کد خبر: ۱۱۷|
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۱ - ۲۲:۱۵
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: نگرش سیاسی به مسائل اقتصادی کشور را در بن بست قرار می‌دهد.
دکتر رضایی گفتمان «دولت فراگیر و جامعه امید» را مطرح کرد
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دکتر رضایی به نقل از خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در جمع دانشجویان دانشگاه ارومیه، اظهار کرد: متاسفانه در حال حاضر برخی فعالان سیاسی، جناح‌ها و برخی دولتمردان به تمامی حوزه‌های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی از پنجره سیاسی می‌نگرند، در این راستا باید توازن مناسبی میان حوزه‌های مختلف برقرار شود.


وی با بیان این‌که «تنش‌های سیاسی نباید از توان دولتمردان و مجلس در خدمت به مردم بکاهد» اظهار کرد: اختلاف نظرها باید کنار گذاشته شود و طبق برنامه خاص و مشخصی برای پیشرفت کشور عمل شود.


وی با بیان این‌که «طی عمر 34 ساله از انقلاب اسلامی، دولت‌های سیاسی، در مسائل اقتصادی کشور ضعیف عمل کرده‌اند» افزود: کاندیداهای ریاست جمهوری باید گفتمان و تیم و برنامه‌ریزی مشخصی داشته باشند.


دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر ادامه حمایت از طرح فدرال اقتصادی خود گفت: نظام اداری کشور تحولی جدی را می‌طلبد که در این راستا طرح فدرال اقتصادی یکی از بهترین روش‌ها برای بهبودی وضعیت اقتصادی کشور است. فدرال اقتصادی نوعی از اداره جوامع به صورت دموکراتیک است که در جوامع بشری قدمتی تاریخی داشته و قبل از رژیم پهلوی نیز به صورت سنتی در کشور اجرا می‌شد. اداره هر فدرال محدود به امور اقتصادی است و مسائل سیاسی و دفاعی به صورت متمرکز باقی می‌ماند.


وی تقسیم‌بندی‌های فدرال‌های اقتصادی را منوط بر پتانسیل‌های مشترک موجود در مناطق دانست و اظهار کرد: در این تقسیم‌بندی‌ها، زبان و فرهنگ بومی در کنار حفظ نمادهای ملی تقویت خواهد شد.


وی همچنین با انتقاد از «استفاده نکردن مناسب از ظرفیت‌های نخبگان در بدنه اداری کشور» اظهار کرد: متاسفانه در کشور با نگاهی تشریفاتی به نخبگان مواجه هستیم. به طور مثال بسیاری از سازمان‌های علمی بین‌المللی خارج از کشور توسط جوانان و نخبگان ایرانی مدیریت می‌شود، پس از گذشت 34 سال از طول انقلاب اسلامی، باید زمینه‌های لازم برای فعالیت نخبگان در امور اداری کشور فراهم شود.


رضایی در پاسخ به سوالی درباره علت مخالفتش با طرح وحدت ملی و مطرح کردن دولت ائتلافی گفت: طرح وحدت ملی به جای حل مشکلات مردم، در رابطه با حل مشکلات سیاسیون مطرح شد و تضمینی نیز در آن برای حل مشکل مردم وجود نداشت. طرح دولت ائتلافی نیز با توجه به شرایط خاص پس از انتخابات و ظهور جریان فتنه مطرح شد.


وی تصریح کرد: با توجه به شرایط کنونی امروز گفتمان دولت فراگیر و جامعه امید را مطرح می‌کنیم که هدف اصلی از آن ایجاد توازن مناسب بین مسائل سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی است.


وی همچنین در پاسخ به سوالی در رابطه با، هزینه‌های به دست آوردن انرژی صلح‌آمیز هسته‌یی، گفت: هر پیشرفتی هزینه‌هایی دارد ولی این هزینه‌ها باید منطقی باشند، اگر پیشبرد اهداف صلح‌آمیز هسته‌یی کمی با تدبیر و حوصله انجام می‌گرفت در این راستا موفق‌تر عمل کرده بودیم.


دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوالی در رابطه با حمایت ایران از فلسطین و سوریه، ابراز عقیده کرد: متاسفانه در بحث حمایت از سوریه و فلسطین دیدگاهی یک طرفه حاکم است، به طور مثال، ایران حمایت مستقیمی از این دو کشور به عمل می‌رساند ولی تولیدات و اقتصاد غربی‌ها بر بازارهای این دو کشور حاکم است. اگر حمایتی از این کشور ها صورت می‌گیرد، توازن باید رعایت شود. ایران در کنار حمایت از این کشورها باید با کمی برنامه‌ریزی توان استفاده متقابل از وضعیت اقتصادی را نیز فراهم کند.


وی در پاسخ به سوالی درباره مشکل اصلی اقتصاد کشور و این‌که در بحث‌های اقتصادی تصمیم‌گیری‌هایی مستقل صورت می‌گیرد اظهار کرد: در پاسخ به سوال اول، مشکل فعلی اقتصاد ایران به ترتیب نشات گرفته از سوءمدیریت، تحریم‌های تحمیل شده و سوءاستفاده مالی برخی افراد سودجو است که هر سه نیازمند تحولی در مدیریت اقتصادی کشور است.


وی ادامه داد: در پاسخ به سوال دوم نیز باید گفت تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی اقتصادی در کشور به صورت مستقل انجام می‌شود ولی در بحث صادرات و واردات از الگوی اقتصادی وابسته برخورداریم.


رضایی گفت: دولت‌های روی کار آمده در انقلاب اسلامی هر یک برنامه‌های مجزای اقتصادی را برای برطرف کردن ایرادات اقتصادی دولت قبل از خود پیاده کرده‌اند، این در حالی است که باید به یک برنامه اقتصادی واحد در کشور رسید. در این راستا اگر در دولت‌های بعدی تغییراتی هم یافت تکمیل‌تر شود، نه این‌که تغییرات بنیانی در آن ایجاد شود از این روست که تعبیر اقتصاد زیگزاگی بهترین تعبیر از این وضعیت به شمار می‌رود.


وی در پاسخ به سوالی در رابطه با چگونگی ظهور جریان فتنه گفت: پس از حضور پر شور مردم در انتخابات 88، اعتراضات اجتماعی صورت گرفت که این خود در کنار حضور 45 میلیونی مردم در پای صندوق‌های رای بیانگر عمق حاکمیت دموکراسی در کشور بود، ولی متاسفانه این اعتراض های اجتماعی با نفوذ کشور های غربی، سازمان‌های جاسوسی و عدم مدیریت سران آن به جریان فتنه تبدیل شد.


وی در رابطه با پیگیری اعتراض خود به شورای نگهبان در انتخابات 88 نیز گفت: پس از اعلام شورای نگهابان بر سالم بودن انتخابات و ظهور جریان فتنه، ادامه اعتراض ها در این زمینه توجیه منطقی نداشت. صادقانه در عالم سیاسیت وارد شدم، صبور و با حوصله هستم و امیدوارم آینده ملت ایران به پیشرفت بزرگی در سال‌های آینده دست یابد.
 

 

ارسال نظر