌های اقتصادی شاهد باشیم.

رضایی ادامه داد: ضرورت دارد هر فردی در حوزه تخصص در میدان حاضر باشد تا کارها به دست افراد کاردان سپرده شود.

وی با یادآوری این‌که در کشور احزاب رسمی نداریم که از این طریق نامزدهای انتخاباتی وارد میدان شوند، تصریح کرد: هیچ اشکالی ندارد که هر فردی با احساس تکلیف وارد انتخابات شود و خود را در بوته رأی و نظر مردم قرار دهد.

وی با یادآوری این‌که به هیچ‌وجه و به نفع هیچ کاندیدایی کنار نمی‌کشم، اظهار داشت: تاکنون در این زمینه تجربیات تلخی داشته‌ام که دیگر حاضر نیستم نظیر آن تکرار شود.

رضایی با اشاره به این‌که در عرصه انتخابات آینده باید انسان‌های فکور و دور‌اندیش با برنامه‌ریزی دقیق حاضر باشند، گفت: بحث انتخابات آینده و انتخاب افراد اصلاح بسیار حساس و دقیق است.

 

باید از آمریکا پرش کنیم

رضایی یادآور شد: ما در ارتباط با مذاکره با آمریکا و رابطه‌گیری باید این مسئله را مدنظر داشته باشیم که از آمریکا پرش کنیم چراکه به هیچ‌وجه شایسته نیست تسلیم آن‌ها شویم که در این بیان باید استراتژی پرش را با اهمیت تلقی کنیم.

وی ادامه داد: هر چند برخی‌ها مسئله مذاکره ایران با آمریکا را در حیطه اختیارات مقام معظم رهبری می‌دانند اما دولت نیز باید دیپلماسی آن را انجام دهد و در این حوزه نقش‌آفرینی اصلی را داشته باشند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام به دیدارهای خود با مقام معظم رهبری در روزهای سه‌شنبه اشاره کرد و گفت: بنده همیشه از نظرات و دیدگاه‌های مقام معظم رهبری در اصلاح امور بهره برده‌ام و یقین داریم با درک مشترک در کنار سران سه قوه همیشه در سیاست‌های کلی از نظرات مقام معظم رهبری استفاده کرده و خط قرمز ما نیز در این زمینه فرمایشات معظم‌له است.

رضایی در توضیح مدل اقتصادی مطرح شده اظهار داشت: ما باید به این موضوع توجه کنیم که اقتصاد با توسعه فرق می‌کند و آن دو نیز با کار عمرانی متفاوت‌تر است.

وی خاطرنشان کرد: در 100 سال اخیر مدل توسعه در ایران بر اساس فعالیت‌های عمرانی و مهندسی بوده و سعی کرده‌اند بر همین مبنا کارها و برنامه‌ریزی‌ها را انجام دهند.

اقتصاد‌دان برجسته کشور یادآور شد: در اقتصادی که متکی به کارهای عمرانی و اجرایی باشد قطعاً رونق متناسب با این فعالیت‌ها خواهد بود در حالی که در تمام دنیا توسعه با مدل‌های اقتصادی و علم روز در این حوزه متفاوت‌تر است.

رضایی گفت: علم اقتصاد در دنیا یکسان است اما الگوی ارائه شده توسعه بین کشورها نظیر چین، ژاپن، اروپا و آمریکا متفاوت‌تر است و باید به این مسئله اذعان داشت که بدون مدل توسعه ملی رسیدن به اهداف و سیاست‌گذاری‌ها امکان‌پذیر نیست.

وی عنوان کرد: برنامه ما توجه به مدل توسعه برگرفته از اسلام است که به هیچ‌وجه به برنامه‌ریزی توسعه شرق و غرب توجهی نداریم.

این مسئول کشوری پرهیز از اقتصاد دولتی را یادآور شد و بیان داشت: ما باید بر اساس اقلیم، ‌فرهنگ و ژئوپلیتیک طراحی‌های خود را در این زمینه انجام دهیم چرا که الگوی ما بر اساس اقتصاد اسلامی و الگوی خاص ایرانی است که در کشورمان فدرال اقتصادی می‌تواند در این حوزه تبیین‌گر واقعی باشد.

رضایی به اهمیت تجارت در کشورمان اشاره کرد و افزود: الگوی توسعه که بر اساس مزیت‌ها طراحی می‌شود به هیچ‌ عنوان نباید آرمانگرا باشد بلکه مسائل اجتماعی، فرهنگی به دور از نگرش‌های غرب و شرق در مدل اقتصادی ما نقش‌آفرین است.

وی تصریح کرد: البته لازمه چنین اقدامی آزادی اقتصادی و فرهنگی درعین حفظ ارزش‌های اسلامی و دینی است که قطعاً در این زمینه می‌توان هدف‌گذاری‌های اصلی را شاهد و ناظر بود.

استاد دانشگاه‌های کشور ادامه داد: اقتصاد اسلامی امروز مظلوم واقع شده به طوری که می‌توان ادعا کرد اسلام هنوز وارد اقتصاد ما نشده و در حوزه اخلاق نیز هیچ بویی از اسلام و ارزش‌های ان نبرده‌ایم.

رضایی ابراز داشت: ما احتیاج به اقتصاد اسلامی داریم که مدل آن واقعاً‌ نجات‌بخش است و می‌تواند در وضعیت کنونی به درد کشور بخورد.

وی در خصوص اقتصاد دولتی نیز تاکید کرد: دیگر دوران اقتصاد دولتی به سر آمده و گرایش به این اقتصاد برای کشورمان نیز سم مهلک به شمار می‌رود.

 

* مجمع نخبگان برای انتخاب رئیس جمهور تشکیل شود

یادگار دوران دفاع مقدس با یادآوری اینکه مستقل در انتخابات حاضر خواهد شد، گفت: بنده به هیچ عنوان حاضر نیستم به خاطر دیگران و ائتلافی که ممکن است صورت بگیرد خود را از در معرض قرار گرفتن انتقاد‌ها و برخی فعالیت‌های سیاسی محروم کنم چرا که معتقدم اگر قرار است ائتلافی صورت گیرد باید این ائتلاف در قالب مجمع نخبگان که با حضور بیش از 400 نفر از کارشناسان شکل بگیرد و از بین چهار گزینه اصولگرایان یک نفر که توانمند‌تر است برای حضور در انتخابات آماده شده و بقیه افراد نیز در کابینه آینده نقش داشته باشند.

رضایی یادآور شد: باید در این  مجمع برای اداره کشور برنامه‌ها ارائه شده و نمره‌بندی و معدل‌گیری به دست آمده تا فرد اصلح از بین آنها انتخاب شود وگرنه با تک‌روی‌ها نمی‌توان کاری از پیش برد.

وی در پایان سخنان خود اذعان داشت: در شرایط کنونی که ما بیش از 700 میلیون تومان معوقه و بدهی در کشور داریم هر کس در انتخابات خرداد ماه آینده حاضر می‌شود باید آبرویش را در کف دستش بگیرد و بی‌ادعا وارد میدان شود تا مبادا بعد از دو سال دولت وی دوام نیاورده و عرصه را خالی کند.

ارسال نظر