معاون اقتصادی رییس جمهور با بیان اینکه جغرافیای تجاری ایران استثنایی است، گفت: موضوع ترانزیت در ۱۰۰ سال اخیر مورد غفلت قرار گرفت، ۴۰ سال گذشته تحول در صنعت کشتیسازی نقش نقل و انتقال زمین را در ترانزیت ضعیف کرد اما سیستم ترانزیت زمینی با پیشرفت در حملونقل ریلی و قطارهای جدید اهمیت پیدا کرد.
معاون اقتصادی رئیس جمهور با حضور در نشست شورای عالی مناطق آزاد کشور که با حضور دبیر این شورا در مشهد مقدس برگزار شد؛ ضمن شنیدن مشکلات و دغدغههای این مناطق به بیان پیشنهاداتی در خصوص پیشرفت این حوزه پرداخت.
«محسن رضایی» در نشست مذکور گفت: ما در کشور هر جا که نظریه بنیادین داشتیم پیشرفت کردیم، برای نمونه امام با نظریه مردم سالاری دینی و جمهوری اسلامی تحول بزرگی در سیاست و اداره کشور بوجود آورد اما هرجا که تئوری نداشتیم مسائل کند پیش رفت و عقب ماندگی اقتصاد هم ناشی از فقدان الگوی پذیرفته شده پیشرفت و تئوری اقتصادی بوده است.
وی افزود: مناطق آزاد را باید با نگاه ایرانی-اسلامی و مردمی آسیبشناسی کنیم و از الگوی پایداری بهره برد؛ در غیر اینصورت هر گونه تغییرات و کارهایی که انجام میشود موقتی خواهد بود و با تغییرات مدیریتی از بین خواهد رفت.
رضایی ادامه داد: چند سال گذشته در مجمع تشخیص هفت منطقه آزاد تجاری جدید را تعریف کردیم، پای آن ایستادیم و آنها را تصویب کردیم؛ البته انتقادات درستی به مناطق آزاد وارد است که باید جبران شود.
معاون اقتصادی رییس جمهور گفت: مناطق آزاد بدون ارتباط با اقتصاد ملی و سرزمین اصلی بیمعنی است و این مناطق در شرایط عادی و نیز در شرایط سختی و تحریم میتوانند نقش مؤثری داشته باشند.
وی در خصوص رویکرد کشورهای دیگر در حوزه مناطق آزاد افزود: در دنیا مناطق آزاد از طرفی دروازههای اقتصاد آزاد و ادغام با اقتصاد جهانی و از طرف دیگر پر کننده خلاءهای تجارت جهانی در اقتصاد آزاد هستند اما در کشور ما مناطق آزاد پلهای تسهیلگری و نه پلهای ادغام کننده هستند.
رضایی با تاکید بر اینکه باید از الگوها و تجارب تجارت جهانی در این مناطق بهره گرفت، گفت: مناطق آزاد پلهایی برای بهرهگیری اقتصاد ملی از اقتصاد منطقهای و جهانی هستند، امروز مناطق آزاد میتوانند لبه پیشانی پشرفت اقتصادی باشند.
معاون اقتصادی رییس جمهور اظهار داشت: چینیها از مناطق آزاد بسیار خوب استفاده کردهاند؛ برنامه پیشرفت را از جنوب و شرق چین شروع کردند زیرا این مناطق همجوار با کشورهای ژاپن، هنگ کنک و تایوان زودتر از چین توسعه را شروع کرده بودند و تبادل توسعه با این کشورها صورت میگرفت؛ چین رشدهای بالای اقتصادی را مدیون طراحی درست مناطق آزاد است.
وی در ادامه با اشاره به موقعیت تجاری فوق العاده کشور گفت: ایران در شرایطی استثنایی و منحصر به فرد دارای چهار هلال تجاری است، شمال غرب کشور را در ارتباط با قفقاز و ترکیه و شمال عراق داریم.
رضایی با بیان اینکه خراسانات با آسیای مرکزی و از طریق افغانستان به جاده ابریشم و چین مرتبط است، گفت: مکران را روبروی هند و عمان و منطقه خوزستان و بوشهر را در ارتباط با خلیج فارس داریم، از طریق کرمانشاه و ایلام با مرکز عراق و سوریه و دریای مدیترانه مرتبط میشویم.
معاون اقتصادی رییس جمهور با تاکید بر اینکه ایران چهار برابر مناطقی که تنها یک هلال تجاری دارند دارای ظرفیت است، ادامه داد: مناطق آزاد باید در این چهار هلال ساماندهی و سرمایه گذاری شوند و این مناطق به اقتصاد ملی وصل شده، یکپارچگی اقتصاد ملی شکل گیرد.
وی با اعلام اینکه مناطق آزاد در این سیستم نقش بسیار مهمی خواهند داشت، اظهار داشت: جهت گیری دولت «حجت الاسلام و المسلمین رییسی» همین است و ما اصلاحات اقتصادی را از تجارت شروع کردیم که بر این اساس تجارت در یکسال و نیم حدود ۲۵ درصد رشد کرده است، در نخستین اقدام تجارت را جدی گرفتیم و مقررات تجارت را اصلاح کردیم.
رضایی افزود: مورد دوم مربوط به موضوع ترانزیت است که در ۱۰۰ سال اخیر مورد غفلت قرار گرفته است. تا ۴۰ سال گذشته تحول در صنعت کشتیسازی نقش نقل و انتقال زمین را در ترانزیت ضعیف کرده بود اما با پیشرفت فناوری در حمل و نقل ریلی و قطارهای جدید سیستم ترانزیت زمینی دوباره اهمیت پیدا کرده و حال مناطق آزاد میتوانند نقش مهمی در این حوزه ایفا کنند.
معاون اقتصادی رییس جمهور معتقد است که لجستیک و انبارهای مدرن میتوانند در مناطق آزاد درست شوند و درآمد فراوانی داشته باشیم.
وی در ادامه افزود: در حوزه فرهنگی، مناطق آزاد ما باید نماد ایرانیت و اسلامیت باشد و وقتی کسی وارد این مناطق میشود تفاوت فرهنگ و رفتار را با کشورهای دیگر احساس کنند.
رضایی در پایان گفت: مانند قانون جامع تجارت، نیازمند قانون جامعی برای مناطق آزاد هستیم و باید با جمع آوری همه بخشنامهها و مقررات، قانونی جامع وضع شود.