کد خبر: ۲۳۴۲|
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۸

اقدام به هنگامزمان جاری ترین عنصر دنیای مادی به شمار می رود. ویژگی مهمی که در گردش روز و شب و حرکت عقربه های ساعت تاریکی و روشنایی را به انسان نشان می دهد و از این آبشخور؛ تاریخ در متن زمان، شرح دگرگونی و فرسایش و تفسیر تحول و تعالی را برای خردورزان حال و آینده روایت می کند.

بنابر این جملات؛ سیر در جغرافیای هبوط و صعود افراد و جوامع در میزان تاریخ سنجیده می شود چرا که اقتضای هر روز و لحظه، تحول پردازی و نو آفرینی در سرنوشت است و از این رهیافت مسیر فراز از فرود تفاوت می یابد و حسن عاقبت و سرانجام برای کسی به ارمغان می آید که درک مناسبی از اقضاء و وظیفه داشته باشد. در همین بیان آن پیشوای عظیم الشان با اشاره به تفاوت ماموریت و نقش امام حسن و امام حسین علیهما السلام می فرماید:

"الحسن و الحسین امامان قاما او قعدا": « حسن و حسین هر دو امام و رهبرند چه در صلح و چه در قیام مصلحانه» به عبارت دیگر یکی از تکالیف پیشوا فهم اقتضاء زمانه است و باید در روزگار صلح و جهاد تدبیر مقتضی بسنجد و اجرا کند همچنین این بیان روشنی بخش، نمایانگر شخصیت ها و الگوهای حسنی و حسینی در منظومه ی تاریخ تشیع به عنوان جایگاهی نهادینه در متن هوش اجتماعی مردم و نخبگان ایران اسلامی است. جوانانی که در مکتب امام خمینی و امام خامنه ای جهاد و مقاومت را برای شهادت و سعادت آموختند و نشان انسانیت را بر سینه ستبر ملت ایران آویختند و متن تحول و دگرگونی جامعه ایرانی را بر کتیبه ی تاریخ با کمال و اعتلا هم نوا ساختند.

در این میان تفسیر پیمایش و مرور مردان با غیرت ایرانی ( به ویژه سابقون انقلاب؛ آنان که در ایمان و پیروی از خط امام و انقلاب بر دیگران پیشی گرفتند و بر عهد خود استوار ماندند ) درس ها و نکات پر اهمیتی را به همراه دارد که در صحنه های مختلف کارگشا و محوری است.

بی گمان درک اقتضاء ایام گاهی با خدمت و کار خالصانه و حضور در عرصه های سیاسی و اقتصادی و فرهنگی مناسبت پیدا میکند و گاهی با حمل اسلحه و پوشش رزمی هماهنگ می شود این چنین است که لباس سربازی و خدمت در هر بازه مفهوم تازه ای می یابد.

بر این اساس ذکر مثالی از این دست به مطلب جلوه ی عینی تری می بخشد. یکی از پر افتخارترین شاگرادن مکتب امام و رهبری سردار سرلشگر دکتر محسن رضایی است چهره شاخصی که امام خمینی و امام خامنه ای جملات کم نظیری در تاییدشان گفته اند.

وی با درک شرایط و اوضاع ایران و منطقه طی ابتکار عملی ارزنده تکلیف خود را در میدان عمل "بازگست به سپاه" و اختیار پوشش رزم تشخیص داد موضوعی که دشمنان انقلاب را به حضور دوباره ی فرمانده اسبق سپاه در میدان دفاع حساس کرد و پیام "سرباز ولایت تا آخرین لحظه آماده و تازه نفس است" را به آن سوی مرزها مخابره کرد.

بنابراین انتظار می رود این ابتکار و اقدام به هنگام در آن دسته از فعالان عرصه ی اقتصاد و سیاست که سابقه حراست نظامی از خاک و ارزشهای مردم مسلمان ایران را دارند با پیروی و الگو برداری صحیح از فرمانده اسبق سپاه پاسداران انقلاب به عنوان تحولی مثبت موثر افتد و راه شهدای حرم و رزمندگان حریم ولایت علی خصوص شهدا و ایثارگران عظیم الشان دفاع مقدس رونق بیشتری پیدا کند.

نگارنده به سهم خود یاد و خاطره ی همه روحانیان و طلابی که در عرصه جهاد و رزم لباس نظامی بر تن کردند و در بستر زمان تعالی یافتند و به فیض ایثار و شهادت نائل آمدند را گرامی میدارد.

و من المومنین رجال صدقوا ما عاهدوا الله ...

محمدحسین پیریایی
ارسال نظر