در مراسم دهه فجر در جمع کارآفرینان جوان استان زنجان مطرح شد؛
کد خبر: ۴۳۷۳|
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۳
پایگاه اطلاع رسانی rezaee.ir - زنجان :
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در مراسم دهه فجر در زنجان با بیان اینکه «ملت ما شرط گذاشتن بایدن و مکرون را نمی پذیرد»، گفت: شما صحبت های مقام معظم رهبری را شنیدید که آقای بایدن یا آقای مکرون صحبت از مذاکره مشروط کرده اند و رهبر معظم انقلاب، فرموده‌اند اگر قرار به شرط گذاشتن باشد، ما شرط داریم. شرط ما این است که شما غربیها در عمل و نه بر روی کاغذ، به تعهداتتان عمل کنید، به طوری که ما بطور مشخص عمل به تعهداتتان را ببینیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دکتر محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام که در مراسم گرامیداشت دهه فجر در جمع تعدادی از کارآفرینان جوان استان زنجان سخن می گفت، تاکید کرد: سخنان اخیر مقام معظم رهبری، علاوه بر رهنمودهای سیاست خارجی، حاوی نکات ارزشمندی درباره اقتصاد و تولید بود. ایشان بر سه اصل کار و تلاش بیشتر، حضور مردم در صحنه و تدبیر در امور تأکید کردند. واقعیت این است که اگر بخواهیم در گام دوم، با الهام از گام اول که در سیاست و دفاع پیش برویم و تبدیل به کشوری مقتدر شویم و یک اقتصاد بزرگ ایجاد کنیم، باید «مردم سالاری اقتصادی» را بنیان بگذاریم.

نویسنده کتاب ایران فردا گفت: منابع طبیعی و خدادادی و سرمایه انسانی ایران یک ظرفیت عظیم است. همین زنجان عزیز ما، چقدر معدن عظیم دارد؟ چقدر صنعتگر ماهر دارد؟ پانزده سال پیش، دوستان ما در زنجان، متوجه شدند که استان زنجان می تواند یکی از سه قطب علم و فناوری در ایران بشود. بررسی های آنها نشان داد که فناوری معدن، فناوری کشاورزی، فناوری صنعتی، فناوری پزشکی و سلامت، در این استان می تواند شکوفا شود. اگر بخواهیم زنجان درآمد سرانه بالایی پیدا کند، باید به مردم اینجا مسئولیت و اختیار داده شود. لازم نباشد که برای یک مجوز کوچک به وزارتخانه های تهران مراجعه کنند و بعد از ماه ها مجوز بگیرند. افزایش اختیارات استانها در تصمیم گیری در امور اقتصادی، یکی از ضرورتهای امروز است.

دکتر رضایی گفت: زنجانی که بازار تاریخی آن نشان می دهد روزگار اقتصادش چقدر رونق داشته و اقتصاد بسیار پیشرفته ای داشته است، باید سهم خوبی از توسعه کشور بگیرد.

وی با تاکید بر اینکه باید نقش استان ها را در اقتصاد ملی مشخص کنیم، افزود: به مناطق و مدیران آن مسئولیت بدهیم. استان های قوی اقتصادی یا بوم های توانمند اقتصادی مثل ساتراپ های اقتصادی ایران قدیم، می توانند پایه و اساس شکل گیری ایران بزرگ اقتصادی باشند. مثلاً با تقویت اختیارات استانی، منطقه اقتصادی زنجان باید به گونه ای باشد که مدیران اقتصادی و دست اندرکاران پیشرفت استان، لزوماً با تغییر دولت ها عوض نشوند.

نویسنده کتاب ایران آینده گفت: تشکیل استان های قوی اقتصادی شبیه ساتراپهای قدیم، کاملاً شدنی است و طبق قانون اساسی، رئیس جمهور و هیئت دولت می توانند بر اساس اصل 127 بخشی از اختیارات خودشان را به دیگران در قالب «نماینده ویژه رئیس جمهور» واگذار کنند. مدیران و دانشمندان هر منطقه، برای بهبود وضعیت اقتصادی و ارتقای درآمدهای آن منطقه، برنامه های ده ساله تدوین کنند. همچنین لازم است که اختیارات لازم برای این مدیران اقتصادی در نظر گرفته شود و رابطه وزارتخانه ها با این مدیران استانی مشخص شود تا همه بدانند چه کارهایی را می توانند انجام دهند.

رضایی تصریح کرد: ما باید به‌سوی اهداف بزرگ حرکت کنیم که یکی از آنها، تشکیل «ایران بزرگ اقتصادی» است. اگر ایران بزرگ اقتصادی را در کنار ایران بزرگ سیاسی، دفاعی و امنیتی ایجاد کنیم و این دو بال با یکدیگر همخوانی پیدا کنند، آن موقع قدرت تمدنی ایران اسلامی در عرصه منطقه‌ای و جهانی، ظهور پیدا می‌کند. باید قدرت تمدنی ایران اسلامی ظهور پیدا کند که هیچ قدرتی نتواند با آن گلاویز شود. آن زمان در سایه این قدرت تمدنی، همه کشورهای جهان، به ملت ما و دولت ما احترام می‌گذارند و وقتی با یک ایران قوی روبرو باشند، خیال تعدّی به منافع ملی ما را از سر بیرون می‌کنند و کسی جرات تحریم ایران را نخواهد داشت. آن موقع، همه از درِ دوستی درمی آیند و اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها به دنبال فرصتی برای مذاکره در تهران خواهند بود.

رضایی افزود: مردمسالاری اقتصادی، یک ضرورت در گام دوم انقلاب و فصل جدیدی از تولید قدرت ملی ایران است. موقعیت طلایی ایران در منطقه ای با ۲۵ کشور و ۵۰۰ میلیون نفر و ۸۰۰ میلیارد دلار تجارت سالانه، یک فرصت بزرگ است. باید دیپلماسی اقتصادی، تجارت منطقه ای و نظام آرامش همسایگی را فعال کنیم. قبل از آن، باید بتوانیم در برابر هجمه ها سینه سپر کنیم. زیرا هرگاه سخن از یک تعییر جدی اقتصادی به نفع مردم مطرح می شود، عده ای از رسانه های حامی جریان نفوذ و سلطه، سعی می کنند ذهنها را به سمت مسائل نادرست یا تحریف شده ببرند ولی ان شا الله این پارازیت ها با هشیاری ملت عزیز ایران خنثی خواهد شد.

دکتر رضایی در پایان با بیان اینکه «من به عنوان یک سرباز کشور که تا کنون به ملت ایران دروغ نگفته ام، نگرانیهای جدی درباره اوضاع اقتصادی دارم»، اظهار داشت: شما دیدید که یک نفر کلیدی را بلند کرد و من یک اسکناس هزارتومانی را نشان دادم. گفتم ای مردم عزیز، ما نیروهای انقلاب می‌خواهیم به صحنه بیاییم که ارزش پول شما سقوط نکند. آن زمان با هزار تومان سه عدد تخم‌مرغ می‌شد خرید. الان با هزار تومان نصف یک تخم‌مرغ به شما می‌دهند. صادقانه به شما می‌گویم که ملت ایران و جوانان ایران می‌توانند اقتصاد بزرگ و باشکوهی را در ایران ایجاد کنند به شرطی که خودباوری داشته باشند و در مسیر صحیح یعنی تحقق مردم‌سالاری اقتصادی تلاش کنند. و باشکوهی را در ایران ایجاد کنند به شرطی که خودباوری داشته باشند و در مسیر صحیح یعنی تحقق مردم‌سالاری اقتصادی تلاش کنند.
ارسال نظر