دکتر رضایی در مراسم یادواره شهدا در خمین:
کد خبر: ۱۰۷|
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۱ - ۲۱:۵۸
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در مراسم یادواره شهدای روستای لیلیان از توابع خمین گفت: بی‌توجهی به ارزش‌ها، فرهنگ و معاش مردم، پوسته‌ای با محتوای ضعیف از حکومت باقی می‌گذارد
امام حسین (ع) الگوی ماست، هم در جنگ و هم در زندگی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دکتر رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در مراسم یادواره شهدای روستای لیلیان از توابع خمین با انتقاد از تمرکز تصمیم‌گیری‌ها و توجهات در کشور به مسائل سیاسی گفت: به فرهنگ، خانواده، اقتصاد، اشتغال و معاش مردم بی‌توجهی شده است و این بخش‌ها تضعیف شده‌اند. اگر فقط به فکر حفظ حکومت باشیم اما به معیشت و فرهنگ و اخلاق و خانواده توجه نکنیم و این حوزه‌ها همچنان ضعیف شوند، از حکومت اسلامی پوسته‌ای با محتوای ضعیف باقی می‌ماند.

فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دوران هشت ساله دفاع مقدس، با تجلیل از مقام و منزلت شهدا، جانبازان و خانواده‌های ایثارگران منطقه خمین، به تبیین فلسفه خیزش و پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس پرداخت گفت:‌ بدون تردید دفاع مقدس ما در راه امام حسین (ع) بود و شهدای ما نیز راه امام حسین (ع) را طی کردند.

محسن رضایی افزود: شهدای ما به امام حسین (ع) و شاگرد ایشان یعنی امام خمینی (ره) لبیک گفتند و امروز هم مردم ما به ندای رهبر انقلاب لبیک می گویند. بنابراین ما تا زمانی که فلسفه قیام حسینی (ع) را درک نکنیم، نمی‌توانیم فلسفه شهادت شهدای عصر خودمان را درک کنیم.

او با ذکر این که «تقدیم کردن 130 شهید در این دهستان از شهر خمین، بی‌نظیر است»، گفت: بسیاری از این شهدا در حالی به درجه شهادت نائل شدند که پیش از آن بارها نیز مجروح شده بودند اما پس از درمان دوباره به جبهه‌ها باز می‌گشتند تا این که شهید شدند.

وی در ادامه به تبیین علل و ریشه‌های قیام حسینی (ع) پرداخت و با اشاره به سخنان حضرت اباعبدالله (ع) درباره این که «من برای اصلاح امت جدم قیام کردم»، اضافه کرد: امام حسین (ع) طبق فرموده خودشان برای اصلاح جامعه اسلامی که در آن دوران به انحراف رفته بود، قیام کرد. چون در آن دوره، ارزش‌های نبوی کنار گذاشته شده بود و مسیر جامعه اسلامی از مسیر الهی منحرف شده بود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به جانفشانی‌ها و ایثارگری‌های تاریخی و بی‌سابقه امام حسین (ع) و یارانشان در واقعه کربلا با تکرار این جمله که «من که شخصا خجالت‌زده و شرمنده امام حسین (ع) هستم»، افزود:‌ همه ما امروز شرمنده اباعبدالله (ع) هستیم. آنقدر ایشان ایثار بزرگی برای اسلام، برای ما مسلمین و شیعیان کرده که اگر با اشک دل هم برای مصائب حسینی (ع) بگرییم، باز هم ادای وظیفه نکرده‌ایم اما خوش به حال شهدایی چون شهدای روستای لیلان که توانستند به وظیفه خود در برابر امام حسین (ع) ادا کنند.

رضایی به دو شاخصه مهمی که اباعبدالله (ع) برای شیعیان به جای گذارده‌اند، اشاره کرد و در توضیح این دو شاخصه گفت: امام حسین (ع) از یک سو کوه بلندی برای آزادیخواهان تهیه کرده که ما بر آن تکیه داده‌ایم و کل پیروزی انقلاب و دفاع مقدس ناشی از همین تکیه‌گاه فرهنگ حسینی (ع) بود. اباعبدلله (ع) به ما انگیزه و انرژی داد تا قیام کنیم و در جنگ مقاومت کنیم.

فرمانده سپاه دوران جنگ، با ذکر خاطره‌ای از برکات حسینی (ع) در آن دوران گفت: این امام حسین (ع) بود که به ما جرات داد تا در عملیات فاو یک‌شبه 60 هزار تن از نیروهایمان را از اروندرود عبور دهیم، در حالی که عرض این رود در بعضی نقاط به 2 هزار متر هم می‌رسید. در همان هفته اول این عملیات، 5 هزار تن از نیروهای ما در اثر بمباران دشمن، شیمیایی شدند اما روح حسینی (ع) باعث شده بود که اصلا کسی احساس نمی‌کرد که شیمیایی شده است، این رمز موفقیت دفاع مقدس بود.

رضایی افزود: تکیه‌گاه حسینی (ع) برای ملت ایران همچنان باقی است و این امام حسین (ع) بوده که تاکنون جمهوری اسلامی ایران را حفظ کرده است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، شاخصه دوم قیام اباعبدالله برای جامعه اسلامی را «شاخص الهام‌بخشی برای زندگی» خواند و توضیح داد:‌ اگر تنها نگاه سیاسی نداشته باشیم و از جو سیاست‌زده بیرون بیاییم، خواهیم دید که مهمتر از حکومت، ارزش‌های دینی و فرهنگ اسلامی است. در کنار حفظ حکومت و اسلام، باید ارزش‌های اخلاقی چون ایثار، صداقت و اخلاص را که امام حسین (ع) به ما آموخت حفظ کنیم.

رضایی با تفسیر آیات قرآنی درباره شرایط ولایت در جامعه اسلامی گفت: طبق نص قرآن، به ترتیب خداوند، رسو‌ل‌الله (ص) و ائمه معصومین (ع)، ولی و سرپرست جامعه اسلامی هستند و مردم‌دوستی نیز از شروط ولایت است، یعنی یکی از شروط ولایت، رسیدگی به امور مردم است.

وی افزود: همانطور که در دوران دفاع مقدس با روحیه حسینی (ع) شهرهایمان را آزاد کردیم و در مقابل دنیای استکبار ایستادیم، اکنون نیز باید با همان روحیه، ارزش‌های اسلامی را حفظ کنیم و مشکلات مردم را رفع نماییم.

رضایی با انتقاد از تمرکز تصمیم‌گیری‌ها و توجهات در کشور به مسائل سیاسی گفت: ما به فرهنگ، خانواده، اقتصاد و معاش مردم بی‌توجهی کرده‌ایم و این بخش‌ها تضعیف شده‌اند. اگر فقط به فکر حفظ حکومت باشیم اما به معیشت و فرهنگ و اخلاق و خانواده توجه نکنیم و این حوزه‌ها همچنان ضعیف شوند، از حکومت اسلامی پوسته‌ای با محتوای ضعیف باقی می‌ماند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با انتقاد از اقدامات گروه‌هایی در کشور گفت:‌ عده‌ای به بهانه رفع برخی اشکالات و ایرادات در کشور دست به اقدامات خلاف قانون می‌زنند، این در حالی است که طبق درسی که امام حسین (ع) به ما آموخت، ایرادات را باید از طرق اسلامی و قانونی و با آرامش و تعامل رفع کرد، همانطور که امام حسین (ع) دنبال آن بود تا آنجا که ممکن است بیعت نکند و جنگ هم نشود و تا روز عاشورا نیز تلاش کرد با تعامل و گفتمان، به اصلاح بپردازد و اساسا شیوه امام حسین (ع)، اصلاح بود، نه جنگ.

رضایی با تاکید بر این که «امروز بیش از هر روز دیگری به فرهنگ امام حسین (ع) نیازمندیم»، افزود:‌در روز عاشورا تندترین حرف امام (ع) این بود که اگر دین ندارید، آزاده باشید. و این سخن در برابر آن همه بدرفتاری‌ها و گستاخی‌هایی بود که لشگر دشمن مرتکب شدند، به عنوان مثال در مورد شهادت حضرت قاسم (ع) تمامی قواعد جنگی آن دوران زیر پا گذاشته شد، اما امام حسین (ع) لحظه‌ای ادب را کنار نگذاشتند.

رضایی در پایان با تاکید بر این که «امام حسین (ع) الگوی ما است، هم در جنگ و هم در زندگی»، خطاب به حاضران گفت: اگر در جنگ به درجه شهادت نرسیدید، غصه نخورید چراکه مسیر شهادت در راه امام حسین (ع) هم‌اکنون در عرصه زندگی و رفع مشکلات مردم و مبارزه با تحریم و فشارهای ناجوانمردانه استعماری، باز است.
 

ارسال نظر