کد خبر: ۹۴۸|
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۵
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: سند چشم‌انداز پس از قانون اساسی مهم ترین سند مکتوب جمهوری اسلامی ایران است و باید از آن تبعیت شود.
دکتر رضایی: دولت، تنها موضوع چشم انداز نیست

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دکتر رضایی،  دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام  در مجموعه کارگاه های علمی - پژوهشی سند چشم انداز جمهوری اسلامی ایران که به مدت دو روز در اهواز برگزار شد، اظهارکرد: سند چشم انداز در سال 1382 از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد؛ به عبارتی ایشان 14، 15 سال پیش ضرورت وجود چنین سندی را احساس کردند و برای رفع این نقص در جامعه و ایجاد توازن در بخش های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و غیره، سند چشم انداز را ترسیم کردند.

وی با تاکید بر قدرت سیاسی ایران در جهان ادامه داد: اکنون در حل مسئله سوریه، لبنان، فلسطین، عراق، بحرین و سایر کشورها در کنار نام روسیه و آمریکا نام کشور ایران نیز دیده می شود و این نشان می‌دهد اکنون ایران جایگاه سیاسی خود را پس از 300، 400 سال به دست آورده است و یقین پیدا کردند که امروز مسئله سوریه و کشورهایی که ذکر شد بدون ایران حل نمی‌شود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این‌که مسایل سیاسی و نظامی و معیشتی و اقتصاد مانند دو بال یک پرنده هستند، افزود: پرنده‌ای را تصور کنید که یک بال آن یعنی بال سیاسی، دفاعی و امنیتی بسیارقوی است و بال دیگرش یعنی بخش مربوط به اقتصاد و معیشت مردم ضعیف باشد و این یعنی چند میلیون معتاد، چند میلیون بیکار و مسایلی مانند طلاق، فقر؛ سند چشم انداز برای این طراحی شده که این توازن ایجاد و بال دوم قوی شود.

رضایی گفت: یکی از برنامه های بشر، حرکت پیشگامانه در جهت بهتر شدن، بر اساس آینده سازی بوده است که نمونه‌هایی از جمله انقلاب اسلامی یک اقدام پیشگامانه است و آمریکا هم تاکنون نتوانسته این حرکت را حذف کند؛ چشم انداز ما در انقلاب نیز استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی بود.

وی خاطرنشان کرد: استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی عصاره تمام شعارهایی است که در مشروطه، ملی شدن صنعت نفت و قیام 15 خرداد دنبال می شدند و در سال 57 انقلابی به اندازه 100 سال اندیشه ملت ایران به وقوع پیوست. سند چشم انداز اکنون به دنبال چنین تحول عظیمی است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: سند چشم انداز سند یک قیام ملی است که نظام آن را طلب کرده است. با تحقق این سند باید در مسئله علم، فناوری، صنعت، اخلاق و معنویت و در همه ابعاد یک تحول بزرگ به بزرگی انقلاب اسلامی به وجود آید.

رضایی با تاکید بر اهمیت سند چشم انداز، گفت: چشم انداز یک تصویر مطلوب و آرمان قابل دست یابی جامعه در یک افق زمانی معین بلند مدت است که متناسب با مبانی ارزشی و آرمان های نظام و مردم تعیین می گردد.

وی با ارایه کلیات دیگری از سند چشم انداز، تصریح کرد: دولت، تنها موضوع چشم انداز نیست. اقدامات دولت، مجلس و قوه قضاییه در سند چشم انداز دیده شده است و نخبگان نیز در ایجاد تصویر مطلوب مورد نظر در این سند، نقش موثری دارند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: بیداری اسلامی یکی از پیش بینی های سند چشم انداز بود که به واقعیت پیوست؛ حمله به عراق، حمله به سوریه و آمدن آمریکا به خلیج فارس نیز از پیش بینی های سند چشم انداز بود.

وی افزود: زمانی سند چشم انداز در همه ابعاد تحقق می‌یابد که تا سال 1407 در کشور اشتغال کامل ایجاد و هویت اسلامی ایرانی ما تحقق پیدا کرده باشد و نهادهای اجتماعی نیز توسعه یابند.

رضایی خطاب به حاضران در این کارگاه گفت: اکنون سطح پایه را سپری کرده‌اید، اما برای فراگیری مبانی سند چشم انداز لازم است این دوره آموزشی را در سطوح بالاتر ادامه دهید و دانشنامه دوره را دریافت کنید. از آن پس می‌توانید به عنوان نخبگان کشور در ترویج اصول سند به طور رسمی فعالیت کنید.

ارسال نظر