دکتر رضایی در جمع مردم اردبیل مطرح کرد:
کد خبر: ۲۷۴|
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۶:۴۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به ضرورت بهبود وضعیت کشاورزی کشور در راستای خنثی سازی تحریم های اقتصادی از اجرای طرح بزرگ یارانه سبز به عنوان طرح پیشنهادی برای بهبود بخش کشاورزی کشور خبر داد.
طرح ویژه دکتر رضایی برای بهبود وضعیت کشاورزی کشور

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دکتر رضایی به نقل از  مهر، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام  ظهر دوشنبه در جمع مردم اردبیل در مسجد قدس این شهر در تشریح جزئیات این طرح متذکر شد: این طرح در مراحل ابتدایی است و با مطالعه و مشخص شدن جزئیات آن به صورت کامل در اختیار دولت و مسئولان نظام به منظور اجرا از سال آینده قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: در این طرح دولت می تواند در طول سال و به ویژه از ابتدای کشت محصولات کشاورزی بر اساس فرمولی مشخص تسهیلاتی را به عنوان یارانه به زارعان و کشاورزان اختصاص دهد. بخشی از این تسهیلات با سود 5 یا 6 درصدی وام بانکی و ودیعه به صورت بلاعوض خواهد بود.

رضایی با بیان اینکه حمایت دولتی از بخش کشاورزی می تواند تحریم ها را در بخش اقتصاد خنثی کند یادآور شد: این طرح متشکل از سه مرحله اجرایی بوده که ارائه تسهیلات به کشاورزان، سهیم شدن کشاورزان در سود محصول تولید شده و نیز قیمت گذاری در تولیدات کشاورزی از بخش های این طرح محسوب می شود که می تواند در بهبود روند تولید کشاورزی تاثیرگذار باشد.

وی با بیان اینکه بخشی از این تسهیلات می تواند به صورت وام برای مکانیزه کردن تجهیزات کشاورزی از جمله خرید تراکتور، تبدیل اراضی کشاورزی به آبیاری مدرن و ... ارائه شود، یادآور شد: یک مقدار از آن نیز برای پژوهش هزینه و مقدار دیگر در راستای بیمه کشاورز و بیمه محصولات کشاورزی به منظور جبران خسارت ناشی از حوادث غیرمترقبه ارائه خواهد شد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ارایه تسهیلات برای توسعه صنعت بسته بندی و ایجاد صنایع تبدیلی، بازاریابی محصولات کشاورزی و ... را از دیگر مراحل اجرای آن برشمرد و تصریح کرد: طرح یارانه سبز باید از سال آینده اجرایی شود چرا که این طرح می تواند میلیاردها دلار برای کشور درآمدزایی داشته باشد. از طرفی باعث صرفه جویی هزینه های هنگفت واردات محصولات کشاورزی شود.

وی با بیان اینکه بسیاری از محصولات کشاورزی وارداتی هزینه سنگینی برای کشور دارند، یادآور شد: دولت هم اکنون گرانی محصولات خارجی را با ارزهای ارزان جبران می کند که این امر هزینه سنگینی را به دوش اقتصاد کشور تحمیل کرده، این در حالی است که از کشاورزان داخلی محصولات را ارزان می خریم و باید این روال برعکس شود و نباید با اختصاص ارز ارزان کشاورزی داخلی را نابود کرد.

رضایی ادامه داد: اختصاص این یارانه گرانی ها را کنترل، باعث ایجاد اشتغال و خنثی کردن تحریم ها در بخش کشاورزی خواهد شد و البته باید به این نکته اشاره کنیم که چرا دلارهای کشور را به کشاورزان برزیلی بدهیم و محصولات کشاورزی از جمله گندم را از کشاورزان داخلی ارزان بخریم.

وی سهیم شدن کشاورزان در سود محصول تولیدی را تا مرحله بازار فروش از دیگر مزایای این طرح برشمرد و با اشاره به اجرای این طرح از سال های پیش در تولید محصولات پسته در رفسنجان گفت: باید این روش در اردبیل به عنوان قطب تولید محصول سیب زمینی اجرا شود و سود صادرات آن در بین کشاورزان توزیع شود، نباید اجازه داد که در این زمینه بیشتر سود صادرات به جیب دلال ها برود.

به گفته وی سهمی شدن در سود محصولات کشاورزی باعث رونق این بخش و ایجاد اشتغال برای جوانان خواهد شد.

وی قیمت گذاری در محصولات کشاورزی خریداری شده از سوی دولت را از دیگر مباحث این طرح عنوان کرد و افزود: باید در دولت خرید تضمینی محصولات درست مدیریت شود، بی شک اگر قیمت مناسب برای گندم اعمال می شد امسال در زمینه تولید این محصول با افزایش در خور توجهی مواجه می شدیم و نیاز به واردات آن نبود.

وی با اشاره به این که تحریم ها قابل خنثی شدن است اگر در اقتصاد مدیریت درست صورت بگیرد افزود: ما می توانیم تحریم ها را خنثی و گرانی را کنترل کنیم و اعتقاد داریم که در سال های آینده ایران در زمینه اقتصادی به آنچنان رشدی دست خواهد یافت که غرب از اعمال تحریم علیه ایران پشیمان خواهد شد چرا که ما ثروت بزرگ نیروی انسانی تحصیل کرده داریم که فقط باید از آنها حمایت شود.

 

ارسال نظر
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
razie
|
-
|
۱۶:۴۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
0
0
سلام
آقاي دکتر يکي از آرزوهاي ما اينه که شما در انتخابات موفق بشيد
موفقيت شما رو نجات ايران از دست افراد بي مسئوليت و بي عقل ميبينيم
انشاالله بهترين ها پيش بيايد