به گزارش حوزه احزاب خبرگزاری فارس ، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ابتدای برنامه متن و حاشیه در مورد تصویر منتشر شده در رسانهها از مرگ یک کودک پناهجوی سوری، گفت: من از دیدن تصویر کودک سوری در ساحل دریا یاد بمباران حلبچه افتادم. بنده تصویر این کودک را در سایت ها و تلگرام دیدم.
وی افزود: هنگامی که خواستم در اینستاگرام خود پست بگذارم با چنین تصویری مواجه شدم و تکان خوردم. دوران عجیبی را پشت سر میگذاریم دوران کودککشی که از غزه شروع شد و به یمن کشیده شد و امروز در سوریه جریان دارد.
رضایی در پاسخ به پرسشی در خصوص عملکرد تیم مذاکره کننده هستهای ایران گفت: بنده همیشه از مشوقهای آقای ظریف و تیم ایشان بودم و پشت گرمی میدادم اما بعد از برجام جلسه خاصی با آقایان نداشتیم.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه در این مذاکرات طرف اصلی مذاکرات ایران، امریکا بود، گفت: نحوه برخورد برجام در داخل و خارج و نتایج عملی آن برای مردم ایران مهم است. گروهی که مانع بررسی برجام در مجلس میشوند دو نوع هستند افرادی از آنها دلسوز ولی عدهای از آنها مشکوک هستند و غیر منطقی حرف میزنند.
به گفته رضایی برخی از آنها با سو نیت دارند اینکار را میکنند. هر نوع توافقی بینالمللی که میخواهد در ایران عملیاتی شود، چه امضا پشت آن باشد یا نباشد، باید به مجلس برود چرا که از یک اقدام مخفی و غیر رسمی در کشور جلوگیری میکند و بار انجام تعهدات بینالمللی تنها برعهده دولت نخواهد بود بلکه همه را رسماً و قانوناً در داخل کشور قادر به عملیاتی کردن آن میکند. در تاریخ آینده کسی مدعی قراردادهای مشابه ترکمنچای نخواهد شد.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: حسن ورود مجلس به برجام این است که انچه که از دل مجلس و شورای عالی امنیت ملی بیرون بیاید دو قبضه میشود. مجلس میتواند شرایط و الزاماتی بگذارد. در قانون اساسی و در اداره کشور بن بستی وجود ندارد همه اشکال بن بست، بسته شده و کنار رفته است.
وی افزود: در صورت اختلاف نظر این دو نهاد یعنی مجلس شورای اسلامی و مجلس رهبری معظم میتواند ورود پیدا کند و مسئله را حل کند. به نظر من در نهایت مسئله حل خواهد شد و در صورت بن بست رهبری میتواند تصمیم لازم را برای نهایی شدن بگیرند.
رضایی افزود: البته برجام اگر از سوی آمریکا رد شود این کشور دچار افول میشود و با این کار حیثیت بینالمللی آمریکا از بین میرود. مجلس میتواند در برجام شرایط بگذارد رهبری هم یک شرط گذاشتند مثل مسئله تحریم ها که تحریمها باید کاملا برداشته شود و نه تعلیق تحریمها.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این سوال که آیا ما در برجام به اهدافی که خواستیم دست پیدا کردیم یعنی متن برجام این قدر کامل بوده که لغو تمام تحریمها را به همراه داشته باشد، گفت: ما به برخی از اهداف رسیدیم ولی اینطور نیست که به همه اهداف رسیده باشیم، چون دو طرف در یک بی اعتمادی بودند.
وی خاطرنشان کرد: ایران اعتماد نداشته است و گفته که اگر شما به تعهدات عمل نکنید دوباره دستگاههای سانتریفیوژ را راه میاندازیم و آنها نیز اعتماد نداشتند و گفتند که پس ما هم تحریمها را بر میگردانیم. یعنی یک برگشت پذیری متقابل. این از نظر سیاسی معادل است، (تساوی در برگشت پذیری) اما از نظر اقتصادی مساوی نیست و به ضرر ماست.
رضایی ادامه داد: چون این دولت امریکا یا انگلیس نیست که میخواهد بیایند در ایران سرمایهگذاری کنند. بلکه اقتصاد در دست بخش خصوصی انهاست و آنها باید بیاید و در ایران سرمایهگذاری کنند. این سیاستمدارانی که به ایران آمدند از نظر سیاسی مهم بود ولی از نظر اقتصادی مهم نیستند، این آقای هاموند (وزیر امور خارجه انگلیس) حاضر نیست به برادر خود هم یک دلار بدهد.
به اعتقاد دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام مهم این است که ببینیم آیا سرمایهگذار اروپایی به ایران میآید؟ سرمایهگذاران اروپایی دو عامل رو میبینند. اول اینکه شرایط سرمایهگذاری داخل ایران چگونه است؟ یعنی آیا سرمایهگذاران ایرانی از فعالیت اقتصادی در کشور راضی هستند. دوم اینکه آیا تحریمها ممکن است برگردد یا برنمیگردد؟ در اقتصاد به این دومی میگویند ریسک سیاسی.
رضایی اضافه کرد: یعنی حتی تصور اینکه ممکن است تحریمها دوباره برگردد برای بخش اقتصادی و سرمایهگذاران اروپایی که میخواهند در ایران سرمایهگذاری کنند مخرب است چون آنها دنبال پول و سرمایه خودشان هستند. آنها به ریسک و خطرپذیری نگاه میکنند. اگر ببینند که ممکن است تحریمها مثلاً بعد از مدتی یک و یا سه سال برگردد من بعید میبینم بیشتر از سی یا چهل میلیون دلار هر سرمایهگذاری بخواهد در ایران بیاورند و سرمایهگذاری کنند.
«من از دولتمردانمان خواهش میکنم انتظار مردم را طوری نکنند که بعد چند ماه مردم بگویند خب پس چه شد؟ مگر قرار نبود سرمایه خارجی بیاید، تکنولوژی بیاید، پس کجاست؟ به همین دلیل هم میگویم دولت ما باید دنبال برجام برود و آن را کامل کند. یعنی باید یک گام دیگر دولت ایران در برداشتن فشارهای ریسک آمیز و مخاطره آمیز برجام بردارد.»
رضایی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه یعنی ما معجزه اقتصادی بعد از این برایمان صورت می گیرد یا نه؟ اظهار داشت: با این برجام به هیچ وجه. این برجام فقط تسهیلاتی برای ما به وجود میآورد.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه آن مدینه فاضلهای که در ذهن مردم دارد بوجود میآید بعد از برجام، وجود ندارد، گفت: نباید عدهای انتظارات کاذب بوجود آورند؛ این کار درست نیست.
وی ادامه داد: خیلیها به بهانه طرفداری از دولت این کار را میکنند و این تصور را ایجاد میکنند اما با این کار در عمل یک سیل و طوفان زیر پای آقای دکتر روحانی ایجاد میکنند. بروند از اقتصاددانها سوال کنند. بعضی از این آقایان روشنفکر سیاسی به خودشان اجازه میدهند هر اظهار نظری را در هر حوزه تخصصی صورت دهند.
رضایی یادآور شد: ما یک گرفتاری در دولت قبل داشتیم، حالا باز هم یک سری روشنفکر پیدا شده که بدون استدلال و منطق میآیند در مورد مسایل اقتصادی اظهار نظر میکنند. این اتفاق در زمینه ورود فناوری و سرمایه به کشور در صورتی اتفاق میافتد که ریسک تحریمها کامل برداشته شود. یعنی تحریمها کامل کنار برود و متوقف بشود نه اینکه تعلیق شود.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: نه اینکه چماقی به اسم برگشتپذیری تحریمها را بالای سر ملت ایران بگیرند و سرمایهگذار خارجی وقتی این چماق را میبیند بیشتر از سی چهل میلیون دلار سرمایه نمیآورد. اما فقط مسئله این هم نیست. اگر بخواهیم در اقتصاد ایران یک معجزه اتفاق بیفتد اول باید راه سرمایهگذار داخلی در ایران برای سرمایهگذاری باز بشود تا سرمایه گذاری خارجی هم حس کند اوضاع رو به راه شده است.
وی خاطرنشان کرد: وقتی سرمایهگذاران داخلی ما از رکود از مشکلات بانکی و اوضاع کسب و کار مینالند هیچ سرمایهگذار خارجی وارد کشور ما نخواهد شد. اصلاً این یک قاعده معروف بینالمللی و سرمایهگذاری است که سرمایهگذاران خارجی میگویند ما از برخورد دولتها با سرمایهگذاران دخلی میفهمیم که آیا باید وارد آن کشور بشویم یا نشویم. چون همان مشکلاتی که سرمایهگذار داخلی دارد را ما هم بالطبع خواهیم داشت.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این سوال که برای اینکه برجام تکمیل شود باید یک سری کارهایی انجام دهیم، آن کارها چه هستند؟ گفت: فعلاً نمیخواهم پیشنهاد خاصی به دولت یا وزارت خارجه بدهم اما واقعاً یک کار مکمل نیاز است. این کار میتواند مثلاً بعد از چند ماه در آینده در سطح شورای امنیت و یا در سطح اروپاییها شروع یک فعالیت دیپلماتیک باشد یا میتواند شامل یک اقدام اقتصادی باشد که مثلاً زمان تعیین شود، بگوییم مثلا شش ماه دیگر قولهایی که در اینجا دادید را عمل کنید خصوصاً اروپاییها که نظام هم موافق است بیشتر با اروپاییها باشد تا امریکاییها، آمریکاییها را راحت نمیتوانیم اعتماد کنیم.
رضایی ادامه داد: یا دولت یک خواسته روشنی از مقامات اروپایی داشته باشد. یا اینکه یک پیشنهادی را دولت در اتحادیه اروپا یا در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب برساند که اگر برگشتپذیری انجام شد و آنها تحریمها را برگرداندند و ما هم غنیسازی را شروع کردیم، کلیه کسانی که در این مدت در ایران سرمایهگذاری کردند اینها به سرمایهگذاریشان ادامه بدهند یا اگر خسارتی وارد شده، بایستی خود کشورهایی که کمک کردند که اینها بیایند و سرمایهگذاری کنند جبران خسارت کنند.
وی معتقد است که یا باید یک کار سیاسی شود یا یک کار اقتصادی و یا هم باید یک تضمینی گرفته شود که سرمایهگذارانی که بنا دارد از خارج سرمایه گذاری کنند، دلشان نلرزد و نترسند و سرمایهشان حتی در صورت برگشت تحریمها محفوظ باشد.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه فعلاً یک خلاء از نظر اقتصادی در برجام داریم که باید برای آن چارهای اندیشید، بیان کرد: الحمدلله دستگاه وزارت خارجه ما کارشناسان قابلی دارد. به نظر میتوانند بنشینند فکر کنند و نظر بدهند که برای کاهش ریسک ناشی از برجام چه باید کنند.
رضایی با ذکر این مطلب که البته برجام ریسک را کاهش داده است، گفت: ولی همه خطرپذیری را نتوانسته بردارد. ما الان وضع اقتصادیمان از قبل از برجام بهتر است اما معنایش این نیست که معجزه اتفاق میافتد. چون همین الان باز هم نسبت به عربستان یا ترکیه ریسک در کشور ما بالاست یعنی سرمایهگذار هنوز ترجیح میدهد که با وجود این برجام باز هم به ترکیه و عربستان برای سرمایهگذاری برود. و دولت نباید ناامید شود و در این دو سال باقی مانده باز فعالیتهای مکملی انجام دهد تا همین ریسک باقی مانده در برجام را هم از بین ببرد.
وی در پاسخ به اینکه ما 32 سال به علت بی اعتمادی که وجود داشت، با آمریکا رابطه نداشتیم و الان حدود بیست و دو ماه است که در حال مذاکره با امریکا هستیم. الان در مذاکره با آمریکا رفتارمان چطور باید باشد، اظهار داشت: من به افرادی که بحث رابطه با آمریکا را فقط بعد انقلاب بحث میکنند اعتراض دارم. مگر ما قبل انقلاب با امریکا رابطه نداشتیم؟ در طول آن زمان مگر برای ما چه کردند؟ یک کودتا کردند و چند کارخانه که فقط مونتاژ میکرد به ما دادند.
رضایی میگوید که مسئله ما با آمریکا تنها پس از استقرار جمهوری اسلامی نیست بلکه مشکل ایران با امریکا تاریخی است. غرب مخصوصا امریکا نمیخواهند جز رژیم صهیونیستی کشور دیگری در منطقه قدرتمند باشد حتی عربستان و ترکیه که با آنها رابطه دوستانه دارند.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: آقای اردوغان یک مدت مقابل اسراییل موضع گرفت ولی دیدی چه بلایی به سر او آوردند غربیها آمدند ابتدا او را به سوی سوریه منحرف و مشکل سوریه را برای او درست کردند و بعد هم مشکلات در داخل ترکیه برایش درست کردند و آنچنان سیلی ای به آقای اردوغان زدند که به نظر من تا چهل پنجاه سال دیگر کسایی که پیروان آقای اردوغان هستند از جایشان بلند نمیشوند. چرا؟ چون علیه اسراییل قیافه گرفت! در حالی که ترکیه دوست آمریکاست. عربستان را هم دنبال نخود سیاه در یمن فرستادند و از آن استفاده میکنند.
وی با تاکید بر اینکه اصلا مسئله ما به برخی لیبرالزدهها است، گفت: به خود لیبرالها هم انتقاد داریم ولی، آنها حداقل خودشان در غرب خودباوری دارند؛ در داخل کشور لیبرالزدهها و غرب زدهها خودباوریشان را هم از دست دادهاند همین است که لیبرالها را میپرستند و دچار شیفتگی شدند. اینها تا حرف امریکا میشود دچار یک رویا شدهاند که هیچگاه در ایران حتی در زمان شاهان پهلوی تحقق پیدا نکرده است.نه تنها در ایران در هیچ کشوری از منطقه تحقق پیدا نکرده است.
رضایی اضافه کرد: ممکن است در مورد کره جنوبی یا آلمان شده باشد اما مگر آمریکا یک رفتار مساوی با همه کشورهای دنیا دارد؟ سیاست و دکترین آمریکا در منطقه خاورمیانه این است که اولاً نمیخواهد اسلام خیلی قوی بشود و پا بگیرد، در ثانی انرژی و نفت میخواهد، ثالثاً میخواهد اسراییل سرپا بماند و این مسئله سادهای نیست.
به گفته این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، آمریکا هیچ وقت روی خوش به ایران نداشته است. با رژیم شاه رفیق بوده اما ملت ما را هیچگاه دوست نداشته. الان هفتاد هشتاد سال است که نسبت به ملت ایران اشتباه میکنند، چون نمیخواهند با ما دوستی کنند. ما طرفدار جنگ با آمریکا نیستم. اگر خندیدند باید با حساب و کتاب رفتار کنیم در برابر آنها و اگر تهدید کردند باید سیلی محکم بزنیم. اگر سیلی سانتریفیوژهای آقای آقازاده نبود این برجام به نتیجه نمیرسید و خندههای آقای ظریف و روحانی پشتوانه بزرگی داشت.
رضایی در پیشنهاد خود به ظریف و روحانی گفت: من اگر جای آنها (وزیر و ریس جمهور) بودم بعد از تصویب برجام جلسهای با خبرنگاران خارجی میگذاشتم و فرمانده سپاه و ارتش و آقای آقازاده و یکی از خانواده شهدای هستهای را دعوت میکردم و در مقابل همه به آنها مدال مقاومت میدادم که همه بفهمند اگر ما به جایی رسیدیم اولاً دستاورد اقتدار نیروهای مسلح بوده که آمریکا را به کنج دیوار گذاشتند و آنها را از حمله به ایران ناامید کردند تا به پای میز مذاکره بیایند، یا مربوط به این خانواده شهدا و دانشمندان هستهای بوده که سانتریفیوژهای ما را به بیست هزار تا و غنی سازی را به سی درصد رساندند. البته مذاکرات فشرده آقایان ظریف و تیم ایشان را هیچگاه ملت ایران فراموش نخواهد کرد. از طرف دیگر چرا شما میگویید مذاکرات بیست و دو ماهه؟
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: ما 12 سال است با غرب درباره مسئله هستهای مذاکره میکنیم و این سه مرحله داشته است. بیست و دو ماهش در زمان دولت آقای روحانی بوده است که البته از زحماتشان تشکر میکنیم. نکته مهمی که میخواهم روی آن دست بگذارم این است که به تعبیری ما بعد از سی و هفت هشت سال روی ریل واقعی سیاست خارجی افتادیم و به تعبیری دیگر بعد از دویست سال، جایگاه خودمان را در روابط بینالملل پیدا کردیم.
وی با طرح این پرسش که چرا عدهای میخواهند زحمت طاقت فرسای ملت ایران را نادیده بگیرند، تصریح کرد: بعد از 37 سال داریم خودمان را با دنیا تنظیم میکنیم و به دنیا هم میگوییم که خودش را با ما چطور تنظیم کند. یعنی بعد از این همه سال تجربه یاد گرفتیم که نباید وارد جنگ شویم چون به مصلحت ما نیست و تسلیم هم نشویم بلکه باید خودمان را به قدرتهای بینالمللی تحمیل کنیم.
رضایی ادامه داد: من جایی گفتم که باید در برابر امریکا پرش کرد. این برجام یک پرش بود و البته پشتوانه ما اقتدار است و ما بدون اقتدار در هیچ زمینهای نمیتوانیم راه را پیش بریم. ما اگر با قدرت و منطق وارد شویم بالاخره راه خودمان را باز میکنیم.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام معتقد است که اقتدار همچنان که در سیاست راهگشا بود در اقتصاد نیز میتواند راهگشا باشد.
به گفته وی دارد که اگر بخواهیم تجارتمان راه خودش را باز کند باید دست به زانوی خودمان بگیریم. کالاهای قابل رقابت در ایران درست کنیم. قوانین دست و پا گیر را برداشته و فضای کسب و کار را بهبود ببخشیم، همانند برنامهای که در اقتصاد مقاومتی نوشته شده است که اگر به آن عمل شود راه خود را در تجارت بینالملل باز میکنیم و کسی نمیتواند در مقابل ما موضع بگیرد.
رضایی در پاسخ به اینکه امریکاییها میگویند ما از ایران رفتار متفاوتی میخواهیم، گفت: اگر آمریکاییها از ما انتظار دارند که از ارزشهای انقلاب و راهی که آمدهایم، برگردیم هیچ آدم عاقلی در دنیا نیست که این همه سرمایهگذاری را رها کند و چه کسی چنین جرأتی دارد؟ بعد از دادن این همه شهید و بعد دویست سال ملت ایران تازه مسیر و راه را پیدا کرده است و این یک رویای محقق نشدنی آمریکاییهاست. ولی اگر امریکاییها میخواهند پیشنهاد خاصی بدهند ارائه دهند. مثلاً در مورد مسئله هستهای آمدند گفتند ما میخواهیم مذاکره کنیم. آقای اوباما 4 نامه به رهبری نوشت که معظمله فقط به اولی پاسخ دادند. آنها قبل از مذاکرات نامه را ارسال کردند.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: از رهبر بزرگوار خواهش داریم با اینکه میدانیم ایشان خیلی در هدایت دوازده ساله مذاکرات اذیت شدند هم در دولت قبل و هم الان؛ کار بسیار عظیمی شده است و اگر ملت از زبان ایشان بشنوند و پشت صحنهها را نشان دهند خیلی خوب است، اینکه مردم بدانند در پشت صحنه با چه ظرافتی و چه دلسوزیای این کار بزرگ و این مذاکرات هستهای پیش رفته است.
وی در پاسخ به پرسشی بر این اساس که همزمان با این مذاکرات مقامات آمریکایی باز هم از روی میز بودن همه گزینهها صحبت کردن،. هدفشان از این تهدیدها چیست، گفت: اینکه آمریکا بزرگترین قدرت نظامی دنیا است و اینکه نباید دشمن را دست کم گرفت، درست است؛ آنها سلاحها و موشکهای بسیار پیشرفته و مجهزی دارند و در این نیز شکی نیست. اما مسئله این است که آمریکاییها بارها و بارها تا آستانه جنگ با ایران آمدند ولی در آخرین لحظات پشیمان شدند.
رضایی یادآور شد: از بعد از جنگ تحمیلی عراق تا امروز از طرف اسراییل سه بار در سالهای 2010 و 2011 و 2012 و از سوی امریکا دو بار دستور حمله به ایران داده شده است و این مسئله اخیراً از سوی خود مقامات اسراییل افشا شده که نتانیاهو سه بار دستور حمله به ایران را صادر کرده بود و فرماندهان نظامی که الان عدهای از آنها در داخل کابینه او هستند، مانع شده بودند. البته قبل از افشای این مسئله چندبار به مسئولین کشور هشدار داده بودم که مواظب باشند این را گفته بودم که اسراییلیها قرار بوده سه بار به ایران حمله کنند.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: در مورد آمریکاییها هم یک بار را آقای بوش بعد از حمله به عراق میگوید که به پنتاگون دستور میدهد آماده حمله به ایران بشوید. اما چرا حمله نکردند؟ چون اینها در محاسباتشان به این نتیجه رسیدند که ممکن است جاهایی را از ایران بزنند اما ایران تلافی میکند. یک تعداد کشته و اسیر خواهند داد. البته من اینجا میخواهم گله کنم که قبلا جایی همچین چیزی را گفتم که اگر آمریکا به ایران حمله کند ما از آنها اسیر میگیریم ولی متاسفانه در سایتها نوشتند که فلانی گفته ما گروگان میگیریم. من گفتم اسیر میگیریم نه گروگان. پس یکی از دلایلی که آمریکاییها و اسراییلیها حمله نکردند همین است که می دانند ایران دفاع میکند و اگر حمله کنند، از جانب ایران ضربه میخورند.
به گفته وی مسئله دوم این است که میدانند(آمریکاییها) که اگر وارد جنگ جدید در خاورمیانه شود نه تنها آسیب می بیند بلکه ایران ممکن است دست به اقداماتی جدید و غیر قابل تصور برای آنها بزند. کما اینکه وقتی عراق به ما حمله کرد ما فقط او را تا مرز بینالمللی که تعقیب نکردیم، ما از مرز هم عبور کردیم. چرا؟ چون درسی به عراق بدهیم که هیچ کشوری دیگر جرأت حمله به ایران را نداشته باشد و امنیت برای مردممان بیاوریم.
رضایی تصریح کرد: این که آمریکاییها میگویند گزینه نظامی روی میز است جز شعار غیر قابل عمل و کاریکاتور چیزی نیست. مصرف داخلی دارد. مردم خود را دارند فریب میدهند که ما در مقابل ایران توانایی داریم. البته دشمن را نباید دست کم گرفت و اخیراً هم به برخی از دوستان نظامی این اعتراض کردم که دشمن را دست کم نگیرید و مراقب حوادث بعدی باشید. البته موفقیتهای نظامی ایران بالا و متوقفناپذیر است و مرتب در حال گسترش است و ما برای دفاع از خودمان هیچ محدودیتی نداریم.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ این سوال که به تازگی وزیر دفاع امریکا یادداشتی در روزنامه «یو ای اس تودی» نوشته که توافق هستهای گزینه نظامی برای ایران را موثرتر میکند. مگر چه اتفاقی در برجام افتاده که چنین اظهار نظری میکند، گفت: حرفش این است که اگر ایران به تعهدات خود در برجام عمل نکند ما یک وسیله قانونی برای حمله به ایران داریم. اما این خود نقض برجام نیست؟ مگر در برجام گفته نشده که اگر تخلفی صورت بگیرد این در کمیسیون خاصی مطرح میشود و بعد به شورای امنیت میرود؟ این سر در گمی امریکا است که با حرفهای ضد و نقیض نمیدانند دارند خلاف برجام حرف میزنند و بدانند که حرفهایشان سنجیده نیست و نشانه دلهره و اضطراب پراکندگی آنها است.
وی به مقاومت اشاره کرد و اظهار داشت: اگر محور مقاومت نبود این سه تهدید اسراییل علیه ما عملیاتی میشد. پس محور مقاومت هم برای ما دارای منافع ملی است و در آن اثر دارد و هم جزو ارزشها و اعتقادات ماست و استکبارستیزی است. مثلا ما اگر مقابل تکفیریها از مقاومت حمایت نمی کردیم، تکفیریها بغداد را میگرفتند یا سوریه و لبنان سقوط میکرد. مطمئن باشید فردای آن سقوط اسراییل به ایران حمله میکرد.
وی در پایان تاکید کرد: من به دستور مقام معظم رهبری به نیروهای مسلح بازگشتم و الان به دوستانم در نیروهای مسلح کمک میکنم و به هر نظری که رهبری معظم انقلاب داشته باشند عمل میکنم. البته همچنان در مسائل غیر نظامی مثل اداره مجمع تشخیص مصلحت نظام حضور دارم.