کد خبر: ۶۵|
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۱ - ۱۹:۴۶
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه سیاست انزوایی منطقه ای و منزوی شدن هیچ چیزی از ما باقی نخواهد گذاشت، تاکید کرد: بین خط مشی انزواگرایی و حضور در منطقه یکی را باید انتخاب کنیم.
بین انزواگرایی و حضور در منطقه یکی را باید انتخاب کنیم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دکتر رضایی به نقل از ایسنا، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در مراسم افتتاحیه پنجمین کنگره بین المللی جغرافیدانان جهان اسلام در دانشگاه تبریز با بیان اینکه ژئو پلتیک علم تاثیر جغرافیا بر سیاست و قدرت است، اضافه کرد: در آینده منطقه ای که در آن زندگی می کنیم نقش کلیدی خواهد داشت چرا که ژئوپلتیک جدیدی در پیرامون ما در حال شکل گیری است.

وی افزود: سیاست و قدرت در دو قرن اخیر تحولات زیادی داشته ، یک زمانی سیاست به معنی غرب با محوریت انگلیس و بعد ها سیاست غربی با محوریت آمریکا در چارچوب نظام دو قطبی بود و امروز به سمت نظام چند قطبی در حال حرکت هستیم.


وی ادامه داد: دو منطقه ژئوپلیتیک در حال زایش هستند یکی در اروپای واحد و دیگری در منطقه آسیای جنوب غربی که این دو منطقه در حال رشد و نمو و بالندگی هستند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: واحدی که برای توسعه در پیش گرفتیم آسیای جنوب غربی و نه خاورمیانه است و از سال 1382 در سند چشم انداز ایران 1404 این امرمنعکس شده است، منطقه پنج ضلعی که قدرت های بزرگ در پیرامون آن دیواره های خودشان را شکل می دهند که بین چین هندوستان آفریقا و اروپا واقع شده است.
رضایی با بیان اینکه ادبیات جغرافیای سیاسی قدیم در حال رنگ باختن است، خاطر نشان کرد: درمقطع گذر تاریخی هستیم و ساختار قدرت بین الملل در حال شکل گیری جدیدی است.


وی ادامه داد: آمریکا با سیاست دموکراسی شروع به شکل دهی به این منطقه کرده است که با شکل دادن به این منطقه اهدافی چون تامین امنیت اسرائیل، کنترل قدرت های جهانی، کنترل ایران اسلامی وتامین انرژی خود را در نظر دارد.

وی در تشریح چرایی سیاست کنونی آمریکا در قبال آسیای جنوب غربی خاطر نشان کرد: مسئله اسرائیل مسئله بسیار مهمی برای آمریکاست از سویی آینده جهان به انرژی بستگی دارد چرا که انرژی های نو نتوانستند پیش بینی های قدرت های جهان را برای جایگزینی نفت و گاز از نظر انرژی را تامین کنند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام چهار کشورعراق، سوریه ، ایران و افغانستان را کلید اداره آسیای جنوب غربی دانست و یادآور شد: اگر دقت کنیم در طول دو دهه گذشته مهمترین حوادث جهانی روی همین کمربندی طلایی صورت گرفته است.


وی خاطر نشان کرد: آمریکا برای آمریکایی کردن منطقه آسیای جنوب غربی به دنبال جلوگیری از حضور قدرت های دیگر بود یک جانبه گرایی بوش بر همین اساس پیش می رفت ولی به این نتیجه رسیدند یک جانبه گرایی برای پیشبرد اهدافشان کافی نیست پس با دادن حداقل امتیاز برای اروپا و روسیه به دنبال پر رنگ کردن حضور خود شدند.
وی افزود: به دنبال این هستند که از شکل گیری یک واحد سیاسی مشابه اروپای واحد جلو گیری کرده نزاع منطقه ای و تفرقه را گسترش داده و از نفوذ ایران و اسلام انقلابی در منطقه جلو گیری کنند.
رضایی با بیان اینکه آمریکا چه در دوران بوش و چه اوباما یک هدف واحد را در قبال آسیای جنوب غربی دنبال می کند افزود: آنها به دنبال ایجاد منطقه آمریکایی با ارزش های آمریکایی و زندگی مسالمت آمیز با اسرائیل هستند ولی روش بوش اقدام نظامی بود و روش اوباما همراه شدن با موج بیداری اسلامی و جهت دادن به آن در کشور هایی چون لیبی، یمن، مصر و سوریه.

وی تاکید کرد: در سوریه این دخالت ها متوقف شد، موج دومی در حوزه خلیج فارس، عربستان و کشورهای جنوب عربستان به راه خواهد افتاد بنابراین کمک هایی که عربستان وقطر به آمریکا در قضیه سوریه می کنند در دور دوم دچار امواجی خواهند شد که آمریکا دنبال ایجاد آن است.
وی ادامه داد: برای همین باید بسیاری از نگرش های و برنامه ها ما تغییر پیدا کند چرا که ایران ظرفیت های بزرگتر از گذشته برای نقش آفرینی در منطقه لازم دارد.

رضایی خاطر نشان کرد:باید از مرزهایمان بیرون رویم اما با فضیلت هایمان فضیلت ما تجارت، اقتصاد ،علم ،تمدن و فرهنگ ماست، برنامه ریزی های کشور ما باید در دهه آینده تغییر پیدا کند در غیر این صورت حتی امنیت کشورمان به خطر می افتد.

دبیر مجمع تشخیص مصلت نظام با بیان اینکه جز بزرگ شدن راه دیگری نداریم افزود: ایرانی ها صاحب تمدن های بزرگ بودند، امروزه در دنیایی زندگی می کنیم که گفتگو و تعامل محور اساسی پیشرفت هاست البته باید پشت این گفتگو و تعامل ظرفیت و اقتدار باشد و آن چیزی که اقتدار ما را تقویت می کند گفتگو با لحاظ فرهنگ و تمدن و شایستگی های ملت ایران است.

ارسال نظر