دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتگو با صداوسیمای اصفهان:
کد خبر: ۴۴۳۲|
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۶
دکتر رضایی در گفتگوی زنده در صداوسیمای اصفهان گفت: برای تحقق گام دوم انقلاب، نیازمند بسیج ملی به دست جوانان در اقتصاد هستیم. حل مشکلات مزمن امروز ما مانند اقتصاد، صنعت، کشاورزی و تجارت نیاز به انرژی تازه، زیاد و فراگیر دارد.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتگوی زنده در شبکه استانی صداوسیمای اصفهان با موضوع گام دوم انقلاب گفت: برای تحقق گام دوم انقلاب، نیازمند بسیج ملی به دست جوانان در اقتصاد هستیم. گام دوم انقلاب در کشور ما نیازمند آزادسازی انرژی جدیدی است. حل مشکلات مزمن امروز ما مانند اقتصاد، صنعت، کشاورزی و تجارت نیاز به انرژی تازه، زیاد و فراگیر دارد.

نیازمند بسیج همه توانمندیهای اقتصادی به دست جوانان هستیم

به گزارش rezaee.ir، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، روز شنبه دوم اسفند ۱۳۹۹ با حضور در شبکه استانی صداوسیمای اصفهان، به بایسته های تحقق گام دوم انقلاب در ایران و استان اصفهان پرداخت و گفت: برای تحقق گام دوم انقلاب، نیازمند بسیج ظرفیت های جوانها در سطح ملی و استانی هستیم. استان اصفهان از ظرفیتهای استانی بینظیری در تحقق گام دوم انقلاب برخوردار است.

رضایی افزود: اصفهان و مردمان اصفهان در طول تاریخ ایران، نقش بسیار برجسته ای داشته اند. در چند دهه اخیر، در پیروزی انقلاب اسلامی و بویژه در دفاع مقدس نیز نقش تعیین کننده ای داشته اند. 

فرمانده سپاه در دوران دفاع مقدس گفت: غالبا برای هر استانی یک لشکر تعیین می کردیم، استان اصفهان با ظرفیت بالای خود و جوانان داوطلب شهادتش، دو لشکر قدرتمند و چندین تیپ و گروه های توپخانه و مهندسی را به خود اختصاص داده بود و باز هم ظرفیت توسعه انسانی و دفاعی داشت.
 
نیازمند بسیج همه توانمندیهای اقتصادی به دست جوانان هستیم

دکتر رضایی افزود: اصفهان همیشه مرکز علم بوده و الان هم بیش از 30 هزار دانشجو دارد و پانصد سال پیش هم جزو مراکز علمی جهان به شمار می رفته است. اصفهان عصاره فرهنگ و تمدن ایران اسلامی است. در اوج قدرت صفویه، اصفهان بخش عمده توسعه ایران را شامل می شد. به عبارتی اصفهان، ایران را توسعه داد. یک حمله معروف هست که می گوید شهر اصفهان برای ایرانیان غرور و افتخار می آفریند، همانطور که رم برای مردمان ایتالیا و دهلی برای هندی ها غرور آفرین است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: یکی از دلایل سفر من به استان اصفهان این است که ما مشغول تدوین سیاست های کلی برنامه هفتم توسعه هستیم و نمی خواهیم مانند گذشته به صورت متمرکز در تهران کشور اداره شود. یکی از ایده های من این بوده که ایران باید به صورت استان های قوی اقتصادی دربیاید و اختیارات و مسئولیت های اقتصادی، تجاری، صنعتی و کشاورزی، محیط زیست، علم و فناوری بجای اینکه در وزارتخانه های تهران تصمیم گرفته شود به خود استان واگذار شود. آهنگ توسعه اصفهان در مدت کوتاهی چند برابر خواهد شد. الان 40 درصد سپرده های مردم اصفهان در بانک ها  به تهران می رود. همان 40 درصد می تواند در خود استان سرمایه گذاری شود و پروژه ها، معطل تامین مالی نمانند.

دکتر رضایی افزود: استان اصفهان در مرکز ایران، شمال را به جنوب و شرق را به غرب کشور وصل می کند. اگر خطوط ریلی در این استان توسعه پیدا کنند، ارتباط شمال و جنوب ایران گسترش می یابد. به عنوان مثال عبور راه آهن از اصفهان به چهارمحال و بختیاری و اتصال به خلیج فارس، امکان مبادلات کالایی اصفهان با خلیج فارس را بیشتر می کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: ما مجمع تشخیص مصلحت نظام را کاملا به سمت جوانگرایی برده ایم. بخش های بسیار زیادی از مجمع را در اختیار مدیران جوان از نسل سوم و چهارم قرار داده ایم و جز روسای کمیسیون های دبیرخانه که باید از اعضای مجمع باشند، تمام امورات دیگر به مدیران جوان واگذار شده است. کشور ما نیازمند آزادسازی انرژی جدیدی است. حل مشکلات مزمن امروز ما مانند اقتصاد، صنعت، کشاورزی و تجارت، نیاز به انرژی تازه، زیاد و فراگیر دارد. باید بسیج ملی به دست جوانان در اقتصاد صورت بگیرد.

دکتر رضایی گفت: استان اصفهان صنعتی ترین استان کشور در شاهراه ارتباطی ایران است. در صادرات و واردات، رتبه اول را دارد. سومین استان از نظر کم بارشی است و از نظر آلودگی هوا، دومین استان ایران است. از بعد بیماری هایی مثل ام اس و سرطان ریه در رتبه های اول کشور قرار دارد. گردشگری و جهانگردی می تواند سالانه 30 میلیارد دلار به اصفهان سود برساند. چه در بخش توریسم سلامت با 50 بیمارستان، چه در طبیعت گردی و گردشگری تاریخی، استان اصفهان سرآمد است. 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: دوره بهانه آوردن که «نگذاشتند» تمام شده است و شعار همه ایرانیها باید «ما می توانیم» باشد. دولتمردان باید به جوانان اعتماد کنند و آیه یاس نخوانند. اگر در انقلاب، آیه یاس می خواندیم که حضرت امام وارد ایران نمی شدند و انقلاب پیروز نمی شد. اگر در یک شب 60 هزار نفر را از رودخانه اروند عبور نمی دادیم و وارد فاو نمی شدیم که جنگ تمام نمی شد. با روحیه ناامید و یأس، کاری انجام نمی شود.

دکتر رضایی گفت: مردم از ما، برنامه و راهکار اقتصادی می خواهند. اولین کار، برچیده شدن سفره جداگانه دولت از سفره مردم است. اگر غذا برای مردم کم آمد، غذا برای دولتمردان هم باید کم بیاید. در دهه اخیر شهادت شهید محسن حججی نشان داد که ارزش های مشترکی بین نسل اول و نسل چهارم انقلاب وجود دارد. تشییع باشکوه شهید حاج قاسم سلیمانی از علائمی است که نشان می دهد که می شود دوباره مردم را برای پیشرفت بسیج کرد. ما باید دشمن را وادار کنیم که با ملت ایران با احترام برخورد کنند. 

رضایی با تاکید بر ضرورت رویکرد سالم سازی در اقتصاد افزود: سالم سازی اقتصاد با گرفتن پنج نفر و صد نفر انجام نمی شود. الان بیش از 5 هزار شرکت کاغذی وجود دارد که بعضا به اسم یک فرد بی اطلاع ثبت شده است. اینها را باید حل کرد. در همین استان اصفهان اگر سالم سازی اقتصادی انجام بگیرد، کارآفرین درآمدش بالا می رود و مردم هم با قیمت کمتری کالاها را خریداری خواهند کرد و تولید و درآمد همه افزایش پیدا می کند. 

دکتر رضایی گفت: مشکل اساسی کشور در مدیریت است. بخش عمده مشکلات ناشی از ضعف در مدیریت و یا سوء مدیریت و یا عدم شایسته سالاری و جناح بازی و قوم گرایی است. وقتی انسان های قوی در حاشیه قرار می گیرند، نظم اقتصاد به هم می خورد. احمد کاظمی و حسین خرازی با من خویشاوند نبودند. ارتباطم با حضرت امام (ره) عقیدتی بود. در انقلاب بود همه ما یکدیگر را پیدا کردیم. در کسب و کارها هم با ورود مردم، بهره وری را افزایش می دهیم. 

رضایی بر مدیریت علمی در اقتصاد تاکید کرد و گفت: اگر بانک مرکزی خلق الساعه بخشنامه داد، تجار ضرر می کنند و میلیون ها تن کالا در گمرکات می ماند و قیمت ها در بازار بالا می رود. کنترل قیمت خیار و مرغ و تخم مرغ سخت تر است یا ساخت ماهواره و پهپاد و موشک دقیق؟ دوران اینکه بهانه بیاوریم و بگوییم نمی گذارند کار کنیم، گذشته است. باید به جوانان مسئولیت داد و از آنها حمایت کرد و از ظرفیت های موجود در کسب و کارهای خانگی حمایت کرد تا تولید رونق بگیرد و در سایه این رونق، سرمایه های ایرانیان خارج از کشور نیز به ایران برگردد. 

نویسنده کتاب ایران آینده گفت: با شایسته سالاری، ظرفیت برای توسعه و اشتغال بیشتر می شود. افرادی که بازنشسته می شوند در نهایت احترام هیچ میزی نباید داشته باشند مگر آنکه آن را به نسل بعد منتقل کنند. ساختار باید جانشین پروری را ترویج کند و در انتقال تجربه به نسل بعد تردید نکنیم.

وی افزود: فقر و فساد و تبعیض هیچ ارتباطی با تحریم های اقتصادی ندارد و اگر اینها را حل کنیم، دشمنان ما ناچار می شوند که دست از تحریم بردارند. الان آنها به تاثیر تحریم ها امیدوار هستند. اگر این ضعف که مربوط به خودمان است را حل کنیم، دشمنان عقب خواهند رفت. باید صمیمانه در کنار هم قرار بگیریم و با غیرت و حمیّت ملی، موانع را از جلوی راه پیشرفت کشور برداریم.
ارسال نظر