کد خبر: ۴۸۶۵|
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۰
یکصد و پنجاه و سومین جلسه کمیسیون شورایعالی هماهنگی اقتصادی با موضوع " بررسی درخواست رفع تعهد ارزی صدور خدمات فنی مهندسی" و "بررسی درخواست واگذاری سهام پالایشگاه نفت امام خمینی شازند به بنیاد شهید و امور ایثارگران" به ریاست دبیر شورایعالی هماهنگی اقتصادی سران قوا برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا:مدیر کل دفتر حسابرسی مالیات سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه اکثر شرکت‌های فنی مهندسی که در سال‌های ۱۳۹۷، ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ مکلف به بازگرداندن ۱۰ درصد درآمد ارزی بوده‌اند، این تکلیف را انجام نداده‌اند، افزود: ایراد قانونی در شیوه معافیت از مالیات با توجه به فرآیند بازگرداندن تعهد ارزی وجود دارد.

 

شاهین مستوفی گفت: راهکار پیشنهادی سازمان مالیاتی به این صورت است که عملکرد شرکت‌های صادر کننده خدمات فنی مهندسی مورد تایید سازمان برنامه و بودجه که متعهد به برگشت ارز، در سال‌های ۱۳۹۷، ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ بودند بر اساس صورت وضعیت آن ۳ سال و تایید کارفرما، محاسبه و بر اساس آن ۱۰ درصد رفع تعهد ارزی با مهلت ۳ ماهه صورت بگیرد.

بررسی موضوعات رفع تعهد ارزی صدور خدمات فنی، مهندسی و رفع دیون بنیاد شهید و امور ایثارگران

در ادامه مدیر کل خدمات فنی مهندسی سازمان توسعه و تجارت گفت: برخی شرکت‌ها گرید سازمان برنامه و بودجه را ندارند اما در خارج از کشور فعالیت و درآمدزایی داشته‌اند، لذا پیشنهاد می‌شود قید “مورد تایید برنامه و بودجه” برداشته شود.

 

اسکندری با بیان درخواست افزایش مهلت از ۳ ماه به یک سال گفت: بصورت کلی سازمان توسعه و تجارت با تعهد ارزی شرکت‌های صادر کننده خدمات فنی-مهندسی همواره مخالف بوده است و این قانون را اشتباه می‌داند فلذا اگر تعهد ارزی آن ۳ سال هم رفع شود مشکل مالیات هم حل خواهد شد.

 

در نهایت با نظر دکتر محسن رضایی مقرر گردید که بررسی امکان تسویه حساب سال‌های ۱۳۹۷، ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ از طریق بودجه سال ۱۴۰۳ انجام شود و در صورت عدم حصول نتیجه از این طریق، این موضوع در جلسه شورای سران مطرح شود.

بررسی موضوعات رفع تعهد ارزی صدور خدمات فنی، مهندسی و رفع دیون بنیاد شهید و امور ایثارگران

دبیر شورایعالی هماهنگی اقتصادی سران قوا درباره دستور دوم جلسه یعنی “بررسی درخواست واگذاری سهام پالایشگاه نفت امام خمینی شازند به بنیاد شهید و امور ایثارگران” گفت: معضل رفع دیون از طریق واگذاری اموال دولت تنها در مورد بنیاد شهید و امور ایثارگران نیست و بسیاری از سازمان‌ها و نهاد‌ها درگیر این موضوع هستند.

بررسی موضوعات رفع تعهد ارزی صدور خدمات فنی، مهندسی و رفع دیون بنیاد شهید و امور ایثارگران

بنابراین مقرر گردید که دبیرخانه شورای عالی سران قوا پس از دریافت پیشنهادات بنیاد شهید و امور ایثارگران برای حل این مشکل در قالب بودجه ۱۴۰۳، موضوع را در دولت مطرح کند.

ارسال نظر