کد خبر: ۵۰۳۰|
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۷
دبیر شورایعالی هماهنگی اقتصادی سران قوا در دومین کنفرانس ملی حکمرانی دانش مبنا که در محل دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران برگزار شد، شرکت کرد.

دکتر محسن رضایی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای خدمت و تشکر از دانشکده حکمرانی بابت طرح چنین مباحث مهم و به موقع گفت: مفهوم حکمرانی در سال‌های اخیر با دو منشاء دولت و توسعه مطرح شده است.

 

وی ادامه داد: اکنون مشخص شده است که رشد اقتصادی و فساد با حکمرانی در رابطه است و اینکه دولت در این حوزه ها نقش دارد، فلذا بحث حکمرانی خوب با چند پارامتر مطرح شده است.

 

دکتر محسن رضایی با بیان اینکه توسعه همواره در ایران در حال وقوع بوده است، اظهار داشت: مشکل آنجاست که سرعت فرآیند توسعه بسیار کند است و همچنین روند سینوسی و پر نوسان دارد.

 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: مشکل کندی روند توسعه به یک دولت و یا یک وزیر ربطی ندارد بلکه مساله حکمرانی است.

 

دکتر محسن رضایی با اشاره به اینکه ایران در ۱۰۰ سال اخیر به ساختار و چارچوب منسجم سیاسی و حکمرانی رسیده است، گفت: اما در دیگر ساختارهای حکومتی که مهمترین آن، دولت است نیاز به تحول اساسی داریم.

ساختار دولت نیاز به تحول اساسی دارد

وی با برشمردن آسیب‌های موجود در ساختار نهاد دولت، تصریح کرد: اولین آسیب ناهماهنگی‌های ساختاری است که بعضا بصورت قانونی تعبیه شده است.

 

دومین آسیب تمرکزگرایی بخشی در نهاد دولت است و اینکه همه امورات در وزارتخانه‌ها و در تهران است.

 

سومین آسیب تصدیگری به معنای اینکه دولت به جای نقش نظارتی و حمایتی تبدیل به ذینفع شده است و یکی از بزرگترین فسادها یکی بودن ناظر و مجری است.

 

چهارمین آسیب بی اهمیتی به نیروی انسانی است و می‌بینیم که با تغییر دولت از بالاترین تا پایین‌ترین افراد سازمان‌ها و ادارات بدون در نظر گرفتن کارآمدی افراد، تغییر می‌کنند.

ارسال نظر